يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۲۸۹۰۲
زمان انتشار: ۱۵:۳۹     ۰۷ مرداد ۱۳۹۴
خبرگزاری رویترز طی گزارشی در مورد بازار فروش میعانات گازی ایران مدعی شد، با کاهش واردات میعانات گازی از سوی چین، ایران برای فروش این محصول و یافتن مشتری در این زمینه با مشکل روبرو شده است.
به گزارش پایگاه 598، خبرگزاری رویترز طی گزارشی در مورد بازار فروش میعانات گازی ایران مدعی شد، به نظر می‌رسد، هرگونه تلاش از سوی ایران برای فروش میلیون‌ها بشکه نفت بسیار سبک (میعانات گازی) ذخیره شده بر روی دریا، طی دو سال و نیم اخیر تحریم‌های نفتی، به علت سوددهی ضعیف پالایشگاه‌ها و توقف واردات واردکننده اصلی آن بی‌نتیجه مانده است.

تاجران مقامات شرکت‌های نفتی می‌گویند: ایران انتخاب کمی دارد اما چین را برای فروش این نفت که میعانات گازی نامیده می‌شود، هدف قرار داده است چراکه دومین مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان در گذشته، زمانیکه شرایط به نفعش بود، سریع‌ترین میزان افزایش واردات را به خود اختصاص داده بود.

به گفته دیگر خریداران آسیایی در ژاپن و کره جنوبی، دولت‌های متبوعشان هنوز با واردات نفت بیشتر از ایران موافقت نکرده‌اند چراکه توافق هسته‌ای ایران و غرب هنوز باید توسط مقامات کشورهای ایران و آمریکا مورد تصویب قرار بگیرد. با این حال، چین نیز احتمالا تمایلی به واردات میعانات بیشتر ندارد.

به نوشته این گزارش، سوددهی ضعیف پالایشگاهی برای نفتا (نفت سنگین) و نفت گاز (گازوئیل) که اصلی‌ترین محصولات تولیدی از این نوع نفت هستند، تقاضا برای میعانات گازی را کاهش داده است. همچنین تاسیسات «چاینا دراگون آرومتیکز» چین بزرگ‌ترین خریدار میعانات گازی در ماه آوریل دچار آتش‌سوزی شد و انتظار نمی‌رود که تا ۲ ماه آینده فعالیت خود را از سربگیرد.

به گفته یک تاجر همکار با پالایشگاه چینی پالایش‌کننده میعانات گازی تولیدی در پارس جنوبی، با بررسی سود حاشیه‌ای کنونی (این پالایشگاه) شانس کاهش فعالیت پالایش بیشتر از افزایش است.

رویترز در گزارش‌های گذشته خود با ادعای اینکه شرکت ملی نفت ایران حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون بشکه نفت بر روی آب ذخیره دارد از حرکت حداقل یکی از نفتکش‌های غول‌پیکر ایران (نخستین محموله از زمان توافق هسته‌ای) که برای ذخیره‌سازی مورد استفاده قرار گرفته شده است به سوی شانگهای خبر داد.

این خبرگزاری در ادامه گزارش خود آورده است، مشخص نیست که چه محصولی یا نفتی در نفتکش استارلا در حال انتقال است (نفتکشی که به سوی شانگهای حرکت کرده است) اما مقامات ایران هفته گذشته اعلام کردند نفتی که بر روی آب ذخیره‌سازی شده یا نفت کوره است یا میعانات گازی که بر اساس آخرین برآورد حدود ۳۰ میلیون بشکه است.

به گفته تاجران، شرکت ملی نفت ایران روزانه حدود ۶۶ هزار بشکه میعانات به دراگون آروماتیک می‌فروخت و به این به ایران بستگی دارد که برای باقی محموله‌های خود مشتری بیابد.

یک مشتری نفت سبک پارس جنوبی در این‌باره گفت: «در صورتی‌که شرکت ملی نفت ایران نتواند یک خریدار جدید بیابد درحالی‌که به تولید میعانات گازی ادامه می‌دهد، تحت فشار شدیدی قرار خواهد گرفت.»

تاجران افزودند، میعانات گازی سولفور بالایی دارد و حاوی جیوه سمی است و این امر سبب شده است تا به علت قوانین زیست‌محیطی سخت چین، فروشش به این کشور دشوار باشد.

سینوپک، بزرگ‌ترین پالایشگاه آسیا که به صورت منظم و تحت قراردادی روزانه ۷۰ هزار بشکه میعانات گازی از ایران می‌خرید، در ماه‌های تابستان به علت شکایت از بوی سولفید موجود در سوخت، خرید از ایران را کاهش داد.

این امر سبب شد تا شرکت ملی نفت ایران در بندر دالیان در شمال شرق چین به دنبال مکان ذخیره‌سازی بیشتری برای نفت سبک خود باشد.

به گفته تاجران، احتمالا ایران برای جذب مشتریان مجبور خواهد بود تا نفت مازاد خود را با تخفیف‌های زیادی نسبت به شاخص دبی بفروشد چراکه با ذخیره‌سازی میعانات گازی که سریع تبخیر می‌شود، پول بیشتری از دست می‌دهد. این اقدام قیمت را برای دیگر تولیدکنندگان میعانات گازی نظیر قطر، استرالیا کاهش خواهد داد.

آمارهای گمرگ چین نشان داده است که صادرات نفت ایران به چین شامل میعانات گازی در ماه ژوئن برای دومین بار به بالاترین رقم در سال برابر با ۶۷۱ هزار و ۸۰۰ بشکه در روز رسید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها