أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۳۲۹۲۱۸
زمان انتشار: ۱۱:۱۸     ۱۰ مرداد ۱۳۹۴
آیت الله مکارم شیرازی گفت: توجه به قرآن در اروپا و آمریکا چندین برابر شده و ترجمه قرآن کریم در یکی از سالهای اخیر، به عنوان پرفروشترین کتاب معرفی شده است.
به گزارش پایگاه 598، آیت الله مکارم شیرازی در مراسم سخنرانی در صحن جامع رضوی و در جمع زائران و مجاوران بارگاه مطهر امام رضا(ع) بیان داشت: دشمنان اسلام چندین نوبت اقدام به آتش زدن قرآن کردند و حالا مبارزه ای را فراتر آغاز کرده و روح قرآن را مورد هجمه قرار داده اند.

وی تصریح کرد: مطرح کردن شبهات واهی و بی اساس با ظاهری فریبنده در میان علما و جوانان به ویژه دانشگاهیان از شگردهای جدیدی است که بدان روی آورده اند و بایستی همه هوشیار و بیدار باشند.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه یکی از این شبهات، القای این موضوع است که قرآن مجید، علم و دانش را منحصر به علوم دینی می داند و برای علوم دیگر ارزش و اعتباری قائل نیست.

وی خاطرنشان کرد: قرآن کریم، کتابی آسمانی است که از سوی خدای باری تعالی نازل شده و وقتی بدان مراجعه می کنیم متوجه عظمت آن می شویم. قرآن، در ۱۴ قرن پیش مسائل توحیدی و خداشناسی را با علوم تجربی پیوند زده است و مسائل معاد نیز با موضوعات علوم طبیعی و تجربی اثبات شده است.

آیت الله مکارم شیرازی اذعان داشت: آن روزی که قرآن این موضوعات را بیان می کرد، بسیاری از موضوعات علمی برای بشر پوشیده بود و این نشان دهنده توجه دین مبین اسلام به سایر علوم است.

وی با اشاره به آیه شریفه ۱۶۹ سوره مبارکه بقره خاطرنشان کرد: خداوند در این آیه نشانه های خلقت را در آسمان و زمین، گردش روز و شب، وزش بادها و نزول باران برشمرده است و این ها را نشانه های خدا و آیات الهی معرفی کرده است.

وی افزود: توجه به علومی نظیر طب، نجوم، فیزیک، شیمی و ریاضیات از موضوعاتی است که سالها در حوزه های علمیه مطرح بوده و بسیاری از علمای اسلامی از سرآمدان و پایه گذاران این علوم بوده اند.

این مرجع عالیقدر شیعیان جهان گفت: از قرن دوم و سوم هجری تا قرن دهم، علمای علوم تجربی درکنار علمای دینی پرورش یافته اند، دانشمندانی چون جابربن حیان، شیخ بهایی، ابوعلی سینا، خواجه نصیرالدین طوسی، زکریای رازی و ... خدمات علمی شایان توجهی به بشریت نمودند و بسیاری از علوم را بنا نهادند.

وی بیان داشت: در سایه قرآن بوده که این علوم رونق گرفته و کشفیات عظیم رخ داده است و بسیاری از علوم از سرزمینهای اسلامی به غرب رفته است. به عنوان نمونه کتاب طب ابن سینا، ۳۰۰ سال در دانشگاههای اروپا تدریس شد.

وی افزود: در روایات هم بسیار به علم اندوزی و طلب علم در سرزمین های دیگر تاکید شده است که نشان از توجه اهل بیت(ع) و به سایر علوم است.

آیت الله مکارم  در بخش پایانی سخنانش بر لزوم فراهم کردن زمینه آشنایی دانشجویان با علوم اسلامی در دانشگاه ها تاکید کرد و اظهار داشت: در دوره ظلمانی اروپا، کشورهای مسلمان مخترعین و مکتشفین بسیاری را به دنیا معرفی کرد و اگر اسلام راهنمای دانشگاه های ما باشد، دوباره ما صادرکننده علوم به جهان خواهیم بود.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها