يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۲۹۳۴۹
زمان انتشار: ۱۶:۱۵     ۱۰ مرداد ۱۳۹۴
حضرات آیات بهجت و مکارم‌شیرازی می‌فرمایند: امامت زن برای زنان جایز است. حضرات آیات خامنه‌ای، نوری‌ و مظاهری نیز امامت زن برای زن را پذیرفته و می‌فرمایند: امامت زن در نماز جماعت فقط براى زنان جايز است.
به گزارش پایگاه 598، نماز از ارکان دین است. واجبی که هر روز پنج مرتبه تکرار می‌شود و به نوعی عادت بدل شده است؛ عادتی که گاه از نکات و دستورات ریز آن غافل می‌شویم و نسبت به آن کم‌توجهی می‌کنیم. شایسته دانستیم تا نگاهی داشته باشیم از منظر مراجع، به آن‌چه که در نماز برای زنان مستحب یا مکروه دانسته شده است.

رنگ لباس

*آیا کراهت لباس سیاه براى نماز شامل چادر مشکى زنان هم مى‌شود؟
آیت‌الله بهجت با صراحت عنوان می‌کنند: «خیر، شامل نمى‏ شود.»، اما آیت‌الله مکارم‌شیرازی در این رابطه می‌فرمایند: «معروف، کراهت لباس سیاه در نماز است و دلیلى که براى آن ذکر شده است، زن و مرد را شامل مى‌شود، ولى عبا از آن استثنا شده و بعید نیست چادر زنان نیز مشمول استثنا باشد.»

دید نامحرم

*نماز خواندن در جایى که نامحرم به قصد ریبه و تلذذ به زن نگاه مى‌کند، چه حکمى دارد؟
آیت‌الله مکارم‌شیرازی می‌فرمایند: «نمازش اشکال ندارد، ولى احتیاط واجب آن است که خود را در معرض دید نامحرم قرار ندهد.»

جهر یا اخفاء

*جهر یا بلند خواندن، قرائت نماز برای زنان چه حکمی دارد و آیا زنان مى‏ توانند حمد و سوره‏ نمازهاى صبح و مغرب و عشا را بلند بخوانند؟
حضرات آیات سیستانی و مکارم‌شیرازی می‌فرمایند: جایز است.

آیت‌الله وحیدخراسانی نیز می‌فرمایند: «اگر نامحرم صدای ایشان را بشنود، بنابر احتیاط آهسته بخوانند، ولی در بعضی موارد برای زنان حرام است که صدای خود را به نامحرم بشنواند، مثل این‌که قرائت را با خضوع در قول و صدای ظریف بخواند و نامحرم بشنود؛ در این صورت بلند خواندن جایز نیست و نماز باطل است.»

*اگر نامحرم صداى زن را در حین قرائت حمد و سوره بشنود، چه باید کرد؟ آیا اشکال دارد؟
آیت‌الله سیستانی می‌فرمایند: «اشکالی ندارد»، اما آیت‌الله مکارم‌شیرازی معتقدند: «اگر نامحرم صدایشان را مى‏شنود، درصورتى‌که شنیدن صداى زن حرام باشد، مثلاً ترس فتنه و لذت‌بردن در بین باشد، بنابر اظهر باید آهسته بخوانند.» و آیت‌الله وحیدخراسانی نیز می‌فرمایند: «اگر نامحرم صدای ایشان را بشنود، بنابر احتیاط آهسته بخوانند، ولی در بعضی موارد برای زنان حرام است که صدای خود را به نامحرم بشنواند، مثل این‌که قرائت را با خضوع در قول و صدای ظریف بخواند و نامحرم بشنود؛ در این صورت بلند خواندن جایز نیست و نماز باطل است.»

نماز جماعت زنان

*امامت جماعت زن براى زنان چه حکمى دارد؟
حضرات آیات بهجت و مکارم‌شیرازی می‌فرمایند: «جایز است.» حضرات آیات خامنه‌ای، نوری‌همدانی و مظاهری نیز امامت زن برای زن را پذیرفته و می‌فرمایند: «امامت زن در نماز جماعت فقط براى زنان جايز است.»

*شرکت زنان در نماز جماعت چه حکمى دارد؟
آیت‌الله خامنه‌ای می‌فرمایند: «شرکت زنان در نماز جمعه و جماعت اشکال ندارد و ثواب جماعت دارد»، اما آیت‌الله بهجت معتقدند: «در مورد زنان اساساً آن‌چه به ستر نزديك‌تر باشد، افضل است و غير آن ثوابش كمتر است.»

نماز قضای میت

* آيا نماز و روزه قضاى ميت مرد حتماً بايد توسط مرد به‌جا آورده شود يا اين‌كه زن هم مى‌تواند آن را به‌جا آورد؟
آیت‌الله خامنه‌ای می‌فرمایند: «زن مى‌تواند نماز و روزه ميت را، خواه مرد باشد يا زن، انجام دهد.» آیت‌الله سیستانی نیز می‌فرمایند که می‌تواند.

منبع: مهر

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها