يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۲۹۳۸۲
زمان انتشار: ۱۹:۱۷     ۱۰ مرداد ۱۳۹۴
اکثر یمنی‌ها منصور هادی را فردی می‌دانند که کشورش را به خارجی‌ها فروخت و آن را برای جنگ ترک کرد.
به گزارش پایگاه 598، ششم فروردین ماه سال جاری عربستان سعودی با ائتلاف 9کشور عربی منطقه (به جز کشور عمان) پس از چراغ سبز آمریکا و با پشتیبانی اطلاعاتی آن کشور، عملیات گسترده هوایی علیه کشور و مردم یمن جهت مقابله با قدرت‌گیری انقلابیون یمن به ویژه جنبش انصارالله و طرفداران آن وبازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور فراری و مستعفی این کشور به قدرت، آغاز کرد.

با گذشت چهار ماه از بحران در یمن، تحولات دو هفته گذشته این کشور را وارد مرحله ای جدید و سرنوشت ساز کرده است. با هجوم وسیع و برنامه‌ریزی شده ائتلافی از نیروهایی شامل شبه نظامیان آموزش دیده در عربستان، گروه‌های مسلح جنبش جنوب، طرفداران منصور هادی و نیروهای نظامی عربستان و امارات و حمایت های اطلاعاتی پنهان و آشکار آمریکا و فرانسه به مناطق جنوبی استان عدن و به ویژه شهر عدن، جهت دست‌یابی به منطقه راهبردی مثلث "عدن ، لحج و تعز" مناطق راهبردی در اختیار انصارالله از جمله تنگه باب المندب در خطر جدی قرار گرفته اند. به گفته کارشناسان در فاصله زمانی دو هفته گذشته بیش از ده هزار بمب بر منطقه ای به وسعت پانصد کیلومتر مربع شهر عدن و اطراف آن ریخته شده است.

  شبه نظامیان آموزش دیده یمنی در عربستان به فرماندهی افسران اماراتی و سعودی، چهارشنبه گذشته (31/4/94) از بندر «البریقه» عدن با 130 الی150 خودرو نظامی وارد عدن شدند . رسانه‌های حامی تجاوز سعودی به یمن نیز از تسلط کامل نیروهای «عبدربه منصور هادی» بر شهر عدن در جنوب این کشور خبر دادند.  این اخبار از سوی کمیته‌های مردمی و جنبش انصارالله تکذیب می شود. سعودی ها تصاویری از فرودگاه عدن و فرود یک هواپیمای نظامی حامل کمک های اولیه در رسانه ها پخش نمود . تا روز جمعه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار کرد نمی‌تواند گزارش‌ها درباره تسلط نیروهای طرفدار «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور فراری و مستعفی یمن بر شهر عدن را تأیید کند. چرا که اوضاع در این شهر ناپایدار و همچنان در حال تغییر است.

طبق آخرین اظهار نظر نیروهای مردمی و مقاومت یمن، در حال حاضر تنها نیمی از بخش جنوبی شهر عدن - فرودگاه نیز در این ناحیه قرار دارد-  به تصرف نیروهای طرفدار منصور هادی درآمده است و مقاومت کماکان در مقابل متجاوزان ادامه دارد .

از جمله نقاط بسیار راهبردی برای ارتش و نیروهای مردمی یمن «پایگاه العند» واقع در 60 کیلومتری شمال عدن واز توابع استان لحج است. گفته می‌شود «العند» بزرگترین پایگاه نظامی در شبه جزیره عربی به شمار می آید که روسیه آن را در دهه هشتاد قرن گذشته ساخت و به مثابه قلعه ای در این محل بوده و شامل چند فرودگاه و تاسیسات نظامی متعدد است. پیش از این آمریکا از آن در جنگ علیه القاعده استفاده می‌کرد.

گزارشاتی نیز مبنی بر اجرای سناریوی مشابه در بندر «المخاء» (در شمال غرب تنگه باب المندب) در آینده نزدیک وجود دارد تا حلقه محاصره جهت دست یابی به «باب المندب» تکمیل گردد. اعلام آتش‌بس 5 روزه در یمن از سوی عربستان نیز واکنش‌های متفاوتی از سوی تحلیلگران سیاسی در پی داشت.
 این رویداد با رویه پیشین عربستان در ادامه بمباران شهرها، حتی در ماه‌های حرام، کاملاً متفاوت است و پیش بینی می‌شود عربستان برای تثبیت مواضع خود و آنچه در هفته های اخیر طی درگیری‌های شهر عدن و اطراف آن بدست آورده است، در پی آتش بس موقت باشد. به ویژه اینکه دولت فراری منصور هادی برای بازیابی آبرو و مشروعیت از دست رفته خود درپی جلب نظر مردم یمن و یا حداقل ساکنین عدن از طریق رساندن کمکهای ضروری اولیه زندگی مردم و احیاء برخی از زیرساختهای شهری است.

  در ادامه به نکات مهم مقاله ای که در سه روز گذشته در نشریه آمریکایی «کریستین ساینس مانیتور»  به قلم یکی از تحلیلگران منطقه خاورمیانه خود به نام «تیلور لاک» تحت عنوان : « آیا حکومت یمن می تواند کشور و مشروعیت از دست رفته خود را بازسازی کند؟»  خواهیم پرداخت . در این مقاله نویسنده آمریکایی به وضوح به عدم مقبولیت و مشروعیت دولت فراری منصور هادی اذعان کرده و صرف پول های سعودی و سایر کشورهای شیخ نشین خلیج فارس را راه حل کوتاه مدت می داند.

«تیلور لاک» می نویسد: «در روزهای اخیر حکومت "منصور هادی" با حمایت عربستان سعودی جای پایی برای خود در عدن بدست آورده است و پس از چهارماه در تبعید، باید با برآورده سازی نیازهای اساسی مردم مشروعیت خود را بازپس گیرد. وی با کمک عربستان سعودی برای جنگی بزرگ آماده می شود. مسئولین دولت هادی قصد دارند با فراهم سازی اکثر نیازهای اساسی مردم، دل شهروندان یمنی را به نفع خود بدست آورند .

دولت منصور هادی پس از چهار ماه تبعید، به سرعت اقدامات خود را شروع کرده و برای بازگشت به پایتخت دریایی یمن، برای استان عدن فرماندار منصوب کرد. هیات وزرای حاضر در عدن  روزانه تشکیل جلسه می‌دهند و به بازدیدهای میدانی از خرابی های عدن می‌پردازند. اما بازسازی یمن تخریب شده زیر بمباران های متوالی به اقداماتی بسیار گسترده تر از یک حکم جدید و تصاویر و نمایش‌های رسمی نیازمند است.

طبق آمار سازمان ملل متحد 21 میلیون نفر از 25 میلیون نفر جمعیت ساکن یمن یعنی 4نفر از هر 5 نفر یمنی نیاز فوری به کمک های بشر دوستانه دارند.جنگ یک میلیون و سیصد هزار نفر را از خانه و کاشانه خود آواره نموده است. 13 میلیون یمنی از کمبود شدید مواد غذایی و دارویی رنج می برند و در آستانه قحطی قرار دارند. فعالان مدنی و سازمانهای بشردوستانه در عدن در بیانیه ها و درخواست های خود، اقدامات سریع برای بازسازی زیر ساخت‌های شهری و گشایش تمام مسیرهای امدادرسانی را خواستار شده اند.

    ناظران می‌گویند حکومت منصور هادی مشروعیت خود را در قبال مردم یمن از دست داده است. به عقیده این ناظران ، هادی در حالیکه کشورش در حال جنگ است در بهشت امن خود در عربستان سعودی بسر می برد. به نظر کارشناسان سیاسی هرگونه تأخیر در بازسازی و کمک رسانی فوری به مردم یمن ، تمام آرزوهای منصور هادی را برای اشغال سمت رئیس‌جمهور قانونی و یا رهبری مجدد یمن را برباد خواهد داد.

  اکثر یمنی‌ها منصور هادی را فردی می‌دانند که کشورش را به خارجی‌ها فروخت و آن را برای جنگ ترک کرد. این نکته از دید صاحب‌نظران سیاسی پنهان نیست و آن را تهدید بزرگی برای بقای حکومت او می‌دانند. به همین دلیل دولت منصور هادی به سرعت وارد عمل شده و از چهارشنبه گذشته با بازگشایی بنادر راه را برای ورود 3000 تن مواد غذایی کمک‌های سازمان ملل باز کردند و بی صبرانه منتظر ورود کشتی هلال احمر امارات نیز هستند.

بعضی از مسئولان حکومتی منصور هادی می‌گویند فرودگاه عدن را موقتاً راه‌ انداخته‌ اند و اولین هواپیمای نظامی سعودی در روز چهارشنبه گذشته وارد آن شده است. همچنین گروهی فنی از امارات تعمیرات و بازسازی آن را آغاز نموده اند. طبق اظهار آنها انتظار می رود تا پایان هفته جاری فرودگاه برای پروازهای غیر نظامی آماده گردد.

مسئولین حکومتی ادعا می‌کنند امنیت کامل شهر عدن را برقرار کرده‌اند و ظاهراً برخی از وزرا بدون تمهیدات خاص امنیتی در شهر در حال تردد هستند. سخنگوی رسمی منصور هادی اظهار داشته که دولت درحال استخدام نیروهایی از جنگجویان جنوبی (که در واقع اتحادی ناپایدار از قبایل، جدایی طلبان جنوبی، جماعات اسلامی و بعضی از نیروهای طرفدار حکومت هستند) که در آزادسازی عدن کمک کرده‌اند، برای تشکیل پلیس عدن و برقراری نظم و امنیت است.

منابع آگاه داخلی اظهار می‌دارند که منصور هادی سعی خواهد کرد در کنار تثبیت سیطره خود از شیوه گذشته خود در حمایت های مالی از گروه های مخالف حوثی ها در سایر مناطق مانند آنچه در «تعز» در جریان است، کمال بهره را ببرد. البته  تحلیل گران در خصوص قابل اعتماد بودن این رویه در دراز مدت تردید دارند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها