أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۳۲۹۴۰۲
زمان انتشار: ۰۸:۴۴     ۱۱ مرداد ۱۳۹۴
بازنشستگی در سبک زندگی اسلامی جایی ندارد/
بر اساس سبک زندگی اسلامی، یک انسان نباید هیچ‌گاه خود را بازنشسته بداند حتی اگر به لحاظ اقتصادی تأمین باشد، چرا که به تدریج انگیزه خود را برای زندگی از دست می‌دهد.

به گزارش پایگاه 598، سبک زندگی معمولاً به رفتارهای ظاهری نظر دارد اما همین که می‌گوییم «سبک زندگی اسلامی» متوجه می‌شویم که تار و پود این سبک زندگی با اصالت نهاده شده است. خیلی از رفتارهای ما با دیگران مشابه است اما نیت موجود در وجود ما بین رفتار ما و دیگران مرز قائل می‌شود.

بر اساس تقسیم‌بندی آیت‌الله مصباح یزدی، باید به راه و راهنما توجه کنیم، اگر ما نگاه به مبدأ و معاد داریم باید توجه کنیم که این راه را چطور طی کنیم؟ سبک زندگی به معنای رفتار قابل مشاهده فرعی تلقی می‌شود اما باید شکل و فرم آن را درست در نظر بگیریم.

ما در سبک زندگی اسلامی باید تعمیمی از نگاه مادی به مادی ـ معنوی یا نگاه دنیوی به دنیوی ـ اخروی داشته باشیم.

نکته دیگر در بحث اقتصاد اسلامی این است که نخست بدین سؤال پاسخ دهیم که انگیزه‌های اقتصادی یک مسلمان در این سبک زندگی چگونه باید باشد؟ یکی از این انگیزه‌ها برطرف کردن نیازهای شخصی خود و خانواده است که از خوراک تا پوشاک و مسکن را در بر می‌گیرد.

دیگر انگیزه‌ها کمک به نیازمندان است، ما موارد متعددی داریم که قرآن کریم تأکید زیادی برای کمک به مستمندان و فقرا داشته است. صدقات هم انواع مختلف واجب و غیر واجب دارد که هر دو مورد تأکید است. قدم بعدی مشارکت در امور اجتماعی است بسیاری از کارهای عام المنفعه مثل ساخت مدرسه، مسجد، پل، تفریحگاه و ... جزو وظایف دینی ماست.

همچنین ارضاء نیاز درونی و حفظ عزت اجتماعی که یک فرد باید داشته باشد و حفظ اقتدار حکومت اسلامی نیز مهم است. بازنشستگی در سبک زندگی اسلامی وجود ندارد، چرا که انگیزه فرد نباید به جایی برسد که خود را بازنشسته بداند!

موارد متعددی است که انگیزه‌های اقتصادی در سبک زندگی اسلامی مدنظر قرار گرفته است، متأسفانه ما به اندازه کافی به این مسائل توجه نمی‌کنیم خیلی‌ها تصورشان این است که من اگر در حد زندگی خودم کار کردم، دیگر لازم نیست بیش از آن کار کنم در حالی که اینطور نیست انگیزه ما باید زیاد باشد و این انگیزه را نیز کار فراهم می‌کند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها