أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۲۹۶۰۰
زمان انتشار: ۱۴:۱۹     ۱۱ مرداد ۱۳۹۴
این روزنامه آمریکایی در گزارشی درباره‌ رویکرد جمهوری‌خواهان آمریکا در قبال توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ نوشت: جمهوری‌خواهان به جای مباحث متفکرانه درباره‌ توافق دست به مقابله‌ای باطل علیه اوباما زده‌اند

به گزارش پایگاه 598 به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، اغراق و حرف‌های نیمه درست جمهوری خواهان آمریکا برای از خط خارج کردن توافق هسته‌ای بسیار مهم و ضروری رئیس‌جمهور اوباما با ایران حتی از زشت هم زشت‌تر است.

این روزنامه آمریکایی در ادامه به اظهارات خصمانه مایک هوکابی، یک نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پرداخت که با انتقاد از سیاست‌های باراک اوباما، در توافق هسته‌ای وی را به سوق دادن اسراییلی‌ها به سمت درهای کوره متهم کرده بود.

وی در ادامه ادعاهایش گفته بود که توافق هسته‌ای به بروز یک هولوکاست دیگر منجر خواهد شد. همچنین تام کاتن سناتور جمهوری خواه از ایالت آرکانزاس، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا که به پیشبرد مذاکرات هسته‌ای کمک کرده بود را با پونتیوس پیلاط حاکم یهودی در سالهای 26 تا 36 پس از میلاد مسیح مقایسه کرده است که به دلیل محاکمه حضرت عیسی که در نهایت به تصلیب ایشان منجر شد شهرت یافته است.

علاوه بر جمهوری خواهان آمریکا، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز به جای مباحث متفکرانه درباره‌ی توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 به یک مقابله شرورانه، با باراک اوباما پرداخته‌اند، این مناظره نادرست نمایندگان کنگره آمریکا که با یک رهبر خارجی علیه فرمانده کل کشورشان همسو شده است، به عمیق‌تر شدن شکاف موجود میان دو هم پیمان قدیمی منجر شده است.

نیویورک تایمز ادامه داد:‌ اگر بخواهیم ملاحظات سیاسی را کنار بگذاریم می‌بینیم که این اظهارات جمهوری خواهان اگر یک ریا کاری آشکار نباشد قطعا چیزی است که در تاریخ نیامده است. مذاکره با رقبا برای ایجاد جهانی با ثبات تر مدت‌هاست که به یک ضرورت تبدیل شده است و روسای‌جمهور جمهوری‌خواه نیز برای این کار مشتاق بوده‌اند.

منتقدان شکایت می‌کنند که این توافق هسته‌ای نه تنها منجر به نابودی تمام برنامه‌ای هسته‌ای تهران نمی‌شود، بلکه علاوه بر لغو تحریم‌ها دسترسی ایران به 50 میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده‌اش در بانک‌های خارجی را ممکن می‌سازد.

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: آنچه که منتقدان به آن اشاره نمی‌کنند این است که معامله‌ای که رئیس جمهور اوباما طبق آن حاضر شده است امتیازاتی را در قبال محدودیت برنامه هسته‌ای ایران بدهد در گذشته مورد تایید جورج بوش رئیس جمهور پیشین آمریکا و دیگر قدرت‌های بزرگ در سال 2006 بوده است. بوش به طور قطع مخالف دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای بوده است اما درخواست وی شامل این نمی‌شد که ایران به طور کامل برنامه غنی سازی‌اش و فعالیت‌های بازفرآوری خود را برچیند، بلکه به ایران تضمینمی‌ داد که برای برنامه انرژی هسته‌ای صلح آمیز خود سوخت داشته باشد. این پیشنهاد بعدها مورد توجه قرار گرفت اما مذاکرات با تهران به جایی نرسید.

مذاکره با رقبا ضروری است و می‌تواند گزینه‌ای بهتر برای جنگ باشد، حتی زمانی که آمریکا در اوج قدرت بود، رهبران این کشور شامل جمهوری خواهان می‌دانستند که هر گونه توافق موافقت آمیز نیازمند سازش با طرف مقابل است و نمی‌توان خواهان تسلیم کامل طرف دیگر بود. اما آنچه جمهوری خواهان امروز از ایران می‌خواهند همین است.

نیویورک تایمز در پایان نوشت: توافق هسته‌ای البته دارای کاستی‌هایی است و هر تصمیمی ریسک خود را دارد. اما دیگر کشورهای عضو 1+5 شورای امنیت سازمان ملل ،اغلب کارشناسان هسته‌ای آمریکا و دیپلمات‌های ارشد آمریکا اذعان کرده‌اند که این توافق بهترین است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها