يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۲۹۶۶۴
زمان انتشار: ۰۱:۱۰     ۱۲ مرداد ۱۳۹۴
مدیرکل آژانس درباره توافق محرمانه با ایران به سناتورها جواب می دهد
تقریباً تمامی اعضای جدید کنگره آمریکا در یک سفر یک هفته‌ای که تمامی هزینه‌های آن پرداخت شده است، به سرزمین اشغالی سفر می‌کنند.

به گزارش پایگاه 598، مدیر کل آژانس انرژی اتمی درباره توافق دو جانبه با ایران به کنگره آمریکا توضیح خواهد داد. آژانس بیانیه داده است که آمانو در سفر به آمریکا با کمیته امور خارجی مجلس سنا جلسه  گذاشته است و درباره این توافق گزارش خواهد داد.متن این توافق قرار بود فاش نشود.روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال این خبر را با عنوان «احضار مدیرکل آژانس به کنگره» پوشش داد.همچنین نخست وزیر رژیم صهیونسیتی اعلام کرد که هفته آینده برای ترغیب شهروندان آمریکایی برای مخالفت با توافق و فشار بیشتر بر کنگره با آنها اینترنتی صحبت می کند . اوباما نیز که  از رای دهندگان و حامیان خود خواسته بود  برای  حمایت از جمع بندی مذاکرات هسته ای و مقابله با لابی ها در کنگره وارد عمل شوند چهار شنبه این هفته به دانشگاه واشنگتن می رود تا با یادآوری سخنرانی 50 سال قبل کندی در این دانشگاه درباره اختلاف اتمی با شوروی سابق  ،   تاثیر گذاری مخالفان بر توافق و احتمال رد آن در کنگره را ضعیف تر کند.

آیا محرمانه ها روی میز کنگره می رود؟

10 روز پیش تام کاتن و مایک پامپیو سناتورهای کنگره آمریکا با سفر به وین خواستار دستیابی به اسناد محرمانه توافقات ایران و آژانس شده بودند که با مخالفت آژانس مواجه شد و این شکست، بهانه بازی جدید سیاسی برای تلاش در به تعویق انداختن زمان بازبینی 60 روزه توافق هسته ای برای کنگره آمریکا شد.با این حال به گزارش تسنیم،وندی شرمن مذاکره کننده ارشد آمریکایی در گفتگو با برنامه مورنینگ جو به نمایندگان کنگره اطمینان خاطر داد نگران نباشند ،چرا که شاید چیز های محرمانه ای وجود داشته باشد،اما چیزی مخفی نیست:«با سران کنگره جلسه ای محرمانه داشتم وبه آنها درباره سازوکار محرمانه ایران و آژانس توضیح دادم».جالب تر آن است که کنگره آمریکا رسما از آمانو خواسته است به سنا بیاید و درباره نقشه راه و توافق محرمانه ایران و آژانس توضیح دهد.این در حالی است که مقامات کشورمان تاکید دارند محرمانه بودن نوع بازرسی ها  یک توافق  دوطرفه بین ایران و آژانس است و به گفته صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان  مسئله محرمانه بودن شیوه بازرسی ها بیش از این نیز بین ایران وآژانس اتفاق افتاده است.

بودجه آمریکایی آژانس؛ وابستگی مدیر کل

براساس گزارشی که رویترز 2 سال گذشته منتشر کرده بود، حدود 45 درصد از بودجه سالانه آژانس را آمریکا پرداخت می کند. گزارش های آمانو گزارش هایی  دوپهلو مبهم و قابل تفسیر است.  روزنامه گاردین در 2 گزارش مجزا در اکتبر 2009 (پیش از انتخاب به عنوان مدیرکل آژانس) و در نوامبر 2010 با اشاره به ارتباطات آمانو با سفیر وقت آمریکا در آژانس به نقل از برخی یادداشت های محرمانه آمانو می نویسد که «آمانو در هرگونه تصمیم گیری های کلیدی و راهبردی، چه در حوزه استفاده از پرسنل خاص و چه مسائل مربوط به برنامه هسته ای ایران با آمریکا در توافق کامل است».

سفر یک هفته‌ای 60 نماینده کنگره به تل‌آویو به خرج آیپک

از طرف دیگر، لابی‌های صهیونیستی نیز تلاش می‌کنند تا نمایندگان کنگره را ترغیب کنند که علیه توافق هسته‌ای رأی دهند.به گزارش گاردین،فردا تقریباً تمامی اعضای جدید کنگره آمریکا در یک سفر یک هفته‌ای که تمامی هزینه‌های آن پرداخت شده است، به سرزمین اشغالی سفر می‌کنند تا در جلسات توجیهی و لابی‌گری‌های رژیم صهیونیستی حضور یابند و تضمین دهند که علیه توافق ،در کنگره رأی خواهند داد.این سفر تفریحی یک مراسم سالانه است که توسط لابی صهیونیستی «آیپک» (کمیته امور عمومی آمریکا-اسرائیل) سازماندهی شده است و تعداد بسیار کمی از اعضای جدید کنگره حضور در آن را نپذیرفتند.طبق گزارش گاردین، بیش از 60 نفر از 70 عضو جدید کنگره قرار است امسال در این مراسم شرکت کنند و قرار است با پرواز کلاس تجاری به سرزمین های اشغالی سفر کنند و در هتل‌های 5 ستاره اقامت داشته باشند.به گزارش فارس،گاردین ادامه می‌دهد، هدف آیپک این است که دستکم 80 درصد از هر کنگره آمریکا حداقل برای یک مرتبه به سرزمین اشغالی سفر کرده باشند.

سفر این تعداد از نمایندگان کنگره آمریکا به سرزمین اشغالی نمایانگر نفوذ رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا است. به نوشته «گاردین»، آیپک در صدد است بیش از 40 میلیون دلار صرف کمپین‌های تبلیغاتی در بیش از 40 ایالت آمریکا کند و بیشتر این هزینه قرار است صرف دموکرات‌های مردد شود و به آنها اعمال فشار شود تا در تعطیلات تابستانی علیه توافق هسته‌ای ایران در ایالاتشان تبلیغات کنند.همزمان،به گزارش فارس،شبکه العربیه در گزارشی نوشت از توافق موقت ژنو در کمیته‌های مختلف کنگره بیش از 26 جلسه درباره مذاکرات هسته‌ای ایران با حضور کارشناسان غیردولتی برگزار شده که نتایج، حاکی از مخالفت بیش از دو سوم آنها با نتایج مذاکرات بوده است.

لابی سفرای اروپایی برای موافقت کنگره

این در حالی است که سازمان لیبرال یهودی «جی استریت» که نزدیک به دموکرات ها و موافق توافق است تنها می‌تواند حدود 5 میلیون دلار هزینه صرف کند.به گزارش دیپلماسی ایرانی، سفرای 3کشور اروپایی انگلیس  ، فرانسه و آلمان نیز مشغول تردد به کنگره برای جلب موافقت کنگره با توافق هستند.اروپایی ها همکاری نزدیکی با وزارت خارجه آمریکا دارند و بحث آنها هم همانند اوباما و کری بر این موضوع استوار است که هیچ جایگزین واقع گرایانه ای جز توافق با ایران وجود ندارد.

رحیم پور

منبع: رصد

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها