أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۲۹۸۳۷
زمان انتشار: ۱۵:۲۳     ۱۲ مرداد ۱۳۹۴
معرفی و بررسی فیلم روزی روزگاری در امریکا:
هنرمندان و منتقدانی که نسخه اروپایی فیلم را دیده بودند بعد از تماشای نسخه امریکایی از سیاست های انحصار طلبانه هالیوود انتقاد کردند. راجر ایبرت منتقد سرشناس امریکایی در نقد خود شاهکار لئونه را در امریکا فیلمی متوسط خواند و عامل اصلی این اتفاق را سانسور خودخواهانه کمپانی سازنده معرفی کرد.
به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه 598، فیلم روزی روزگاری در امریکا به کارگردانی سرجیو لئونه در سال 1984 ساخته شد. سرجیو لئونه کارگردان مطرح ایتالیایی پس از سالها ساختن وسترن های سرگرم کننده و جذاب در اخرین اثر خود دست به ریسک عجیبی زد و دنیا را به حیرت و ستایش از خود وادار کرد.

این فیلم را شاخص ترین اثر کارگردان ایتالیایی می دانند. چند کودک در محلهٔ یهودی‌ها شبکه‌ای گنگستری مخصوص خود می‌سازند و کم‌کم فعالیت خود را گسترده می‌کنند، تا اینکه شبکه‌های بزرگ‌تر اقدام به نابودی آنها می‌کنند و دیوید آرونسون (نودلس) به زندان می‌افتد. چند سال بعد دیوید آزاد می‌شود رفقای او که حالا گنگسترهای حرفه‌ای شده‌اند او را به گروه خود دعوت می‌کنند. فیلم سه مقطع نوجوانی ، جوانی و کهن سالی این افراد را نشان می دهد.

پیرامون ساخت فیلم مطالب زیادی گفته شده است. کمپانی سازنده فیلم از اواسط کار پشیمان شده و بخشی از مخارج فیلم توسط رابرت دنیرو پرداخت شده است یا اینکه نیمی از فیلم در امریکا اما نیمه دوم فیلم در ایتالیا فیلمبرداری شده است. عجیب ترین بخش مربوط به تولید فیلم ، زمان ان است. کارگردان ایتالیایی فیلم را در 229 دقیقه تحویل استودیو می دهد اما فیلم برای پخش در امریکا با 90 دقیقه سانسور همراه می شود! هنرمندان و منتقدانی که نسخه اروپایی فیلم را دیده بودند بعد از تماشای نسخه امریکایی از سیاست های انحصار طلبانه هالیوود انتقاد کردند. راجر ایبرت منتقد سرشناس امریکایی در نقد خود شاهکار لئونه را در امریکا فیلمی متوسط خواند و عامل اصلی این اتفاق را سانسور خودخواهانه کمپانی سازنده معرفی کرد.

همه این جار و جنجال ها فقط برای نشان دادن گروهی تبهکار بود؟ مطمئنا این جواب درستی نیست. در حدود یک دهه قبل فیلم های پدرخوانده توانسته بودند تصویری خاطره انگیز از گروه های تبهکاری در امریکا ترسیم کنند اما فیلم فوق با فراز و فرودهای بیشماری در امریکا مواجه شد. اثر درخشان سرجیو لئونه بعد از 9 سال تحقیق ساخته شد. شاید وسترن ساز ایتالیایی بعد از 4 دهه حضور در سینما به دنبال ساخت فیلمی بود که بیش از همه فیلم های سرگرم کننده اش ، فیلمی فراتر از زمان خود باشد.

اینگونه شد که لئونه (مهمترین کارگردان ایتالیایی ان زمان هالیوود) فیلمی با محوریت خرابکاری در امریکا در سه دوره زمانی ساخت. اما از انجایی که فیلم با حضور این تبهکاران نوجوان در محلات یهودی اغاز می شد ، از ابتدا میشد سرانجام ناخوشایندی را در اکران ان متصور بود.

فیلمی که نشان داد مافیا و تبهکاری فقط از ایتالیا به امریکا سرایت نکرده و محلات یهود نشین نیویورک نیز نقش پررنگی در اقدامات خرابکارنه در امریکا داشتند.

نشان دادن یهودیان به عنوان خرابکارانی سازمان یافته به مذاق هالیوود خوش نمی اید تا جاییکه لئونه بعد از ساخت این فیلم هرگز به امریکا بر نمی گردد و 4 سال بعد در ایتالیا می میرد.

جالب اینکه فیلم در امریکا جایی در بین 100 فیلم برتر تاریخ ندارد اما اروپائیان این فیلم را مهمترین اثر سرجیو لئونه و یک شاهکار بزرگ می دانند که هنوز هم بعد از 31 سال از زمان ساخت فیلمی جذاب و تاثیرگذار است. فیلمی که در کنار همه موفقیت هایش اما بدترین برخورد نظام فیلمسازی هالیوود را به خود دید هرچند توانست در گذر زمان به عنوان شاهکاری فراموش نشدنی معرفی شود.

محصول : امریکا و ایتالیا
سال تولید : ۱۹۸۴
مدت : ۲۲۹ دقیقه
ژانر : درام، جنائی
کارگردان : سرجیو لئونــه
فیلمنامه نویس : سرجیو لئونه، فرانکو فرینی، فرانکو آرکالی، انریکو میدیولی، پیرو دی برناردی و لئوناردو بنونتیونی
بر اساس داستانی از هری گری (The Hoods)
تهیه کننده : آرنون میلچان، کلودیو مانچینی
اهنگساز : انیو موریکونـــه
فیلمبردار : تونینو دلی چولی
بازیگران:
رابرت دنیرو: دیوید "نودلز” آرنسون
جیم وودز: ماکسیمیلیان "مکس” برکویچ
الیزابت مک گاورن: دبرا جلی
جو پشی: فرانکی ماندولی
دنی آیللو: رئیس پلیس وینسنت آیللو
ترت ویلیامز: جیمز کانوی
ویلیام فورسیث: فیلیپ "کوکیی” استین
جیمز هایدن: پاتریک "پاتسی” گلدبرگ
برت یانگ: جو
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها