يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۲۹۸۸۲
زمان انتشار: ۰۸:۳۲     ۱۳ مرداد ۱۳۹۴
مهمترین علامت آرتروز زانو درد است. افزایش دامنه حرکتی، تقویت قدرت عضلات اطراف مفاصل زانو، کفی طبی، زانوبند و در نهایت تعویض مفصل زانو جزو راهکارهای درمان مبتلایان به آرتروز زانو است که طیف خفیف تا پیشرفته را در بر می‌گیرد.
به گزارش پایگاه 598، خسرو خادمی کلانتری  در پاسخ به سوال یکی از شهروندان درباره درمان آرتروز زانو اظهار داشت: مهمترین علامت آرتروز زانو درد است بنابراین هر روشی که بتواند درد بیمار را کاهش دهد درمان محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه افزایش دامنه حرکتی یکی از توصیه‌های مهم درمانی به مبتلایان آرتروز زانو است گفت: افزایش دامنه حرکتی جزو برنامه‌های درمانی و پیشگیرانه است که باید انجام شود.

معاون آموزشی و پژوهش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: دومین راهکار درمانی تقویت قدرت عضلات اطراف مفاصل زانو است. درد مفصل زانو رابطه مستقیمی با قدرت عضلات اطراف مفاصل آن دارد. مهمترین عضله در این رابطه چهار سر ران است که زانو را باز و صاف می‌کند. همچنین برخی عضلات تهتانی مانند ناحیه لگن، مفصل ساق پا و دور کننده ران به طور غیرمستقیم به مفصل زانو کمک می‌کند.

این استاد دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: برخلاف تصور عموم برای مبتلایان به آرتروز زانو استراحت کامل و مطلق توصیه نمی‌شود مگر در آرتروزهای کاملا پیشرفته که غضروف به طور کامل از بین رفته و استخوان روی استخوان تماس دارد. این افراد داوطلبان تعویض مفصل زانو هستند.

خادمی کلانتری گفت: آرتروز براساس کاهش فاصله مفصلی به چهار درجه تقسیم می‌شود در آرتروزهای کاملا پیشرفته فرد به درجه 4 رسیده و ضخامت غضروف به طور کامل از بین رفته است.

این فیزیوتراپیست ادامه داد: افرادی که به آرتروز زانو با درجات پایین‌تر مبتلا هستند نباید استراحت مطلق داشته باشند زیرا تغذیه غضروف مفصلی از طریق مایع مفصلی است و برای این مهم باید فشارهای معمولی مانند راه رفتن بر مفصل وارد شود.

وی افزود: این افراد می‌توانند در مسیرهای صاف پیاده‌روی کنند اما حرکت در سربالایی و سرپایینی مثل پله‌ها توصیه نمی‌شود زیرا موجب وارد آمدن فشار روی غضروف مفاصل می‌شود.

معاون آموزشی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی استفاده از برخی وسایل کمکی را جزو راهکارهای درمانی مبتلایان به آرتروز زانو عنوان کرد و ادامه داد: وقتی ضخامت غضروف به سمت داخل ضخامت خود را از دست می‌دهد زانوی فرد به سمت پرانتزی شدن تمایل پیدا می‌کند. یکی از راه‌های جلوگیری از زانوی پرانتزی کفی طبی است ضخامت این کفی‌ها به سمت خارج بیشتر است و یکی از وسایل کمکی در درمان مبتلایان به زانوی پرانتزی محسوب می‌شود.

وی افزود: کفی طبی موجب می‌شود موقع فعالیت روزمره فشار از سمت داخل مفصل به سمت خارج آن که غضروف سالم‌تری دارد منتقل و جلوی پیشرفت بیماری گرفته شود.

این فیزیوتراپیست خاطر نشان کرد: گاهی برای مبتلایان به زانوی پرانتزی زانوبند خاص تجویز می‌شود تا فشار از سمت داخل برداشته و به سمت خارج منتقل شود. این موجب می‌شود تا جلوی پیشرفت بیماری گرفته شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها