يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۲۹۸۹۹
زمان انتشار: ۰۹:۱۰     ۱۳ مرداد ۱۳۹۴
وزیر گردشگری و میراث فرهنگی عراق در پاسخ به پیشنهاد ایران برای به امانت گرفتن برخی آثار تاریخی این کشور تا زمان بازگشت ثبات و آرامش به عراق، گفت: با وجود حمایت‌های بین‌الملل و قطعنامه‌هایی که در این زمینه صادر شده است از هرگونه حمایتی بی‌نیاز هستیم،اکنون تقریبا همه کشورها در کنار ما هستند و از ما حمایت می‌کنند.
به گزارش پایگاه 598، پس از حمله‌ی داعش به تعدادی از موزه‌ها و تخریب برخی آثار باستانی تمدن بین‌النهرین، مسعود سلطانی‌فر رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به رییس یونسکو (ایرینا بووکوا) و وزیر گردشگری و میراث فرهنگی کشور عراق و موسسه «آیسسکو» (که 57 کشور اسلامی در آن عضویت دارند) نامه‌ای نوشت و اعلام آمادگی کرد تا آثار موزه‌ای در خطر کشور عراق را به صورت امانت در اختیار بگیرند تا مقطعی که ثبات و آرامش به عراق برگردد.

اکنون «عادل فهدالشرشاب» در پاسخ به سوال ایسنا درباره‌ی میزان آسیب‌ها وارده از سوی داعش به آثار تاریخی این کشور و به دنبال آن اقدامات حفاظتی دولت عراق برای حفظ تمدن بین‌النهرین و آثار باستانی این کشور و از سوی دیگر نظرش درباه پیشنهاد ایران برای به امانت گرفتن برخی از این آثار باستانی عراق تا بازگشت ثبات و امنیت به این کشور، اظهار کرد: در واقع مناطقی که تحت تصرف تروریسم هستند هنوز هم وجود دارند و تنها راه حل آن در هم شکستن تروریسم است،چرا که بدون شکست دادن آنها اجرای هیچ تصمیمی از سوی دولت علیه تروریسم امکانپذیر نیست.

آثار سرقت رفته از موزه ها بازگردانده می شود

وزیر گردشگری و میراث فرهنگی عراق با بیان این که تلاش برای بازگرداندن تمامی آثار تاریخی مشهوری که از موزه‌ها به سرقت رفته‌اند‌، در دست انجام است، اظهار کرد:ما خیلی جدی پیگیر این موضوع هستیم و برخی از این آثار نیز تاکنون به عراق بازگردانده شده‌اند، به طور کلی تلاش‌های گسترده‌ای در این زمینه انجام می‌شود.

وی ادامه داد:موزه‌های ما در مناطق بیرون از حیطه نفوذ داعش در امان هستند که از جمله آن‌ها،موزه‌های ملی عراق و الناصریه است. این موزه‌ها بزودی بازگشایی خواهند شد و بالطبع،دیگر پروژه‌ها نیز ادامه خواهند داشت.

دولت عراق برای حمایت امنیتی از ایرانی ها بسیج شده است

الشرشاب در ادامه و در پاسخ به سوال که با توجه به آمار گردشگران و زائران ایرانی که به نظر می‌آید با یک میلیون و 500 هزار نفر در سال بیشترین و مهمترین گردشگران عراق را ایرانی ها تشکیل می‌دهند،دولت این کشور در حال حاضر و نه برای آینده‌ای دور،چه تمهیداتی به منظور تسهیل و بهبود وضعیت سفر آنها در نظر گرفته است؟گفت:همانگونه که می‌دانید تاکنون اقدامات بسیاری صورت گرفته و تمام اعضای دولت عراق برای این مهم بسیج شده‌اند و حمایت‌های لازم امنیتی برای آن‌ها صورت گرفته است،اما انجام عملیات مبارزه با دشمنان تکفیری بیشتر از توان ماست.

وی افزود:ما با جمهوری اسلامی ایران در این زمینه گفت‌وگو کرده‌ایم و درباره در پیش گرفتن راهکارها و ابرازهای جدید بحث و گفت‌وگو داشته‌ایم. مساله حمایت از زائران همواره وجود دارد و مشکلات این راه در حال افزایش است، اما برای این مشکلات نیز طرح‌های جدیدی داریم.

وزیر گردشگری و میراث فرهنگی عراق اضافه کرد: امسال یک کمیته در سطح عادی با مشارکت وزارت خارجه و وزارت گردشگری و حفاظت از آثار باستانی عراق کار رسیدگی به این راهکارها را با رایزنی جمهوری اسلامی ایران و دریافت پیشنهادات آنها برعهده گرفته است.من بر این باورم که این کمیته می‌تواند به این مشکلات رسیدگی کند، اگرچه مشکلاتی در این زمینه به وجود آمده است اما می‌توان به برطرف شدن تمامی مشکلات و برآورده کردن نیازهای زائران امیدوار بود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
حجازی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۷ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۴
۰
۰
اقای سلطانی مگر قرار است داعش باز هم پیشروی کند 2-در این صورت جان وناموس مردم عراق خیلی با ارزش تر از چنی تکه سفال وحلبی است .بهتر است برای ریشه کنی این تفکر شوم(تکفیری)اقدام موثر فرهنگی انجام داد.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها