أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۳۰۰۴۹
زمان انتشار: ۱۹:۱۸     ۱۳ مرداد ۱۳۹۴
در حالی که بسیاری کشورها تولید و واردات محصولات تراریخته را منع می‌کنند، رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشور می‌گوید: سرطان‌زایی محصولات تراریخته یک ادعای بی‌اساس است و تاکنون در هیچ آزمایشگاهی اثبات نشده است.

به گزارش پایگاه 598، طی هفته‌های گذشته، سلسله گزارش‌هایی درباره محصولات تراریخته (اصلاح شده به روش دست کاری ژنتیکی) در این خبرگزاری منتشر شد، در این گزارش برخی کارشناسان به سرطان‌زایی،‌ نازایی، تولد جنین ناقص، اختلالات گوارشی، این محصولات اشاره کرده بودند و آن را مخرب محیط زیست عنوان می‌کردند.

همچنین در این گزارش اقدام کشورهایی مانند آمریکا، روسیه، کانادا و آرژانتین برای منع تولید، توزیع و واردات این گونه محصولات اشاره شد که در این رابطه پاپ رهبر کاتولیک‌های جهان هم به استفاده از این نوع محصولات به جهانیان هشدار داده بود.

این در حالی است که رئیس پژوهشکده تکنولوژی کشور ششم اردیبهشت از لغو آئین‌نامه بازدارنده در مهندسی ژنتیک توسط معاون اول رئیس‌جمهور خبر داده و گفته است: مجوز تولید پنبه تراریخته در سال جاری صادر شده و برنج تراریخته هم سال آینده به تولید می‌رسد.

بنابراین برای روشن شدن موضوع در مورد تولید گیاهان تراریخته و چرایی تفاوت‌ دیدگاه‌های مسئولان کشور ما با کارشناسان خارجی با بهزاد قره‌یاضی رییس پژوهشکده بیوتکنولوژی گفت‌وگو کردیم.

وی به خبرنگار فارس گفت: سالانه حدود 186 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی دنیا زیر کشت محصولات تراریخته می‌رود.

بهزاد قره‌یاضی با بیان اینکه کل سطح زیر کشت محصولات کشاورزی در ایران سالانه حدود 14 تا  18 میلیون هکتار است، افزود: بنابراین سطح زیر کشت محصولات کشاورزی تراریخته در دنیا معادل 20 برابر مساحت سطح زیر کشت در ایران است.

رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی ادعا کرد: تمام کشورهای دنیا و حتی اتحادیه اروپا به استثنای دو یا سه کشور محصولات تراریخته را مصرف می‌کنند.

قره‌یاضی با بیان اینکه کشورهای اروپایی محصولات تراریخته را کشت و مصرف می‌کنند، تصریح کرد: حدود 28 کشور در دنیا محصولات تراریخته را در سطوح گسترده کشت می‌کنند.

* هیچ کشوری نمی‌تواند ادعا کند که محصول تراریخته مصرف نمی‌کند

رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی با بیان اینکه حتی کشورهایی که ادعا می‌کنند که محصولات تراریخته مصرف نمی‌کنند باز هم از این محصولات استفاده می‌کنند، بیان داشت: کشور ترکیه مدعی بود که محصول تراریخته مصرف نمی‌کند، در حالی که من به آنها ثابت کردم که 50 درصد روغن‌های وارداتی آنها از آرژانتین از محصولات تراریخته است.

وی با اشاره به اینکه محصولات تراریخته حدود 19 سال است که در سطح چند صد میلیون هکتاری در دنیا کشت می‌شود، افزود: سالانه حدود 5 میلیارد دلار از بودجه کشور صرف واردات محصولات تراریخته می‌شود، در حالی که من معتقدم از آنجا که دانش و فن‌آوری تولید این محصولات در کشور فراهم است، باید خودمان اقدام به تولید و حتی صادرات این محصولات بکنیم.

رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی با انتقاد از اینکه مطالب منتشر شده در اینترنت نباید به عنوان مرجع تصمیم‌گیری قرار گیرد، گفت: مشکل ما استناد به منابع بی‌اساس اینترنتی است، در حالی که با توجه به واردات گسترده این محصولات ایرانی‌‌ها روزانه از محصولات تراریخته وارداتی مصرف می‌کنند.

رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی در پاسخ به این سؤال که سالانه عده‌ زیادی از مردم دنیا و کشورمان به دلایل ابتلا به سرطان‌های گوناگون جان خود را از دست می‌دهند و اغلب این سرطان‌ها ناشی از مصرف مواد غذایی است، گفت: از کجا معلوم که منشاء این سرطان‌ها از محصولات ارگانیک نباشد!.

* محصولات ارگانیک هم سرطان‌زاست

وی در پاسخ به این سؤال ادامه داد: شما قصد دارید که افزایش بیماری‌های سرطانی در دنیا را به محصولات تراریخته نسبت دهید، ولی من می‌گویم از کجا معلوم شاید سرطان از مصرف محصولات ارگانیک حاصل شده باشد.

 قره‌یاضی تصریح کرد: در تولید محصولات ارگانیک سم استفاده نمی‌شود و وقتی آفت موجب صدمه به محصول شد، محصول کشاورزی زخم شده و جای آن زخم محل رشد قارچ و تولید آفلاتوکسین می‌شود که یکی از عوامل سرطان‌زا به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه مخالف تولید محصول ارگانیک نیست، در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که شما چگونه می‌تواند اثبات کنید که محصولات تراریخته سرطان‌زا نیست و دلایل مستند شما برای این موضوع چیست، گفت: بنده 25 سال است که در مورد محصولات تراریخته تحقیق و بررسی می‌کنم و حدود  10 سال است که خودم و تمامی اعضای خانواده‌ام از محصولات تراریخته استفاده می‌کنیم.

رئیس پژوهشکده تکنولوژی کشاورزی اظهار داشت: سرطان‌زا بودن محصولات تراریخته باید در یک آزمایشگاه به اثبات برسد، در حالی که تاکنون هیچ‌کس سرطان‌زا بودن این محصولات را به اثبات نرسانده است.

وی افزود: محصولات تراریخته‌ای که امروز در کشور تولید می‌شود، هیچ گونه سمی در آن به کار برده نمی‌شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها