أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۳۳۰۰۷۱
زمان انتشار: ۲۰:۳۲     ۱۳ مرداد ۱۳۹۴
برجام میان ایرانی‌تبارهای ساکن آمریکا هم دارای موافقین پرشور و هم مخالفین سرسخت است. در این میان بیشترین مخالفین را ایرانی‌ ــ آمریکایی‌های یهودی و بیشترین موافقین را آنهایی که عضو حزب دموکرات هستند، تشکیل می‌دهند.
به گزارش پایگاه 598، اعضای کنگره آمریکا نظرات پرشور و حرارتی از میان رأی‌دهندگان ایرانی‌تبار خود دریافت می‌کنند اما این نظرات هم منفی هستند هم مثبت. وال‌استریت ژورنال در مقاله‌ای به رویکرد ایرانی‌تبارهای آمریکا در قبال "برنامه جامع اقدام مشترک" (برجام) پرداخته است.

رأی‌دهندگان ایرانی ــ آمریکاییِ تد لو، نماینده مجلس نمایندگان، مشتاق هستند نظرات پرشور خود را درباره برجام ارائه کنند. اما این دموکرات کالیفرنیایی در یک مسیر به جلو رانده نمی‌شود: رأی‌دهندگان ایرانی‌تبار وی دارای نظرات متفاوتی هستند.

لو می‌گوید: "من ایرانی‌ ــ آمریکایی‌هایی دارم که از توافق حمایت می‌کنند و نیز ایرانی‌ ــ آمریکایی‌هایی که با توافق مخالف هستند." لس‌آنجلس،‌ حوزه انتخابی وی دارای یکی از بزرگترین جوامع ایرانی ــ آمریکایی است.

انشقاق در جامعه ایرانی ــ آمریکایی را می‌توان بر اساس خط‌بندی‌های دینی و یا نسلی مشاهده کرد. لو می‌گوید آنهایی که پس از انقلاب اسلامی 1979 از ایران گریختند بیش از ایرانی‌هایی که در اینجا متولد شده‌اند، مخالف توافق هسته‌ای هستند.

ایرانی ــ آمریکایی‌های یهودی اغلب مخالف برجام هستند. سام کرمانیان، مشاور ارشد شورای "فدراسیون یهودی ایرانیان آمریکا" می‌گوید بیم دارد که توافق هسته‌ای نه تنها خطری برای اسرائیل بلکه برای آمریکا و ایران نیز باشد؛ زیرا به‌اعتقاد وی اشاعه هسته‌ای می‌تواند پیامدهای بدی داشته باشد.

براد شرمن، نماینده دموکرات کالیفرنیا، نیز می‌گوید که مخالفت از جانب رأی‌دهندگان ایرانی ــ آمریکایی بیش از سایر یهودیان حوزه انتخاباتی وی بوده است.

گرایشات سیاسی نیز می‌توانند رویکرد ایرانی ــ آمریکایی‌ها در قبال توافق را تعیین کند. در مجموع در حدود 64 درصد از ایرانی ــ آمریکایی‌ها از چارچوب به دست آمده در لوزان در اواسط فروردین ماه حمایت می‌کردند. اما دموکرات‌های ایرانی ــ آمریکایی‌ حمایت بیشتری (74 درصد) نسبت به جمهوری‌خواهان ایرانی ــ آمریکایی (46 درصد) ارائه می‌کردند.

این انشقاق بین ایرانی‌ ــ آمریکایی‌ها پیام‌های سردرگم‌کننده‌ای به قانونگذاران درباره رأی مثبت و یا منفی به برنامه جامع اقدام مشترک ارسال می‌کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها