يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۳۰۷۴۳
زمان انتشار: ۱۳:۳۵     ۱۷ مرداد ۱۳۹۴
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر به سختگیری‌ها در اعزام حجاج به عربستان اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۴۷۲ نفر از اعزام به حج تمتع و عمره به علت حمل مواد مخدر بازماندند.
به گزارش پایگاه 598، علیرضا جزینی در گردهمایی مسئولان و مدیران کاروان‌های حج و زیارت در قم بیان داشت: به‌منظور جلوگیری از حمل مواد مخدر به عربستان، اقدامات پیشگیرانه و هشدارهای لازم در خصوص تبعات سوء ‌ناشی از حمل مواد مخدر در ایران و عربستان به زائران در حال انجام است.

وی ادامه داد: آموزش و آگاهسازی توسط مدیران و روحانیون در کلاس‌های آموزشی، آموزش و آگاهسازی توسط پلیس فرودگاه‌ها، انتقال تجربه به مدیران و روحانیون، بهره‌برداری از نیروهای متخصص چهره‌زنی برای شناسایی معتادان و حاملان مواد مخدر، استفاده از سگ موادیاب به ویژه در فرودگاه‌ها و آموزش نیروهای پلیس برای کشف جاسازی‌ها در دستور کار ستاد و دستگاه‌های ذی‌ربط قرار گرفته است.

قائم مقام دبیرکل ستاد بیان داشت: برابر ماده 4 قانون مجازات اسلامی هر گاه شخصی جرمی خارج از کشور انجام دهد، در ایران نیز تحت پیگرد قرار می‌گیرد، لذا سازمان حج و زیارت براساس تکلیف قانونی و با توجه به مفاد قرارداد منعقده با زائران، حاملان مواد مخدر و معتادان را حداقل یک دوره از اعزام محروم می‌کند، اعزام مجدد این افراد هم منوط به ترک اعتیادشان می‌باشد.

جزینی گفت: برابر قانون، کسانیک ه مبادرت به حمل مواد مخدر نمایند، بین یک الی پنج سال ممنوع الخروج می‌شوند و گذرنامه آنها باطل می‌شود، همانطور که در سال گذشته 47 گذرنامه ابطال شد. در صورت تکرار جرم نیز 5 تا 15 سال گذرنامه آنها باطل خواهد شد، لذا افرادی که سوء‌مصرف مواد مخدر دارند در فرصت باقیمانده نسبت به ترک اعتیاد خود اقدام کنند و اگر امکان ترک وجود ندارد،‌ موضوع را با مدیر کاروان در میان بگذارند.

وی ادامه داد: فرد معتادی که به حج می‌رود به دلیل عدم دسترسی به مواد، کنترلی بر رفتار خود ندارد و نسبت به دیگران درگیری و پرخاشگری خواهد داشت. دچار مشکلات جسمی و روحی خواهد شد و حتی توان اعمال حج را از دست می‌دهد.

این مقام مسئول در ستاد مبارزه با موادمخدر افزود: طبق قوانین عربستان داشتن هر گونه داروی گیاهی مشکوک و شبیه مواد مخدر، قرص روانگردان، ‌متادون، قرص آرامبخش جرم تلقی می‌شود که 2 الی 10 سال حبس به دنبال دارد. اعتیاد و سوء مصرف مواد نیز یک ماه الی دو سال مجازات زندان و برای فروشندگان مواد مخدر نیز مجازات اعدام را در پی دارد. لذا زائرانی که به هر دلیلی قصد خروج مواد مواد مخدر را دارند، بدانند که در عربستان سخت‌گیری‌های شدیدی وجود دارد و احکام صادره آنها نیز بدون وکیل و امکان اعتراض و تجدید نظر اجرا می‌شود.

وی افزود: در عملیات عمره سال گذشته 399 نفر از تشرف به سرزمین وحی بازماندند و 73 نفر از زائرین نیز حج تمتع را از دست دادند. طی چند سال ایران به دلیل برخورد تخصصی و سخت‌گیرانه در ایران احدی از ایرانیان توسط پلیس عربستان دستگیر نشده‌اند.
منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها