امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۳۳۱۰۷۴
زمان انتشار: ۱۴:۴۱     ۱۸ مرداد ۱۳۹۴
نماینده مردم تهران در صحن علنی مجلس خطاب به وزیر اقتصاد گفت: جناب وزیر باید با مراجعه به ۵۰ مغازه و صنوف نسبت به برخی مشکلات آگاهی پیدا کند/ بنده نمی‌دانم در حال حاضر به چه نحوی مملکت اداره می‌شود که ما ۲۴ هزار میلیارد دلار قاچاق کالا داریم
به گزارش پایگاه 598، طیب‌نیا وزیر اقتصاد و دارایی برای پاسخ به سوال مهرداد بذرپاش نماینده ری، شمیرانات و اسلامشهر در صحن علنی امروز مجلس حضور یافت.

بذرپاش خطاب به وزیر اقتصاد گفت: فعالان اقتصادی در هر سال مالیات سال قبل خود را پرداخت می‌کنند، اکنون ایران در شرایط رکود بسر می‌برد پس چرا باید در این شرایط مالیات پرداختی اصناف و مشاغل که تأثیر رکود در این بخش بیشتر نشان داده شده، افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: البته شاید برخی مشاغل شرایط بهتری را نسبت به قبل داشته باشند اما برخی اصناف با سابقه و معتمد اعلام می‌کنند مالیاتشان طی همین سالها چند برابر شده و حتی تا ده برابر هم ثبت رکورد شده است.

نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر اظهار داشت: سوال اینجاست که چه اتفاقی در اقتصاد ایران رخ داده که چنین جهش مالیاتی را شاهد هستیم.

بذرپاش تأکید کرد: برخی مسئولان سازمان امور مالیاتی این شرایط را ناشی از افزایش درآمدهای مصوب در بودجه می‌دانند اما این سطح درآمد مالیاتی طبق برنامه پنجم توسعه برای وصول و شناسایی معدیان جدید و کسب درآمد از بخش زیرزمینی همچنین فرار مالیاتی بوده است.

وی در ادامه افزود: به نظر می‌رسد باید در این بخش سازمان مالیات اصلاحات جدی انجام شود.

نماینده تهران گفت: یکی از ارکان اساسی هر نظام مالیاتی شفاف، داشتن اطلاعات اقتصادی و جریان معاملات و مبادلات اقتصادی است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خطاب به وزیر اقتصاد بیان داشت: چندین سال است که وعده اجرای طرح جامع مالیاتی مکانیزه کردن فرایندهای وصول مالیات و استفاده از بانک اطلاعاتی اقتصادی مودیان ضمیمه وصول مالیات حقه را فراهم می‌کنیم اما آیا این امر در عمل رخ داده است.

بذرپاش تأکید کرد: اگر مالیات‌های چند برابر سالهای اخیر با اتکا به اطلاعات شفاف و نه بر اساس تشخیص و سلیقه میزان بوده است پس مکانیزم دادرسی مالیاتی باید شفاف باشد.

وی افزود: همواره نبود اطلاعات فعالان اقتصادی و مودیان یکی از دلایل عموم وصول مالیات مناسب در اقتصاد کشور معرفی کرده‌ایم و وزیر اقتصاد مستحضر است روش جاری مشکلاتی را برای فعالان اقتصادی ایجاد می‌کند.

نماینده تهران تصریح کرد: چرا وزیر اقتصاد از نبود اطلاعات اقتصادی که اکثر اعم از بانکی، گمرکی، بیمه‌ای، واردات و صادرات و بسیاری اطلاعات دیگر در اختیار وزیر است دیگر طیب‌نیا می‌تواند گله کند.
عضو هیئت رئیسه مجلس اظهار کرد: ضعف همگانی و لجستیک سازمان امور مالیات و دارایی و نبود زمینه برای استفاده و بهبود اطلاعات باعث اجحاف در حق مردم شده که باید مردم تاوان عملکرد ضعیف من و شما را بپردازند.

بذر پاش در بخش دوم پاسخ های وزیر اقتصاد مبنی بر علت عدم اجرای مصوبه گشایش ال سی، با انتقاد برگه‌های تشخیص مالیاتی از برخی از صنوف گفت: به هیچ وجه قرار نبود به اصناف از طرق قانونی فشارهای زیادی وارد شود و تنها قرار بوده با کسانی که فرار مالیاتی دارند برخوردهای مالیاتی سنگین انجام شود.

وی افزود: این رویه برخورد نسبت به شناسایی مالیاتی صحیح نیست.

این نماینده مردم تهران در ادامه مذکر شد معتقدم جناب وزیر باید با مراجعه به 50 مغازه و صنوف نسبت به برخی مشکلات آگاهی پیدا کند چرا که مردم در حال حاضر متضرر برخی مسائل شده‌اند.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به آمارهای اقتصادی ارائه شده از سوی یکی از معاونان رئیس جمهور گفت: یکی از معاونان رئیس جمهور پشت سر هم آمارهایی در خصوص بازارها ارائه می کند که باید بداند آن چه مردم احساس می‌کنند موارد دیگری را تایید می‌کند.

وی در ادامه خطاب به طیب نیا گفت: در حال حاضر آمارهای را که به شما می‌دهند آمارهای است که زمانی درباره گمرک به شما ارائه می‌شد که طبق آن آمارها زمانی اذعان شد که در 8 سال خدمت دولت قبل 721 میلیارد واردات انجام شده است ولی سایت گمرک بعدا اعلام کرد که این رقم اشتباه می‌باشد.

این نماینده مردم تهران مجددا خطاب به طیب نیا اظهار داشت: آمارهای اعلامی شما در این جلسه به مانند برخی از آمارهای است که به غلط به شما اعلام شده است چرا که بنده معتقدم ارائه این آمارها می‌تواند به یک باره نقدینگی را به مرز 819 هزار میلیارد تومان برسانند.

بذرپاش تاکید کرد: در حال حاضر و در طی 2 سال از عمر دولت 325 میلیارد تومان افزایش نقدینگی داشته‌ایم.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: در گذشته می‌گفتند که دولت قبل مشغول مسکن مهر و یا یارانه‌ها شده و در پی آن نقدینگی افزایش پیدا کرده است ولی در حال حاضر باید چه گفت؟ چرا که دولت فعلی دست به هیچ کاری نمی‌زند 325 میلیارد تومان افزایش نقدینگی داشته است.

وی با بیان این که با آمارهای ارائه شده زندگی مردم نمی‌چرخد خاطر نشان کرد: معتقدم برخی از دوستان باید نظارت بیشتری به برخی از صنوف در برخی از مناطق داشته باشد تا از نزدیک مشکلات را حل و فصل کنند چرا که تنها با آمارهای قشنگ نمی‌توان مشکلات را حل کرد.

بذرپاش با اشاره به این که در حال حاضر خرج و هزینه های دولت 70 درصد افزایش پیدا کرده است گفت: سیاست های دولت به هیچ وجه انقباضی نیست.

وی بیان داشت: در حال حاضر پرداختی دولت از خزانه طی دو سال اخیر نسبت به سال 91، 60 درصد افزایش پیدا کرده است که به هیچ وجه با برخی مصوبات در تخفیف منابع هم خوانی نمی‌کند.

این نماینده تهران در ادامه با اشاره برخی از آمارهای برآورده شده در زمینه قاچاق کالا خطاب به طیب نیا گفت: آقای طیب نیا طبق برآورد همکاران شما در وزارت اقتصاد، آمارهای قاچاق کالا به 24 هزار میلیارد دلار در سال جاری رسیده است.

بذرپاش در ادامه با بیان این که وزیر اقتصاد مسئول شاخص‌های اقتصادی کلان کشور است، خطاب به طیب نیا گفت: آقای طیب نیا بنده نمی‌دانم به چه نحوی در حال حاضر مملکت اداره می‌شود که ما 24 هزار میلیارد دلار قاچاق کالا داریم چرا که این رویه به میزان زیادی می‌تواند باعث بحران در اقتصاد و تولید شود و حتی هزاران موقعیت شغلی را به خاطر بیندازد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به میزان معوقات بانکی گفت: در حال حاضر میزان معوقات بانکی به 92 هزار میلیارد تومان رسیده که آن وقت برخی از مسئولین اعلام می‌کنند که پنج هزار میلیارد تومان سالانه برای وام ازدواج منابع ندارند، که این جای تعجب دارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها