يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۳۱۱۱
زمان انتشار: ۱۰:۰۵     ۱۱ دی ۱۳۹۰
رئیس رسانه ملی گفت: «مختارنامه» در زمان پخش رقبای گردن کلفتی داشت، مجموعه‌های پر‌بیننده سایر شبکه‌های داخلی، شبکه‌های ماهواره‌ای و بازار جذاب کالاهای بیرونی وجود داشتند ولی باز هم مختارنامه در زمان پخش خیابان‌ها را خلوت می‌کرد.
به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس، مراسم قدردانی از عوامل مجموعه تلویزیونی «مختارنامه» بعد‌از‌ظهر روز گذشته (10 دی‌ماه) با حضور سید عزت‌الله ضرغامی (رئیس سازمان صداوسیما)، سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدرضا مخبر دزفولی (دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور)، علی دارابی (معاون سیما)، مهدی فرجی (مدیر شبکه یک سیما) و سازندگان این سریال در تالار خورشید سالن همایش‌های کشور برگزار شد.

* ضرغامی: مختارنامه را افتخار جمهوری اسلامی می‌دانم

بنا بر این گزارش، ضرغامی طی سخنانی در این مراسم گفت: هر انسانی گاهی در آینه نگاه می‌کند و با دیدن تغییر در چهره یا سپید شدن موها متوجه می‌شود که عمر در گذر است و افسوس می‌خورد، اما اگر در طول زندگی خود کارهای الهی کرده باشد، هیچ وقت از عمر طی شده افسوس نمی‌خورد و ساخت سریال «مختارنامه» نیز از جمله کارهای الهی است که در کارنامه سازندگان آن ثبت می‌شود.
وی ادامه داد: سریال مختارنامه کار شاخص و برجسته‌ای است و بر حسب ویژگی‌هایی که دارد، سطح و ترازی از قابلیت‌های نمایشی جمهوری اسلامی را نشان می‌دهد و واقعا به خاطر ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد، مجموعه آن را افتخار جمهوری اسلامی می‌دانم.

* بصیرت‌افزایی مهم‌ترین پیام مختارنامه بود

ضرغامی تصریح کرد: این سریال 104 پیام بسیار مهم اعتقادی، فکری، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی دارد که در 13 سرفصل دسته‌بندی شده و پیام‌هایی با تاثیرگذاری بالا در مجموعه آورده است که مهم‌ترین آن‌ها بصیرت‌افزایی در جامعه به شمار می‌رود. ضمن اینکه ظرفیت و توان دراماتیک بالای مجموعه و کشش و قصه جذاب سریال برای اینکه مردم را ترغیب به تماشا کند، بسیار خوب و به جا بود.
وی ادامه داد: در تولید کارهای تاریخی معمولا تمام داستان برای مخاطب روشن است و اگر اثر کشش بالا نداشته باشد، مورد توجه قرار نمی‌گیرد. البته در این میان بعضی مختارنامه را با سایر آثار مقایسه می‌کنند، در حالی که قابل مقایسه نیست.

* مختارنامه در زمان پخش رقبای گردن کلفتی داشت

رئیس رسانه ملی تصریح کرد: مختارنامه در زمان پخش رقبای گردن کلفتی داشت. اولا مجموعه‌های پر بیننده‌ای در سایر شبکه‌های داخلی وجود داشت، دوم اینکه شبکه‌های ماهواره‌ای در کنار بازار جذاب کالاهای بیرونی وجود داشتند، ولی باز هم در چنین شرایط سنگینی مختارنامه در زمان پخش خیابان‌ها را خلوت می‌کرد و بالای 70 درصد از مخاطبان خود را مقید به دیدن سریال می‌کردند.
ضرغامی در ادامه اشاره‌ای به متون و دیالوگ‌های سریال مختارنامه کرد و گفت: متن و دیالوگ‌های مختارنامه نیز بسیار قوی بود و هم در نگارش و هم در اجرا و به کار‌گیری تعلیقات، بسیار خوب و به جا نوشته شده بود. سراسر مجموعه نیز پر از حرف‌های اساسی است و با دیالوگ‌های قوی و ماندگار نوشته شده است. ما در زمان تولید سریال با فراز و فرودهای سیاسی بسیاری مواجه بودیم اما متنی که در طول این سال‌ها نوشته شده بود، بسیار خوب بود و قوی‌ترین دیالوگ‌ها برای آن طراحی شد و با بهترین بازی‌ها و کارهای هنری ماندگار شد.
رئیس سازمان صداوسیما گفت: شخصیت‌های تاریخی در سریال بسیار خوب پرداخت شده‌اند و ما دیدیم افرادی در سریال مطرح شده بودند که حتی بسیاری از روحانیون نیز نام آن‌ها را نمی‌دانستند. به نظرم اگر بخواهیم مختارنامه را با آثار علی حاتمی مقایسه کنیم، علی حاتمی بزرگانی را در آثار خود می‌آورد که نقش هیچ کدام بر دیگری تاثیر نمی‌گذاشت و همه نقش‌ها مکمل هم بودند.

* فرایند انحراف از موضوعی کوچک آغاز می‌شود

وی در ادامه سخنان خود به موضوع دو همسره بودن مختار نیز اشاره کرد و در این باره گفت: این موضوع نیز از مواردی بود که نسبت به واکنش‌ها درباره آن کمی تردید داشتیم ولی این جریان به قدری خوب پرداخت شده بود که مخاطبان از دیدن آن لذت بردند.
ضرغامی با بیان اینکه مهم‌ترین پیام مختارنامه بالا بردن آگاهی‌های عمومی مردم در کل جامعه بود، تصریح کرد: فرایند انحراف این‌گونه نیست که یکی حسین(ع) و دیگری یزید باشد. در حقیقت انحراف از موضوعی کوچک شروع می ‌ود و به جریانی بزرگ تبدیل می‌شود. مثلا شمر در تاریخ به جانباز جنگ صفین شهرت داشت، اما در زمان رویارویی با امام حسین(ع) به انحراف کشیده شد و به درجه‌ قساوت رسید که سر از تن امام حسین(ع) جدا کند، یا مثلا زمانی که سلیمان بن صرد خزاعی که آقای شیراندامی نقش آن را بازی می‌کرد، در کارش تردید داشت، این موارد حکایت خیلی از محافظه‌کاران ماست. برخی از عافیت طلبان ما محافظه‌کاری می‌کنند.

* «مختارنامه» بدون حاشیه پخش شد

ضرغامی با بیان اینکه در سریال مختارنامه بصیرت بخشی بسیاری داشت، اظهار داشت: سریال مختارنامه حاشیه نداشت. گاهی یک سریال به خاطر غفلت سازندگانش به حاشیه مبتلا می‌شود ولی مختارنامه فقط در یک مورد کمی حاشیه‌ساز شد و آن هم متنی بود که یکی از مراجع نسبت به سریال منتشر کرد و من هم نامه گلایه‌آمیزی به ایشان نوشتم. در حقیقت موضوعی بود که کاملا بر پایه سوءتفاهم ایجاد شد و مرتفع شد و پس از آن دیگر سریال به هیچ عنوان حاشیه نداشت.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها