امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۳۳۱۴۵۲
زمان انتشار: ۱۰:۵۶     ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
با هزار و یک بهانه، تحریم ها برداشته نخواهد شد:
دروغگو بودن امریکایی ها یک امر واضح است. و این امر واضح، تمام دستاوردهای توافق هسته ای را در هاله ای از ابهام فرو برده است! متاسفانه برگشت پذیر بودن ساختار تحریم ها در مقابل طولانی بودن روند رفع یا تعلیق آنها درکنار بدعهدی ها و دبه کردن های طرف غربیگواه روشنی بر نگرانی از آینده ی پس از توافق است.
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، غیرقابل اعتماد بودن طرف غربی مخصوصا امریکا اصلی ترین علت عدم خوشبینی منتقدین به توافق هسته ای بود. با کارنامه ی سیاهی که غربی ها در بدقولی نسبت به تعهدات خود نسبت به ایران از آغاز انقلاب اسلامی تا کنون نشان داده بودند طبیعی بود که ایران برای اطمینان از آنها ضمانت های اجرایی غیرقابل خدشه ای بگیرد. اما انفعال ایران در گفتگوها باعث شد که حتی فکر کردن به گرفتن ضمانت، امری مضحک به نظر برسد. بدین ترتیب از همان آغازین روزهای پس از توافق زمزمه هایی مبنی بر دبه کردن امریکایی ها بر سر زبان ها افتاد!

محدود کردن توان دفاعی ایران، مهمترین اولویت امریکا!

آژانس بین المللی انرژی اتمی که به گفته ی حتی برخی کارکنان خود که نسبت به رویه ی اجرایی آژانس انتقاد دارند- به عنوان عروسک خیمه شب بازی امریکا معرفی شده است از سالها پیش سودای دسترسی به مکان های نظامی ایران را در سر می پرورانده است. در سال 2005 ایران به بازرسان اجازه داد تا از دو بخش چهار بخش پارچین بازرسی کنند. بازرس ها که باوجود آزمایشات مختلف از خاک و محیط اطراف آن نتوانستند مورد مشکوکی به دست آورند ادعا کردند آن دو بخش، شامل مکان هایی نبوده که آژانس نسبت به آنها مشکوک بوده است!

این در حالی است که هاينونن معاون سابق پادمان‌های آژانس كه رئيس هيات ناظران در آن زمان را به عهده داشت، مي‌گويد: ما از قبل ساختمان‌ها را انتخاب نكرديم، بلكه زماني كه به پارچين رسيديم آنها را انتخاب كرديم بنابراين كل مجموعه در اختيارمان بود. زماني كه به آنجا رسيديم، به آنها گفتيم كدام ساختمان را مي‌خواهيم بازرسي كنيم."

این سابقه، به راحتی از ولع دیرینه ی غرب برای بازدید از مراکز نظامی ایران پرده برمیدارد. غرب اگر در ادعاهای خود صادق بود، در صورت عدم مواجهه با موارد مشکوک، اعلام می کرد که در پارچین فعالیت خلافی صورت نمی گیرد. اما نه تنها این اتفاق هرگز نیفتاد بلکه هربار ادعای جدیدی نسبت به فعالیت های مشکوک مطرح میشد. اولین سوالی که به ذهن میرسد این است که چه چیزی غیر از علاقه ی غرب برای دسترسی به اطلاعات نظامی ایران باعث می شود هربار یک ادعای جدید نسبت به مراکزِ قبلا آزمایش شده، مطرح شود؟!

چه کسی دروغگو است؟

اصرار منتقدین گفتگوهای هسته ای بر کذاب بودن امریکایی ها اگرچه با مخالفت صریح دولت و حامیان توافق مواجه نمیشد اما در عمل می دیدیم که ادامه ی گفتگوها به معنی این است که دولت به طرف امریکایی اعتماد کرده است. زیرا تا اعتمادی در میان نباشد چگونه می توان از طرف مقابل انتظار داشت به وعده های خود عمل کند؟! مضاف بر اینکه همانگونه که پیشتر ذکر شد- ایران بر خلاف امریکا از طرف مقابل خود هیچ ضمانت اجرایی برای عمل به وعده های خود نگرفته است.

اکنون که طرف امریکایی به بهانه ی چند عکس مبهم ماهواره ای که هیچ چیز را ثابت نمی کنند- ایران را متهم به دروغگویی در رابطه با سالم بودن پارچین می کند، و در مقابل، آقای ظریف انگشت اتهام دروغگویی را به سمت امریکایی ها نشانه رفته است این سوال مطرح می شود که آیا می بایست لزوما شاهد یک مورد عینی جدید از کاخ سفید می بودیم تا بار دیگر باورمان شود که به مستکبرین نمی توان اعتماد کرد؟ این در حالی است که هنوز جوهر توافق خشک نشده است!

با هزار و یک بهانه، تحریم ها برداشته نخواهد شد!

دروغگو بودن امریکایی ها یک امر واضح است. و این امر واضح، تمام دستاوردهای توافق هسته ای را در هاله ای از ابهام فرو برده است! متاسفانه برگشت پذیر بودن ساختار تحریم ها در مقابل طولانی بودن روند رفع یا تعلیق آنها درکنار بدعهدی ها و دبه کردن های طرف غربی گواه روشنی بر نگرانی از آینده ی پس از توافق است.

واشنگتن پست در این زمینه می نویسد: ”مقامات امریکایی عنوان کرده اند که برجام ایران را ملزم می کند تا پیش از رفع تحریم ها به نگرانی ها در رابطه با فعالیت های گذشته در پارچین جوابگو باشند. عدم جوابدهی ایران دلیلی است بر تفسیر به رای ایران از متن توافق! بنابراین کاخ سفید و کنگره به راحتی و روشنی می توانند عدم جوابدهی ایران نسبت به نگرانی های آژانس در رابطه با ابعاد نظامی فعالیت های گذشته این کشور را علتی بر عدم رفع تحریم ها قرار دهند!"


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها