أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۳۱۵۴۰
زمان انتشار: ۱۱:۲۱     ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
به بهانه حضور ورزشکاران باستانی کار در برنامه خندوانه:
در برخي پادگان‌ها سيستم قديمي ارشد سالاري كه به شدت وجود دارد اين وضع حتي براي باشگاه افسران برخي پادگانها هم به ارث رسيده است و فشار رواني به شكلي است كه فرد چاره اي جز پناه بردن به چيزي كه وي را از حقيقت دور كند ندارد غير از آن‌كه نياز است براي نشاط واقعي، نه اماري و بيلان محوري دربرخي پادگان‌ها فعاليت جدي با برنامه طرح ريزي شود.
به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه 598، ورزش مدتهاست در ايران شناخته شده نيست افرادي كه سراغ آن مي‌روند هركدام دلايل خاص خودشان را دارند اما ازهمه مهمتر جذابيت ظاهري كه ورزش‌هاي امروزي دارند آنها را جذب مي‌كند دراين ميان شايد ورزش باستاني از ورزشهاي قديمي ايرانيان كه مرام پهلواني و انسانيت از المانهاي اصلي آن است  چندان جذابيتي نداشته باشد تا جوانان را به سمت خود بكشاند در دهه 60 و70 باستاني كاري به صورت فيلم و سريال حتي كتاب كودك تبليغ مي‌شد.



اما در دهه 80 اين تبليغات تقريبا منتفي شدند و امروز رزش باستاني الان دو مشكل جدي دارد. اول نداشتن زيرساخت  لازم در سطح شهرها و دوم عدم استقبال جوانان از آن هرچند باستاني‌ كاري گاه باكشتي و مواردي چون جهان پهلوان تختي توانسته جان بگيرداما توانايي رقابتي با ورزش هاي پول‌ساز را ندارند آن هم در دوره‌اي كه قهرمان‌پروري بر پهلوان‌مداري جزء سياست‌هاي اصلي وزارت ورزش است  وهمين باعث شده   ورزش انسان‌ساز كمتر ظهور و بروز داشته باشد.  خندوانه  برنامه خوبي بود كه از انها يادي كرد اما كسي نمي‌تواند بگويد با خندوانه ورزش باستاني تبليغ مي‌شود تا جوانان به سمت آن تشويق شوند؛ درحالي‌كه  دربرخي ازكشورها مانندعراق يا كشورهاي افريقايي ورزش باستاني ايران ضريب نفوذ خوبي دارد. لذا در اين  زمينه پيشنهادي  ساده و كاربردي  داريم.

جوانان ما دو سال از زندگي خود را  در پادگان هاي سربازي به سرمي‌برند عمده اين افراد سربازان معمولي هستند  كه در سنين 18 و 19 سالگي به سيربازي رفته‌اند و مستعد آْموزش‌هاي رزمي و ورزشي هستند؛ متاسفانه نگاهي كه در كشور ما نسبت به بحث سربازي كه همان جوانان ايران ومهمترين سرمايه‌هاي كشور است درست نيست و گاه  تا رفتارهاي شبه برده‌داري  پيشرفته  به‌خصوص سربازان صفر پادگان‌ها به همين دليل و به خاطر تنهايي افراد و ... به محل‌هاي مستعدي براي برخی از ناهنجاری ها تبديل شده‌اند تا ازاين طريق زمان طولاني كه مجبور به ماندن را دارند طي كنند؛ در حالي‌ كه هيجانات نوجواني و كنجكاوي انها در اين دوره به اوج مي‌رسد و بايد درست هدايت شوند.

در برخي پادگان‌ها  سيستم قديمي ارشد سالاري  كه به شدت وجود دارد اين وضع  حتي براي باشگاه افسران برخي پادگانها هم به ارث رسيده است و فشار رواني به شكلي است كه  فرد چاره اي جز پناه بردن به چيزي كه وي را از حقيقت دور كند ندارد  غير از آن‌كه نياز است براي نشاط واقعي، نه اماري و بيلان محوري دربرخي پادگان‌ها  فعاليت جدي با برنامه طرح ريزي شود و جلوي رفتارهايي كه بعضا سربازان دارند گرفته شود، لذا مي‌توان دراين دوسال انها را براي جامعه‌اي سالم ساخت استعدادهايي كه درطول دوران نوجواني به هرز مي‌رود.

از جمله محدوديت و محروميت و يا عدم فرصت كافي براي شكوفا شدن  و بروز انها  بوده حالا در پادگان‌ها مي‌تواند به منصه ظهور برسد  در طول اين دوران شكوفا شود ورزش باستاني يكي از كم‌خرج ترين و پراثرترين  ورزشها براي جوانان است  كه ضمن تربيت و سلامت جسم باعث تقويت روحيه انسانيت  اخلاقيلات در انها مي‌شود حداقل اين مسئله آن است كه خاطره‌اي مشترك دراين رشته خواه ناخواه نياز و حضور جوانان در ورزشگاه‌هاي مختلفي به اين رشته افزوده خواهد شد.

گاه برخي از امور فرهنگي فقط به تبليغ و تشويق نياز ندارند، بلكه به برنامه‌ريزي استفاده از زير ساختارهاي موجود و هدايت جوانان و نوجوانان در طول اقامت فراعت به‌سوي آن امور اند الزامات  دراين امرحتي ورزش‌هاي پايه مانند دو ميداني نيز كمك مربيان تربيت بدني كه به حمدالله تحصيل كردگان ان هم دركشور كم نيستند مي‌تواند به راحتي بدون كمترين هزينه ممكن رشديابد  پادگانها را مي‌توان به روزشگا تبديل كرد  اگر همت و عنايت مسئولان شامل حال سربازان كشور شود.

* معصومه طاهری

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها