يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۳۲۸۶۲
زمان انتشار: ۱۴:۳۶     ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
در حالی که عربستان سعودی پرونده قطوری از دخالت در امور داخلی دیگر کشورهای منطقه در دست دارد، موج حملات رسانه های خود را علیه ایران نشانه رفته و ایران را به دخالت در امور کشورهای منطقه از جمله عراق متهم می‌کند.

به گزارش پایگاه 598، چند روزی است که عربستان سعودی هجمه رسانه‌ای گسترده ای را علیه ایران به راه انداخته و تلاش کرده تهران را به دخالت در امور داخلی عراق متهم کند؛ اتهامی که حتی خود مقامات عراقی نیز آن را رد کرده و بارها بر نقش مثبت جمهوری اسلامی ایران در عراق و همکاری تهران با بغداد در امر مبارزه با تروریسم تاکید کرده‌اند.

رژیم سعودی که خود پرونده قطور و سیاهی از دخالت در امور داخلی دیگر کشورهای منطقه در دست دارد، دیگران از جمله ایران را به دخالت در امور داخلی دیگر کشورها متهم می‌کند. از دخالت آل سعود در امور داخلی لبنان گرفته تا سوریه، یمن و عراق و دیگر کشورهای منطقه . در لبنان بیش از 150 روز است که این کشور با خلأ ریاست جمهوری روبرو است و ریاض  با حمایت از برخی جریان های مورد نظر خود عملا ریاست جمهوری در این کشور را تعطیل کرده است.  یمن نمونه‌ای دیگر از دخالت های رژیم سعودی که امروز شاهد آن هستیم . کشوری که مردم آن می خواهند خود تصمیم گیرنده اصلی باشند و سرنوشت کشورشان را تعیین کنند در مقابل  عربستان با حمله نظامی به این کشور عربی که بیش از 10 هزار کشته و زخمی برجای گذاشته، قصد دارد مهره مورد نظر خود را بر این کشور مسلط کند تا مقدرات اصلی این کشور را  در دست بگیرد و در این راه از حمایت‌های آشکار از تروریست‌های تکفیری القاعده و داعش و تحریک قبایل و گروه‌های مختلف علیه یکدیگر و به راه انداختن جنگ داخلی برای رسیدن به اهداف شوم خود ابایی ندارد.

البته نگرانی عربستان سعودی علیه ایران را باید بجا توصیف کرد چرا که ریاض برگ برنده‌ای در منطقه در دست ندارد و حتی جایگاه خود را در بین متحدان خود از دست داده است . رژیم سعودی  بعد از بیداری اسلامی که کشورهای عربی از آن به عنوان بهار عربی یاد می کند، تلاش کرد که با دلارهای نفتی و حمایت از افراد مورد نظر خود در مصر و تونس و دیگر کشورها، انقلاب این کشورها را از مسیر اصلی خود منحرف کند که در برخی از این کشورها تا اندازه ‌ای موفق هم بود که نمونه اصلی آن مصر است که با کمک این کشور، ژنرال‌ها قدرت را در این کشور قبضه کرده اند و در تونس هم توانستند تا اندازه ای اسلامگراها را از عرصه قدرت دور کنند و قدرت را به نیروهای مورد نظر خود در این کشور واگذار کنند تا توانسته باشند اندکی نفس راحت بکشند.

عربستان سعودی که به شدت با موج بیداری اسلامی نگران به نظر می رسید و از این هراس داشت که رژیم سعودی را  تهدید کند بلافاصله درصدد مقابله با این موج برآمد. عربستان در این راه از شگردهای مختلف استفاده کرده و با تقویت گروههای سلفی و وهابی و گروههای تروریستی و نیز حمایت از اپوزیسیون‌های داخلی این کشورها تا اندازه ای سعی کرد که موج این انقلاب‌ها  به دروازه های این کشور نرسد.

باید گفت که بعد از موفقیت اندک عربستان در برخی از کشورها، رژیم سعودی خیال براندازی نظام سوریه را در سر پروراند و در این راه تلاش های زیادی به کار بست که با وجود تمام تلاش هایی که در این زمینه صورت داد، نتوانست موفقیتی کسب کند.

در یمن نیز با وجود گذشت نزدیک به پنج ماه از تجاوز عربستان به یمن، تیرش به سنگ خورد و نتوانست به اهداف مورد نظر خود در این کشور که همان باز گرداندن عبدربه منصور هادی به یمن بود دست یابد و تنها دستاورد ریاض از این جنگ تخریب زیرساخت ها ،آواره کردن مردم  و نیز هدف قرار دادن غیرنظامیان بود که تاکنون بیش از 4000 نفر شهید و بیش از 10 هزار مجروح بر جای گذاشته است.

عصانیت عربستان و رسانه های این کشور از نقش منطقه ای ایران  تا جایی پیش رفته که در این راه به هر خبر و سوژه ای متوصل می شوند.

از دروغ بزرگ درباره تهدید حیدرالعبادی نخست وزیر عراق از سوی ایران و اینکه اگر مصونیت نوری المالکی لغو شود، ایران دیگر از عراق در جنگ با تروریسم حمایت نمی کند و مردم را علیه دولت العبادی تحریک خواهد کرد تا دروغ مضحک فروش"قرنیه چشم" در ایران را که با تیتر"قیمت هر چشم ایرانی، 30 هزار دلار"، نمونه‌هایی از دروغگویی رسانه‌های سعودی علیه ایران است.

از این نمونه خبرهای «ساختی و جعلی» در رسانه‌های سعودی علیه ایران بسیار است کافی است که سرچی در گوگل بزنیم تا از این دست خبرها را به وفور مشاهده کنیم.

در باب بسته اصلاحات دولت عبادی همان طور که در تحلیل گذشته بدان اشاره کردم  که برخی رسانه‌های عربی سعی کردند از این تحلیل ، ایران را نگران از برگزاری تظاهرات در عراق جلوه دهند در حالی که مسئولان عراقی نیز چنین دغدغه هایی را دارند و در این باره هشدار دادند ، باید گفت که  مجموعه خدمات اجتماعی که باید مردم عراق از آن برخوردار باشند، طی سال‌های گذشته از نمره قابل قبولی برخوردار نبوده است و دولت نتوانسته خواسته‌های مورد نظر مردم را در این زمینه برآورده کند.از سوی دیگر طرح مبارزه با فساد نیز یک مطالبه عمومی است که مرجعیت بارها بر مبارزه قاطع با آن تاکید شده است.

اینکه عربستان در رسانه‌های وابسته خود قصد دارد خود را حامی دولت و ملت عراق نشان دهد و در مقابل ایران را به سنگ اندازی در امر مبارزه با فساد و محاکمه مسئولان فاسد متهم کند، باید دلیل طرح چنین اتهام زنی را در جای دیگری جستجو کرد.

رژیم سعودی که تاکنون به دلیل ترس از اعتراضات مردمی هنوز نتوانسته حتی سفارت خود را در عراق افتتاح کند. کشوری که به دلیل ترس از تشکیل یک کشور نوپای دموکراتیک با صدور تروریسم به این کشور و با تزریق دلارهای نفتی به تروریست ها ناامنی را برای عراقی‌ها به ارمغان آورد؛ چگونه می خواهد خود را حامی مردم این کشور و خواسته های اصلی آن در مبارزه با تروریسم، فساد و حامی بسته اصلاحی حیدرالعبادی نشان دهد. بنابراین باید در حمایت عربستان از عراق و شخص عبادی به دیده تردید نگریست و مردم عراق که دوست و دشمن را از یکدیگر خوب می شناسند بهتر از هر کسی دیگر سره را از ناسره تشخیص می‌دهند.

موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال کشورهای منطقه از جمله عراق موضعی اصولی بوده و بارها بر آن تاکید کرده است و آن حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور و عدم مداخله در امور داخلی این کشور بوده و امنیت عراق را پیوسته امنیت خود می داند.  در حالی که کشورهای غربی و منطقه ائتلاف مبارزه با تروریسم را به راه انداختند که به گفته مقامات عراقی عملا کاری در امر مبارزه با داعش پیش نبردند، این ایران بود که در مبارزه با تروریسم در کنار این کشور قرار گرفت و ایران عراق را از دست گسترش تروریسم نجات داد و اگر ایران نبود، داعش به دروازه‌های بغداد رسیده بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها