أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۳۴۰۹۵
زمان انتشار: ۱۴:۰۲     ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
عليرضا رئيسيان گفت: در هيچ جاي دنيا مرسوم نيست جشنواره‌اي كه بيش از 35 سال از عمر برگزاري آن مي‌گذرد به يكباره تغيير نام بدهد و يك مفهوم عامي مثل «ايران» را به يك جشنواره بدهند.
به گزارش پایگاه 598، رئيس سازمان سينمايي در حالي رضا ميركريمي را به عنوان دبير بخش بين‌الملل جشنواره سي و چهارم فيلم فجر منصوب كرد كه نماد اصلي آن يعني كلمه «فجر» از عنوان اين بخش حذف شده است!

واقعيت اين است كه پس از گذشت بيش از 37‌سال از پيروزي انقلاب اسلامي در كشورمان و به تبع آن الزام برخي تغييرات به‌خصوص در حوزه‌هاي فرهنگي، اجتماعي و سياسي باعث شد كه نه فقط ساختار حكومتي كه بخش‌هايي مثل راديو و تلويزيون و سينما به شكلي ماهوي دگرگون شوند. پس از اين، انقلاب، وجه تمايز بسياري از اتفاقات و ملاك‌هاي ارزش‌گذاري درباره موضوعاتي از جمله سينما قرار گرفت و به همين دليل بود كه سينما به دو بخش قبل و بعد از انقلاب تعريف مي‌شود. تمايز سينما در اين دو بازه زماني باعث شد جشنواره فيلم تهران كه فرح پهلوي و دفترش متولي آن بودند به جشنواره فيلم فجر انقلاب اسلامي تغيير نام بدهد. چه اينكه قطع به يقين سينماي تراز انقلاب اسلامي كه قرار بود بخشي از استراتژي نظام جهت صدور انقلاب اسلامي باشد با سينماي تراز حكومت فاسد و سرتاپا غربي پهلوي با انگاره‌هايي شهواني و نفساني، تفاوتي از زمين تا آسمان دارند. اساساً عنوان و اسم جشنواره فجر انقلاب اسلامي قرار بود فريادگر تئوري‌هاي اسلامي و انقلابي باشد كه اكنون ايران منادي آن شده و به همين دليل نام «فجر» برآن نهادند.

اكنون پس از برگزاري 33 دوره جشنواره فيلم فجر و به فاصله دو روز پس از فرمايش‌هاي رهبر انقلاب مبني بر قاطعيت در بستن راه نفوذ نظام سلطه و اينكه هيچ چيزي با گذشته تغيير نكرده است مسئولان سازمان سينمايي دولت تدبير و اميد در اقدامي عجيب كه به نوعي در مسير استحاله دروني سينماي كشورمان قابل ترجمان است، نام «فجر» را از بخش بين‌الملل آن با بهانه‌هاي واهي و كوته بينانه حذف كرده‌اند. اين اقدام نه فقط براي رسانه‌ها كه حتي براي سينماگران نيز حيرت آور بوده است.

عليرضا رئيسيان، كارگردان سينما در اين باره گفت: «اين براي اولين بار است كه رئيس يك تشكيلات كاملاً مدني و غيردولتي، البته به ظاهر، يك مسئوليت صددرصد دولتي را قبول مي‌كند و اين مسئله در نوع خودش يك موضوع منحصر به فرد و البته بسيار جالب است. وي افزود: «مدت‌هاست كه من در رابطه با خانه سينما و وزارت ارشاد مي‌گويم كه ارتباطي تنگاتنگ با يكديگر دارند و همچنين مي‌گفتم كه دعواهاي گذشته اين دو بخش ريشه در جاهاي ديگري دارد، اكنون اين انتصاب جالب و تعجب آميز نمونه‌اي از آن ارتباطات تنگاتنگ است و به نوعي در صحت مدعاهاي بنده شاهد از غيب رسيد!

نكته بعدي اينكه اصولاً در هيچ جاي دنيا مرسوم نيست جشنواره‌اي كه بيش از 35 سال از عمر برگزاري آن مي‌گذرد به يكباره تغيير نام بدهد و يك مفهوم عامي مثل «ايران» را به يك جشنواره بدهند. من در هيچ كجاي دنيا تا به حال نديده‌ام كه مثلاً بگويند جشنواره فيلم ايتاليا! چون چنين چيزي كاملاً نا مفهوم و غير قابل درك است و نمي‌شود ما يك مفهوم عام را به عنوان يك اسم روي يك موضوع خاص بگذاريم. اين كار به نظر من كاملاً اشتباه است. هم تفكيك دو بخش سينماي داخلي و بين‌الملل، هم جدا كردن مديريت اين جشنواره و هم تغيير اسمش اشتباه خيلي بزرگي است.»

محمدرضا شرف‌الدين كه به تازگي از جايگاه رياست انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس بنياد روايت بازنشسته شده با تأكيد بر اينكه حذف عناوين و الفاظ انقلاب از كارها و اقدامات فرهنگي اصلاً به صلاح ملت نيست، خاطرنشان مي‌كند: هر چند عده‌اي مي‌خواهند از فضاي به اصطلاح پساتحريم يا پساتوافق هويتي تازه بسازند اما اگر به سخنان چند روز پيش رهبر معظم انقلاب مراجعه بكنيم خواهيم ديد كه آنچه ايشان فرمودند كاملاً خلاف اين است و اصلاً چنين چيزي نيست. ايشان چنين اقدامات و تحركاتي را همسويي با استكبار و نظام سلطه تعبير مي‌كنند و نه مقابله با آنها. همانطوري كه رهبر انقلاب درباره مسير و راه مقابله با استكبار فرمودند راه مبارزه با نظام سلطه و جلوگيري از نفوذ آنها با قوت ادامه دارد. هيچ اتفاق جديدي نيفتاده و هيچ چيزي تغيير نكرده است. مجدداً مي‌گويم كه به نظر نمي‌رسد اين تغيير نام به هيچ وجه به خير و صلاح مردم كشورمان باشد.

منبع : روزنامه جوان

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها