يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۳۴۶۹۹
زمان انتشار: ۱۴:۵۰     ۰۲ شهريور ۱۳۹۴
تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛
روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز دوشنبه را با ذوق‌زدگی تمام عیار از بازگشایی سفارت انگلستان در تهران و تحلیل‌های پیرامون احتمال ارائه لیست مجزا از سوی مداحان در انتخابات آتی آغاز کردند.

به گزارش پایگاه 598، روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز دوشنبه را با ذوق‌زدگی تمام عیار از بازگشایی سفارت انگلستان در تهران و تحلیل‌های پیرامون احتمال ارائه لیست مجزا از سوی مداحان در انتخابات آتی آغاز کردند.

از سو دیگر روزنامه آرمان هاشمی استعفاء صادق خرازی را «پروژه» جدید سیاسی وی توصیف کرد و پیرامون گمانه‌زنی‌های تحلیلی از این رخداد نوشت: «اول اینکه شاید او نمی‌خواهد در قبال لیست اصلاح‌طلبان خائن که چندی قبل مدعی وجود آن بود پاسخگو باشد. شاید از انتقادات وارده بر سر این صحبت بدون مدرک و سندش به ستوه آمده باشد و تصور کند با دور شدن از ریاست شورای مرکزی ندا، اذهان دیگر آن لیست را مطالبه نخواهند کرد که تصور اشتباهی است چون آنچه بیان کرد به ابزاری برای هجمه به اصلاحات از سوی رقیب تبدیل شد و به سادگی فراموش نخواهد شد. برخی نیز این گمانه را مطرح می‌کنند که با تشکیل حزب اتحاد و استقبالی که از آن شد، اگر برنامه‌ای برای ایجاد شکاف میان اصلاح‌طلبان بود، با مشکل مواجه شده است چرا که اتحاد اصلاح‌طلبان در کنگره اتحاد نشان داد روزنه‌ای برای شکاف‌اندازی وجود ندارد پس شاید بازی تغییر کرده است. گمانه سوم که آن هم به اتحاد مرتبط است اینکه پس از برگزاری کنگره اکثر رسانه‌های تاثیرگذار اخبار و تصاویر خود را به این حزب اختصاص دادند و حالا شاید خرازی با پیش کشیدن بحث استعفا می‌خواهد نظرها را به ندا معطوف سازد.»

روزنامه مردم‌سالاری

تهدید مداحان بازهم سوژه اصلاح‌طلبان شد/ ذوق زنجیره‌ای‌ها از بازگشایی سفارت بی‌بی‌سیارگان رسمی حزب مردم‌سالاری دوشنبه را با تیترهای «عدم احراز صلاحیت در انتخابات نداریم» و «تهران و لندن در مسیر تعامل» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· مسئولیت دولت احمدی‌نژاد با آیت‌الله مصباح است

حمله به دولت احمدی‌نژاد و تسری آثار منفی دولت نهم و دهم به اصولگرایان فصل مشترک سخنان اصلاح‌طلبان است؛ این‌بار نوبت عبدالله رمضان‌زاده از فعالان فتنه 88 است که در نقد دولت دهم سخن بگوید.

روزنامه مردم‌سالاری در انعکاس سخنان فعال فتنه 88 نوشت: «رمضان‌زاده در پاسخ به این سؤال که نظرتان در مورد نوع حمایت آقای مصباح از احمدی‌نژاد چیست، خاطرنشان کرد: آقای مصباح نه تنها به طور همه‌جانبه از احمدی‌نژاد حمایت کرد، بلکه دیگران را ترغیب به حمایت از احمدی‌نژاد کرد، بنابراین تمام مسوولیت دولت احمدی‌نژاد با آقای مصباح است.

سخنگوی دولت اصلاحات درباره احتمال ائتلاف اصولگرایان سنتی با جریان تندروی این جناح اظهار داشت: اصولگرایان سنتی ریزش‌های بسیاری داشتند و به دلیل همین ریزش، اصولگرایان سنتی واقعاً تضعیف شدند، با توجه به افزایش برد تبلیغاتی افراطیون در شرایط کنونی، باید به این مسئله فکر کرد که اصولگرایان میانه رو راهی جز حذف تندروها ندارند. وی ادامه داد: به هر حال باید قبول کرد آقای احمدی‌نژاد به پای تمام اصولگرایان نوشته شده است. همه از او حمایت کردند و الان هم باید تبعاتش را بپذیرند. الان هم راهی جز عذرخواهی از مردم به خاطر حمایت از او به خاطر کارهایی که او و اطرافیانش انجام دادند، ندارند. بدین ترتیب شاید بتوانند پایگاهشان را به دست بیاورند.»

روزنامه ابتکار

تهدید مداحان بازهم سوژه اصلاح‌طلبان شد/ ذوق زنجیره‌ای‌ها از بازگشایی سفارت بی‌بی‌سیروزنامه ابتکار دوشنبه را به تیترهای «مداحان لیست می‌دهند» و «تابلوی نقره‌ای سفارت بریتانیا نصب شد» اختصاص داد.

· تکذیب‌های یک مصاحبه

خاطرات سردار احمدی‌مقدم از رخداد های پس از انتخابات 88 با ماهنامه رمزعبور با تکذیب دو سیاستمدار همراه شد؛ بالاخره محمود احمدی نژاد و علی لاریجانی در یک موضوع به اشتراک نظر رسیدند و هر دو سخنان احمدی مقدم نسبت به خود را تکذیب کردند. گروه سیاسی روزنامه ابتکار از احتمال تکذیب‌های دیگر نسبت به مصاحبه احمدی مقدم خبر می‌دهد.

گروه سیاسی روزنامه ابتکار پیرامون سخنان احمدی مقدم نوشت: «احمدی‌مقدم در این گفت‌وگو علی لاریجانی را در روزهای پس از انتخابات 88 متهم به بازی دوگانه کرده است. وی واکنش علی لاریجانی را که از سوی اصولگرایان تندرو به ساکت فتنه ملقب شده مورد نقد قرار داده و گفته است: «آقای لاریجانی رفتارهای شائبه‌آفرین داشت، مثلاً اجازه بدهید بروند فلان‌جا سخنرانی کنند یا چه اشکالی دارد در استادیوم آزادی جمع شوند؟ ... استدلالشان این بود که بد چیزی هم نشد. اگر این انتخابات ابطال شود، میرحسین به دلیل فتنه‌آفرینی‌اش و احمدی‌نژاد به خاطر رفتارهای سوءاش ردصلاحیت می‌شوند و هرکس رئیس‌جمهور شود، به نفع مملکت خواهد بود. از بین چه کسانی؟ سایر کاندیداهایی که باقی می‌مانند. کروبی، میرحسین و احمدی‌نژاد ردصلاحیت می‌شوند و این سه را اوت کنیم و رئیس‌جمهوری از بین باقی‌مانده‌ها انتخاب می‌شود. گفتیم این چه حرفی است که می‌زنید؟! مگر چنین چیزی ممکن است؟ بعضی از دوستان خودی که با آن طرف هم نبودند، فکر می‌کردند الان فرصت خوبی است که از شر احمدی‌نژاد و بقیه با هم خلاص شوند. دعوای دوستانمان در مجلس با آقای لاریجانی از همین نقطه است، چون آقای لاریجانی با هر دو طرف موضع داشت».

احمدی‌مقدم دربخش دیگری از این مصاحبه نیز به احمدی‌نژاد اشاره کرده و گفته بود: «آقای احمدی‌نژاد آدمی چالشی بود و حداقل دو جور شکاف درست کرده که یکی‌اش شکاف نخبه- توده بود. از اول هم اعتقادی به نخبگان خاص نداشت و بارها به من گفته بود این‌ها 2 هزار نفرند که اگر بیرونشان کنیم، مشکلات نظام حل می‌شود. این کار را هم کرده بود و وزیر، معاون وزیر، استاندار و درشت‌ها را عوض کرده بود و می‌گفت این‌ها فرسوده و پوسیده‌اند و باید عوض شوند. بعد از سال 88 و در دور دوم نگاهش عوض شد. دقیقاً خاطرم نیست چه سالی بود، ولی بعد از 88 بود با او که صحبت می‌کردم، متوجه شدم خیلی تغییر کرده است. آن سال‌ها به من می‌گفت آن 2 هزار نفر را بریزیم بیرون یا بالای شهری‌ها، دانشگاهی‌ها و تریبون‌دارها همیشه از این حرف‌ها می‌زنند باید ببینیم مردم چه می‌گویند، ولی از دور دوم به بعد می‌گفت رأی در روستا و شهرستان است، ولی آن که اثر می‌گذارد و بوق و بلندگو دارد، در تهران است. از او پرسیدم چرا شما اینقدر تغییر کرده و دنبال هنرپیشه یا فلانی راه افتاده‌ای؟ چرا خطت را عوض کردی؟ گفت رأی را آن‌ها می‌دهند، ولی کشور را این‌ها اداره می‌کنند و اداره کشور دست این‌هاست. نمی‌توانیم این‌ها را نادیده بگیریم باید این طرف را هم در نظر بگیریم. در واقع تغییر راهبردی داشت. می‌خواست این شکاف را ترمیم کند، ولی کسی این را از ایشان نمی‌پذیرفت و دیگر تمام شده بود. دومین شکاف را با چپ‌ها داشت. همیشه تلاشش بر دوقطبی کردن بود. دوقطبی با چه کسانی؟ با همین‌ها، با نماد هاشمی- خاتمی مخصوصاً هاشمی. مطرح کردن غارتگر، اشرافیت، اشرافیت سیاسی، فساد و... و بر این موضوع سوار شدن. روز اول فتنه 88 با آقای مشایی رفت مسکو و برگشت.»

روزنامه اعتماد

تهدید مداحان بازهم سوژه اصلاح‌طلبان شد/ ذوق زنجیره‌ای‌ها از بازگشایی سفارت بی‌بی‌سیروزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «ایستادگی در برابر ردصلاحیت ناحق» و «بازگشت کاردارها به سفارتخانه» اختصاص داده است.

· بازگشت روباه پیر

بازگشایی سفارت انگلستان در تهران با ذوق‌زدگی عجب رسانه‌های اصلاح‌طلب همراه شد و این رخداد را گامی مثبت و تحولی بنیادین در سیاست خارجی کشورمان توصیف کردند. گروه سیاسی روزنامه اعتماد سفر وزیر امور خارجه انگلستان به ایران را از «جنس دیگری» توصیف کرد که حامل دو پیام است که «هم بازگشایی سفارت انگلستان در ایران و هم اعلام رسمی آغاز فصلی نو در رابطه با ایرانی که موفق به نیل به توافق هسته‌ای با جهان پس از ۱۲ سال مذاکره شده است.

همچنین خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد پیرامون اختلافات در بازگشایی سفارت نوشت: «در دو سال گذشته یکی از اصلی‌ترین مباحث مورد اختلاف میان ایران و انگلستان، هزینه تعمیرات سفارتخانه انگلستان و پرداخت خسارت بوده است. همزمان با سفر هاموند به تهران روزنامه دیلی‌تلگراف در خبری اعلام کرد که وزارت امور خارجه انگلیس تأیید کرد که هزینه تعمیرات سفارتخانه لندن در تهران را خود پرداخت کرده است اگرچه این کشور از ایران درخواست غرامت کرده است. در حالی که رسانه‌هایی چون بی‌بی‌سی و خبرگزاری فرانسه از حضور یک نماینده وزارت امور خارجه ایران در مراسم بازگشایی سفارتخانه انگلستان در تهران خبر می‌دهند، وزارت امور خارجه کشورمان خبری در این خصوص منتشر نکرده است. بی‌بی‌سی در گزارش اختصاصی خود از بازگشایی سفارت انگلیس در تهران از باقی ماندن شعار نوشته‌هایی روی دیوارهای ساختمان داخلی سفارتخانه خبر داده و نوشته است: در یکی از سالن‌های داخلی بالای عکس ملکه هنوز این شعار به چشم می‌خورد: مرگ بر انگلستان.»

روزنامه شرق

تهدید مداحان بازهم سوژه اصلاح‌طلبان شد/ ذوق زنجیره‌ای‌ها از بازگشایی سفارت بی‌بی‌سیروزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای «تکذیب احمدی‌نژاد» و «مذاکره با کوبا فقط ابتکار عمل اوباما بود» اختصاص داد.

· فهرست مداحان برای ورود به پارلمان

سخنان انتقادی حدادیان نسبت به فعالیت انتخاباتی اصول‌گرایان و اعلام احتمال لیست مجزا از سوی مداحان با واکنش جدی اصلاح‌طلبان مواجه شد؛ آنان مدعی هستند که اولین نشانه‌های ورود رسمی حزب مداحان به عرصه سیاسی کلید خورده است و گروه پنهان قدرت صورت مستقل، مدعی بخشی از قدرت شده‌اند.

گروه سیاسی روزنامه شرق در انعکاس سخنان حدادیان نوشت: «مداحان، اصولگرایان را تهدید کرده‌اند در صورت نرسیدن به وحدت، حساب خود را از آن‌ها جدا کرده و با فهرست جداگانه در انتخابات مجلس حاضر خواهند شد. «سعید حدادیان»، مداح معروف که پیش‌تر تهدید کرده بود در صورت ورود «مشایی» به مجلس، او هم در صندلی پشت سر او خواهد نشست این‌بار گفته است: «در نهایت اگر آقایان به وحدت نرسند، مداحان فهرست جداگانه‌ای خواهند داد». سایت جهان متعلق به زاکانی، نماینده اصولگرای تندرو مجلس، خبری را با واسطه به نقل از این مداح روی خروجی خود قرار داده که حاکی از عزم دوباره آن‌ها برای بازگشت به عرصه سیاست است. مشخص نیست سایت جهان چرا به جای اینکه مستقیماً سراغ «حدادیان» برود، به نقل قولی از او با یک واسطه اکتفا کرده است. به نظر می‌رسد این فقط هشداری از جانب مداحان نیست، بلکه پیامی از جانب طیف تندرو برای سایر اصولگرایان هم هست. «مجتبی توانگر» که از سوی سایت «جهان‌نیوز»، مسئول سابق روابط‌عمومی جبهه متحد اصولگرایان و عضو فعلی شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی معرفی شده با اشاره به گفت‌وگویش با «سعید حدادیان» گفته است: «این مداح معروف نسبت به تحرکات اخیر اصلاح‌طلبان برای انتخابات هشدار داده و گفته است اجازه نمی‌دهیم مجلسی مانند مجلس ششم شکل بگیرد. اگر اصولگرایان بخواهند در انتخابات آتی، مانند سال ۹۲ عمل کنند، قطعاً شکست خواهند خورد». به گزارش جهان، حدادیان از تک‌روی برخی طیف‌های اصولگرا در دوره‌های گذشته انتقاد کرده و تأکید داشته برای وحدت حداکثری میان همه طیف‌های اصولگرا نیاز است که برخی از مواضع خود کوتاه بیایند. حدادیان همچنین گفته یکی از اشتباهات ما این است که در انتخابات سراغ آدم‌های غیر روحانی می‌رویم. این نخستین‌بار نیست مداحان عزم سیاست کرده‌اند. پیش از این هم در مرحله دوم انتخابات مجلس نهم بود که آن‌ها در قامت یک حزب حاضر شده و از ۲۵ نامزد اصولگرایان و جبهه پایداری حمایت کردند.»

روزنامه آرمان ‌امروز

تهدید مداحان بازهم سوژه اصلاح‌طلبان شد/ ذوق زنجیره‌ای‌ها از بازگشایی سفارت بی‌بی‌سیروزنامه آرمان هاشمی صفحه اول خود را به تیترهای «تهران- لندن نقطه سرخط» و «50 پرونده زمین‌خواری در منزل شخصی!» اختصاص داد.

· پروژه دیگر صادق خرازی

«پروژه دیگر خرازی ضد اصلاحات آغاز شده است» جان کلام روزنامه خانوادگی آرمان امروز پیرامون استعفاء ریسس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان است. فشارهای همه جانبه به خرازی سرانجام با کناره‌گیری وی رنگ دیگری گرفت، اقتدارگرایی اصلاحات با حذف یک نیرو خودی همراه شد.

گروه سیاسی روزنامه آرمان در تحلیل رفتار سیاسی صادق خرازی نوشت: «ابتدا نباید فراموش کرد آقای صادق خرازی تنها از ریاست شورای مرکزی ندا استعفا داده و قصدی برای خروج از ندا ندارد وخوش باوری است اگر پذیرفته شود وی برای سپردن مسئولیت به فردی دیگر می‌خواهد از کرسی ریاست جدا شود. گمانه‌هایی که در مورد نامه خرازی می‌توان زد، اینگونه است: اول اینکه شاید او نمی‌خواهد در قبال لیست اصلاح‌طلبان خائن که چندی قبل مدعی وجود آن بود پاسخگو باشد. شاید از انتقادات وارده بر سر این صحبت بدون مدرک و سندش به ستوه آمده باشد و تصور کند با دور شدن از ریاست شورای مرکزی ندا، اذهان دیگر آن لیست را مطالبه نخواهند کرد که تصور اشتباهی است چون آنچه بیان کرد به ابزاری برای هجمه به اصلاحات از سوی رقیب تبدیل شد و به سادگی فراموش نخواهد شد. برخی نیز این گمانه را مطرح می‌کنند که با تشکیل حزب اتحاد و استقبالی که از آن شد، اگر برنامه‌ای برای ایجاد شکاف میان اصلاح‌طلبان بود، با مشکل مواجه شده است چرا که اتحاد اصلاح‌طلبان در کنگره اتحاد نشان داد روزنه‌ای برای شکاف‌اندازی وجود ندارد پس شاید بازی تغییر کرده است. گمانه سوم که آن هم به اتحاد مرتبط است اینکه پس از برگزاری کنگره اکثر رسانه‌های تاثیرگذار اخبار و تصاویر خود را به این حزب اختصاص دادند و حالا شاید خرازی با پیش کشیدن بحث استعفا می‌خواهد نظرها را به ندا معطوف سازد.»

روزنامه ایران

تهدید مداحان بازهم سوژه اصلاح‌طلبان شد/ ذوق زنجیره‌ای‌ها از بازگشایی سفارت بی‌بی‌سیروزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «اطلاعات بانکی مردم محرمانه می‌ماند» و «بازگشایی سفارت انگلیس پس از چهار سال» اختصاص داد.

· گلایه‌های همیشگی از صدا وسیما

بار دیگر روزنامه دولتی ایران از صدا و سیما گلایه دارد؛ گلایه‌های که از آغاز دولت یازدهم تا اکنون ادامه داشته است؛ آنان مدعی‌اند که صدا و سیما همسو با دولت گام بر نمی‌دارد و حتی در نقد دولت برنامه‌سازی می‌کند.

در همین راستا گروه سیاسی روزنامه ایران نوشت: «حمایت رسانه ملی از دیپلماسی دولت‌ها؛ روال معمول در جهان و ایران است. اما صدا و سیمای کشورمان که به ناهمراهی با دولت منتخب اکثریت ملت شهره است پس از توافق «وین»، نیز این رویه را ترک نکرد تا جایی که در بازتاب دادن بازگشایی سفارت انگلیس در تهران همانند رسانه‌ای اپوزیسیون عمل کرد و در بخش‌های مختلف خود کوشید تا این دستاورد مهم دیپلماسی کشور را زیر سؤال برده و مخدوش کند. تفسیر پخش شده در بخش خبری ساعت 8 صبح دیروز رادیو ایران، نمونه‌ای از نحوه پوشش این رخداد در رسانه ملی است.

به گزارش «ایران» نکته جالب توجه آنکه مستندات اصلی این تفسیر یکسویه، سخنان حسین رسام مترجم بازداشتی سفارت انگلیس است که خرداد سال 88 و پس از انتخابات به اتهام «جاسوسی برای دولت بریتانیا» و «اقدام علیه امنیت ملی» بازداشت شد. متهم، در دادگاه بدوی، به چهار سال حبس محکوم شد اما سال 89 دادگاه تجدید نظر این حکم را به یک سال حبس تعلیقی و پنج سال محرومیت از اشتغال در سفارتخانه‌های خارجی تبدیل کرد. تفسیر رادیو ایران از خبر بازگشایی سفارت انگلیس در تهران را با هم می‌خوانیم: در هیأت همراه وزیر خارجه انگلیس افرادی همچون سایمون گس سفیر سابق انگلیس در ایران حضور دارند که یادآور خاطرات تلخ نقش انگلیس در آشوب‌های سال 88 است. تا وقتی که روزنامه‌های انگلیسی بگویند از هیچ مقام ایرانی آمدن وزیر خارجه انگلیس را نخستین بار بعد از دوازده سال نشنیده بودیم. فاصله رفتنشان تا بازگشتشان چهار سال به درازا کشیده است. اوج آمدنشان به ایران یکی دو ماه قبل از رأی‌گیری انتخابات سال 88 بود که به گفته منوچهر متکی وزیر اسبق خارجه، مدل هواپیما جوابگوی تراکم مسافران انگلیسی نبود: «ما در یکی دو ماه قبل از رأی گیری، سرازیر شدن مسافرانی تازه وارد از جزیره انگلیس به جمهوری اسلامی را شاهدیم. به حدی که پروازهای معمول کوچکی که بین تهران- لندن مسافران را جابه‌جا می‌کرد، پاسخگوی این طراحی جدید نبود. در هفته‌های پایانی با توجه به کثرت مسافران خاص، پرواز تهران- لندن به یک پرواز جمبو جت 747 تبدیل می‌شود.» اما ساقدوش کسی که امروز سفارت انگلستان را بازگشایی می‌کند، سایمون گس است، کسی که خیابان‌ها و گذرگاه‌های تهران برای او آشناست.»


منبع : مشرق
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
رامین
UNITED ARAB EMIRATES
۱۸:۱۸ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۴
۰
۰
اینها رو اگه بهشون رو بدی جلو در سفارت رقص هم میکردن.... همون بهتر که افسارشون دست یکی بالاتر از ارشاده و گر نه از این ارشاد دودی بلند نمیشه....
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها