أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۳۴۷۱۰
زمان انتشار: ۱۷:۰۷     ۰۲ شهريور ۱۳۹۴
سخنگوی ارشاد در گفتگو با «نسیم» اظهار داشت: چون بخش بین‌الملل در دهه فجر برگزار نمی‌شود، عنوان جشنواره به فیلم ایران تغییر پیدا کرد/ این حرکت در جهت توسعه فیلم‌های خارجی با رویکرد فرهنگ ایرانی صورت گرفته است
به گزارش پایگاه 598،در خصوص جدا شدن اسم فجر از بخش بین الملل جشواره فیلم فجر گفت: فیلم فجر هر ساله در دو بخش داخلی و خارجی یا همان ملی و بین‌الملل برگزار می‌شد که عنوانش جشنواره بین المللی فیلم فجر بوده است و همه ساله در همان دهه فجر برگزار می شد.

وی افزود: فیلم هایی که در طول سال مجوز تولید و ساخت داشتند در بخش مسابقه شرکت می کنند؛ که البته حضور داوطلبانه است و همه آنها که در طول سال فیلم می سازند در جشنواره شرکت نمی کنند و حضور برای کسانی که می خواهند فیلم هایشان را در جشنواره ارائه دهند آزاد است تا فیلم هایشان را به مسابقه بگذارند .

نوش آبادی ادامه داد: بسیاری از فیلم های هستند که یا به جشنواره نمی رسند و یا بنا به دلایلی خود فیلم سازان عرضه نمی کنند و لذا بخشی از فیلم هایی که   به موقع هم آماده شود در این جشنواره عرضه می شود و طبق زمان بندی اجرایی کار خود را دنبال می کند.

سخنگوی ارشاد با اشاره به بخش بین الملل این جشنواره گفت: در بخش بین الملل هم هر ساله فیلم هایی عرضه می شد و مهمانانی دعوت می شدند که اغلب هم افرادی هم که شرکت می کردند به عوان مهمان بودند و تعداد اندکی هم فیلم هایی را عرضه می کردند که این فیلم ها یا خیلی تناسب با رویکرد فرهنگی نظام نداشت و یا مناسبت با جشنواره نداشت و قابلیت های عرضه فیلم در جشنواره فجر را نداشته است و آن تعداد کمی هم که فیلم شان واجد شرایط بودند برای نمایش یا اکران بود، به دلیل اینکه امکان دوبله و زیرنویس کردن فیلم ها وجود نداشت  در محیط های محدود و سینماهای متروک نمایش داده می شد که اغلب خود فیلم سازان خارجی هم از این وضعیت گله مند بودند که شما چرا ما را در جشنواره ای دعوت می کنید که نه استقبال چندانی می شود و نه مخاطب خاصی داریم؛ بیشتر حضور در بخش بین الملل جنبه سمبلیک و تشریفاتی داشته است.

نوش آبادی افزود: یک علت دیگر اینکه بخش بین الملل بی رونق برگزار می شد حجم زیاد فیلم های بخش داخلی بود که این بخش را تحت شعاع قرار می داد. آن تعداد  فیلم اندک هم که به بخش خارجی می آمد امکان عرضه و  بروز و ظهور پیدا نمی کرد؛ برای همین وزارت ارشاد و بخش سینمایی تصمیم گرفت بخش بین الملل را از بخش داخلی جدا کند و در موقعیت مناسبی آن را برگزار کند؛ با توجه به این واقعیت که فیلم های بخش بین الملل فجر هم کمرنگ بوده و امکان عرضه نداشته است، در یک فصل جداگانه مورد توجه قرار گرفت که سال گذشته در اردیبهشت این کار را انجام دادیم که البته با حواشی خاصش مواجه شد و استقبال آن قدری نبود که قابل توجه باشد.

سخنگوی ارشاد ادامه داد: اینکه ما زمان بخش بین الملل را تغییر دادیم عملا عنوان فجر از آن گرفته می شود؛  چون در دهه فجر نیست و همزمانی اش از بین می رود؛ البته اینکه عنوان جشنواره جشنواره  فیلم ایران شده است به این معنا نیست که فیلم های ایرانی می خواهد اکران شود؛ بلکه فیلم های خارجی که متناسب با فرهنگ ایرانی باشد و واجد شرایط برای اکران و حضور در مسابقه باشد  اکران می شود و لذا حاشیه سازی هایی که مطرح شد که بخش بین الملل جشنواره تعطیل شد و شعار ایرانی به جای فجر صورت گرفت تحلیل ناصواب بوده است؛ بنابراین جشنواره فیلم فجر به قوت خودش با نام مبارک فجر باقی است که قریب دو دهه است که ما این جشنواره را برگزار می کنیم.

نوش آبادی گفت: فقط ملاحظه این بود که ما در زمان مناسبت تری با رویکرد و سیاست های جمهوری اسلاامی اکران کنیم و چون زمانش خارج از دهه فجر بود عنوان جشنواره به فیلم ایرانی تغییر پیدا کرد.

وی در پاسخ به این سوال که جشنواره شعر فجر هم خارج از دهه فجر برگزار می شود اما عنوان فجر از آن گرفته نشده است، پس چرا در خصوص جشنواره فیلم چنین اتفاقی افتاده است؟ گفت:  ما الان در خصوص جشنواره فیلم فجر صحبت می کنیم؛ بحث موسیقی و شعر نداریم ؛ جشنواره فیم فجر همه ساله در مرتب در دهه فجر برگزار می شد؛ الان بحثی روی جشنواره های موسیقی و شعر فجر نداریم!

نوش آبادی در پایان گفت: این حرکت در جهت توسعه فیلم های خارجی با رویکر فرهنگ ایرانی صورت گرفته است و هیچ چیز تغیر نکرده و فقط زمان اجرای آن تغییر کرده است؛ البته سه فیلم منتخب از جشنواره ملی فجر هم امکان حضورش در بخش بین الملل را هم دارند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها