يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۳۵۴۷۸
زمان انتشار: ۱۱:۵۲     ۰۵ شهريور ۱۳۹۴
یادداشت ۵۹۸؛
حجت الاسلام دکتر ابوالفضل امامی
بیش از دویست نوع مغالطه مورد توجه قرار گرفته که یکی از آنها، مغالطه تقطیع قرائن است. اینکه قرائن لفظی و معنوی گزاره‌ای چنان حذف شود که معنای آن عوض شود. نمونه خطرناک این مساله، مغالطه «میزان رای ملت است» می باشد. سخنی که مبنای فلسفه اخلاق دموکراتیک و قرارداد اجتماعی را تداعی می کند. آیا امام خمینی گفته است که ملت هر چه بگوید میزان است؟ این سخن با اولیات اسلام سازگار نیست. پس باید قرائن سخن و نیز سخنان مشابه آن را بررسی کرد تا معلوم شود که ماجرا چه بوده است.

این جمله امام خطاب به مردمی است که به جمهوری اسلامی آری گفتند و عتاب به آنان که ضد جمهوری اسلامی شیطنت می کردند؛ یعنی یک قضیه خارجیه است نه یک قضیه حقیقیه!

امام خمینی در تاریخ ۲۵ خرداد ۱۳۵۸: «مخالفین ما با رفراندم مخالفت کردند و کارشکنی کردند لکن ملت ما با نیروی ایمان پیش برد. … آنهایی که شکست خورده اند در آن مراحل، می خواهند در این مرحله [تدوین و همه‌پرسی قانون اساسی] خرابکاری کنند… می خواهند نگذارند قانون اساسی بر طبق آن طوری که "اسلام حکم می‌کند” تصویب شود. [آیا] باید حقوقدان‌های غربی نظر بدهند؟! ملت اسلام، ملت ایران نمی تواند تابع هوای نفس شما باشد، نمی‌تواند قرآن را کنار بگذارد و قانون اساسی غربی را قبول کند. میزان، رای ملت است. … ما حتما باید تابع طرح های غربی باشیم؟ قانون اساسی را هم آنها بنویسند؟ غرب زده‌ها رای بدهند؟ آقایان می گویند که ملت بی‌اطلاع است، من می‌گویم شما بی‌اطلاع هستید. اگر ملت بی‌اطلاع است، شما بی اطلاع تر هستید، برای اینکه در اینجا اطلاعات اسلامی می‌خواهد و بعضی از شما نمی داند نماز چند تاست. چرا ملت ما اطلاع ندارد؟ چرا اهانت به ملت می‌کنید». صحیفه امام، ج۸، ص۱۷۲ تا ۱۷۴.

امام خمینی در ۱۵ خرداد ۱۳۵۸: «نظر آن ملتی که نهضت را به وجود آورد و قدرت های بزرگ را شکست و بعد از این هم دنبال همین قدرت [اسلام] خواهد بود، میزان است. نظرهای دیگران اگر موافق با نظر اینهاست، اگر دنباله اسلام است، اگر با حفظ اسلام و احکام اسلام است، اهلاً و مرحباً و اگر انحراف است، آنها باید بروند آنجایی که قبلا بوده اند. … هر اجتماعی که بر اساس اسلام و قوانین اسلام است، بر مسیر این ملت است. و هر اجتماع و هر نطق و هر خطابه و هر قلمفرسایی که برخلاف مسیر اسلام است، هر چه باشد خلاف این نهضت است.». صحیفه امام، جلد ۸، ص ۵۶.

شما قضاوت کنید، میزان رأی ملت است؛ هر کس باشند و هر چه بگویند؛ یا رأی ملت ایران، با اسلام، میزان شده است؟

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها