يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۳۵۵۹۶
زمان انتشار: ۱۸:۲۴     ۰۵ شهريور ۱۳۹۴
سرانجام پس از وعده های بسیار و اعلام تاریخ های مکرر، فاز نخست خط یک مترو تبریز به طول هفت کیلومتر مورد بهره برداری قرار گرفت.
به گزارش پایگاه 598، پروژه قطار شهری تبریز از جمله داستان های دنباله داری است که مردم این کلانشهر به خواندن اخبار و وعده های امروز و فردا در خصوص آن عادت کرده اند، پروژه ای که برای اولین بار در دی ماه ۱۳۶۹ در مجلس شورای اسلامی مطرح شد و با بررسی های انجام یافته٬ احداث چهار خط ریلی درون شهری و یک خط حومه ای آن به تصویب رسید و احداث خط نخست بالاخره با تصویب شورای‌عالی ترافیک شهرهای کشور در سال ۱۳۸۱ آغاز شد.

متروی تبریز که طبق تصویب شورای عالی ترافیک در آن سال ها به طول ۱۰۰ کیلومتر محدود شد، بعد از تهران و کرج دارای بیشترین خطوط در بین کلانشهرهای کشور است و با این حال از زمان آغاز عملیات آن تا کنون همواره شاهد فراز و نشیب های بسیاری بوده، از نبود اعتبارات برای اجرای پروژه گرفته تا ریزش تونل های حفر شده و بی مهری بانک مرکزی برای ترخیص واگن هایی که در جنوب کشور خاک می خوردند.

تا اینکه سال گذشته چشم مردم کلانشهر تبریز به جمال واگن های قطار شهری شان روشن شد و با سلام و صلوات مراسم رونمایی از این اسب های آهنین که قرار بود مرکب حمل و نقل شوند، برگزار شد و دوباره وعده بود که از پس وعده برای افتتاح این پروژه داده می شد و اکنون پس از ۱۳ سال فاز نخست خط یک از خطوط سه گانه آن به بهره بردری رسیده است.

۲۱۸ میلیارد  تومان در ۱۰ سال گذشته برای قطار شهری هزینه شده شده است

شهردار تبریز در مراسم افتتاح فاز یک خط اول متروی تبریز گفت: ۲۱۸ میلیارد تومان در طول ده سال گذشته برای قطار شهری از طرف شهرداری تزریق شده است که این میزان در دوره دو ساله فعلی ۴۸۷ میلیارد تومان بوده و امروزشاهد افتتاح فاز یک خط اول آن هستیم.

صادق نجفی در ادامه اظهار داشت: امروز در دنیا رمز موموفقیت شهری در مدیریت واحد است که متااسفانه چنین رویه ای را در کشور نداریم اما در استان آذربایجان شرقی با تدبیر و مدیریت موجود موفق شدیم مدیریت هماهنگ شهری را در تبریز عملیاتی کنیم.

وی با بیان اینکه امروز شهر تبریز به صورت کارگاهی بزرگ  درآمده است، افزود: سال گذشته یکهزار و ۴۰۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی را در تبریز اغاز کردیم و امسال نیز نزدیک به یکهزار میلیارد تومان پروژه در حال اجراست.

شهردار تبریز تصریح کرد: طبق تحقیقی که سه سال پیش انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که اگر در شمال غرب کشور در ظرف یک سال پنج هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت گیرد، می توان این منطقه را به متوسط کشور رساند و امروز آذربایجان شرقی و شهر تبریز افتخار دارد که فقط شهرداری بیش از دو هزار میلیارد تومان پروژه اجرا می کند و بیش از یکهزار میلیارد تومان تنها در خط اول قطار شهری سرمایه گذاری شده است.

وی افزود: هیات دولت در سفر اخیر خود به استان برای خط دو متروی تبریز ۵۱۷ میلیون دلار فاینانس و ۵۴۰ میلیارد تومان به صورت ریالی تخصیص داده و با همدلی و هماهنگی که بین مسولان استانی وجود دارد، کارهای بزرگی را که شروع کردیم به اتمام خواهیم رساند.

نجفی تصریح کرد: دولت در نظر دارد هویت گذشته شهر تبریز را دوباره زنده کند و این کلانشهر دوباره نام شهر اولین ها را برای خود بازیابد که در این راستا به زودی شاهد ککلنگ زنی خط چهارم به صورت تراموای شهری خواهیم بود و خط اول را تا نیمه اول سال ۹۵ تا میدان ساعت اجرا خواهیم کرد.

وی با اشاره به حمایت های وزیر کشور برای راه اندازی خط مونتاژ واگن های قطار شهری اصفهان، شیراز و تبریز در استان گفت: تا آخر سال نزدیک به ۱۰ رام و ۵۰ واگن را در تبریز خواهیم داشت که با ایجاد این وضعیت در پنج تا شش دقیقه می توان یک رام از قطار را حرکت داد.

شهردار تبریز همچنین اظهار داشت: همزمان با قطار شهری سایر پروژه ها از جمله برقی کردن یک خط از اتوبوس های شهری، توسعه خطوط اتوبوس تندرو، پروژه های ترکیبی در حوزه  حمل و نقل و همچنین بحث رینک های شهر تبریز را نیز دنبال خواهیم کرد تا هیچ چراغ قرمزی نداشته باشیم که امیدواریم تا بهمن ماه سال جاری تمامی این پروژه ها پایان یابد.

۲۰۰ میلیارد تومان هزینه راه اندازی هر یک کیلومتر از مترو تبریز

معاون عمرانی وزیر کشور نیز در مراسم افتتاح فاز اول خط یک مترو گفت: برای مترو تبریز تا کنون یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده که بر این اساس مبلغ صرف شده برای راه اندازی هر یک کیلومتر از خطوط مترو ۲۰۰ میلیارد تومان می شود.

خندان دل با بیان اینکه راه اندازی خطوط مترو از پروژه های هزینهبر و سنگین است، اظهار داشت : در کشور حدود ۳۹۵ کیلومتر خط مترو در حال ساخت داریم که حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان هزینه دارد و بخشی از این هزینه ها بر عهده شهرداری هاست.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال فراهم کردن شرایطی هستیم تا زمینه  مونتاژ واگن های متروی سه کلانشهر تبریز اصفهان و شیراز  در تبریز ایجاد شود که این امر زمینه ساز تولید در تبریز و رقابت با سایر واحد ها در کشور می شود.

معاون وزیر کشور با بیان اینکه تبریز که بهمراه دو کلانشهر اصفهان و شیراز در دور جدید برای افتتاح مترو هدف گذاری شده بودند، امروز به عنوان دومین شهر شاهد افتتاح مترو است، گفت: مدیریت خوبی که در تبریز شاهد آن هستیم با سفر به این استان آثار خود را به طور چشمگیری نمایان می کند که این مدیریت در سایه  همدلی و همراهی همه  مدیران استان حاصل شده و امیدواریم این روند ادامه یابد

برخورداری از مترو یکی از ویژگی های شهرهای مدرن است

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این مراسم داشتن مترو را یکی از ویژگی های شهرهای مدرن دانست و افزود: امروز تبریز به عنوان یکی از شهرهای مدرن کشور و دنیا شاهد افتتاح خط مترو است.

اسماعیل جبار زاده اظهار داشت: در سنوات گذشته حدود ۷۰۰ میلیارد تومان به مترو اختصاص داده شده بود که در دو سال گذشته همسان با تمام سال های گذشته اعتبار به مترو اختصاص داده شده  و در سفر اخیر هیات دولت به استان اهمیت ویژه ای به پروژه های عمرانی داده شده است که این امر باعث شد امروز شاهد افتتاح قطار شهری در تبریز باشیم.

وی افزود: ۵۰ درصد اعتبارات خطوط مترو توسط دولت و ۵۰ درصد توسط شهرداری پرداخت می شود که خوشبختانه شهرداری تبریز در این زمینه همکاری خوبی داشته است و علاوه بر این آذربایجان شرقی در کنار اجرای تمام پروژه های عمرانی، از نظر امنیت به عنوان برترین استان در سطح کشور مطرح است که امیدواریم این روند در سال های آتی نیز ادامه یابد.

استاندار آذربایجان شرقی در پایان گفت: در هفته دولت در استان ۸۳۳ طرح عمرانی با اعتبار یکهزار و ۶۰۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسیده که از کل این طرح ها ۵۰۰ طرح به روستا های استان مربوط می شود.

به هر ترتیب با افتتاح این فاز هفت کیلومتری در مسیری که نسبت به برخی نقاط حساس کلانشهر تبریز چندان بار ترافیکی را تجربه نمی کند، حداقل مردم در مسیر مابین ائل گلی و دانشگاه تبریز شاهد تردد واگن های آهنین مترو خواهند بود، به این امید که در آینده ای نزدیک و طبق وعده مسوولان این مسیر دست کم تا میدان ساعت ادامه یابد تا شاید گرهی از گره های ترافیکی این شهر باز شود.

منبع: مهر
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها