أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۳۵۶۲۴
زمان انتشار: ۱۲:۱۰     ۰۷ شهريور ۱۳۹۴
وقتی که چابک سازی اول از مرکز پژوهش های اسلامی شروع می شود:
شفیعی سروستانی افزود: حاصل این اتفاق، از بین رفتن هویت مستقل تنها مرکز پژوهشی اسلامی رسانه ملی؛ حذف بسیاری از بخش‌های کلیدی این مرکز؛ مانند مدیریت اندیشمندان، مدیریت پژوهش‌های برنامه‌ای و فیلم­نامه و مدیریت پشتیبانی تولید، حذف برخی از گروه­های پژوهشی مورد نیاز رسانه ملی؛ مانند گروه مطالعات اجتماعی و گروه تحلیل؛ کاهش بیش از 70 درصدی بودجه اداره کل پژوهش‌های اسلامی در سال 94 نسبت به سال 93 بوده است.
به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه 598، در مراسمی که به مناسبت میلاد مسعود امام رضا(ع) در اداره کل پژوهش­های رسانه ملی در شهر قم برگزار شد، مدیر کل پژوهش­های اسلامی رسانه با تأکید بر این نکته که اجرای طرح توانمندسازی و چابک­سازی ساختار عریض و طویل سازمان صدا و سیما یکی از پیش‌نیازهای دوره تحول جدید سازمان است، گفت: باید مانع اجرای شتابان و نسنجیده این طرح شد و کوشید که از نظرات کارشناسان حوزه‌های مختلف در اجرایی کردن آن بیشتر استفاده شود.

شفیعی سروستانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این مطلب که «مرکز پژوهش­های اسلامی صدا و سیما» در پي فرمان مقام معظم رهبري ـ دامت برکاته ـ به رياست وقت سازمان صدا و سيما در زمينه لزوم برقراري ­همکاري متين و سنجيده صدا و سيما با حوزه­هاي علميه تأسيس شده مأموريت اصلی آن تأمین مطلوب نیازهای پژوهشی برنامه­های تولیدی با مضامین معارف اسلامی؛ اعتلای محتوای برنامه­‌های اسلامی؛ پشتیبانی تولید و ساماندهی پژوهش و تحقیقات اسلامی در صدا و سیما به منظور تحقق رسانه اسلامیاست. از اینکه در دوره جدید ریاست سازمان و پس از اجرای طرح چابک­سازی به جایگاه این مرکز کم­توجهی شده است، گلایه کرد و گفت: انتظار می‌رفت که در این دوره جدید نیز شاهد رشد و شکوفایی بیشتر این مرکز راهبردی رسانه ملی باشیم، ولی متأسفانه این مرکز از نظر جایگاه و موقعیت سازمانی، بودجه و امکانات و نیروی انسانی دچار افت شدید گردید و زیرمجموعه مرکزی گردید که نگاه غالب در آن پژوهش‌های کمیت­نگر پیمایشی با رویکرد جامعه‌شناسانه بود و هیچ سنخیتی با پژوهش‌های محتوایی دینی نداشت.

حاصل این اتفاق، از بین رفتن هویت مستقل تنها مرکز پژوهشی اسلامی رسانه ملی؛ حذف بسیاری از بخش‌های کلیدی این مرکز؛ مانند مدیریت کارشناسان و اندیشمندان، مدیریت پژوهش‌های برنامه‌ای و فیلم­نامه و مدیریت پشتیبانی تولید، حذف برخی از گروه­های پژوهشی مورد نیاز رسانه ملی؛ مانند گروه مطالعات اجتماعی و گروه تحلیل و رویکرد­شناسی؛ کاهش بیش از 70 درصدی بودجه اداره کل پژوهش‌های اسلامی (مرکز پژوهش‌های اسلامی سابق) در سال 94 نسبت به سال 93، تعطیل شدن پنج مورد از نشریات در حال انتشار و کاهش چشم‌گیر انتشارات این اداره کل بود.

وی با اشاره به خدماتی که مرکز پژوهش­های اسلامی صدا و سیما در بیست سال فعالیت خود به مدیران و برنامه­‌سازان رسانه ملی کرده است، از ریاست سازمان صدا و سیما خواست که با دستور بازنگری در تغییر ساختار مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما برای حفظ توان اجرای مأموریت خطیر این مرکز، بار دیگر امیدها را برای تحقق رسانه تراز اسلامی با بهره­‌گیری بیشتر از ظرفیت مراکزی راهبردی چون این مرکز، زنده سازد.

شفیعی سروستانی در ادامه سخنان خود با اشاره به این مطلب که مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما در طول بیست سال گذشته، با وجود برخی کاستی ها و فراز و فرودها، به همت طلاب و فضلايي که جز تلاش براي تحقق رهنمودهاي مقام معظم رهبري و رسيدن به رسانه تراز اسلامي انگيزه ديگري نداشتند، خدمات شاياني به رسانه ملي نموده و در تبیین مبانی نظری رسانه دینی، پاسخ‌گویی به مسائل بنیادین حوزه دین و رسانه، تبیین مسائل راهبردی پیش روی مدیران و برنامه سازان صدا و سیما؛ انجام پژوهش‌های برنامه‌ای با هدف غنا بخشیدن به فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی، نقد و بررسی جریان شناسانه فیلم ها و سریال های رسانه ملی؛ تأمين محتوای دینی موردنیاز برنامه‌سازان صدا و سیما و ... نقش مهمي ایفا کرده است، خطاب به رئیس سازمان صدا و سیما گفت: دردمندانه بایدگفت حوزه علمیه ما،هنوز تاحصول درک درست از کارکرد و ظرفیت رسانه، فاصله زیادی دارد و رسانه ما نیز تا تدوین نظریه رسانه اسلامی باید راه زیادی را بپیماید. ازاین رو رویکرد شما باید تقویت تنها مرکز پژوهش های اسلامی رسانه باشد.

در همین خصوص منابع خبری از استعفای شفیعی سروستانی در اعتراض به شرایط نامناسبی که پس از اجرای طرح چابک-سازی سازمان صدا و سیما برای تنها مرکز پژوهش‌های اسلامی رسانه ملی پس اط این مراسم خبر دادند.

شفیعی سروستانی که پس از تبدیل «مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما» به «اداره کل پژوهش‌های اسلامی رسانه» در بهمن سال گذشته مسئولیت این اداره کل را پذیرفته بود، در مراسمی که چهارشنبه گذشته در محل این اداره کل در شهر مقدس قم برگزار شد، با اشاره به مشکلات و تنگناهای گوناگون اداری، مالی، ساختاری و منابع انسانی که پس از اجرای طرح چابک‌سازی برای این اداره کل پیش آمده است، از رئیس سازمان صدا و سیما خواست که با توجه به مأموریت خطیری که در جهت تحقق رسانه اسلامی برای  مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما پیش‌بینی شده است، برای بازگشت و اعتلای جایگاه این مرکز در رسانه ملی تلاش کند. 

لازم به ذکر است این مرکز که در سال 1373 و برای تحقق فرمان مقام معظم رهبری به رئیس وقت سازمان صدا و سیما برای ایجاد ارتباطی دقیق و سنجیده میان حوزه علمیه قم و رسانه ملی تأسیس شده، در طول بیش از بیست سال فعالیت خود  خدمات بسیاری به رسانه ملي نموده است که از آن جمله می‌توان به تبیین مبانی نظری رسانه دینی، پاسخ‌گویی به مسائل بنیادین حوزه دین و رسانه، تبیین مسائل راهبردی پیش روی مدیران و برنامه‌سازان صدا و سیما؛ انجام پژوهش‌های برنامه‌ای با هدف غنا بخشیدن به فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی، نقد و بررسی جریان‌شناسانه فیلم‌ها و سریال‌های رسانه ملی؛ تأمين محتوای دینی موردنیاز برنامه‌سازان صدا و سیما و ... اشاره کرد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۶
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
NETHERLANDS
۱۷:۳۹ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۴
۳
۱
با سلام.اقای سرافراز مثل اینکه دل خوشی از تحقیقات دینی نداره
پاسخ
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۱۶ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۴
۴
۱
واقعا از جناب سرافراز که نیروی ارزشی انقلاب هستند توقع نداشتیم که با حوزه دینی سازمان این گونه کنند!
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۵:۴۴ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۴
۲
۲
جناب شفیعی به حق مدیری٬ لایق ٬دلسوز و مخلص و طلبه ای فاضل هستند. وهیچ وجدان آگاهی نمیتواند این موضوع را انکار کند. ایشان در بدترین شرایط مسئولیت پذیرفتند و بهترین گزینه برای مدیریت مرکز پژوهش های اسلامی بودند. ولی.... وای به روزی که ذره ای از جایگاه بدخواهان و ... کاسته شود ..کارشکنی و حسادتها شروع میشود.
پاسخ
حمیدرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۴ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۴
۳
۱
همیشه فکر میکردم با انتصاب آقای سرافراز که جز نیروهای ارزشی انقلاب می باشند مراکز حوزوی و دینی سازمان تقویت خواهند شد. اما مثل اینکه جناب آقای سرافراز با انتصاب افراد نالایق تضعیف مراکز دینی سازمان را کلید زده اند
پاسخ
ناشناس
SWEDEN
۰۰:۳۶ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۴
۱
۱
خیر را سر کند آن سرفراز!
پاسخ
سلمان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۳۴ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
۱
۱
به نام خدا
رییس مرکز فردباتجربه است واعتقادقلبی
به روحانیت دارد.
انتخاب جناب حجه الاسلام نهاوندی را تبریک می گوییم وبرای جناب شفیعی آرزوی سلامتی داریم
مواظب باشیم
تهمت نزنیم
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها