أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۳۵۷۱۱
زمان انتشار: ۱۰:۰۰     ۰۷ شهريور ۱۳۹۴
عصر جمعه چمن آزادی ستاره باران و خاطرات طلایی فوتبال دوستان زنده شد و بازیکنان محبوبی که تا قبل از این تنها در تلویزیون دیده بودیم برای انجام یک بازی خیرخواهانه مقابل پیشکسوتان فوتبال ایران به میدان رفتند تا کلی خاطره در ذهنمان تداعی شود.
به گزارش پایگاه 598، تیم فوتبال منتخب ستارگان دنیا در یک یددار خیرخواهانه موفق شد تیم ستارگان بازنشسته فوتبال ایران را با نتیجه 3 بر صفر شکست دهد.

ستاره‌های سابق دنیای توپ گرد از نظر بدنی آماده‌تر از ستاره‌های فوتبال ما بودند، اما این مسأله چندان مهم نبود. نفس کار مهم بود. اینکه تماشاگران فوتبال و آنها که پای تلویزیون بودند با نوستالژی‌های خود برای دقایقی با لذت «یک فوتبال خاص» را دنبال کردند.

روز گذشته ستاره‌های سرشناسی مثل ویتوریو بایا، لوئیز فیگو، کاناوارو، ادگار داویدز، هیرو، لیتمنن و روبرتو کارلوس پس از مدت‌ها دوباره پای به مستطیل سبزی گذاشتند که نمایش آنها برای هواداران ایرانی اکران می‌شد.


در این مجال بررسی این نکته که ستاره‌های نامدار بازی روز گذشته، آخرین بازی‌های‌شان در سطوح باشگاهی و ملی را چه زمانی انجام داده بودند، خالی از لطف نیست. نکاتی از این دست که مثلا فرناندو هیرو دقیقا یازدهمین سال خداحافظی‌اش از فوتبال را پشت سر گذاشت.

آخرین بازی ستارگان دنیا


* ایلگنر و گل لچکوف

بودو ایلگنر؛ دروازه‌بان 48 ساله آلمانی با 190 سانتی‌متر بلندی قامت بود و با سابقه پوشیدن پیراهن کلن و رئال مادرید آخرین بار یکشنبه 19 تیرماه سال 1373 برای تیم‌ملی آلمان بازی کرده بود. 21 سال و یک ماه و 20 روز قبل گل دقیقه 87 یوردان لچکوف بلغاری سند حذف ایلنگر و آلمان را در یک هشتم نهایی جام‌جهانی 1994 آمریکا امضا کرد.

آخرین بازی ستارگان دنیا

این دروازه‌بان که در فصل 01-2000 لالیگا با رئال قهرمان شد آخرین بازی‌اش برای این تیم را شنبه 26 خردادماه سال 1380 برابر رئال وایادولید انجام داد. یعنی 14 سال و 2 ماه و 13 روز پیش.


* بایا قهرمان

ویتوریو بایا؛ دروازه‌بان سرشناس پرتغالی بعد از اینکه جمعه 24 خردادماه سال 1381 مغلوب ضربه دقیقه 70 پارک جی‌سونگ کره‌ای شد و پرتغال از جام‌جهانی کره ژاپن به خانه بازگشت تصمیم گرفت کفش‌هایش را در بازی‌های ملی بیاویزد.

آخرین بازی ستارگان دنیا

بایا 45 ساله که 80 بازی ملی دارد آخرین بار در لیگ پرتغال 8 سال و 3 ماه و 27 روز قبل برای پورتو به میدان رفت. آن هم در شرایطی که تیمش 4 بر یک دسپورتیوو را شکست داد و با 69 امتیاز قهرمان شد.


* سالگادو با هت‌تریک ایرلندی ناکام رفت

میشل سالگادو؛ چهره ویژه رئال در سال‌های 99 تا 2009 سال‌های پایانی فوتبالش را (2012-2009) با بلکبرن راورز سپری کرد. میشل پنجشنبه 21 آذرماه سال 1390 برای بلکبرن در ایستگاه 15 لیگ جزیره 51 دقیقه مقابل ساندرلند بازی کرد و این آخرین نمایش او روی چمن سبز رقابت‌های رسمی بود.

آخرین بوسه ستارگان فوتبال دنیا بر مستطیل سبز +عکس

سالگادو چهارشنبه 15 شهریور 1385 یعنی 8 سال و 11 ماه و 23 روز قبل در دقیقه 46 بازی اسپانیا مقابل ایرلند شمالی جای سرخیو راموس را گرفت تا بلکه تیم لوئیز آراگونس فقید از شکست رهایی یابد اما ایرلند با هت‌تریک دیوید هیلی گل‌های ژاوی و دیوید ویا را پرپر کرد و این آخرین تجربه ملی سالگادو بود.


* خداحافظی هیرو 11 ساله شد

فرناندو هیرو؛ دفاع مرکزی و البته گاهی اوقات هافبک دفاعی اسپانیایی برای وایادولید، رئال مادرید، الریان قطر و بولتون بازی کرد. فرناندو آخرین بار یکشنبه 8 شهریور 1383 پیراهن بولتون را برابر لیورپول برتن کرد. دقیقا 11 سال قبل با دستور سام آلاردایس، هیرو در دقیقه 85 بازی برابر لیورپولی‌ها جای آگوستین اوکوچا را گرفت و آن روز تیمش یک بر صفر حریف را شکست داد.

آخرین بازی ستارگان دنیا

فرناندو آخرین مرتبه در بازی‌های انتخابی جام‌جهانی 2002 مقابل لیختن اشتاین 46 دقیقه بازی کرد و ماتادورها چهارشنبه 14 شهریور 1380 یعنی 13 سال و 11 ماه و 24 روز قبل حریف‌شان را دو بر صفر شکست دادند.


* کوتو 5 دقیقه آخر؛ جای رونالدو

فرناندو مانوئل سیلوا کوتو؛ مدافع 46 ساله پرتغالی بعد از اینکه برای پورتو، پارما، بارسلونا و لاتزیو بازی کرد دوباره طی سال‌های 2005 تا 2008 پیراهن پارما ‌را پوشید. فرناندو خشن در فصل 08-2007 سری A ایتالیا کالچو 17 بازی انجام داد و 15 مرتبه وارد ترکیب اصلی پارما شد. کوتو آخرین بازی خود را در ایستگاه 16 مسابقات برابر رجینا انجام داد. فرناندو در دقیقه 58 بازی دوشنبه 26 آذرماه سال 1386 وارد زمین شد تا 7 سال و 8 ماه و 12 روز پیش آخرین بازی رسمی خود را انجام دهد.

آخرین بازی ستارگان دنیا

کوتو آخرین بازی ملی خود را در جام ملت‌های اروپا 2004 مقابل اسپانیا پشت سر گذاشت آن هم در شرایطی که در دقیقه 85 بازی جای کریس رونالدو را گرفت و البته پرتغال، ماتادورها را یک بر صفر شکست داد.


* دسایی؛ خداحافظی در قطر

مارسل دسایی؛ مدافع 46 ساله غنایی فرانسوی برای آخرین بار پنجشنبه 28 خردادماه سال 1383 پیراهن تیم‌ملی فرانسه را پوشید. 11 سال و 2 ماه و 12 روز پیش کرواسی و فرانسه 2-2 مساوی شدند در حالی که مارسل با 116 بازی رکورد فوتبال کشورش را زد. هرچند که خیلی زود لیلیان تورام این رکورد را به خود اختصاص داد.

آخرین بازی ستارگان دنیا

دسایی سیه چرده با سابقه پوشیدن پیراهن تیم‌های نانت، مارسی، میلان، چلسی، الغرافه و القطر آخرین بازی باشگاهی‌اش را دوشنبه 14 فروردین سال 1385 یعنی 9 سال و 4 ماه و 26 روز قبل انجام داده بود.


* بنزین کاناوارو در امارات تمام شد

فابیو کاناوارو؛ مثل مارسل دسایی در یکی از کشورهای خلیج‌فارس فوتبالش پایان یافت. مدافع راست پای ایتالیایی با سابقه بازی برای ناپولی، پارما، اینترمیلان، یوونتوس و رئال مادرید برای آخرین بار با الاهلی در لیگ امارات به فوتبالش پایان داد. آخرین بازی فابیو در ایستگاه 14 لیگ اماراتی‌ها به ثبت رسید. پنجشنبه 4 فروردین ماه سال 1390 این اسماعیل حمادی بود که با گل دقیقه 94 خود مانع از شکست دو بر یک الاهلی برابر الاتحاد کلبا شد تا حداقل آخرین بازی کاناوارو با شکست به پایان نرسد.

آخرین بازی ستارگان دنیا

فابیو آخرین بازی ملی‌اش را هم پنجشنبه 3 تیرماه 1389 انجام داد. 5 سال و 2 ماه و 5 روز پیش ایتالیا به اسلواکی 3 بر 2 باخت تا تیم آخر گروه F جام‌جهانی 2010 آفریقای جنوبی شود و این عاملی شد برای خداحافظی فابیوی سرشناسی که 4 سال قبل از آن جام زرین جهانی را بالای سر برده و بهترین بازیکن جهان در همان سال معرفی شده بود.


* فیگو؛ مثل 6 سال و 6 ماه قبلش گل زد

لوئیز فیگو؛ این هافبک 42 ساله پرتغالی از خوب‌های بازی روز گذشته بود. فیگو آخرین گل خود را شنبه 19 بهمن سال 1387 در دیدار اینترمیلان مقابل لچه وارد دروازه حریف کرده بود. 6 سال و 6 ماه و 22 روز از آخرین گلی که این ستاره پرتغالی زده بود گذشت در حالی که لوئیز آخرین بار یکشنبه 10 خرداد ماه سال 1388 برای اینتر به میدان آمده بود. 6 سال و 2 ماه و 29 روز قبل آتالانتا 4 بر 3 به اینتر باخت در حالی که لوئیز 44 دقیقه بازی کرد و ابراهیموویچ 2 گل زد.

آخرین بازی ستارگان دنیا

فیگو آخرین مرتبه در جام‌جهانی 2006 آلمان پیراهن تیم‌ملی کشورش را پوشید. این هافبک 7 بازی در آلمان انجام داد و آخرین مرتبه شنبه 17 تیرماه سال 1385 برابر میزبان 13 دقیقه بازی کرد. 9 سال و یک ماه و 21 روز قبل لوئیز 10 دقیقه بعد از ورودش به زمین پاس طلایی خود را به نونو گومش داد تا دروازه آلمان‌ها باز شود. هرچند که در نهایت میزبان سه بر یک پیروز شد تا با حذف پرتغال فیگو هم از تیم‌ملی کشورش خداحافظی کند.


* روبرتو کارلوس و دوباره شوت‌هایش

روبرتو کارلوس؛ گل اول بازی را این چپ پای برزیلی با یک شوت از راه دور به عابدزاده زد. روبرتو 168 سانتی‌متری با عضله‌های پای ویژه، یک پایان جالب در بازی‌های باشگاهی داشت. کارلوس که در فصل 12-2011 لیگ برتر روسیه پیراهن آنژی ماخاچکالا را می‌پوشید آخرین بار در ایستگاه 25 رقابت‌ها 90 دقیقه برای این تیم روسی بازی کرد تا با گل دقیقه 94 خود تساوی 2-2 آنژی برابر ترکی گروژنی را رقم بزند. از آن دیدار 3 سال و 11 ماه و 3 روز می‌گذرد.

آخرین بوسه ستارگان فوتبال دنیا بر مستطیل سبز +عکس

کارلوس 42 ساله آخرین بازی ملی‌اش را هم شنبه 10 تیرماه 1385 یعنی 9 سال و یک ماه و 28 روز پیش مقابل فرانسه انجام داد. شکست یک بر صفر برزیل برابر فرانسوی‌ها در شهر فرانکفورت سند حذف کارلوس و یارانش را به ثبت رساند تا این آخرین شانس روبرتو برای پوشیدن پیراهن طلایی برزیل باشد.نام فرانسه یادآور گل استثنایی روبرتو کارلوس به فابین بارتز در سال 1997 نیز هست.


* ادگار داویدز؛ اخراج شد

ادگارد داویدز؛ این هافبک قدرتمند 42 ساله هلندی تا همین یکی، دو سال قبل بازی می‌کرد. این عینکی پرتحرک، سال 2013 به عنوان مربی بازیکن با تیم سالیسبوری سیتی بین 24 تیم لیگ ملی انگلستان (دسته چهارم) هشتم شد. ادگار آخرین بازی‌اش را برای این تیم شنبه 7 دی‌ماه سال 1392 انجام داد. یک سال و 8 ماه و یک روز پیش مقابل بارفت 81 دقیقه بازی کرده بود که با نظر داور مسابقه کارت زرد دومش را گرفت و اخراج شد و البته این آخرین تجربه اخراج او درون زمین بود و تا آخر فصل تصمیم گرفت فقط یک مربی باشد نه بازیکن.

آخرین بازی ستارگان دنیا

ادگار یکشنبه 4 تیرماه سال 1385 وقتی هلند یک بر صفر به پرتغال باخت و نتوانست به دور دوم حذفی جام‌جهانی 2006 آلمان صعود کند، فوتبال ملی را کنار گذاشت.


* یورک؛ بدون اندی کول

دوایت یورک؛ تا صحبت از این مهاجم ترینیداد و توباگویی می‌شود همه یاد زوج رویایی یورک و اندی کول در منچستر یونایتد می‌افتند. دوایت بعد از بازی برای استون ویلا، منچستریونایتد، بلکبرن، بیرمنگام سیتی و سیدنی پیراهن ساندرلند را پوشید تا آخر راهش بازی برای این تیم باشد. یورک در فصل 09-2008 لیگ برتر جزیره برای ساندرلند 7 بازی انجام داد. دوایت پایانش هم با یک خاطره تلخ و شیرین به ثبت رسید. این مهاجم 6 سال و 4 ماه و 18 روز قبل در 5 دقیقه پایانی دیدار ساندرلند برابر منچستریونایتد مقابل تیم سابق خود وارد زمین شد تا هرچند اندک شریک شکست برابر تیم الکس فرگوسن باشد.

آخرین بوسه ستارگان فوتبال دنیا بر مستطیل سبز +عکس

یورک پنجشنبه 30 آبان ماه سال 1387 برای آخرین مرتبه پیراهن تیم‌ملی کشورش را برابر کوبا برتن کرد. 6 سال و 9 ماه و 9 روز پیش دوایت گل دوم تیمش را به حریف زد تا طی 8 بازی مرحله مقدماتی جام‌جهانی در منطقه کونکاکاف برای ترینیدادوتوباگو 3 گل به ثمر رسانده باشد. یورک در طول 20 سال 70 بازی ملی برای کشورش انجام داد و 19 گل هم به ثمر رساند.


* پدرو پائولتا؛ خداحافظی ملی با دو گل

پائولتای 42 ساله که گل سوم بازی دیروز را به ثمر رساند 9 سال برای تیم ملی کشورش بازی کرد و در روز 20 مهر 84 در انتخابی جام جهانی 2006 آلمان با زدن دو گل به لتونی از تیم ملی خداحافظی کرد. پدرو در 88 بازی ملی 47 گل به ثمر رساند.

آخرین بازی ستارگان دنیا

این مهاجم گلزن در رده باشگاهی برای تیم های زیادی بازی کرد که از سرشناس ترین های آنها می توان به استوریل، سالامانکا، دپورتیوو لاکرونیا، بوردو و پاریسن ژرمن اشاره کرد. اما پائولتا که یک بار در سن 35 سالگی از فوتبال خداحافظی کرده بود در سن 37 سالگی دوباره هوس بازی به سرش زد و در تیم آماتور سائو روخه 2 بازی انجام داد و در سال 2011 برای همیشه فوتبال حرفه ای را کنار گذاشت.


* مندیتا؛ خداحافظی در 32 سالگی

گایزکا مندیتا؛ هافبک موطلایی فوتبال اسپانیا که دوران طلایی فوتبال خود را در والنسیای قدرتمند دهه نود حضور داشت، الان 41 ساله است و آخرین بار در سال 2002 مقابل ایرلند شمالی در انتخابی یورو 2004 که با برتری 3-0 ماتادورها همراه بود به میدان رفت.

آخرین بازی ستارگان دنیا

گایزکا که سابقه حضور کوتاه در بارسلونا و لاتزیو را نیز دارد، در رده باشگاهی نیز تا سال 2006 در مستطیل سبز حاضر بود و 4 روز مانده به کریسمس، در سن 32 سالگی و با لباس میدلزبرو یک نیمه مقابل اورتون به میدان رفت و دیگر در میادین رسمی فوتبال مشاهده نشد.


* یاری لیتمانن؛ رکورددار بازی و گل ملی در فنلاند

اگر یک فوتبال دوست قدیمی پر و پا قرص باشید، امکان ندارد که لیتمانن را به خاطر نیاورید. کاپیتان تیم ملی فنلاند که به همراه تیم آژاکس فاتح جام باشگاه های اروپا در سال 1995 شد و در همان سال آقای گل جام باشگاه های اروپا نیز شد و بهترین گلزن تاریخ باشگاه آژاکس در بازی های اروپایی محسوب می شود. بهترین بازیکن تاریخ فوتبال فنلاند که در سال 2003 به این عنوان دست یافت با 137 بازی ملی و 32 گل زده رکورددار بازی ملی و گل ملی فنلاند است و آخرین بار در سال 2010 در سن 39 سالگی در حضور یک نیمه ای خود یک پنالتی را هم مقابل سن مارینو به گل تبدیل کرد تا در پیروزی 8-0 برابر سن مارینو شریک باشد و با یک گل ملی به خاطراتش پایان دهد.

آخرین بازی ستارگان دنیا

لیتمانن در رده باشگاهی هم سالها برای آژاکس بازی کرد و چند سال نیز به بارسلونا آمد و تحت نظر لوئیز فن خال همبازی ریوالدو و کلایورت و فیگو شد. یاری در سال آخر بازی باشگاهی خود برای تیم HJK فنلاند 18 بار به میدان رفت و در اکتبر 2011 در پیروزی 5-2 تیمش برابر هاکا 78 بازی کرد و پس از آن برای همیشه مستطیل سبز را کنار گذاشت.


منبع : مشرق
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها