امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۳۳۵۹۰۴
زمان انتشار: ۱۸:۳۵     ۰۷ شهريور ۱۳۹۴
نیکلاس برنز:
معاون سابق وزارت خارجه آمریکا گفت: امتیازهایی که در مذاکرات به دست آوردند، بیشتر از امتیازهایی بود که من فکر می‌کردم بتوانند به دست بیاورند/ توافق سبب می‌شود ایران برای ۲۵ سال، تحت بازرسی‌های بی‌سابقه آژانس باشد

به گزارش پایگاه 598، معاون سابق وزارت خارجه امریکا در نشستی تاکید کرد توافق هسته ای بخشی کوچک از راهبرد کلی تر برای مهار ایران است.

به گزارش «نسیم»، نیکلاس برنز (Nicholas Burns) که در فاصله سالهای 2005 تا 2008 در دولت جرج بوش رئیس جمهور سابق آمریکا، معاون وزیر امورخارجه آمریکا بود و هدایت مذاکرات هسته ای با ایران را برعهده داشت توافق هسته ای را بخشی ازیک راهبرد بزرگتر برای مهار ایران می داند.

وی که در حال حاضر استاد دانشگاه هاروارد است در نشستی در دانشگاه ساوثرن مین (University of Southern Maine) گفت: امیدوارم توافق هسته ای وین اجرایی شود. اما در هرصورت، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و جانشین او و یا حتی جانشین رئیس جمهور بعد از اوباما باید تلاش کنند قدرت ایران را در منطقه مهار کنند.

برنز گفته است که ایران قدرت بزرگ شیعی در منطقه است ایران عامل سرپاماندن حکومت سوریه است. ایران به شبه نظامیان شیعه در جنوب عراق سلاح می دهد. ایران به حزب الله لبنان و حماس در غزه نیز تسلیحات می دهد، آمریکا باید کشورهای عربی منطقه ازقبیل عربستان سعودی، بحرین، کویت و اردن و عمان را درمقابل ایران تقویت کند. باید ایران را مهار کرد و برای به عقب راندن قدرت ایران در منطقه به موازات اجرای توافق هسته ای اقدام کرد.

برنز که در دولتهای مختلف از دولت جیمی کارتر گرفته تا جرج بوش پسر دیپلماتی ارشد بوده است در ادامه افزود: «توافق هسته ای، توافقی کوچک درمقایسه با همه مسائل مطرح با ایران است. توافق هسته ای باید بخشی از سیاست کلی تر و هوشمندانه، به منظور مهارکردن ایران باشد. اگر اینطور باشد، این توافق می تواند در مسیر تامین اهداف مطرح در زمینه منافع ملی آمریکا باشد. ما با ایران از 35 سال پیش مسئله داشته ایم. ایران در سال 1979 ، درباره دیپلمات های ما به گروگان گیری مبادرت کرد. اما اوباما درمجموع به این نتیجه رسید که فقط درباره مسئله هسته ای مذاکره کند که به نظرمن، تصمیمی درست بود. لازم بود چارچوبی برای مذاکرات بوجود بیاید و این چارچوب ابتدا برای پرداختن به یک مسئله خاص باشد و نمی تواند همه مسائل را با هم در بر بگیرد».

نیکلاس برنز در ادامه با اشاره به فواید توافق برای آمریکا افزود: «به نظر من، تیم مذاکره کننده آمریکا به رهبری جان کری وزیر امورخارجه ، عملکرد بسیار خوبی در این زمینه داشته و امتیازهایی که در مذاکرات به دست آوردند، بیشتر از امتیازهایی بود که من فکر می کردم بتوانند به دست بیاورند. من از توافق هسته ای حمایت می کنم و امیدوارم درصورت رد توافق هسته ای در کنگره، وتوی این تصمیم ازجانب اوباما، دوام بیاورد و بتوانیم این توافق را اجرایی کنم».

وی افزوده است که این توافق سبب می شود ایران برای مدت 25 سال، تحت بازرسی های بی سابقه آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار بگیرد. همه بخشهای چرخه هسته ای از معدن و استخراج تا فراوری و غنی سازی اورانیوم یا بخش مربوط به فراوری پلوتونیوم از طریق راکتور آب سنگین، کاملا زیرنظر خواهند بود.

برنز در پاسخ به سوالی درباره چشم انداز توافق هسته ای گفت: «من با ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا صحبت کرده ام که فردی فوق العاده است. او گفته است براساس توافق هسته ای، شدیدترین بازرسی ها درباره مراکز هسته ای موجود ایران وجود خواهد داشت. در داخل همه مراکز هسته ای شناخته شده ایران ازقبیل نطنز و فردو و راکتور آب سنگین اراک، دوربینهایی نصب شده است. بنابراین، اگر ایران بخواهد در این مراکز فریبکاری کند، قابل مشاهده خواهد بود».

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
جاوید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۱۸ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۴
۰
۰
کشور ما که قصد ساختن سلاح هسته ای ندارد باکی هم از نظارت بر مراکز هسته ای ندارد.
گذشته از اینها همه ی دولتها در دنیا آرزوی تضعیف رقیب و کنترل و کسب قدرت دارند که حکومت آمریکا و روسیه و ایران و غیرو نیز از آن مستثنی نیستند.
آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است
با دوستان مروت با دشمنان ندارا
امریکا رقیب و دشمن روسیه و چین نیز هست و قصد مهار آنها را دارد ولی روسیه و چین نیز کار خودشان را میکنند و سیاست خود را پیش میبرند.
علاوه بر این معمولاٌ در دنیای سیاست برخلاف نیت درونی صحبت میکنند.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها