يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۳۶۰۰۵
زمان انتشار: ۱۰:۲۱     ۰۸ شهريور ۱۳۹۴
اصلاح‌طلبان پس از گذشت ۲ سال از روی کار آمدن حسن روحانی، هنوز موضع‌شان در قبال رئیس‌جمهور را مشخص نکرده‌اند؛ یک روز روحانی را اصلاح‌طلب می‌نامند و روز دیگر می‌گویند او در خیمه اصلاحات جایی ندارد.

به گزارش پایگاه 598، روحانی اصلاح‌طلب است، روحانی متعلق به خیمه اصلاحات نیست، ما اصلاحاتی‌ها به هیچ‌وجه نباید چک سفید به دولت بدهیم، اصلاح‌طلبان پشت چک روحانی را امضا کردند نباید زیرش بزنند، روحانی پیروزی‌اش در انتخابات را مدیون اصلاح‌طلبان است، اگر اصلاح‌طلبان از روحانی حمایت هم نمی‌کردند وی به دور دوم راه پیدا می‌کرد، کناره‌گیری عارف باعث رای آوردن روحانی شد، عارف به نفع روحانی کنار نرفت؛ این اظهار نظرهای متضاد و متناقض نه از سوی شخصیت‌های دوجناح مختلف سیاسی ایران بلکه تنها از زبان چهره‌های شاخص جریان اصلاح‌طلب بیان شده است.

البته اصلاح طلبان در طول دو سال گذشته علاوه بر این اظهارات متناقض، سخنان جنجالی دیگری را علیه رئیس جمهور عنوان کردند که خود نشان از سینوسی بودن رابطه اصلاح طلبان با رئیس دولت است.

آخرین صحبت حاشیه‌ساز چهره‌های این جریان نیز مربوط به محسن رهامی است. محسن رهامی، رئیس کمیته انتخابات اصلاح‌طلبان چند هفته پیش در سفر خود به ایلام اظهارات جنجالی را علیه رئیس جمهور بیان کرد؛ اظهاراتی که هرچند با سانسور رسانه های اصلاح طلب مواجه شد اما بازتاب بسیار گسترده ای داشت تا جایی که برخی از نمایندگان مجلس نیز به این موضوع ورود کرده و خواستار برخورد نهادهای قانونی با رئیس کمیته انتخابات اصلاح طلبان شدند.

رهامی درباره روحانی گفت: «یک شخص با رأی احزاب، اشخاص و انجمن‌ها بالا می‌آید و رئیس‌جمهور می‌شود، اینکه آن آقا(روحانی) بگوید من به هیچ حزبی وابسته نیستم نشان از بی عرضگی اوست، از کجا آوردید؟ ما ده به ده و شهر به شهر گشتیم و آرا را به حساب جاری شما حواله کردیم، مگر ما مرض داشتیم که هزینه دادیم، اگر کمک نمی‌کردیم جلیلی به روی کار می‌آمد».

 

البته چنین اظهارنظرات طلبکارانه‌ای اولین بار نیست که از سوی یک چهره اصلاح‌طلب عنوان می‌شود، پیش از این نیز شخصیت‌های این جریان بارها به انحای مختلف به دنبال سهم خواهی از رئیس جمهور بودند. در ادامه تعدادی از اظهارنظرهای چهره‌های اصلاح‌طلب را می‌خوانید:

 

سعید حجاریان: اگر اصلاح‌طلبان نباشند روحانی هم وجود ندارد

سعید حجاریان، تئوریسین اصلاحات سال 93 در گفت‌وگو با ویژه‌نامه روزنامه اعتماد با بیان اینکه اصلاح‌طلبان حامی و ستون فقرات برنامه‌های روحانی هستند، تاکید کرد: «اگر اصلاح‌طلبان بشکنند روحانی هم شکسته است چرا که وی با حمایت هاشمی و خاتمی و همچنین کناره‌گیری عارف و بسیج اصلاح‌طلبان رای آورد».

 

 

* اشرف بروجردی: روحانی آرای خود را مرهون جریان اصلاح‌طلبی است

اشرف بروجردی، معاون اجتماعی وزارت کشور در دولت اصلاحات سوم خردادماه امسال طی گفت و گویی با روزنامه آرمان تصریح کرد: «آقای روحانی هم می‌داند که آرای خود را مرهون جریان اصلاح‌طلبی است. اگر اصلاح‌طلبان به یاری روحانی نمی‌رفتند حداقل این بود که انتخابات به دور دوم می‌کشید و با اجماع کلی که به وجود آمد، اصلاح‌طلبان توانستند از این اتفاق جلوگیری کنند. بنابراین اصلاح‌طلبان سهم بزرگی در انتخاب آقای روحانی داشتند».

 

 

* الیاس حضرتی: اصلاح‌طلب‌ها دولت روحانی را جزئی از خود می دانند 

همچنین الیاس حضرتی، مدیر مسئول روزنامه اعتماد، اوایل سال 93 درگفت و گو با خانه ملت، عنوان کرد: «اصلاح طلبان به طور کلی در موفقیت و روی کار آمدن روحانی نقش موثری داشتند، اصلاح طلبان احساس می کنند که دراین مرحله دولت روحانی فرصت و ایده بسیار خوبی برای آنها است. به عبارت بهتر اصلاح طلبان دولت روحانی را جزیی از خود می‌دانند.»

 

* محمدرضا تاجیک: روحانی، مستأجری چهار ساله است!

محمدرضا تاجیک، فعال سیاسی جبهه اصلاح طلب نیز در نخستین روزهای اردیبهشت ماه 93 در گفت وگو با روزنامه شرق با تأیید پروژه «مستأجر چهار ساله» اصلاح‌طلبان اظهار کرد که از امروز از شدت و گستره حمایت اصلاح‌طلبان به دولت کاسته شده است.

 

* پورنجاتی: آرای روحانی متعلق به خودش نیست

در همین رابطه احمد پورنجاتی، عضو فراکسیون افراطیون مجلس ششم با بیان اینکه در انتخابات اخیر «نوعی سازمان سیاسی موسمی محاسبه‌گرانه برای حمایت از روحانی شکل گرفت»، در صفحه فیس‌بوکش مدعی شد: «رئیس‌جمهور هیچ پایگاه اجتماعی ندارد و آرای او متعلق به هاشمی و خاتمی است».

 

* اصغرزاده: ما پدریم و روحانی فرزندخوانده

ابراهیم اصغرزاده یکی دیگر از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب، اواخر دیماه پارسال(93) در بخشی از گفت‌وگوی خود با روزنامه آرمان تصریح کرد: «به طور کلی می‌توان گفت نسبت اصلاح‌طلبان و جبهه اصلاحات به دولت آقای روحانی نسبت پدر به فرزندخوانده است».

 

* رسول منتجب‌نیا: جدایی دولت از اصلاح‌طلبان شکستی سنگین برای روحانی است

رسول منتجب‌نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی نیز 22 دیماه 93 در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی دانا عنوان کرد: «به فرض محال اگر دولت و اصلاح طلبان از یکدیگر جدا شوند، هم اصلاح طلبان ضرر خواهند کرد و هم جریان دولت اما دولتی ها ضربه سخت تری خواهند خورد، چراکه جدایی دولت از اصلاحات به معنای از دست دادن حامی و پشتیبان است و بعید می دانم که هواداران دولت و آقای روحانی چنین اشتباهی را مرتکب شوند که حامیان پرقدرت خود از دست دهند».

 

مرتضی حاجی: دولت تدبیر و امید مولود مدیریت و تدبیر اصلاح طلبان است

در همین رابطه مرتضی حاجی، وزیر دولت اصلاحات 94/5/29 در گفت و گو با روزنامه آرمان با بیان این که حمایت اصلاح‌طلبان از دولت آقای روحانی به صورت یک طرفه و کورکورانه نیست، گفت: «اصلاح‌طلبان، دولت تدبیر و امید را مولود مدیریت و تدبیر خود در انتخابات ریاست‌جمهوری می‌دانند».

 

 

* رهامی: روحانی پیروزی‌اش را مدیون ماست!

 محسن رهامی، مسئول کمیته هماهنگی اصلاح‌طلبان همچنین بهمن ماه سال93 در برنامه انتخابات شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان در بندرعباس گفت: «روحانی پیروزی خود را مدیون اصلاح‌طلبان است و نباید بگوید وامدار هیچ حزبی نیست».

 

* محمدرضا عارف: انتظار داشتم روحانی بیشتر از من مشورت بگیرد

محمدرضا عارف، نامزد انصرافی اصلاح‌طلبان از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، چندماه پس از روی کار آمدن روحانی در گفت و گو با روزنامه اعتماد با اشاره به این که با این سازو کار موافق نبوده و فقط به خاطر قول و قرارهای اخلاقی با آقای خاتمی کناره‌گیری کرده گفت: «انتظاری که داشتم این بود که با توجه به تجربه 30 سال مدیریتی ام آقای روحانی در برخی امور بیشتر از من مشورت می گرفت».

 

* ابطحی: کاش سمت‌ها قبل از ائتلاف مشخص می شد

حجت‌الاسلام محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر رئیس اصلاحات خرداد ماه سال 93 در پاسخ به این سؤال که‌ چرا شما به دنبال سهم‌خواهی از دولت هستید، خاطر نشان کرد: «من آنجا گفتم ای کاش مانند همه جای دنیا کسانی که ائتلاف را مطرح می‌کنند وقتی بحث ائتلاف و کناره‌گیری عارف به نفع روحانی را مطرح کردند در آن روز یک حوزه‌هایی مانند معاونت معاون اولی و برخی از وزارتخانه‌ها را مشخص می‌کردند و بر اساس آن ائتلاف صورت می‌گرفت».

 

به گزارش خبرگزاری فارس، در کنار این عده از اصلاح طلبان که خودشان را عامل پیروزی روحانی در انتخابات می‌دانند، برخی دیگر از چهره ها معتقدند که روحانی نه تنها به هیچ وجه اصلاح‌‌طلب نیست بلکه قرار گرفتن اصلاح طلبان پشت سر رئیس جمهور دولت یازدهم هم کار اشتباهی بوده. حتی بعضی دیگر از چهره های این جبهه بر این باورند که عارف هم به نفع شخص خاصی کناره گیری نکرده و روحانی بدون عارف هم فاتح انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری می شد.

 

* صادق خرازی: روحانی متعلق به خیمه اصلاح‌طلبان نیست

 در همین رابطه صادق خرازی، رئیس شورای سیاست گذاری حزب ندای ایرانیان نیمه بهمن ماه سال 93 در گفت و گو با روزنامه اعتماد تاکید کرد: «روحانی متعلق به خیمه اصلاح‌طلبان نیست».

 

* حسین مرعشی: ما هیچ وقت نگفتیم روحانی اصلاح‌طلب است

همچنین حسین مرعشی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس پنجم و ششم در تاریخ 94/5/28 در گفت و گو با روزنامه شرق با بیان این که روحانی سرمایه اصولگرایان است، خاطرنشان کرد: «ما هیچ وقت نگفتیم روحانی اصلاح‌طلب است».

 

موسوی‌لاری: روحانی اصلاح‌طلب نیست

حجت‌الاسلام عبدالواحد‌ موسوی لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات نیز 94/4/13 در مصاحبه‌ با روزنامه قانون تاکیدکرد: «من برای روحانی و هسته اصلی اطراف وی از جمله ترکان عنوان اصلاح‌طلبی را مناسب نمی‌دانم چون خودشان هم مدعی آن نیستند».

 

عباس عبدی: اصلاح‌طلبان با منطقی اشتباه پشت روحانی آمدند

به گزارش فارس، عباس عبدی دیگر چهره جبهه اصلاحات دهم خردادماه امسال درباره رای آوردن روحانی به روزنامه شرق گفت: «با توجه به روند نتایج در روزهای پایانی، معتقدم اگر رهبری اصلاحات هم وارد انتخابات نمی‌شد، روحانی به دور دوم راه پیدا می‌کرد و در آن مرحله انتخاب می‌شد. هیچ‌وجه نباید چک سفید به دولت بدهیم که سرانجام به این ابتذال برسیم که مجبور باشیم از هر کار دولت دفاع کنیم».

 

* تاجیک: اعتدال‌گرایی ادامه‌ طبیعی اصلاح‌طلبی نیست

محمدرضا تاجیک، مشاور خاتمی و رئیس «مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری» در دوران اصلاحات نیز اواسط تیرماه سال گذشته به روزنامه آرمان عنوان کرد: «جریان اعتدال‌گرایی را نمی‌توان ادامه‌ طبیعی و بدیهی اصلاح‌طلبی فرض کرد».

 

* عبدالله نوری: اصلاح‌طلبان نباید سرمایه‌ سیاسی خود را پشت سر روحانی جمع کنند

همچنین عبدالله نوری، وزیر کشور دولت اصلاحات در مصاحبه با اندیشه پویا عنوان کرد: «اصلاح‌طلبان نباید سرمایه‌ سیاسی خود را پشت سر روحانی جمع کنند و نباید خواسته هایشان را به خواسته روحانی محدود کنند».

 

* صادق خرازی: عارف به نفع روحانی کنار نرفت

صادق خرازی، موسس حزب ندای ایرانیان نیز چندی پش در گفت و گو با سایت جماران به صراحت گفت: «اینکه همه موفقیت ها را به کناره گیری آقای عارف متمرکز کنیم، تحلیل واقع بینانه ای نیست و اینطور نیست. در واقع آقای عارف به نفع آقای روحانی کنار نرفت».

 

بر اساس این گزارش، برخی دیگر از چهره‌های اردوگاه اصلاحات معتقدند هرچند که روحانی اصلاح‌طلب نیست اما تا وقتی منافع اصلاح طلبان توسط وی تامین می شود، باید از وی حمایت کرد.

 

* موسوی لاری: اصلاح‌طلبان از فرصت گفتمان روحانی برای تعمیق گفتمان خود استفاده می‌کنند

عبدالواحد موسوی‌لاری وزیر کشور دولت اصلاحات که امسال صراحتا اعلام کرد روحانی اصلاح طلب نیست، سال گذشته به روزنامه آرمان گفته بود: «آقای روحانی به صراحت و قاطعیت تابلوی اصلاح‌طلبی را سرلوحه کار خود قرار داده و بدون اینکه ادعا کند عضوی از جریان اصلاح‌طلبی است بر آرمان‌های اصلاح‌طلبی تاکید و پافشاری می‌کرد.

دولت به پشتوانه جریان اصلاح‌طلبی نیاز دارد و هم جریان اصلاح‌طلبی حمایت از دولت را از دغدغه‌های اصلی خود قلمداد می‌کند. به همین دلیل رابطه جریان اصلاح‌طلبی با دولت تدبیر و امید و آقای روحانی، رابطه‌ای دوطرفه، متقابل، همراه با احترام و تعامل مثبت و سازنده است».

 

* اصغرزاده: پشتیبانی اصلاح‌طلبان از حسن روحانی مشروط است

ابراهیم اصغرزاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب که در گفت و گو با روزنامه آرمان دولت یازدهم را فرزند خوانده اصلاحات خوانده بود، مهرماه سال گذشته در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد تصریح کرد: «پشتیبانی اصلاح‌طلبان از حسن روحانی مشروط است و تا زمانی که قصد و نیت روحانی تحقق شعارهای انتخاباتی باشد ولو آنکه عملا راه به جایی نبرد دلیلی بر عدم حمایت نخواهند داشت».

 

* اصغرزاده: همراهی اصلاح‌طلبان با دولت همیشگی نیست

وی همچنین، روز شنبه 94/5/17 در گفت‌وگوی مشروح با روزنامه آفتاب یزد با اشاره به این که همراهی اصلاح‌طلبان با دولت همیشگی نیست عنوان کرد: اصلاح‌طلبان و دولتمردان در این مسیر سرنوشت مشترکی دارند، پیروزی دولت، پیروزی اصلاح‌طلبان و شکست اصلاح‌طلبان، شکست دولت هم هست از حالا به بعد باید مراقبت کرد.

 

 

*  الویری: برخی از مطالبات جدی اصلاح طلبان توسط دولت آقای روحانی تحقق پیدا کرده است

مرتضی الویری، نماینده اسبق مجلس و شهردار سابق تهران نیز روز سه شنبه 94/3/12 در گفت و گو با روزنامه آرمان تاکید کرد: «برخی از مطالبات جدی اصلاح طلبان توسط دولت آقای روحانی تحقق پیدا کرده است. آقای روحانی با سیاست‌های صحیح خود درعرصه بین المللی دوباره چهره ای صلح طلب و نوع دوست را از مردم ایران به جهانیان نشان داده است که در نوع خود دستاورد بسیار بزرگی به شمار می‌رود».

 

 

محمدرضا خاتمی: اصلاح‌طلبان برمبنای اصولی پشت سر دولت روحانی قرار گرفتند

در همین رابطه محمدرضا خاتمی روز شنبه 94/3/23 به روزنامه اعتماد گفت: «اینکه اصلاح‌طلبان پشت سر دولت روحانی قرار گرفتند برمبنای اصولی بود. ما فکر نمی‌کردیم آقای روحانی اصلاح‌طلبی را در جامعه گسترش دهد یا به آزادی‌هایی که اصلاح‌طلبان در عرصه‌های مختلف به دنبال آن بودند تحقق ببخشد اما آقای روحانی شعارهایی داد که اگر آنها محقق شود آرزوی اصلاح‌طلبان است».

 

* کرباسچی: اصلاح‌طلبان می‌خواهند یک شبه بیایند و بگویند که ما در برد روحانی شریکیم

غلامحسین کرباسچی، شهردار سابق تهران و دبیرکل حزب کارگزاران در گفت و گو با روزنامه اعتماد با بیان این که بازی نمی خوریم روحانی را رها نمی کنیم گفت: ما اصلاح‌طلبان برنامه‌های کلی این دولت را قبول داریم در هر جایی هم که ببینیم در یک وزارتخانه و شهر و استانی عمل خطایی رخ می‌دهد باید سعی کنیم با صحبت و مشورت و تذکر آن را اصلاح کنیم. اما اگر بترسیم و بگوییم که خیلی اسم روحانی را نیاوریم و زیاد هم نزدیک این دولت نشویم چون ممکن است این دولت خراب کند، یک جای کارمان می‌لنگد. اگر این دولت شکست نخورد و خوب عمل کرد و کارنامه‌اش مثبت بود، اصلاح‌طلبان می‌خواهند یک شبه بیایند و بگویند که ما در برد روحانی شریکیم. این طور نمی‌شود که فقط در برد شریک باشیم و در شکست ترکشان کنیم.

 

 

*  صادق زیباکلام: اصلاح‌طلبان پشت چک روحانی را امضا کردند نباید زیرش بزنند

 صادق زیباکلام، از تئوریسین های اصلاح طلب 23 خرداد سال جاری در گفت و گو با روزنامه شرق تصریح کرد: بنابراین مردم اسباب‌بازی ما نیستند که از اعتبار اجتماعی‌مان استفاده کنیم و بگوییم رأی بدهید و بعد که مردم آمدند به آقای روحانی رأی دادند، پس از دو یا چند سال بگوییم آقای روحانی به ما مربوط نیست و به ما ارتباطی ندارد؛ رفتار اصلاح‌طلبان باید مسئولانه باشد. در بازار عرفی است که می‌گویند فلانی پشت چک را امضا کرده؛ درست است چک برای من نیست ولی من پشت آن را امضا کرده‌ام و با پشت‌نویسی آن می‌گویم به اعتبار من شما این چک را قبول کن. حالا اصلاح‌طلبان در انتخابات، پشت چک آقای روحانی را امضا کرد‌ه‌اند پس نباید زیرش بزنند. 


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها