کد خبر: ۳۳۶۰۶۶
زمان انتشار: ۱۲:۴۲     ۰۸ شهريور ۱۳۹۴
گزارشی از میسیز مری ۵۸ تا ابتکار ۹۴
درحالی که سخنگوی دانشجویان خط امام درباره از بین بردن گروگان‌ها معتقد بود که می‌تواند آنها را بکشد، اخیراً به بی‌بی‌سی گفته است: شاید آنها (دانشجویان) اصلاً آینده را نمی‌دانستند که قرار است چه اتفاقاتی بی‌افتد و ممکن است از برخی سیاست‌ها انتقاد کنند.

به گزارش پایگاه 598، پس از انتشار خبر تسخیر سفارت آمریکا. امام (ره) در پیامی، این حرکت را انقلاب دوم و بزرگ­تر از انقلاب اول نامیدند انقلابی که منجر شد با انتشار اسناد جاسوسی به دست آمده از این سفارت، چهره جهانی آمریکا مخدوش شود و البته  کوس رسوایی  سازشکاران با استکبار به صدا درآمد و زمینه انزوای دوستان امریکا در کشور رقم خرد، در نهایت اغلب افرادی که انقلاب دوم را محکوم کردند، راه خویش را از ملت و امام جدا کردند.

رخدادیی که حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا قائم‌مقام حزب اعتماد ملی درباره اش می‌گوید: «قبول دارم که بعضی از افراد عدول کردند و دیگاهشان تغییر کرده است، اتغییر مواضع درخصوص تسخیرلانه جاسوسی آمریکا را نه قبول داریم و نه می‌پذیرم. بالاخره باید بدانیم آمریکا آمریکاست. آمریکا چه با ما مذاکره بکند و چه نکند شیطان بزرگ است و درصدد سیطره قدرت خود است، می‌خواهد برجهان آقایی کند.»

وی با تاکید بر این موضوع در گفت‌گوی خود با خبرنگار فارس در توصیه‌ای به آقای ظریف وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: آقای ظریف در همان حالی که با کری مذاکره می‌کند باید بداند که این همان وزیر خارجه‌ای است که اگر دستش برسد تشنه خون همه ما است و کشور ما را یک لقمه می‌کند و همه را می‌بلعد.

*خواهر مری دیروز میسیز ابتکار امروز

نیلوفر ابتکار معروف به معصومه ابتکار (زادهٔ 1339خ / 1960م، تهران) فعال سیاسی اصلاح طلب، روزنامه‌نگار، مؤلف و مترجم ایرانی، از اعضای مؤسس جبهه _ منحله _ مشارکت ایران اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران است این توضیحاتی است که در بخش اول پرونده خانم ابتکار در ویکی پیدا به چشم می‌خورد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران که به همراه والدین خود از 3 تا 9 سالگی در شهرهای فیلادلفیا و ماساچوست آمریکا اقامت داشت در جریان تسخیر لانه جاسوسی به دلیل تسلط به زبان انگلیسی به عنوان سخنگوی دانشجویان خط امام با نام  «سیستر مری» - «خواهر مری» معروف شد.

تسخیر لانه جاسوسی و نگارش کتاب Takeover in Tehran

روایت وی از وقایع درون لانه جاسوسی تنها کتابی است که از این ماجرا توسط طرف ایرانی به زبان انگلیسی نوشته و با اسامی «تسخیر» و «صراع فی طهران» در تهران و بیروت به زبان‌های فارسی و عربی ترجمه شد.

سخنگوی دانشجویان خط امام (ره) در گفت‌وگو با «شناسنامه» در خصوص تسخیر لانه جاسوسی گفته بود «دانشجویان تحلیلشان این بود که این اتفاق می تواند تا حدودی جلوی تهدیدهایی که می‌رود انقلاب را از بنیان و اساس نابود کند را بگیرد. امام خمینی(ره) هم این اقدام را انقلاب دوم نامیدند و مردم هم خیلی خوب استقبال کردند و موج استقبال مردم غیر قابل تصور بود. هیچکدام از این استقبال ها در پیش بینی دانشجویان نبود. این استقبال ها نشان از یک وحدت ملی و تقویت روحیه ملی داشت. این فضا توانست به نوعی حاشیه امنی برای برگزاری انتخابات و تصویب قانونی اساسی باشد.»

*مصاحبه با بی بی سی

 

پس از صدور مجوز برای فعالیت بی بی سی در ایران و اعلام ممنوعیت مصاحبه مسئولان با این بنگاه خبری از سوی علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهر مری، پس از گذشت 36 سال از تسخیر سفارت آمریکا در قامت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان در گفت‌و‌گو با خبرنگار بی بی سی، کیم غطاس از تاثیر تسخیر سفارت آمریکا و اثر توافق بر تحولات سیاسی ایران سخن می‌گوید، مصاحبه‌ای  که در ظاهر بیانگر وجود اختلاف دیدگاه میان مدیران دولتی در تبعیت از قانون را نمایان می‌کند.

 

خانم ابتکار در پاسخ به سوالی در رابطه با تسخیر سفارت آمریکا و اینکه آیا دانشجویان در آن زمان گمان می‌کردند، این گروگان گیری تا این میزان بر تاریخ تاثیرگذار خواهد بود، با بیان اینکه  در آن زمان دانشجویان فکر می‌کردند این اقدام درنهایت تا چند روز دیگر خاتمه پیدا می‌کند می‌گوید نسبت به برخی از سیاست‌ها پس از اشغال معترض و منتقد بوده است

او درباره روابط میان ایران و آمریکا پس از این اتفاق (تسخیر) معتقد است: من به عنوان یک دانشجوی جوان و همه دانشجویانی که در آن ماجرا شرکت داشتند، احساس می‌کردیم در آن لحظه ماموریت و نقشی تاریخی دارند که باید ایفا کنند و جلوی آن توطئه را بگیرند و جلوی هرگونه توطئه‌ای را که انقلاب اسلامی را تضعیف کند بگیرند. این ذهنیت دانشجویان در آن زمان بود. شاید آنها اصلا آینده را نمی‌دانستند که قرار است چه اتفاقاتی بیفتد.

ابتکار همچنین در این مصاحبه تاکید می‌کند: بسیاری از چیزهایی که اتفاق افتاد، از جمله آنچه که در رابطه با روابط ایران با غرب و آمریکا رخ داد، دانشجویان مستقیما در آن مداخله نداشتند و مداخله آنها فقط در حد همان واقعه بود. بعد از آن دانشجویان اصلا مداخله ای نداشتند و بخشی از روند تحولات نبودند. در نهایت نیز آنها ممکن است از برخی سیاست‌ها که در سال‌های بعد دنبال شد، انتقاد کنند.

البته پیش از این نیز ابراهیم اصغرزاده از طراحان تسخیر سفارت آمریکا در گفت‌وگویی با بی‌بی‌سی فارسی انقلاب دوم را حاصل بزرگ‌نمایی «تندروها» دانسته و گفته بود که «گروگان‌گیری به تاریخ سپرده شده و فقط توسط نیروهای تندرو به‌عنوان ابزاری برای به هم زدن روندهای آشتی به کار گرفته می‌شود»

وی نیز در این باره گفته بود «از هیچ تلاشی که در چارچوب منافع ایران، به حل و فصل کدورت میان ایران و آمریکا بر سر ماجرای گروگانگیری بیانجامد، فروگذار نمی‌کند، حتی اگر متضمن عذرخواهی باشد.»

اصغرزاده همچنین با بیان اینکه درک می‌کند موضوع سفارت برای آمریکایی‌ها همچون یک «کابوس» بوده، گفته که «با خانوادۀ گروگان‌ها ابراز همدردی می‌کنم.»

توافق هسته‌ای اهرمی برای رقابت‌های سیاسی

معاون رئیس جمهور همچنین در گفت‌وگو با «کیم غطاس» خبرنگار بی بی سی درباره موضوع هسته‌ای گفته است: «توافق هسته‌ای اهرمی در اختیار اصلاح‌طلبان در ایران در مقابل سایر گروه‌های سیاسی قرار می‌دهد.»

اظهاراتی که به عقیده بسیاری از کارشناسان بیانگر پالسی به غرب، در راستای «کاسبی از توافق» بود. در این میان نیز برخی رسانه‌ها نیز اظهارات ابتکار را نوعی «رمزگشایی از اهداف حزبی توافق هسته‌ای» اعلام کردند و نوشتند «در حالی که دولتمردان از توافق هسته ای به عنوان کلید گشایش تمام مشکلات کشور یاد می‌کردند، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از واقعیت پرده برداشت و اذعان کرد که توافق هسته‌ای اهرم سیاسی اصلاح طلبان برای رقابت های جناحی است.»

*دفاعیات توئیتری معاون رئیس جمهور

در پی این انتقادات، معاون رئیس جمهور در حساب توئیتری خود نوشت «نمی دانم چرا برخی از مصاحبه بی بی سی اینقدر دلواپسند و مواضع اصولی را پالس به غرب تلقی کردند، از اینکه گفتم دولت روحانی قدرت منطقه شده، ناراحتند.»

ابتکار همچنین در توئیتی دیگر نوشته است: «ضمناً برای دلواپسانی که معتقدند من نباید در مورد توافق صحبت کنم، یادآوری می‌کنم بدون صلح و امنیت از محیط زیست هم خبری نیست، امنیت مقدمه توسعه پایدار است.»

حرف‌هایی که باعث شد بی بی سی در راستای چینش پازل سوژه‌پردازی خود بنویسد: «معصومه ابتکار به جنجال دلواپسان در مورد بهره‌برداری انتخاباتی از توافق هسته‌ای پاسخ داد».

*سیستر مری در دسامبر  1979چه گفته بود

معصومه ابتکار در گزارشی که برای اولین بار از شبکه «تی وی آی» در ششم دسامبر 1979 پخش شد در گفت‌وگو با «جولیان مانیون» اظهارت دیگری در رابطه با تسخیر سفارت آمریکا مطرح کرده است.

در این گزارش که بخشی از کنفرانس خبری «دانشجویان خط امام» پخش می‌شود خواهر مری به عنوان  سخنگوی دانشجویان می‌گوید «به هیچ سوالی در مورد مسائل امنیتی پاسخ نمی‌‌دهم و شخصاً حاضرم گروگان‌ها را بکشم»

«گروگان‌ها در دستان ما هستند و ما سخت از آنها محافظت می‌کنیم؛ ما آماده‌ایم تا درصورت هرگونه مداخله نظامی آنها را از بین ببریم؛  سی.آی.اِی ماموران مختلفی دارد. ماموران مخفی این سازمان در ایران تحت عنوان اعضای سفارت آمریکا فعالیت می‌کردند تا ماهیت واقعی فعالیت‌های آنها فاش نشود»

خواهر مری همچنین به «جولیان مانیون» می‌گوید: «آمریکا یک قدرت امپریالیستی است و یکی از خصوصیات امپریالیست این است که در یک کشور دیگر، همه جا جاسوس و شبکه جاسوسی داشته باشد تا بتواند تمام سیستم‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آن کشور را به نفع خود کنترل کند.» 

ما سیستم امپریالیست ایالات متحده را گناهکار می‌شناسیم

سخنگوی دانشجویان خط امام در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کسانی که به اسارت گرفته‌اید مسئول تمام این چیزایی که گفتید،هستند؟ پاسخ می‌دهد:‌ «ما سیستم امپریالیست ایالات متحده را گناهکار می‌شناسیم. می‌دانیم که این آدم ها فقط مامور اجرای سیاستهای امریکا بوده اند. اما نمی‌توانیم بگوییم که گروگان‌ها بی گناه هستند. اینها همان کسانی هستند که خیلی از برنامه‌های امریکا را در کشور ما عملی کردند.»

ابتکار حتی درباره اینکه این گروگان‌گیری (تسخیر سفارت آمریکا) برخلاف قوانین بین‌الملل است، گفته بود: «قوانین بین‌المللی درباره جرایمی که این گروگان‌ها در کشور ما مرتکب شده‌اند چه‌ نظری دارد؟ به خاطر اقدامات آنها، ما 65 هزار شهید دادیم؛ 100 هزار نفر دچار نقص عضو شدند، شاه کشور ما را تبدیل به یک مخروبه کردند؛ آیا مردم آمریکا و مردم کشورهای غربی از این موضوع اطلاع دارند؟ خیر، نمی‌دانند البته که درک نمی‌کنند.»

تاکید بر کشتن گروگان‌های آمریکایی در صورت لزوم

اما شاید اوج مصاحبه ابتکار به عنوان سخنگوی دانشجویان خط امام با این رسانه خارجی آنجاست که خبرنگار از وی می‌پرسد شما در یک مصاحبه مطبوعاتی گفته‌اید در صورت حمله نظامی به سفارت تمام گروگانها رو از بین می‌برید؛ آیا واقعاً این کار را انجام می‌دهید؟ که او پاسخ می‌دهد: «بله. قطعاً اینکار را می‌کنیم.»

ابتکار درباره اینکه آیا شما به شخصه توانایی این رو دارید که یک اسلحه بردارید و به سر یکی از گروگان‌ها نشانه بگیرید، شلیک کنید و بکشید؟ به صراحت پاسخ می‌دهد: «بله، من شاهد بودم که مسلسل‌های آمریکایی‌ها چطور خواهران و برادران من را در خیابان‌ها کشتند! یقیناً ظلم و فشار محکوم به نابودی هستند.»

وی که در گفت‌وگو با «کیم غطاس» خبرنگار بی‌بی‌سی گفته است در آن زمان دانشجویان فکر می‌کردند این اقدام درنهایت تا چند روز دیگر خاتمه پیدا می‌کند در پاسخ به این پرسش «جولیان مانیون» خبرنگار شبکه «تی وی آی» که گفته بود قرار است چه اتفاقی برای گروگان‌ها بیفتد، آیا آنها باید دادگاهی شوند گفته بود: بله، اگر شاه را به ایران برنگردانند دادگاهی می‌کنیم.

ما تا پای شهادت می‌جنگیم و ایستادگی می‌کنیم

خواهر مری همچنین در پاسخ به این تاکید خبرنگار شبکه «تی وی آی» که گفته بود قرار نیست شاه را برگردانند گفته بود: به عقیده ما باید شاه را برگردانند باید این کار را بکنند اگر شاه را به ایران تحویل ندهند برگزاری دادگاه‌‌ها شروع می‌شود و....

سخنگوی دانشجویان خط امام همچنین درباره اینکه تا کجا این روند ادامه خواهد داشت به «جولیان مانیون» خبرنگار شبکه «تی وی آی» گفته بود:‌ ما تا پای شهادت ایستاده‌ایم، ما می‌جنگیم و ایستادگی می‌کنیم تا شهید شویم، شهدا فانی نیستند و گلوله‌ها نمی‌توانند آنها را از بین ببرند، این همان پیامی است که مردم ایران به تمام دنیا داده‌اند؛ گلوله ایمان را از بین نمی‌برد، گلوله انسانیت را نمی‌کشد، گلوله نمی‌تواند حقوق انسان‌ها را نابود کند.

برای مشاهده گفت‌وگوی ابتکار با شبکه «تی وی آی» اینجا کلیک کنید


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۳
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
صابر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۵ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۴
۲
۰
جانور
پاسخ
ناشناس
SWEDEN
۱۴:۰۸ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۴
۲
۰
آن زمان هم یک مشت ماجراجو بودند و نان در شعار دادن علیه آمریکا بود. امروز نان در نوکری آمریکا است.
پاسخ
محمدم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۲۶ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۴
۲
۰
خدایا در روزگاری که ما امام زمان را نمی توانیم زیارت کنیم ما را دنباله رو ولی ایشان امام خامنه ای قرار بده و ما را در این راه ثابت قدم نگه دار الهی آمین
الان می فهمم ثابت قدم بودن یعنی چه!!
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها