يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۳۶۰۷۵
زمان انتشار: ۱۳:۱۲     ۰۸ شهريور ۱۳۹۴
در حالی حجم واردات بنزین به کشور در سال جاری رکورد شکنی می‌کند که به نظر می رسد متولی تعیین استاندارد بنزین وارداتی هنوز اقدام به بررسی این محموله وارداتی که به نام بنزین پاتیلی مشهور است، نکرده است.

به گزارش پایگاه 598، براساس آمار و اسناد رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران، واردات بنزین در روز جمعه 6 شهریور ماه سال جاری رکورد شکست و به رقم 39 میلیون لیتر رسید.

دلیل این رقم واردات بنزین، کاهش تولید این فراورده پرمصرف در داخل کشور است که البته دلایل مختلفی را می توان برای آن برشمرد؛ که مهمترین آن طولانی شدن اورهال (تعمیر اساسی) پالایشگاه های موجود و عدم راه اندازی افزایش تولید و بهینه سازی تولید در مابقی پالایشگاه ها است که همه این موارد از مدیریت ناصحیح در مجموعه پالایش و پخش فراورده های نفتی ناشی می شود.

براساس همین اسناد می توان گفت، تولید بنزین به طور متوسط در سال 93 به میزان 60.1 میلیون لیتر در روز بوده است که آمار تولید بنزین در سال  94 با کاهش 0.8 درصدی به 59.06 میلیون لیتر رسیده است.

همچنین آمار مصرف در سال 94 نشان می دهد، مصرف با رشد 3.2 درصدی مواجه بوده است به طوری که از ابتدای سال جاری تا کنون به طور متوسط 72.1 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده است.

اما نکته مهمی که در این سند رسمی نشان داده شده است، حجم واردات بنزین از دو منطقه شمال و جنوب کشور است که در سال 93 حجم واردات بنزین به طور متوسط روزانه 4.8 میلیون لیتر بنزین بوده است، اما این آمار در مدت زمانی که از سال جاری می گذرد با رشد فزاینده مواجه شده است.

این گزارش حاکی است واردات بنزین از مناطق شمالی کشور 0.14 میلیون لیتر و از منطقه جنوب نیز 6.45 میلیون لیتر بوده است که در مجموع می توان گفت به طور میانگین روزانه 6.6 میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده است.

با این شرایط که واردات بنزین حدود 2 برابر شده است اما هنوز موجودی ذخیره بنزین کشور به شرایط مطلوب نرسیده است به طوری که در مدت مشابه سال گذشته 1میلیارد و 583 میلیون لیتر بنزین موجودی کشور بوده است که در مدت گذشته از سال 94 موجودی بنزین کشور 646 میلیون لیتر و کمتر از نصف موجودی سال گذشته است.

عدم بررسی استاندارد بنزین توسط سازمان استاندار!

شرایط و حجم واردات بنزین به کشور در سال جاری به گونه ای است که به نظر می رسد هیچ نظارتی از سوی متولی تعیین استاندارد نسبت به این بنزین وارداتی صورت نمی گیرد و این درحالی است که براساس مصوبه شورای عالی استاندارد وظیفه تعیین استاندارد بنزین وارداتی بر عهده سازمان ملی استاندارد است.

پیگیری خبرنگار فارس از سازمان ملی استاندارد نیز نتیجه ای در برنداشته و متاسفانه تاکنون این سازمان حتی یک برگ گزارش از استاندارد بنزین وادراتی به کشور ارائه نکرده است.

دریافت ریفورمیت از پتروشیمی ها و تولید بنزین پاتیلی در کشور

این گزارش حاکی است براساس آمار و اطلاعات موجود به دلیل آنکه شرکت ملی پالایش و پخش بتواند حجم موجودی بنزین کشور را به حد قابل قبول یعنی بیش از یک میلیارد لیتر برساند دست به دامان مجتمع های پتروشیمی شده و از این مجتمع ها ریفورمیت دریافت کرده و در پالایشگاه تبدیل به بنزین می کند و این کار درحالی رخ می دهد که سال گذشته جریان رسانه ای قوی در مورد سرطانزا بودن ریفورمیت پتروشیمی ها توسط مسئولان وزارت نفت و سازمان محیط زیست راه افتاده بود که نتیجه این جریان رسانه ای تنها افزایش واردات بنزین پاتیلی به کشور شد.

اما کار تولید بنزین در شرایط کمبود موجودی این فراورده پرمصرف به همین جا ختم نمی شود به طوری که براساس آمار و اطلاعات موجود هم اکنون مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش در مخازن اقدام به تولید بنزین پاتیلی می کنند که استنادارد این بنزین اصلا مشخص نیست.

وعده افزایش تولید بنزین یورو4 محقق نشد

این گزارش حاکی است در سال 92 در مجموع 1.5 میلیارد لیتر بنزین و در سال 93 در مجموع 2 میلیارد لیتر و در 5 ماه گذشته از سال 94 در مجموع 1.1 میلیارد لیت بنزین وادر کشور شده است که می توان گفت برای این حجم واردات در مدت 2 سال گذشته حدود 3.5 میلیارد دلار هزینه شده است.

هزینه ای که دولت می توانست به جای وارد صرف راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس کند که مسئولان این پالایشگاه امروز نیایند بگویند ممکن است فاز اول این پالایشگاه امسال راه اندازی نشود.

با این هزینه حتی می شد بهبود کیفیت پالایشگاه بندرعباس و آبادان را راه اندازی کرد و بنزین یورو4 را به شهرها و استانهای مختلفی از کشور رساند.

اما این شرایط نشان می دهد دولت به جای تحقق وعده های داده شده در زمینه تولید بنزین بیشتر به دنبال واردات و خروج ارز و سرمایه ملی از کشور است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها