کد خبر: ۳۳۶۱۲۶
زمان انتشار: ۱۷:۲۴     ۰۸ شهريور ۱۳۹۴
سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری گفت: امام با کسانی که علیه شورای نگهبان و وظایف آن حرفی می‌زدند محکم برخورد می‌کرد/ یکی از محکومین فراری فتنه ۸۸ شناسایی و بازداشت شد
به گزارش پایگاه 598، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه در هشتاد و چهارمین نشست خبری خبرنگاران ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان باهنر و رجایی و هفته دولت با بیان این که قوه قضائیه آمادگی کامل دارد تا به دولت کمک کند گفت: ما بارها اعلام کرده‌ایم که آمادگی داریم دولت را در اهداف خود برای تحقق اقتصاد مقاومتی همچنین در جهت ارتقاء امنیت سرمایه‌گذاری در داخل مبارزه با موانع تولید، اصلاح سیستم بانکی، برای سهولت مصرف کنندگان واقعی، مبارزه جدی‌تر با هر نوع جرائم اقتصادی یا غیر اقتصادی، حمایت از تولید و فعالیت‌های سالم اقتصادی، مقابله با قاچاق کالا و رانت و همجنن اصلاح مقررات و اجرا دولت را کمک و همراهی کنیم.

معاون اول دستگاه قضا با اشاره به پرونده دو تن از متهمین جاسوسی برای غرب گفت: این دو نفر بازداشت شدند و دادگاه و محاکمه آنها برگزار شد که هر کدام به ده سال حبس محکوم شدند.

اژه‌ای همچنین در خصوص مجرمین فتنه 88 اظهار داشت: یکی از این متهمین که فراری بود و به صورت غیابی محکوم شده بود در داخل کشور شناسایی و بازداشت شد و پرونده وی در حال رسیدگی است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد بازرسی از بند مهدی هاشمی و کشف وسائل غیر مجاز در بند گفت: طبق ضوابط زندان هر از چندگاهی بازرسی‌هایی صورت می‌گیرد که در هفته گذشته از بند 7 و 8 طبق گزارش واصل شده بازرسی صورت گرفته بود و از ایشان گوشی همراه و سیم کارت و تعدادی سکه و نیم سکه در حدود 30 قطعه کشف شده بود.

سخنگوی دستگاه قضا در خصوص قتل وکیلی در شهریور 93 در شیراز گفت: ضاربان این وکیل که وی را به ضرب گلوله به قتل رسانده بودند امسال همگی بازداشت شدند و آخرین نفر آنها در 2 شهریور 94 بازداشت شد، همه عوامل این قتل از ضارب، کسی که اسلحه را تهیه کرده و معاونت قتل همگی دستگیر شدند پرونده آنها کامل شده و در حال رسیدگی است.

محسنی اژه‌ای همچنین در خصوص متخلفین جرائم رایانه‌ای و فضای مجازی گفت: تعدادی با اسم مستعار در فضای مجازی اقدام به اعمال مجرمانه می‌کردند فساد و فحشا را ترویج می‌دادند و توهین به مقدسات داشتند که این تعداد نیز شناسایی و بازداشت شدند در جریان دادگاه آنها هر کدام به 18 ماه تا 12 سال به حبس محکوم شدند.

وی در خصوص پرونده سیگار مارلبرو اظهار داشت: قبلاً اعلام کرده بودیم که کیفرخواست این پرونده اعلام و به دادگاه شماره 1065 ارجاع شده که باید وکیل برای آن مشخص و پرونده را مطالعه کنند و تعیین وقت شود.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص تخلف انجام شده در سازمان آب و فاضلاب شهرستان ساوجبلاغ گفت: مأمور این اداره که توانسته بود مقدار قابل توجهی وجه نقد از مشتریان به صورت غیر قانون اخذ کند شناسایی و بازداشت شد و پرونده وی در حال رسیدگی است.

وی همچنین در واکنش به خبر منتشر شده در برخی سایت‌های بعضاً وابسته به ضدانقلاب در خصوص بازداشت معاونت حفاظت اطلاعات قوه قضائیه با نام احمدی گفت: این خبر کذب محض است، فردی متخلف در یکی از استان‌های غربی کشور خود را منتسب به معاونت حفاظت اطلاعات قوه قضائیه دانسته بود که این فرد شناسایی و دستگیر شد که البته نام این فرد احمدی نیست.

محسنی اژه‌ای افزود: پرونده وکیلی که با عنوان مطالعه پرونده موکلش مخفیانه اقدام به جعل سند کرده بود تحت تعقیب است، وی برگه‌ای از پرونده موکلش را به صورت مخفیانه بیرون کشیده دست برده و پس انجام تغییرات آن را به پرونده باز گردانده که خوشبختانه متوجه شده‌ایم و وی تحت تعقیب است.

معاون اول دستگاه قضا با ابراز تأسف از ساخت و سازهای انجام شده در اطراف گردنه حیران گفت: متأسفانه این ساخت و سازها از سال 82 آغاز شده و این سوال باقی است که مسئولین ذیربط در این 12 سال چه اقداماتی در جهت جلوگیری از این اعمال انجام داده‌اند.

وی ادامه داد: این منطقه حدود 2 هزار هکتار است که هزار هکتار آن در اختیار اداره منابع طبیعی است و هزار هکتار دیگر آن جزء مستثنائات است که البته در همین قسمت‌های مستثنی نیز حق انجام هر کار و هرگونه ساخت و سازی را ندارند.

اژه‌ای تصریح کرد: قریب به اتفاق این ساخت و سازها با مجوز انجام شده و باید دید کسانی که این مجوزها را صادر کرده‌اند صلاحیت صدور مجوز را داشته‌اند یا خیر؟ برخی ادعا دارند کسانی که مجوز صادر کرده‌اند حق این کار را نداشته‌اند حال باید پرسید آیا با این افراد به عنوان تخلف اداری برخورد شده یا خیر.

وی گفت: مجوزهای صادر شده در چهار دسته داخل طرح هادی، خارج از طرح، مجوزهای بر اساس مقررات و مجوزهای بر خلاف مقررات دسته بندی می‌شوند که در مجوزهای صادر شده امضاهایی از سوی نمایندگان بنیاد مسکن، استانداری، راه و شهرسازی و حتی وزارت جهاد کشاورزی استان دیده می‌شود که مشخصاً در بخش‌های طرح هادی کسانی که مجوز صادر کرده اند نباید این کار را انجام می‌دادند و این اقدام غیرمجاز است و مسئولین ذیربط موظف به جلوگیری بوده‌اند همچنین باید گفت؛ در منطقه حیران به غیر از تعداد معدودی موارد موجود دارای جواز هستند که البته به این مجوزها خدشه وارد است.

معاون اول دستگاه قضا با بیان اینکه هیچ دفتر دادگاهی که در تهران 17 میلیارد رشوه گرفته باشد نداریم و اگرنه خبر آن را می‌شنیدم گفت: البته پرونده‌ای در خصوص وکیل 32 میلیاردی داشته‌ایم.

وی اظهار داشت: پرونده دکل گم شده در مرحله تحقیقات مقدماتی در دادگاه است.

اژه‌ای اظهار داشت: بازرسی کل کشور چند روز پیش اعلام کرده بود که گزارش سیلاب در حال تکمیل است ولی این گزارش هنوز به شعبه ارسال نشده است.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه اخیراً خانم ابتکار اظهار داشتند که از منزل یک مدیر کل سابق استان تهران 50 پرونده زمین‌خواری به دست آمده است بر این اساس آیا سرقت پرونده‌های قضایی در دستگاه قضا وجود دارد و پرونده‌های مورد اشاره خانم ابتکار آیا صحت داشته و یا در مورد زمین‌خواری بوده است گفت: مطالب خانم ابتکار را نخوانده‌ام اما تیتر آن را دیدم بر این اساس احتمال می دهم که این مسئله برگردد به قضیه‌ای که چند ماه پیش نیز مطرح شد مبنی بر اینکه بعضی از احکام صادر شده بود و برای اجرا ارجاع داده شده بود اما در مورد اجرای این احکام در پاره‌ای موارد گفته شده بود که اینها اجرایی شده است در حالی که بعداً کاشف به عمل آمد که اصلاً این عمل اجرا نشده بود؛ بنابراین احتمال می‌دهم که سخنان خانم ابتکار در همین موضوع بوده باشد ولی در مورد پرونده‌های قضایی نیست؛ اما با توجه به اینکه من مطالب خانم ابتکار را نخوانده‌ام اگر غیر از این موضوع بوده باشد در جریانش نیستم.

معاون اول دستگاه قضا در ادامه اظهار داشت: البته احتمال سرقت در پرونده‌ها صرفاً از این باب که ورق یا اوراقی که از یک دادسرا به دادسرای دیگر ارجاع داده می‌شود سرقت شود و یا بالعکس از کلانتری به دادسرا و یا بالعکس ارجاع داده می‌شود ممکن است اوراقی از پرونده کم شود ولی در مورد اینکه یک پرونده قضایی به صورت کامل مفقود شده باشد نمی‌گویم که امکانش نیست ولی بنده در مورد آن حضور ذهن ندارم.

اژه‌ای در مورد آخرین وضعیت پرونده جیسون رضائیان نیز گفت: اطلاعی ندارم که حکم پرونده صادر شده است یا نه چرا که دو هفته قبل بود که گفته شده بود آخرین دفاعیات از وی گرفته شده و به زود حکم پرونده وی صادر می‌شود اما من نپرسیدم که حکم وی صادر شده یا صادر نشده است.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی رسیدگی به پرونده‌های تحقیق و تفحص که از مجلس می‌آید گفت: مواردی که ارجاع می‌شود در تحقیق و تفحص مجلس خوانده می‌شود بعد به قوه قضائیه ارجاع می‌شود ما بر اساس مستندات به آنها رسیدگی می‌کنیم اگر این مستندات کفایت کند برای آنها حکم صادر می‌شود اما گاهی ممکن است مستندات به حق کفایت نباشد و یا فردی که احتمالاً متهم است اعتراض داشته باشد که در این صورت رسیدگی به این پرونده‌ها زمان می‌برد.

وی همچنین در خصوص تبصره ماده 48 قانون اساسی گفت: این تبصره در برخی از استان‌ها انجام شده و در سایر استان‌ها نیز باید اجرایی شود.

اژه‌ای در خصوص قانون حمایت از خانواده زندانیان گفت: نگاه ما همواره مثبت بوده و امیدواریم، در برنامه ششم با نگاه مثبتی به این قضیه پرداخته شود.

معاون اول دستگاه قضا با اشاره به پرونده محمدعلی طاهری گفت: در خصوص این پرونده چیزی جدیدی وجود ندارد.

وی همچنین در خصوص پرونده شهید خلیلی گفت: این پرونده از جنبه شخصی با گذشت خانواده شهید خلیلی تمام شده اما جنبه عمومی آن هنوز تمام نشده است.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سؤالی در مورد ممنوع‌التصویر بودن رئیس جمهور اصلاحات و محدودیت قانونی رسانه‌ها اظهار داشت: دستور در حد اخبار و تصویر است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد اظهارات رئیس جمهور در خصوص احراز صلاحیت‌ها و عدم احراز صلاحیت‌ها گفت: من نشنیده‌ام که رئیس جمهور به صراحت گفته باشد ما چیزی به عنوان عدم احراز صلاحیت نداریم، بارها عرض کرده‌ام که التزام به قانون به نفع کشور و همه است و گاهی افراد قانون را از جانب خودشان تفسیر می‌کنند که تفسیر شخصی است.

معاون اول دستگاه قضا با اشاره به اینکه رئیس جمهور نگفته است که اصل بر برائت است گفت: اینکه آقای روحانی گفته‌اند باید بر اساس قانون عمل کنیم کاملاً درست است و اینکه گفته‌اند شورای نگهبان وظیفه نظارت دارد این نیز دست است اما ایشان نگفته‌اند که چه نوع نظارتی و واکنشی که آیت الله آملی لاریجانی به این گفته نشان داده‌اند به سخنان شخص دیگری بوده است بر اساس آنچه در قانون اساسی آمده است در احراز صلاحتی تصتریح شده است .

وی افزود: قطعاً قوه قضائیه یکی از چهار نهاد استعلام است و بر اساس قانون قوه قضائیه فقط جواب استعلام مرجع استعلام کننده را می‌دهد و این نهاد (قوه قضائیه) مطرح نمی‌کند که چه کسی صلاحیت دارد یا ندارد.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: اگر قانون جای ابهام دارد و قانون اساسی است باید از شورای نگهبان تفسیر خواست یا اگر قانون عادی است از مجلس تفسیر خواست.

وی ادامه داد: نقد با زیر سؤال بردن دو تا است و نقد با توهین متفاوت است و تضعیف و تخریب هر نهادی صحیح نیست چه شورای نگهبان، چه دولت، چه مجلس و چه قوه قضاییه.

این مقام ارشد قوه قضاییه شورای نگهبان را یکی از نهادهای مفید و مؤثر در نظام عنوان تصریح کرد: وظایف شورای نگهبان روشن است؛ هم نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری مجلس دارد و هم در خصوص قوانین وظیفه اصلی‌اش است که اگر خلاف قانون و شرع باشد تذکر دهد.

وی افزود: در خصوص نظارت هم که تفسیر شده و شورای نگهبان نظارتش استصوابی است و در همه مراحل و بخش‌های انتخابات می‌تواند نظر دهد.

اژه‌ای به تفکر افرادی که نظارت را فقط به صورت ناظر ایستاده و نظردهنده می‌دانند پرداخت و گفت:‌ نظارت گاهی چشمی و دستی است یعنی هم نظارت است و هم اقدام می‌کند.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: سازمان بازرسی یک دستگاه نظارتی است که نظارتش صرفاً چشمی نیست و علاوه بر کنترل حسن اجرای قوانین خود اقدام می‌کند و اختیارات سنگینی نیز دارد.

اژه‌ای به ذکر مثال دیگری در این زمینه پرداخت و گفت: بانک مرکزی هم وظیفه نظارتی بر بانک‌ها دارد هم به صورت چشمی و هم به صورت اقدامی برای کشف خلاف بانک‌ها و جلوگیری از آنها ورود می‌کند؛ همچنین دیوان محاسبات هم یک دستگاه نظارتی است که هم اقدامات چشمی و هم غیر چشمی دارد.

این مقام ارشد قوه قضاییه شورای نگهبان را جزو نهادهایی دانست که امتحان خود را در طول 30 و چند سال از انقلاب پس داده است، اظهار داشت: در زمان امام خمینی (ره) کسانی که علیه اصل نهاد شورای نگهبان و وظایف آن حرفی می‌زدند امام با محکمی با آنها برخورد می‌کرد.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص رد مال و جزای مادی مهدی هاشمی گفت: در خصوص این موضوع دادسرا تصمیم می‌گیرد و حکم را اجرا می‌کند.

اژه‌ای در خصوص پرونده پدیده شاندیز و مدیر عامل این شرکت گفت: در این پرونده بنای ما بر این است که مردم متضرر نشوند و اگر پرونده‌ای نیمه کاره است و راهی برای اصلاح آن به وجود آید اصلاح شود.

وی افزود: در خصوص پرونده پدیده شاندیز دو کار انجام شد: 1. به آنها گفته شد که امکان تبلیغات رسانه‌ای را ندارند. 2. برخی از دفاتر واسطه‌ها که قیمت‌های کاذب بر سهام‌ها می‌گذاشتند از فعالیت آنها جلوگیری شد.

سخنگوی قوه قضائیه خاطر نشان کرد: در این پرونده برخی نگران بودند که به پول سرمایه‌گذاری شده خود دست پیدا نکنند که سهامداران اصی این شرکت اعلام کردند که ما حاضریم سهام شما را خریداری کرده که مبلغ پول آن را پرداخت کنیم.

اژه با بیان اینکه در استان خراسان ستادی با ریاست استاندارد این منطقه تشکیل شده است گفت: در این کمیته به میزان جرائم تخلفات این شرکت در خصوص جواز ساخت و سازها و املاک و غیره رسیدگی می‌شود.

سخنگوی قوه قضائیه همچنین تاکید کرد: قرار نیست این پروژه تعطیل شود و یا ساخت و سازهای قانونی آن تخریب شود قرار بر این است هر کجا مجوز قانونی و صحیح صادر شده بود آن مجوز ها باطل نشود و هر کجا خلافی صورت گرفته و امکان اصلاح آن وجود دارد اصلاح شود اگر پول‌ها و جریمه‌ها پرداخت شود اصلاحات این پروژه انجام شود ممکن است به زندان نروند، این پرونده در حال طی شدن است و قرار نیست پروژه پدیده شاندیز به معنای کامل تعطیل شود.

اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه امیر عباس سلطانی عضو کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی گفته بودکه از بابک زنجانی 20 مورد اعتراف داریم که این اعترافات را حتی قوه قضائیه ندارد و با وجود اینکه از مسئولین قضائی خواسته‌ایم که در جلسات مشترک با آنها این اعترافات را ارائه دهیم اما استقبالی از سوی قوه صورت نگرفته است آیا این قضیه را تایید می‌کنید گفت: آنچه امروز از قول ایشان (امیر عباس سلطانی) در روزنامه ها خواندم قسمت آخر اظهارات شما را نداشته است.

وی تاکید کرد: ما حتماً آماده هستیم تا اگر مجلس اعتراف و سندی داشته باشد به ما تحویل بدهند و معتقدیم که نباید مطالب جدید را پیش خود نگهدارند.

وی درمورد شکایت مشایی از پورمحمدی در قوه قضائیه گفت: درجلسه قبل آن میزان اطلاعات داشتم ازاین قضیه ارائه کردم.

اژه ای درخصوص آخرین وضعیت پرونده دکل نفتی با بیان اینکه پرونده در همان چند وقت پیش بود مورد بازداشتی داشت و دو سه نفرهم در حال تحقیق هستند که در رفت و آمد هستند گفت: اگر به افراد اتهام متوجه باشد برایشان قرار صادرمیشود، اگر بنا بر پرسش از افراد باشد از آنها تحت عنوان مطلع پرسش می شود، مدارک گرفته و سوال می شود.

وی افزود:گاهی ممکن است یک فرد درمرحله اول بعنوان مطلع احظارشود اما ممکن است متهم ازکاردرآید، پرونده دکل نفتی درمرحله تحقیقات مقدماتی در دادسراست.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها