يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۳۶۲۳۱
زمان انتشار: ۰۹:۴۶     ۰۹ شهريور ۱۳۹۴
پایگاه خبری «دبکا» و روزنامه «جروزالم‌پست» در گزارش‌هایی جداگانه مدعی شده‌اند که روابط میان دمشق و قاهره رو به گرمی می‌رود و حتی مصر در حال ارسال سلاح برای ارتش سوریه است.
به گزارش پایگاه 598، رسانه‌های اسرائیلی روز یکشنبه مدعی شدند که دولت مصر به صورت مخفیانه روابط با سوریه را از سر گرفته و در حال ارسال سلاح برای دولت این کشور است.

پایگاه خبری دبکا، به نقل از «منابع نظامی و اطلاعاتی» خود مدعی شده است که عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر پس از امضای قراردادی محرمانه با همتای روسی‌اش، ولادیمیر پوتین، شروع به ارسال سلاح، از جمله موشک، به سوریه است.

بنا بر ادعای این سایت، اولین محموله از موشک‌های مصری زمین به زمین، به دست نیروهای سوری که هفته‌هاست برای پاکسازی شهر راهبردی «الزبدانی» تلاش می‌کنند، رسیده است. دبکا البته نوشته است که مشخص نیست که نیروهای حزب‌الله در سوریه نیز به این موشک‌ها دسترسی پیدا کرده‌اند یا نه. این پایگاه همچنین به مدل موشک‌های ادعایی را نیز اشاره‌ای نکرده است.

دبکا علاوه بر این به نقل از منابعش مدعی شده است که محموله‌های تسلیحاتی مصری با استفاده از کشتی‌های باری اوکراینی، از پورت سعید به بندر طرطوس سوریه منتقل شده‌اند. بنا بر این گزارش، حجم و میزان تسلیحات ارسالی مشخص نیست، اما «منابع اطلاعاتی غربی» گزارش داده‌اند که این کشتی‌‌ها بین 22 جولای تا 22 آگوست سه بار به بنادر مصر رفته‌اند و پس از بارگیری راهی سوریه شده‌اند.

این پایگاه در ادامه به بررسی دلایل این همکاری پرداخته و مدعی شده است که دمشق از یک سو قصد دارد میزان وابستگی خود به تهران را کاهش دهد و قاهره نیز می‌خواهد حرفی برای گفتن در روند حل بحران سوریه داشته باشد. دبکا همچنین با بیان اینکه قاهره با سیاست کشورهای عربی در قبال سوریه مخالف است، نوشته است که مصر همچنین با اسرائیل و ترکیه نیز که حامیان مخالفان هستند، اختلاف نظر دارد. نهایتا تعمیق همکاری‌های راهبردی و نظامی میان مسکو و قاهره از دیگر انگیزه‌های شکل‌گیری این همکاری عنوان شده است.

دبکا در پایان مدعی شده است که در سفر اخیر سران امارات، اردن و مصر، میخائیل بوگدانف معاون وزیر خارجه روسیه تلاش کرده است تا آن‌ها را به حمایت از سوریه یا دستکم اتخاذ موضعی نرم‌تر وادارد. به ادعای این پایگاه، مصر و روسیه موفق شده‌اند امارات و آمریکا را تا حد زیادی متقاعد کنند که باید از حمایت از مخالفان دولت سوریه دست بکشند.

همزمان روزنامه جروزالم‌پست هم با استناد به گزارشی در روزنامه القدس العربی، نوشته است که سیسی، بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه را با خود در مبارزه با تروریسم در یک جبهه می‌داند و به همین جهت از مبارزه وی حمایت می‌کند. همین روزنامه، همچنین به نقل از منابع آگاه نوشته است که مصر همکاری‌های امنیتی خود با سوریه را قطع نکرده است.

«زوی مازل» سفیر اسبق اسرائیل در مصر، در این رابطه گفته است: «معتقدم که موضع (مصر) این است که باید ائتلافی فراگیر برای مبارزه با ترور در منطقه شکل بگیرد. اما از آنجا که ایالات متحده همچنان به کار کردن با سیسی بی‌میل است و برای خروج از خاورمیانه تلاش کرده و در عین حال ایران را تقویت می‌کند، مصر ترجیح می‌دهد تا قضیه سوریه به صورت سیاسی حل و فصل شود.»
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها