يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۳۶۳۱۶
زمان انتشار: ۱۱:۴۷     ۰۹ شهريور ۱۳۹۴
رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران گفت: گرم شدن هوا و کاهش رطوبت برخی از دلایل زرد شدن زود هنگام برگ درختان پایتخت است.
به گزارش پایگاه 598، برگ های درختان این شهر چند سالی است که  زودتر از همیشه زرد می شوند. چنارهای ولیعصر مدت ها است با آمدن تابستان برگریزانشان را آغاز می کنند .

مسئولان محیط زیست ورود فاضلاب به سیستم آبیاری درختان ولی عصر را دلیل این خزان زودهنگام می دانند و مسولان شهری گرم شدن هوا و کاهش رطوبت را عامل  زردی برگ های درختان قدیمی این شهر عنوان می کنند .

زنگ خطر برای نهادهای مسئول به صدا درآمده است/ایجاد سیکل معیوب  

رحمت الله حافظی  رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با اشاره به زرد شدن زود هنگام درختان پایتخت، گفت: این موضوع در کمیته محیط زیست  شورا در حال مطالعه و بررسی است و در نگاه اول این مسئله به تغییر اقلیم برمی گردد. گرم شدن هوا و کاهش میزان رطوبت و کاهش منابع آبهای زیرزمینی باعث این رویداد شده است.

وی ادامه داد: درختان از تبخیر منابع زیرزمینی جلوگیری می کنند و از سویی برای تغذیه نیاز به منابع آبهای زیرزمینی دارند. متاسفانه در چند سال اخیر به دلیل تاراج منابع آبهای زیرزمینی این چرخه دچار مشکل شده و سیکل های معیوب ایجاد شده است.

رئیس کمیسیون سلامت شورا یکی از آسیب های کاهش آب های زیرزمینی را نشست زمین در چند سال اخیر دانست و گفت: این موضوع در تهران نسبت به گذشته شدت قابل توجهی داشته است، که در صورت ادامه این روند ما اگر در سالهای آینده بارشهای خوبی هم داشته باشیم، اما دیگر منابع زیرزمینی برای ذخیره این بارشها نداریم و این زنگ خطری برای دستگاه های ذیربط مانند وزارت نیرو، جهاد سازندگی، محیط زیست و ... است.

حافظی با تاکید بر اینکه نباید این مشکل را به صورت روزمره و سطحی حل کرد، گفت: این مشکل یکی از مشکلات زیربنایی است که به دلیل غفلت دو سه دهه گذشته رخ داده است. بنابراین پیشنهاد دارم کارگروهی از اندیشمندان و صاحبنظران جهانی تشکیل و راه کارهایی برای مقابله با خسارت بیشتر و مهار این اتفاق اندیشیده شود.

کم آبی عامل اصلی زرد شدن برگ درختان

محمد حقانی رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران  هم درخصوص زرد شدن زودهنگام برگ درختان در پایتخت گفت: گرمای هوا و کم آبی عامل اصلی زردی زودهنگام برگ درختان در سطح شهر است.

او ادامه داد: برخی از درختان مانند درخت چنار به آب زیادی برای سبز ماندن احتیاج دارد و اگر این شرایط برای درخت فراهم نشود تحت تأثیر قرار می گیرد.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران اضافه کرد: گرمای بیش از حد هوا و کم آبی، به زرد شدن برگ درختان کمک می کند و این عوامل را می توان از دلایل زردی زودهنگام برگ درختان و پاییزی شدن درختان دانست.

وی ادامه داد: ما به وجود درختان نیاز داریم اما تخریب فضای سبز  در باغات موجب تشدید گرمای هوا می شود. گرمای هوا، کم آبی و از بین رفتن سفره های زیرزمینی با یکدیگر رابطه تنگاتنگی دارد که همه این عوامل در نهایت موجب تخریب محیط زیست و تهدید سلامتی می شود.

درختان شوکه شدند

اما علی محمد مختاری، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز تهران در گفتگویی افزایش دما را عامل اصلی این رویداد دانست و گفت : به گیاه شوک وارد شده. وقتی دمای هوا بالا می‌رود، زمان آبیاری شوکی به گیاه وارد شده و باعث می‌شود، خزان زودرس ایجاد شود.این اتفاق یک تنش است. به‌دلیل شوکی که به گیاه وارد شده، باید فواصل آبیاری را کم کرد و زمان آبیاری هم باید تنظیم شود تا مشکل این‌چنینی بروز نکند.

منبع: مهر

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها