يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۳۶۳۵۵
زمان انتشار: ۱۴:۱۲     ۰۹ شهريور ۱۳۹۴
وزیر صنعت، معدن و تجارت از تکمیل و راه‌اندازی بیش از ۸ هزار طرح صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ طی ۲ سال اخیر در کشور خبر داد و گفت: قیمت خودرو پایین نخواهد آمد.

به گزارش پایگاه 598، محمدرضا نعمت زاده در نشست خبری امروز خود با رسانه‌ها به تشریح اقدامات دو ساله دولت یازدهم در حوزه صنعت، معدن و تجارت پرداخت و اظهار داشت: با تکمیل و راه اندازی 8 هزار طرح صنعتی در کشور حدود 120 هزارفرصت شغلی ایجاد شده است.‎

به گفته وی، در سال گذشته رشد منفی بخش تجارت نیز به مثبت 3.7 درصد تبدیل شد.

نعمت زاده با بیان اینکه دولت تدبیر و امید، دیپلماسی اقتصادی را در کنار دیپلماسی سیاسی مد نظر داشته است، گفت:در دیداری که با مقام معظم رهبری داشتیم، ایشان بر لزوم حمایت از تولید داخل، نقش نظام بانکی و سرمایه در گردش واحدهای صنعتی تأکید داشتند که ما نیز پیگیر این موضوع خواهیم بود.

وزیر صنعت در ادامه با اشاره به مطرح شدن بحث نخریدن خودروهای داخلی با هدف کاهش قیمت خودرو، گفت: قیمت خودرو کاهش نخواهد یافت و این موضوع که گفته میشود قیمت‌ها پایین خواهد آمد نه از سوی ما اعلام شده و نه از سوی خودروسازان.

توافق هسته‌ای قیمت ارز را به ثبات رساند

وی تصریح کرد توافق هسته ای باعث شد قیمت ارز در کشور به ثبات برسد، اگر توافق نشده بود قیمت ارز افزایش می یافت ولی در حال حاضر قیمت ارز به ثبات رسیده و قرار نیست شوکی به آن وارد شود.

نعمت زاده با اشاره به سهم یک چهارمی قطعات وارداتی در قیمت خودرو، افزود: با توجه به افزایش هزینه های تولید، اگر خودروسازان قیمت تولیداتشان را ثابت نگه دارند به معنی کاهش قیمت خواهد بود.

وی افزود: اگر توافق نمی‌شد، شاید قیمت دلار به بیش از 4 هزار تومان می‌رسید.

اصلاح ساختار مالی خودروسازان و کاهش هزینه‌ها تا سال 96

وی با اشاره به تدوین برنامه اصلاح ساختار مالی خودروسازان و کاهش هزینه ها تا سال 96 و ارایه گزارش مربوط به آن در جلسه ای با حضور مسولان بانک مرکزی، گفت: با اجرای این برنامه، بخشی از قیمتها و هزینه تولید کاهش خواهد یافت.‎

به گفته وی، خودروسازان استراتژی 5 ساله خود را تدوین کرده اند.‎

وزیر صنعت در ادامه در مورد ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور گفت: به گفته آقای خزاعی رییس سازمان سرمایه گذاری خارجی، هر هفته دو شرکت خارجی برای سرمایه گذاری در ایران مراجعه می‌کنند که البته تحقق آن نیازمند لغو تحریم‌ها است.

وی همچنین با اشاره به رشد 19 درصدی صادرات در سال گذشته، اظهار داشت: با توجه به افت قیمت جهانی برخی کالاها و مواد اولیه ممکن است امسال از نظر ارزش صادرات رشد بالایی نداشته باشیم ولی سعی می کنیم از نظر مقدار رشد داشته باشیم.

آزادسازی قیمت سنگ آهن به تعویق افتاد

وزیر صنعت در پاسخ به سوالی درباره قیمت گذاری سنگ آهن نیز گفت: اول سال تصمیم ما این بود که قیمت سنگ آهن بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود ولی به دلیل شرایط بازار بین المللی فولاد و سنگ آهن متوجه شدیم که این موضوع باعث ضرر صنایع بعدی می شود.

ادغام وزارتخانه‌ها کار درستی بود

نعمت زاده در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد انتقاد مقام معظم رهبری نسبت به ادغام وزارتخانه های صنایع و بازرگانی، گفت: انتقادی از سوی ایشان مطرح نشد بلکه به دلیل اینکه من گزارشی در مورد اقدامات وزارت صنعت ارایه کردم و موارد زیادی را شامل می شد، رهبری فرمودند که کار زیادی به وزارت صنعت محول شده، ما نفهمیدیم چرا این دو وزارتخانه با هم ادغام شدند.‎

وی ادامه داد: در دیدار با مقام معظم رهبری وقت ما کم بود ولی اگر وقتی باشد حتما توضیح خواهیم داد.

وی تأکید کرد: کوچک سازی دولت و ادغام وزارتخانه ها کار درستی است و تکلیف برنامه پنجم بوده است.

وی با بیان اینکه دولت برنامه‌ای برای جداسازی وزارتخانه‌های صنعت و بازرگانی ندارد، افزود:ادغام وزارتخانه‌ها یک الگوی جهانی است به طوری که در سابق اتحادیه جماهیر شوروی دارای 30 وزارتخانه صنعتی مانند وزارت نساجی، وزارت اتومبیل، وزارت ماشین سازی و وزارت پتروشیمی بود ولی بعدا با یکدیگر ادغام شدند.

وزیر صنعت تأکید کرد: صنعت و بازرگانی از یکدیگر جدا نیستند و بحثی در مورد جداسازی این دو بخش مطرح نیست.

وی افزود:نمیتوانیم چیزی در زندگی پیدا کنیم که با آن در ارتباط هستیم ولی به وزارت صنعت ارتباطی نداشته باشد، همه چیز از سیمان و پوشاک گرفته تا میکروفن با وزارت صنعت مرتبط است.

آثار مثبت مذاکرات در اقتصاد کشور اواخر امسال نمایان می‌شود

نعمت‌زاده در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس مبنی بر اینکه رکود موجود در اقتصاد کشور چه زمانی برطرف خواهد شد؟ گفت: رکود به معنی رشد اقتصادی کم، صفر یا منفی است و این در حالی است که رشد صنعت در سال 92 منفی 3.5 درصد بود که در سال 93 به 5.7 درصد رسید.

وی تصریح کرد: اگر رشد منفی یا صفر باشد، علامت رکود است.

وی با بیان اینکه ما افق اقتصادی کشور را مثبت می‌بینیم، افزود: به ویژه بعد از فعال شدن تصمیم‌گیری‌های مربوط به مسائل بین‌المللی، افق اقتصادی کشور مثبت خواهد بود که البته این مسئله زمان‌بر است و مرحله به مرحله اجرا می‌شود.

وی تأکید کرد: اثرات جدی مذاکرات از اواخر سال جاری خودش را در اقتصاد کشور نشان خواهد داد.

در بخش صنعت رکود نداریم

وزیر صنعت با تأکید بر اینکه رکود در بخش صنعت حاکم نیست، گفت: آمار و ارقام نشان دهنده رشد این بخش است.

وی افزود: ممکن است برخی منتظر تأثیر نتایج مذاکرات هسته‌ای بر قیمت کالاها باشند و در خرید محصولات با دوام دست نگه دارند، ولی در مورد نیازهای روزمره رکودی نداریم و فروش انجام می‌شود.

فروش خودرو کم نشده، فقط موجودی پارکینگ‌ها افزایش یافته است!

وی در مورد رکود موجود در بازار خودرو نیز گفت:‌ فروش خودرو کم نشده، بلکه موجودی پارکینگ‌ها افزایش یافته است که این مسئله را در صنایع دیگر مانند فولاد نیز شاهد هستیم و کاهش قیمت جهانی فلزات در آن موثر بوده است.

نعمت زاده در پاسخ به سوال دیگری در مورد بحث اعطای تسهیلات بانکی به صنعت خودرو، اظهار داشت: موضوع پرداخت تسهیلات یک مسئله همیشگی است و تولید‌کنندگان مرتب در حال دریافت تسهیلات و بازپرداخت آن هستند.

از موضوع پرداخت تسهیلات به خودروسازان بی‌اطلاعم

وی با بیان اینکه در جلسه با اعضای کمیسیون صنایع مجلس بحثی در مورد پرداخت تسهیلات به صنعت خودرو مطرح نشد، گفت‌: در مورد پرداخت تسهیلات به قطعه‌پردازان بحث شد و من از موضوع پرداخت تسهیلات بانکی به خودروسازان بی‌اطلاع هستم

نعمت‌زاده با بیان اینکه ایران خودرو در سال گذشته هزار میلیارد تومان از بدهی بانکی خود را از طریق افزایش تولید، کاهش داد، در مورد درخواست وزارت صنعت به شورای اقتصاد برای خروج خودرو از حالت انحصاری، گفت:‌ دبیرخانه شورای اقتصاد هنوز این موضوع را در دستور کار قرار نداده و این در حالی است که هم اکنون قیمت خودرو در بازار به قیمت کارخانه رسیده و بهترین زمان برای خروج خودرو از لیست کالاهای انحصاری است تا با ایجاد رقابت در بازار شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم.

وی تصریح کرد:‌ خودروسازان درخواست خود را بر اساس مدارک مستند برای افزایش قیمت خودرو به شورای رقابت ارائه کرده بودند، ولی این مسئله به جریان نیفتاد.

به خودروسازان گفتم فعلاً افزایش قیمت ندهند

نعمت‌زاده افزود: خودروسازان عدد مورد درخواست خود برای افزایش قیمت خودرو را به من نیز اعلام کردند، ولی من گفتم در شرایط فعلی بهتر است صبر کنیم ببینیم چه اتفاقی می‌افتد و اوضاع در آینده چطور خواهد بود.

وی ادامه داد: من دنبال گران کردن خودرو نیستم، ولی همین که خودروسازان قیمت را ثابت نگه داشته‌اند، در شرایط فعلی به معنی کاهش قیمت است.

کمپین نخریدن خودرو، کار ضد انقلاب است

وی با اشاره به ایجاد کمپین نخریدن خودرو صفر، گفت: ایجاد این کمپین خلاف و گناه است و کار ضد انقلاب است که به ضرر اقتصاد داخل خواهد بود.

انباشت 80 هزار دستگاه خودرو، عجیب نیست

وزیر صنعت در واکنش به این مسئله که رئیس سازمان مناطق آزاد از وجود 80 هزار دستگاه خودرو در پارکینگ خودروسازان خبر داده است، گفت: این رقم عجیب نیست و 80 هزار دستگاه خودرو به معنی تولید 15 روزه خودروسازان است.

وی با بیان اینکه در ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم 200 هزار دستگاه خودرو در پارکینگ خودروسازان وجود داشت، گفت: این خودروها با مشکل کمبود قطعه روبه‌رو بودند.

وی توضیح داد: ارزش 80 هزار دستگاه خودرو بیش از 6 هزار میلیارد تومان است و در شرایطی که سالانه 300 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت می‌کنیم، رقم 6 هزار میلیارد تومان عددی به حساب نمی‌آید.

وی با تأکید بر اینکه ما به دنبال ارزانی هستیم، گفت: ارزان شدن خودرو روش خاص خودش را دارد، نه اینکه با ضرر یک کارخانه این اتفاق بیفتد.

سایپا امسال هم ضرر می‌دهد

نعمت‌زاده ادامه داد: سایپا امسال نیز ضرر خواهد داد و نمی‌توانیم به این شرکت فشار بیاوریم، زیرا اگر ضرر کند باید تعطیل شود.

به گفته وی، سال گذشته 106 هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شد که بیش از 2.2 میلیارد دلار ارزبری داشت و این در حالی بود که در این مدت یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو با ارزبری 1.9 میلیارد دلاری در کشور به تولید رسید.

وی ادامه داد: طی 5 ماهه اول امسال 10 هزار و 200 دستگاه خودرو به کشور واردشده که نصف مدت مشابه سال گذشته بوده است.

به خودروسازان نوشتم که قطعات چینی را کنار بگذارند

وزیر صنعت با بیان اینکه بعد از توافق ژنو، خودروسازان از برخی قطعات چینی که قبلاً‌ وارد کرده بودند، در تولیداتشان استفاده کردند، گفت: ما به خودروسازان نوشتیم که این قطعات را کنار بگذارند و از قطعات اصلی استفاده کنند.

وی افزود: کاهش کیفیت خودرو به دلیل اعمال تحریم‌ها بوده است و در صورت افزایش تولید داخل قطعاً‌ قیمت خودرو کاهش خواهد یافت.

پیشنهاد سیف برای رفع رکود

وی در مورد پیشنهاد رئیس کل بانک مرکزی برای رفع رکود از برخی بخش‌های اقتصادی کشور، گفت: آقای سیف قول داده که این پیشنهاد را به شورای پول و اعتبار بیاورد، فردا جلسه داریم ممکن است در آنجا مطرح شود.

وی افزود: در این مورد 2 موضوع قبلاً مصوب شد که یکی از آنها افزایش وام خرید خودرو از 7 میلیون تومان به 15 میلیون تومان بود ولی با وجود گذشت یک ماه از ابلاغ آن، اغلب بانک‌ها هنوز آن مصوبه را اجرا نکرده‌اند.

نعمت‌زاده تصریح کرد: پیشنهاد دیگر نیز مربوط به پرداخت وام ازدواج برای خرید کالاهای تولید داخل بود که در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه واحدهای صنعتی مجبور به شرکت در این طرح نیستند، گفت: برخی واحدهای صنعتی اعلام آمادگی کرده‌اند و فهرست این واحدها تهیه شده است.

رئیس جمهور اتریش به ایران می‌آید

وی در ادامه از سفر رئیس جمهور اتریش به ایران در هفته آینده خبر داد و گفت: حداقل به اندازه یک هواپیما به همراه رئیس جمهور اتریش به ایران می‌آیند که برخی از آنها نماینده شرکت‌های اتریشی هستند.

وزیر صنعت افزود: فهرستی از شرکت‌های مهم خارجی برای همکاری‌ صنعتی توسط وزارت صنعت تهیه شده و این شرکت‌ها اولویت‌بندی شده‌اند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها