يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۳۶۴۵۹
زمان انتشار: ۰۹:۳۴     ۱۰ شهريور ۱۳۹۴
به گزارش پايگاه 598، دیروز جناب آقای محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت در بخشی از نشست رسانه‌ای خود، حمایت‌کنندگان از کمپین نخریدن خودروهای داخلی را «ضدانقلاب» خوانده و نخریدن این خودروها را «گناه»، «خلاف» و «خیانت به تولید ملی» توصیف کرد.

وی در ادامه تصریح کرده اند که «خودروسازان داخلی مشکلی ندارند». قبل از این که وارد بحث اصلی و پاسخگویی به استدلال ایشان شویم، ذکر این نکته ضروری است که این قلم در مقام دفاع یا رد هیچ کمپینی از جمله «کمپین نخریدن خودروهای داخلی» نیست.

چرا که اصولا این کمپین ها از دل رسانه های اجتماعی که به هر فرد عادی قدرت تریبون دار شدن را می دهد، برآمده و در واقع خود مردم باعث استقبال یا بی اعتنایی به آن می شوند.

با این حال با نگاهی به نوع سخنان وزیر، ایشان سوالات پرسیده شده اما پاسخ داده نشده را دوباره روی میز قرار می دهد:

۱ـ اول از همه باید پرسید چرا ایشان طوری سخن می گوید که در ذهن شنونده، شان مقام وزارت به سهامداری شرکت خودروساز سقوط می کند؟ مگر ایشان در مقام وزیر ، مسئول حمایت از حقوق مردم نیستد؟ اگر هستند، پس جای حقوق مادی و معنوی وامنیت مردم در صنعت خودرو کجاست؟ مگر بارها گفته نشده صنعت خودرو دولتی نیست و متعلق به بخش خصوصی و عمومی غیردولتی است؟ پس چرا وزیر ، با این بخش، آن گونه که تامین کننده حقوق مردم باشد، برخورد نمی کند؟ یادتان می آید زمانی که مردم از دولت درخواست کاهش قیمت خودرو را داشتند، سخنگوی دولت گفت چون خودروسازان دولتی نیستند، ما امکان امر و نهی کردن به آن را نداریم؟ اگر آن امکان نیست، الان این دفاع تمام قد آقای وزیر چه معنی می دهد؟

۲ـ ایشان بحث حمایت از تولید ملی را به عنوان محور استدلالشان مطرح کرده اند. درپاسخ باید گفت کدام ایرانی را سراغ دارید که اعتلای نام ایران را در سر نداشته باشد؟ اما حمایت از تولید ملی به چه قیمت؟ به بهای دم فرو بستن طولانی از قیمت غیرواقعی و کیفیت غیر قابل دفاع برخی خودروهای داخلی؟

۳ـ انواع کالاهای صنعتی در رسته های مختلف تولید و صادر می شود. این که وزیر تقریبا در هر فرصتی ناچار است از خودروسازان دفاع کند، خود موید مشکل خودروسازان در ایران است. در ثانی حمایت از خودروی ملی و تولید ملی یک چیز است و حمایت از آنچه خودروسازان خوانده می شود یک چیز دیگر. تعرفه واردات قطعات یدکی ۱۰درصد و تعرفه واردات خودرو ۹۰ درصد است اما این تعرفه پایین برای قطعات یدکی منجر به ورود قطعات کم کیفیت از خارج شده است.

۴- و سرانجام یکی از اثرات«پساتحریم» این است که استانداردهای رقابت بالا می رود و مردم کالای ارزان و با کیفیت می خواهند و تولیدکنندگان و از جمله خودروسازان، اگر به این قاعده تن ندهند، امروز نه فردا نه اما در آینده نزدیک، اسیر جبر بازار و خواست مصرف کننده می شوند. دیگر هم بهانه تحریم وسط نیست. افکار عمومی از رشد بهره روری، کاهش هزینه های تولید با استفاده از علم روز مدیریت، فروتنی و پاسخگویی به مشتری و رقابت به نفع مصرف کننده حمایت می کندومی پرسد چرا قیمت خودرو پایین نمی آید؟مگر گفته نمی شد تحریم ها صنعت خودرو را قفل کرده؟پس چرااثرات رفع یا شل شدن آن دیده نمی شود؟درنهایت نیز واقعیت این است که مردم خودرو ایرانی و ملی می خواهند وکیست که نخواهد؟ اماخودرویی که حداقل شاخص های قیمتی وکیفی وایمنی را داشته باشد.لذاانتظار بحق این است که با مردمی هوشیار وتحلیل گرمان با زبان استدلال صنعتی واقتصادی سخن بگوییم و اگر استدلالمان به حق باشد،کیست که نپذیرد؟...
منبع:جام جم
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها