أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۳۳۶۶۳۵
زمان انتشار: ۰۰:۴۶     ۱۱ شهريور ۱۳۹۴
وزیر نفت چند هفته بعد از تک‌نرخی شدن بنزین، پیش‌بینی کرد با حذف سهمیه‌بندی بنزین، مصرف آن کاهش یابد. با این وجود و همان طور که کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند، این امر محقق نشد و حتی میزان رشد مصرف بنزین کشور افزایش یافت.
به گزارش پایگاه 598،  چند هفته بعد از تک‌نرخی شدن بنزین، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در مصاحبه با یک هفته‌نامه  پیش‌بینی کرد که با حذف سهمیه‌بندی بنزین، مصرف آن کاهش یابد. با این وجود و همان‌طور که کارشناسان پیش بینی می کردند، این امر محقق نشد و حتی میزان رشد مصرف بنزین کشور نسبت به شرایط وجود سهمیه‌بندی افزایش یافت.

براساس جدیدترین آمار منتشر شده توسط وزارت نفت، متوسط مصرف بنزین کشور در پنج ماه ابتدای امسال، ۷۱.۸ میلیون لیتر در روز بوده است که ۳.۳ درصد بیشتر از متوسط مصرف این فرآورده نفتی در مدت مشابه سال قبل است. همچنین میزان مصرف بنزین در خردادماه تا مردادماه امسال یعنی دوره زمانی بعد از تک نرخی شدن بنزین، ۷۲.۱ میلیون لیتر در روز بوده است که ۴.۲ درصد بیشتر از میزان متوسط مصرف این فرآورده نفتی در مدت مشابه سال قبل است. میزان مصرف بنزین در پنج ماه ابتدایی امسال و سال گذشته در جدول زیر آمده است:

جدول - میزان مصرف بنزین کشور در پنج ماه ابتدای سال های ۹۳ و ۹۴ (میلیون لیتر در روز)

این آمارها نشان می‌دهد، مصرف بنزین در مردادماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳.۱ درصد رشد داشته است، در حالی که این رقم در تیرماه ۴.۵ درصد و در خردادماه ۵ درصد بود.

کاهش ۱.۹ درصدی میزان رشد مصرف بنزین حاکی از آن است که اجرای مصوبه دولت مبنی بر کاهش ۱۰۰ تومانی قیمت گاز طبیعی فشرده CNG از ابتدای تیرماه تا حدودی در کاهش رشد فزاینده مصرف بنزین بعد از تک نرخی شدن آن موفق بوده و بخشی از تقاضای جدید ایجاد شده برای مصرف این فرآورده نفتی را به مصرف سوخت جایگزین (CNG) هدایت کرده است.

همچنین منصور ریاحی، معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، میزان رشد مصرف بنزین در سال جاری را ۴.۵ تا ۵ درصد پیش‌بینی کرده است که با توجه به روند مصرف بنزین در پنج ماه ابتدایی امسال تحقق آن چندان دور از ذهن نیست به خصوص اگر دولت نسبت به تمدید مصوبه کاهش قیمت CNG تا پایان امسال و حتی کاهش دوباره آن اقدام کند.

البته در صورت ادامه روند تضعیف کارت سوخت بعد از تک نرخی شدن بنزین و خودداری دولت از انجام اقدامات انگیزشی با هدف حفظ انگیزه‌های مردم برای استفاده از کارت سوخت شخصی مانند محدود کردن کارت جایگاه‌داران یا افزایش قیمت سوخت‌گیری با این کارت‌ها، قاچاق بنزین افزایش می‌یابد و باید منتظر رشد بیش از ۵ درصدی مصرف بنزین در سال جاری باشیم.

با حذف سهمیه‌بندی بنزین و تک‌نرخی شدن آن، تنها اهرم انگیزشی مردم برای صرفه‌جویی و کنترل مصرف خود از بین رفت. این در حالی بود که استفاده از ابزار سهمیه‌بندی در کنترل مصرف بنزین از تیرماه سال ۸۶، اثرات چشم‌گیری داشت و میزان مصرف بنزین در محدود ۶۰ تا ۷۰ میلیون لیتر در روز در هشت سال اخیر کنترل شد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها