يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۳۶۶۷۱
زمان انتشار: ۱۸:۵۵     ۱۰ شهريور ۱۳۹۴
قائم مقام سابق وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد در حالی که کنگره پس از روز کارگر فعالیت عادی خود را از سر خواهد گرفت، رای به توافق هسته‌ای ایران مهمترین تصمیم گیری نمایندگان کنگره از زمانی است که برای جنگ در عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی تصمیم گرفته‌اند.
به گزارش پایگاه 598، نیکولاس برنز قائم مقام سابق وزارت خارجه آمریکا در مطلبی در روزنامه نیویورک تایمز نوشت: در حالی که جمهوریخواهان در ماه جولای تسلط زیادی بر مناظرات و بحث‌های مربوط به توافق هسته‌ای ایران داشتند ولی دموکرات‌ها در هفته های اخیر توانسته اند در هر دو مجلس سنا و کنگره به پیشرفت‌های خوبی دست پیدا کنند.

برنز در ادامه افزود: من در 4 نشست کمیته کنگره به نفع توافقنامه شهادت دادم، و شخصا با بسیاری از نمایندگان در ماه های جولای و اوت صحبت کرده ام. اکنون به نظر می رسد که رئیس جمهور آمریکا تقریبا آراء کافی برای ناکام گذاشتن کنگره را در اختیار دارد.

در حالی که مخاطرات سیاسی رو به افزایش است، ما این حق را داریم که نسبت به مناظره و بحث های واقعی تر و هوشمندانه تر امیدوار باشیم. این مساله مهم خواهد بود چرا که جنگ و صلح بر قدرت آمریکا در خاورمیانه برای نسل آتی تاثیر گذار خواهد بود و رای به توافق هسته ای تنها مساله ای مربوط به 301 نماینده جمهوریخواه در سنا و مجلس نمایندگان نخواهد بود.

تنها مناظره و بحث واقعی در واشنگتن در حزب دموکرات است و تنها تعداد معدودی از نمایندگان دموکرات در برابر رئیس جمهور و رای به توافق، سرپیچی خواهند کرد.

اوباما توانسته است تا اکثر دموکراتها را متقاعد کند که هیچ راهکار موثرتری برای توافق هسته ای ایران وجود ندارد، توافقی که برنامه هسته ای ایران را در ازای لغو تحریم های بین المللی برای بیش از یک دهه محدود خواهد کرد و مانع از وقوع جنگ دیگری در خاورمیانه می شود.

ولی جمهوریخواهان بر این باورند که گزینه دیگری به جای توافق کنونی با ایران وجود دارد و آن دستیابی به یک توافق بهتر است.

برنز در ادامه این مطلب در روزنامه نیویورک تایمز تاکید کرد: مخالفت با توافق تنها موجب تقویت ایران و تضعیف اعتبار جهانی آمریکا خواهد شد. البته جمهوریخواهان این حق را دارند تا نقاط ضعف توافق را بیان کنند، این توافق می تواند موجب تقویت قدرت ایران طی 10 تا 15 سالی شود که تحریم ها علیه برنامه هسته ای لغو می شود.

به خصوص، یک ایران بی قید و بند در سال 2030 میلادی برای بازسازی برنامه هسته ای غیر نظامی خود آزاد خواهد بود. شاید ایران بتواند از این برنامه برای پیشبرد ساخت یک سلاح مخفیانه استفاده کند. این یکی از خطرات بزرگ در توافق هسته ای ایران است که تیم اوباما برای مقابله با آن با چالش جدی روبرو است.

اینکه آیا ایران به این سمت و سو پیش برود یا نه بستگی به رهبری ایران و عزم آمریکا برای جلوگیری از چنین مساله ای دارد. به همین دلیل است که اوباما باید نسبت به آنچه که در مذاکره با ایران از دست داده است، اذعان کند: یک راهبرد جامع برای مقابله با حمایت ایران از تروریسم و جلوگیری از تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته ای.

بر اساس دکترین ترومن که آمریکا متعهد شد در اواخر دهه 1940 میلادی اجازه ندهد یونان و ترکیه به کشورهایی کمونیستی تبدیل شوند، اوباما و روسای جمهور بعدی آمریکا نیز باید اعلام کنند که اجازه نخواهند داد ایران به قدرت هسته ای تبدیل گردد. این مساله موجب کاهش نگرانی های بسیاری از دموکراتها خواهد شد. مهمتر از این، واکنشی درست به ایران خواهد بود و موجب بازیابی بخشی از اعتبار از دست رفته آمریکا در منطقه خواهد شد.

اوباما نباید به پایدار نگهداشتن وتوی خود در کنگره محدود شود. هدف مهمتر وی فراتر از رای کنگره است، این هدف باید پیروزی بلندمدت در مواجهه با ایران بر سر قدرت در خاورمیانه باشد.

برای آغاز این تلاش، دولت آمریکا باید سیاست مبتنی بر دیپلماسی اجباری را در پیش بگیرد، گام های بزرگی برای حفظ ایران در حالت تدافعی و مقابله با افزایش قدرت ایران در خاورمیانه باید برداشته شود.

یک سیاست جدید و مورد حمایت هر دو حزب باید شامل این موارد باشد. نخست، اوباما می تواند بر دکترین جیمی کارتر در دهه 1970 میلادی تاکید کند، که بر اساس آن آمریکا از منافع اصلی و مهم خود در منطقه خلیج فارس علیه هر متجاوزی حمایت و دفاع خواهد کرد. این بخشی از تلاش های جان کری وزیر خارجه آمریکا برای تقویت دفاع از عربستان سعودی و سایر کشورهای خلیج فارس است.

دوم، اوباما می تواند به روشنی به این مساله اشاره کند که آمریکا از نیروی نظامی برای حمله به ایران استفاده خواهد کرد اگر ایران توافقنامه هسته ای را نقض کند و به سوی سلاح هسته ای پیش برود. این تضمین مهمی برای بسیاری از نمایندگان کنگره در هر دو حزب خواهد بود.

سوم آنکه، اوباما می تواند توافقنامه کمک نظامی به اسرائیل را که در سال 2017 میلادی منقضی خواهد شد، تمدید کند. این مساله می تواند با حمایت ایران از حزب الله و حماس و به چالش کشیدن امنیت اسرائیل، مقابله کند. اوباما می تواند نسبت به برتری نظامی اسرائیل بر ایران و سایر رقبای منطقه ای، تضمین دهد.

و در نهایت، دولت آمریکا می تواند بر تعهد خود برای تشکیل یک ائتلاف قدرتمند منطقه ای با حضور کشورهای میانه روی عربی، ترکیه، متحدان اروپایی و متحدان آسیایی ما تاکید کند تا در صورت نیاز، تحریم ها را بار دیگر علیه ایران اعمال کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها