أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۳۶۸۷۳
زمان انتشار: ۱۲:۲۸     ۱۱ شهريور ۱۳۹۴
نامه بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران:
اگرچه مسئولین وزارت نفت بر اهمیت حفظ سامانه هوشمند سوخت واقف هستند و آن را زیرساختی برای ثبت اطلاعات حمل‌ونقل و مصرف سوخت می‌دانند، اما نبود انگیزه استفاده از کارت سوخت در میان مردم، این سامانه را در معرض حذف قرار داده است. در این راستا، بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران به کمیسیون اصل ۹۰ نامه‌ای نوشت و نکاتی را یادآور شده است.
به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، با تک‌نرخی شدن بنزین از خردادماه سال جاری، سامانه هوشمند سوخت عملاً کارایی خود را از دست داده است؛ به‌ویژه اینکه امکان سوخت‌گیری با استفاده از کارت جایگاه‌داران به قیمت یکسان وجود دارد. اگرچه مسئولین وزارت نفت بر اهمیت حفظ سامانه هوشمند سوخت واقف هستند و آن را زیرساختی برای ثبت اطلاعات حمل‌ونقل و مصرف سوخت می‌دانند، اما نبود انگیزه استفاده از کارت سوخت در میان مردم، این سامانه را در معرض حذف قرار داده است.

در این راستا، بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران به رئیس کمیسیون اصل ۹۰ نامه‌ای نوشت و نکاتی را پیرامون کارت سوخت یادآور شد. متن این نامه به شرح زیر است:

جناب آقای محمدعلی پورمختار
رئیس محترم کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی

با سلام

همان طور که مستحضر هستید طرح سهمیه­‌بندی بنزین به عنوان یکی از تجربیات موفق در اقتصاد مقاومتی از سال ۱۳۸۶ با هدف کاهش مصرف سوخت در کشور اجرا شد. این اقدام، مدیریت سوخت کشور را منضبط کرد و دستاوردهای بسیاری برای کشور از جمله کاهش قاچاق سوخت، کنترل مصرف و ایجاد بانک اطلاعاتی از مصرف سوخت و تعداد خودروهای کشور به همراه آورد. این سامانه از این جهت حائز اهمیت است که رشد فزاینده مصرف بنزین کشور در بازه سال­های ۷۰ الی ۸۵ را متوقف کرد و تحریم­های غرب در زمینه بنزین را بی اثر نمود. به علاوه این سامانه قاچاق بنزین و هدررفت میلیاردها دلار سرمایه کشور را به حداقل رسانده است. وجود این سامانه است که می­‌تواند در صورت بروز هر گونه شرایط اضطراری در کشور و منطقه، تامین سوخت مورد نیاز مردم را به آسانی فراهم نماید.

دولت در خرداد ماه امسال، بنزین را به یک‌باره تک‌نرخی کرد و مردمی که در حد سهمیه بنزین مصرف می­‌کردند، با افزایش ۴۳ درصدی در قیمت این فرآورده نفتی مواجه شدند. در این حالت دیگر مردم انگیزه‌­ای برای صرفه­‌جویی و محدود کردن مصرف در حد سهمیه را ندارند که این خود افزایش مصرف بنزین را به دنبال خواهد داشت. مهم‌تر آن که با تک‌نرخی شدن بنزین و به علت وجود کارت­‌های سوخت جایگاه‌­ها، مردم دیگر انگیزه‌ای برای استفاده از کارت­ه‌ای خودروهای شخصی خود ندارند و این سامانه راهبردی در معرض خطر جدی قرار گرفته است؛ چرا که کارت­‌های سوخت شخصی در خانه­‌ها بایگانی شده است، درخواست صدور کارت­‌های المثنی به شدت کاهش یافته است و با از دست رفتن این کارت­‌ها، احیای آن کار ساده‌­ای نخواهد بود. بسیج دانشجویی دانشکده فنی در بدو تک‌نرخی شدن بنزین این اقدام را بررسی کرد و انتقادها و پیشنهادهای خود را پیرامون آسیب­‌ها و تبعات این تصمیم طی نامه‌­ای به معاون برنامه‌­ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور اعلام کرد که متاسفانه تاکنون پاسخی بدان داده نشده است.

حال پس از گذشت بیش از سه ماه از اجرایی شدن این تصمیم، شواهد متعددی مشاهده می‌­شود که برخی افراد که منافع خود را در حذف سامانه کارت هوشمند سوخت می­‌بینند تا قاچاق بنزین را به روال قبل از سال ۸۶ بازگردانند، در پی­ آنند تا با موج‌سواری رسانه‌ای، این سامانه را بی‌فایده جلوه دهند. در این شرایط،‌ مسئولین وزارت نفت به صورت منفعلانه، حذف این سامانه راهبردی را به نظاره نشسته­‌اند و اقدامی عملی انجام نمی‌­دهند و این خود خسارت­‌های سنگینی را برای کشور و به خصوص دولت همراه خواهد داشت.

از آن جا که قیمت بنزین همچنان با قیمت آن در کشورهای همسایه فاصله دارد، از بین رفتن سامانه کارت‌های هوشمند، قاچاق آن را به دنبال خواهد داشت و کشور از دیگر مزایای این سامانه نیز بی‌بهره خواهد شد. لذا پیشنهاد می­‌شود دولت با اجرای حداقل یکی از پیشنهادهای زیر، نسبت به حفظ سامانه کارت هوشمند سوخت اقدام نماید:

الف) افزایش نرخ بنزین کارت سوخت جایگاه­‌داران:

با توجه لزوم شفافیت در عرضه بنزین در کشور لازم است تمامی وسایل نقلیه با کارت سوخت خود اقدام به سوخت‌گیری نمایند که در این حالت می‌توان قیمت بنزین کارت جایگاه‌داران را به عنوان نرخ مصرف اضطراری، رقمی بیش از هزار تومان تعیین کرد. بدیهی است در این شرایط قیمت بنزین همچنان تک‌نرخی خواهد بود؛ زیرا همگان می‌توانند با استفاده از کارت‌های سوخت شخصی با همان قیمت تک‌نرخی اقدام به سوخت‌گیری نمایند و تنها افرادی که شفاف عمل نمی‌کنند، هزینه عدم شفافیت خود را می‌پردازند.

ب) محدود کردن تعداد کارت جایگاه­ها و اعمال سقف برداشت بنزین از این کارت­ها:

در حال حاضر، تعداد زیادی کارت در جایگاه‌های سوخت وجود دارد که هر یک سقف برداشت بالایی دارد. از آن جا که مشخص نیست چه وسایل نقلیه‌ای با این کارت‌ها سوخت‌گیری می‌کنند، وجود این کارت‌ها می‌تواند زمینه‌ساز فساد در عرضه بنزین باشد. به علاوه تعدد این کارت‌ها اخیرا موجب بی‌رغبتی مردم در استفاده از کارت­‌های سوخت شخصی شده است. لذا لازم است تعداد این کارت‌ها محدود شود و سقف برداشت بنزین آن ها نیز به حداقل کاهش یابد تا تنها در شرایط اضطراری مورد استفاده قرار گیرد.

در پایان از کمیسیون اصل نود مجلس با توجه به نقش نظارتی مجلس، درخواست می­‌شود این موضوع را با درنظر گرفتن اولویت آن، از وزارت نفت پیگیری نماید. بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران این آمادگی را دارد تا به صورت حضوری نسبت به تشریح مشکلات این شیوه قیمت­‌گذاری بنزین اقدام نماید.

پیشاپیش از توجه جنابعالی سپاسگذاریم.

نامه این تشکل به جناب آقای دکتر نوبخت نیز به پیوست آورده شده است.

رونوشت: جناب آقای مهندس زنگنه وزیر محترم نفت

با احترام
سعید فضل زرندی
مسئول بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
محمدم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۲۸ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۴
۰
۰
من یکی که دیگهاز موقع یکسان سازیقیمت بنزین کارت بنزین با خودم نمی برم همیشه از کارت خود پمپ استفاده می کنم
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها