امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۳۳۶۸۹۴
زمان انتشار: ۱۳:۰۸     ۱۱ شهريور ۱۳۹۴
ترجمه مقاله لوموند درباره فيلم محمد رسول الله مجيدي:
لوموند: در اين فيلم سعي شده تا آداب و رسوم و سنن جامعه عرب آن زمان به تصويركشيده شود. مجيدي به انتخاب خود واقعيت زندگي محمد را نشان داده و آن را توجيه اسلام و سندي براي اسلام مي‌داند. وي اينطور استدلال كرده است كه بيش از دويست فيلم درباره حضرت عيسي و بيش ازصد فيلم درباره حضرت موسي ساخته شده است اما پيرامون حضرت محمد تنها چهل مورد فيلم ساخته شده است.
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، لوموند در يادداشتي به بررسی و تحلیل فیلم محمد رسول الله مجید مجیدی پرداخته است که این مقاله توسط پایگاه 598 ترجمه شده است و در ادامه می آید.

اين يك بازي بزرگي است كه بيش از سه دهه جريان دارد اما منشا آن از قرن هفتم و شروع اختلافات مذهبي بين دو شاخه اصلي اسلام يعني شيعه و سني بوده است. پس ازسال 2003 و سقوط صدام بين دو كشورايران و عربستان رقابت مذهبي بين شيعه و سني (البته منظور آنها مفتي‌هاي وهابي حاكم درعربستان است) به وجود آمده كه اين بار نه درحوزه نظامي، بلكه آنها در حوزه فرهنگي به‌خصوص سينما درگير شده‌اند.

براي اولين‌بار يك فيلم ايراني درباره پيامبراسلام به صورت سه گانه ساخته توسط مجيد مجيدي توليد شده است. مجيدي كارگردان فيلم «بچه‌هاي آسمان» است كه  درسال 1998  نامزد دريافت اسكار براي بهترين فيلم خارجي بود او بعد از اين موفقيت بلندپروازانه اعلام كرده بود كه قصد دارد براي جهان اسلام فيلم بسازد.



 مجيد مجيدي خود را نماينده اسلام مي‌داند؛ درحالي‌كه اغلب مفتي‌هاي خشك مقدس وهابي عربستاني ديدن اين فيلم را ممنوع وتحريم كرده‌اند و مخالف آن هستند آنها فيلم را درجه بالا كفر دانسته‌اند چرا كه او پيامبر مظهر والاي انسانيت را به تصوير كشيده و قرار است به زبان‌هاي انگلیسی، عربی، فرانسوی و اسپانیایی پخش شود اما مجيد مجيدي دراين ميان محتاطانه سكوت اختياركرده  و كارخود را ادامه مي‌دهد.

آيا قصد دارد تشيع را جهاني كند؟!

حالا كه فيلم در ايران به نمايش عمومي درآمده بحث‌ها وجنجال‌هاي زيادي را به دنبال داشته است و اوضاع به همان اندازه وسعت كار وخيم است. تهران مي‌گويد كه هدف از فيلم  افزايش آگاهي مردم درباره دين اسلام است و براي توليد اين فيلم كه بزرگترين پروژه سينمايي ايران محسوب مي‌شود بيش از 23 ميليون يورو بودجه هزينه كرده‌اند. دراين فيلم سعي شده تا آداب و رسوم و سنن جامعه عرب آن زمان به تصويركشيده شود. مجيدي به انتخاب خود واقعيت زندگي محمد را  نشان داده و آن را توجيه اسلام  و سندي براي اسلام مي‌داند. وي اينطور استدلال كرده است كه  بيش از دويست فيلم درباره حضرت عيسي و بيش ازصد فيلم درباره حضرت موسي ساخته شده است اما پيرامون  حضرت محمد تنها چهل مورد فيلم ساخته شده است.

مجيدي در يك فيلم طولاني سعي كرده تا زندگي و شخصيت پيامبر را بر روي پرده سينما براي ايرانيان ارائه كند. ولي آيا ابراهيم اولين بار مردم را به رستگاري هدايت كرد يا يوسف يا سليمان ؟!
 
مفتي‌ها وهابي درعربستان اين استدلال مجيدي را رد كرده‌اند و معتقدند ايرانيان با چنين ترفندي مي‌خواهند تشيع را گسترش بدهند. درحالي كه 90٪ مسلمانان اهل سنت هستند. آنها ايرانيان را به دليل سنت‌هاي فارسي كه هيچ ارتباطي با اسلام ندارد و همه پراز آميختگي است محكوم مي‌كنند.

به تازگي نيز «سيدكا فاضل» عضو كميته امورخارجه عربستان در روزنامه الاشرق‌ الوسط  گفته است:« آيا اين رژيم آخوندي كه درهرگوشه دنيا  راه نفوذ پيدا كرده مي‌خواهد شيعه را صادر كند؟» شايد اين مسئله كمي اغراق آميز باشد ولي هرچه هست باعث خشم مفتي‌هاي وهابي در عربستان سعودي شده است آنها در مجموعه تلويزيوني امام علي هم كه ساخته‌اند او را جانشين پيامبر اسلام معرفي كرده‌اند و حالا هم باعث تحريك خشم رياض شده‌اند كه مي‌خواهند از طريق سينما و هنرهفتم تفكرات خود را القا كنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها