أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۳۷۲۸۵
زمان انتشار: ۱۰:۳۸     ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
امروز در جامعه ما جوانان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و بنابر گزارش‌های ارائه شده مسکن، اشتغال و ازدواج همچنان در صدر معضلات آنها است.
به گزارش پایگاه 598، محور حرکت در هر جامعه‌ای جوانان آن کشور محسوب می‌شوند، در واقع اگر در کشوری حرکتی انقلابی، سیاسی، اقتصادی و یا فرهنگی صورت بگیرد، نقش جوانان است که در این مسیر پررنگ به نظر می‌رسد، در مسیر سازندگی و فرهنگی نیز این گروه سنی است که جلوتر از همه به حرکت در می‌آیند.

در کشوری که جوان در آن کم است پیشرفت و حرکت رو به جلو کم می‌شود و به عبارت دیگر با کمبود نسل به مشکلات زیادی بر می‌خورند، اما در جامعه ما، که در نسل طلایی جوان قرار داریم و شرایط بسیار مطلوبی برای رشد و تعالی وجود دارد که باید قدر آن را دانست.

امروز در جامعه ما جوانان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و بنابر گزارش‌های ارائه شده مسکن، اشتغال و ازدواج همچنان در صدر معضلات آنها است.

در خوشبینانه‌ترین حالت 10 سال دیگر نیز نمی‌توان به ازدواج فکر کنم / مسئولان توجهی به نیاز جوانان ندارند

مجتبی احمدی جوان فریدونکناری که در سن ازدواج است، اظهار کرد: مسئولان تنها به جایگاه خود فکر می‌کنند، توجهی به نیاز جوانان ندارند و هیچ اقدام عملی برای جوانان انجام نمی‌دهند.

وی افزود: جوانان زیادی پس از تحصیل از آینده خود اطلاعی ندارند و بسیاری از آنها تا مدت‌های زیادی بیکاری را تجربه می‌کنند.

این جوان فریدونکناری افزود: مدتی است که به فکر ازدواج هستم اما شرایط مناسبی برای انجام این امر مقدس ندارم، در یک مغازه شاگرد هستم و ماهانه 300 هزار تومان حقوق دریافت می‌کنم، حتی در خوشبینانه‌ترین حالت تا 10 سال دیگر نیز نمی‌توان به ازدواج فکر کنم.

وی خاطرنشان کرد: زوج‌هایی را می‌شناسم که 5 سال از دوران نامزدی‌شان می‌گذرد اما نتوانسته‌اند که زندگی مشترک در زیر یک سقف را تجربه کنند، مهم‌ترین دلیل آن‌ها هم شرایط بد مالی و اقتصادی است.

احمدی با بیان اینکه امروز سن بلوغ جوانان در کشور پائین آمده است، اظهار کرد: بسیاری از این آسیب‌های اجتماعی که در جامعه مشاهده می‌کنیم، به دلیل بیکاری و در ادامه آن تاخیر در ازدواج جوانان است، هر چه یک جوان از شرایط ازدواج دورتر باشد، معضلات اجتماعی نیز افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: سال‌ها است که به فکر ازدواج افتادم، اما با توجه به اینکه پدرم فوت کرده است و باید مخارج خانواده‌ام را تامین کنم، به کلی این امر را فراموش کرده‌ام و وضعیت خانواده‌ام برایم مهم‌تر است.

ساختار موجود در جامعه اجازه ازدواج به جوانان را نمی‌دهد

محمد قنبرنیا کارشناس ارشد مسائل اجتماعی اظهار کرد: جوانان توان ازدواج دارند اما ساختار جامعه این اجازه را به آنها نمی‌دهد.

وی تصریح کرد: بیشترین دغدغه‌های جوانان برای ازدواج عدم توانایی شرایط مالی است که از سوی جامعه تحمیل می‌شود.

این کارشناس اجتماعی افزود: به نظر من این ترس بیشتر به یک سراب شبیه است، بسیاری از افراد متاهل از شرایط زندگی خود پس از ازدواج ابراز رضایت داشتند و از اوضاع قبل از ازدواج ترس دارند.

قنبرنیا خاطرنشان کرد: ازدواج و تشکیل خانواده بستری را برای تربیت و تعالی انسان فراهم می‌کند، اگر هر جامعه‌ای بتواند پیشرفته‌ترین و مدرن‌ترین ساختار اجتماعی تربیتی را فراهم کند توانایی انجام کارکرد‌های نهاد خانواده را نخواهد داشت.

وی اضافه کرد:  بر اساس آماری که مرکز بین المللی آمار آمریکا statistics در سال 2012 ارائه داد، 41 درصد کودکان حاصل رابطه نامشروع هستند که با تک والد بزرگ می‌شوند و در آینده ساختاری معیوب از یک جامعه را می‌سازند.

قنبرنیا بیان کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته از پیامد عدم ازدواج جوانان رواج پدیده ازدواج سفید بوده که مسئولیت‌ها و نقش‌های اجتماعی در قالب یک خانواده را از جوانان برمی‌دارد و صرفاً جوانانی خوش‌گذران، بی‌اراده و بی‌مسئولیت را تقدیم جامعه می‌کند.

این کارشناس اجتماعی ادامه داد: توجه به معنویات به عنوان یک ارزش اخلاقی و دستورالعمل زندگی بهترین راهکار در این زمینه است.

وی افزود: خداوند در قرآن آیه‌های متعددی در زمینه ازدواج و هنجارهای زندگی زناشویی نازل کرده که هر کدام چراغ راهی برای طی این مسیر است، رجوع به این آیات و افزایش آگاهی‌رسانی صحیح در امر ازدواج به وسیله نهاد‌های فرهنگی بهترین راهکار برای ترویج ازدواج آسان در جامعه است.

بسیاری از دوستی‌های خیابانی از سوی ماهواره‌ها ترویج می‌شود

قنبرنیا همچنین درباره دوستی‌های خیابانی جوانان، نیز گفت: بسیاری از دوستی‌هایی که در بین جنس‌ مخالف صورت می‌گیرد به ترویج سبک زندگی غربی از سوی سفیران فرهنگی غربی مانند ماهواره و اینترنت بر می‌گردد.

وی افزود: وقتی در جامعه‌ای همه از مشکلات اقتصادی و پیامد‌های آن صحبت می‌کنند ترس از ازدواج افرایش می‌یابد اما نیاز فطری انسان همچنان سر جای خود باقی می‌ماند.

این کارشناس ادامه داد: به همین دلیل قرآن تقوا را برای جوانانی که شرایط ازدواج ندارند توصیه می‌کند.

به هر حال به نظر می‌رسد مسئولان باید توجهی ویژه به امر جوان داشتند و تنها به تشکیل ستادهای حمایت از جوانان دلخوش نباشند، جوان را باید فراتر از یک واژه ببینند و به دنبال راهکارهایی برای گشایش موانع و مشکلات‌شان در زندگی ارائه دهند.
منبع:بصير
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها