أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۳۷۳۶۷
زمان انتشار: ۱۳:۴۵     ۱۴ شهريور ۱۳۹۴
بنا بر اظهارت مدیرعامل گمرک ملوانان و مرزنشینان امکان واردات ۶۸۲.۶ هزار تن برنج در سال را دارند در حالی که سال گذشته بنا بر آمار رسمی ۹۱۰ هزار تن و در ۵ ماه ابتدای سال جاری ۳۴۰ هزار تن از این محصول در زمان ممنوعیت ثبت سفارش، وارد شده است.
به گزارش پایگاه 598، گوی داغ و این پرسش که" چه کسی برنج را وارد کرد؟"  هر روز وارد فاز جدیدی می‌شود و مسئولان برای شانه خالی کردن از مسئولیت دیگران را مقصر این واردات می‌دانند.

وزارت جهاد کشاورزی: ثبت سفارش برنج ممنوع است

بنا بر این گزارش امسال و سال گذشته با وجود ممنوعیت ثبت سفارش برنج که به منظور کنترل واردات و کاهش میزان آن توسط وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفته، کماکان شاهد واردات این محصول هستیم .

این اقدام در ابتدا توسط وزارت جهاد کشاورزی و به منظور پاسخ‌گویی در برابر کشاورزانی صورت گرفت که از واردات بی‌رویه برنج گلایه داشته و عنوان می‌کردند که این واردات برنج خارجی باعث زمین خوردن و کاهش قیمت برنج  تولیدی آنها می‌شود.

توسعه تجارت: واردات برنج قانونی است

با این اقدام وزارت جهاد کشاورزی این بار توپ داخل زمین سازمان توسعه و تجارت افتاد که چرا ثبت سفارشی برای برنج،  در زمان ممنوعیت آن صادر می کند. به همین منظور افخمی راد نیز در جمع خبرنگاران اعلام کرد که این واردات از طریق ثبت سفارش‌های گذشته انجام می‌شود و قانونی است.

بنا بر این گزارش در حالی که این ثبت سفارش‌های گذشته  پایانی ندارد که در 5 ماهه ابتدای سال جاری با وجود این ممنوعیت، بنا بر آمار رسمی گمرک  340 هزار تن برنج به ارزش  354 میلیون دلار وارد شده است.

دفتر صادرات و واردات : سکوت

برای پیگیری این موضوع و دلایل عدم  تمدید ثبت سفارش‌ها که تا مواردی مربوط به بیش از یک سال نیز می‌شود به سراغ  مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت رفتیم که وی نیز در پاسخ به سوالی گفت حرف جدیدی برای گفتن ندارد. اما با یک جستجوی ساده در اینترنت مشاهده می‌شود که‌ در گذشته نیز پاسخی از وی در این خصوص ارائه نشده است.

در ادامه این حواشی این بار قرعه به نام مدیرعامل گمرک افتاده است  تا وی چند روز قبل در جمع خبرنگاران پاسخ گو باشد که این برنج‌های وارداتی به چه صورتی در زمان ممنوعیت ثبت سفارش وارد کشور شده است.

گمرک: ملوانان و مرزنشینان برنج  وارد می کنند

مسعود کرباسیان با بیان اینکه بر اساس قانون ، ملوانان و مرزنشینان می‌توانند بدون ثبت سفارش ، برنج وارد کنند اعلام کرد‌: بر اساس قانون 103 هزار ملوان کشور 6 بار در سال و هر بار 700 کیلو و حدود 5 میلیون نفر مرزنشین به استثنای استان های گیلان و مازندران به ازای هر نفر 50 کیلو بدون ثبت سفارش می توانند برنج وارد کشور کنند.

وی همچنین گفته که اگر می خواهیم ورود برنج به کشور به طور کلی ممنوع شود باید قانون را عوض کنیم .‌ ما مجری قانون هستیم و نمی‌توانیم خودمان قانون را تغییر دهیم.

لازم به ذکر است که درباره زمان  اعلام ممنوعیت  ثبت سفارش برنج در سال گذشته نیز اتفاق نظر وجود ندارد و زمان‌های متعددی مطرح می شود. دبیر انجمن برنج این زمان را فروردین، دبیر انجمن واردکنندگان برنج مهر ماه و معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی این زمان را اسفند ماه سال گذشته می داند.

در هر حال در سال گذشته حدود 910 هزار تن برنج به کشور وارد شده است که با در نظر گرفتن واردات ملوانان و مرزنشینان در بیشترین شرایط، که همه آنها از امکان واردات برنج خود استفاد کنند به ترتیب 432.6 هزار تن و 250 هزار تن  از این محصول وارد کرده‌اند که این رقم در مجموع به 682.6 هزار تن در سال می‌رسد.

انجمن وارد کنندکان برنج: بانک‌ها برنج وارد می‌کنند

بنا بر این گزارش در کنار این حجم از واردات برنج می توان به واردات غیر قانونی برنج  اشاره کرد به طوری که در گذشته کشاورز دبیر وارد کنندگان انجمن برنج کشور اعلام کرد که در ماه های ابتدای سال جاری  ماهانه 30 هزار تن برنج قاچاق نیز به کشور آمده است.

لازم به یاد آوری است که وی دلیل این واردات لجام گسیخته را متوجه بانک های می‌داند که به دلیل سود آوری که در واردات برنج وجود دارد به این کار روی آورده‌اند.

تولید کنندگان برنج : ثبت سفارش  مانند چک سفید امضا باعث واردات برنج می‌شود


دبیر انجمن برنج نیز میگوید که واردات این حجم از برنج توسط مرزنشینان و ملوانان پذیرفتنی نیست و نمی‌شود پذیرفت که واردات یک سوم برنج کار  آنها باشد اما باید ثبت سفارشهای برنج که مانند چک های سفید امضا صادر می‌شود را جمع کرد.

جمیل علیزاده شایق همچنین اضافه کرد که بنده اطلاعی از واردات ملوانان نداشتم اما باید میزان واردات بدون ثبت سفارش برنج توسط آنها و مرزنشینان را از کل مجوز واردات برنج کم کرد تا تنظیم بازار این محصول را از بین نبرد.

گفتنی است که یکی از وارد کنندگان برنج فعال در یکی از موسسات شبه دولتی می‌گوید قیمت هر کیلو برنج وارداتی با هزینه تمام شده 2 هزار تومان است اما این محصول در بازار مصرف 4 تا 5 هزار تومان به فروش رسیده و سود سرشاری را نصیب وارد‌کننده یا توزیع‌کننده می‌کند.

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها