يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۳۷۴۹۴
زمان انتشار: ۱۰:۵۰     ۱۵ شهريور ۱۳۹۴
دیگر مردم این روستا بر این باور بودند که دولت آنان را به فراموشی سپرده و حتی مهاجرت اکثر اهالی روستا به علت نبود امکانات اولیه زندگی موجب گردیده که تنها مدرسه این روستا به محل انبار وسایل باقی مانده از مهاجرین روستا تبدیل گردد.
به گزارش پایگاه 598، صفرآباد روستایی در دهستان قمرود از توابع بخش مرکزی شهرستان قم که در فاصله 22 کیلومتری قم و 4 کیلومتری منطقه عمومی جنوب دریاچه حوض سلطان قرار دارد و از شمال به ارتفاعات بروخ لو و یوسف می رسد که این ارتفاعات مشرف به ارتفاعات هسته ای فردو است.

بزرگان روستا از قدمت 500 ساله صفرآباد و با اسم قبلی نظرآباد می گویند که بافت قدیمی خانه های روستایی در صفرآباد و وجود آستان مقدس امامزاده اجاق (علیه السلام) گواهی بر این مدعاست.

شغل اصلی مردم این روستا دامداری است و در سالهای پیش نزدیک به 120 خانواره در این روستا ساکن بوده اند که به علت محرومیت های فراوان که ریشه در خشکی چشمه ها و قنات های روستا دارد هم اکنون تنها 20 خانوار در این روستا زندگی می کنند.

شاید کسی باور نکند که روستایی در حد فاصل اتوبان قم به تهران و در مجاورت کلان شهر قم وجود باشد که مردم آن از نیازهای اولیه حیات همچون آب بی بهره مند هستند که حتی برای تامین آب شرب خود از تانکر های حمل آب استفاده می کنند.

نبود آب، گاز، تلفن و هشت کیلومتر جاده خاکی روستای صفرآباد را می توان مهمترین علت محرومیت این روستا دانست.

به سراغ حاج محرم خدری از اعضای شورای اسلامی روستای صفرآباد رفتیم و وضعیت روستا را از او جویا شدیم، گلایه هایی بسیاری داشت و می گفت علی رغم اینکه مردم این روستا ایثارگری های بسیاری را در طول انقلاب اسلامی و هشت سال جنگ تحمیلی داشتند و صفرآباد شهید، جانباز و آزاده بسیاری را در راه انقلاب داشته است در طول سالیان گذشته(30 سال گذشته) حتی یک مقام استانی هم به این روستا صفر نکرده است.

حاج محرم خدری می گوید مردم این روستا برای تامین آب شرب خود و همچنین دام هایشان مجبور به خرید آب از طریق ماشین های حمل آب هستند و پرداخت مبلغ 100 هزار تومان برای تانکر های 12 هزار لیتری آب مشکلات مالی بسیاری را برای خانواده های ساکن به وجود آورده است.

حاج محرم خدری از تعطیلی شغل اصلی مردم صفرآباد که همان دامداری است گفت و نبود آب را عامل تعطیلی بیش از 30 واحد دامداری پروش گوسفند و گاو و بیکاری جوانان این روستا دانست.

با توجه به همسایگی این روستا با تاسیسات هسته ی فردو از عضو شورای اسلامی روستای صفرآباد درباره واکنش های اهالی روستا به تهدید های مکرر آمریکا برای حمله به تاسیسات فردو پرسیدیم که این پیرمرد با صلابتی مثال زدنی پاسخ داد: در روزهای جنگ هم ما امکاناتی نداشتیم و به میدان رفتیم و جنگیدیم و حالا هم آماده مبارزه هستیم، آمریکا و اسرائیل هیچ غلطی نمی توانند بکنند و مردم روستا عاشق دفاع از وطن شان هستند.

دیگر مردم این روستا بر این باور بودند که دولت آنان را به فراموشی سپرده و حتی مهاجرت اکثر اهالی روستا به علت نبود امکانات اولیه زندگی موجب گردیده که تنها مدرسه این روستا به محل انبار وسایل باقی مانده از مهاجرین روستا تبدیل گردد.

عدم رسیدگی مسئولین محلی و استانی قم به وضعیت این روستا و محروم بودن مردم شهید پرور صفر آباد از نیازهای اولیه حیات همچون آب این سوال را به وجود می آورد که وظیفه دولت ها در برابر محرومين و مستضعفين و بالاخص روستائيان چیست و آیا خدمت رسانی به روستای صفر آباد از شرح وظایف مسئولین مربوطه حذف شده است؟

 

 

side
side
side

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
علی
-
۰۸:۲۴ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۴
۰
۰
قابل توجه آقای لاریجانی
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها