کد خبر: ۳۳۷۶۷۰
زمان انتشار: ۰۸:۴۰     ۱۶ شهريور ۱۳۹۴
در دادگاه محاکمه کودتاگران از قول قطب زاده اعلام شد: شورایی به نام شورای اصلاح انقلاب درست خواهیم کرد که مسیر انقلاب را دوباره به اول آن برگردانیم و نمایندگان آمریکا به طور مستقیم یا غیر مستقیم با ما تماس گرفته و آمادگی خود را اعلام داشته اند .

رخدادهای 16 شهریور 1361

چکیده

  • دادگاه 6 تن دیگر از همکاران صادق قطب زاده که متهم به توطئه جهت براندازی جمهوری اسلامی و به شهادت رساندن امام امت می باشند آغاز به کار کرد .

 

  • فرمانده نیروی هوایی: پدافند هوایی بغداد کمتر از مسکو نیست ولی خلبانان دلاور ما رفتند هر چند یک هواپیما را از دست دادیم تاسیسات اقتصادی و نظامی بغداد را بمباران کردند . 

 

  • آیت الله خامنه ای : کسانی که امروز هنری دارند و این هنر را در خدمت به مردم خرج نمی کنند ، اینها به مردم خیانت می کنند.

 

  • آیت الله هاشمی: من ابعاد طرح ریگان و فهد را خیلی وسیع می دانم و اگر این ها در فاس به اهداف آمریکا جامه عمل بپوشانند و اسرائیل را به رسمیت بشناسند مرحله جدیدی در مبارزات ما آغاز می شود. 

 

  • رژیم صهیونیستی و آمریکا در نمایش تبلیغاتی مخالف خوانی علیه یکدیگر ، در تلاش ایجاد جوی هستند که طرح ریگان را ضد اسرائیلی جلوه دهند و از این طریق ، راه را برای مشروع جلوه دادن موافقت حکام مرتجع عرب با این طرح هموار نمایند.

همدستان قطب زاده موافقت آمریکا برای کودتا در ایران را جلب کرده بودند !

دادگاه 6 تن دیگر از همکاران صادق قطب زاده که متهم به توطئه جهت براندازی جمهوری اسلامی و به شهادت رساندن امام امت می باشند ، دیروز به ریاست آیت الله محمدی ری شهری حاکم شرع و رئیس دادگاه های انقلاب ارتش جمهوری اسلامی ایران آغاز به کار کرد .

جلسه دیروز دادگاه با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید رسمیت یافت و آنگاه دادستان انقلاب ارتش متن کیفر  خواست متهمین به اسامی: سرهنگ ابوالقاسم محمد حسینی ، سرهنگ جواد نجفی ، سرهنگ بازنشسته محمود زرین خامه  ، مسعو ریاضی ، مهدی زارع و شاپور پژوهنده را قرائت کرد .

پس از قرائت کیفر خواست مهدی زارع در دفاع از خود گفت :  علیرغم تصوراتی گه من قبل از دستگیری داشتم ، زندان برایم ، یک دانشگاه بود و رفتار مسئولین زندان با زندانی ها همچون رفتار یک برادر روحانی است.

زارع ، سپس در رابطه با اتهامات خود گفت : مدت ها پیش یک شب من به اتفاق دیگر اعضای خانواده اما برای صرف شام یه یک رستوران رفته بودیم که در آن جا شهریار عبدالملکی را که زمانی کارمند من بود ، دیدم . او مرا برای فردای آن روز به دفتر کار خود دعوت کرد. من از او پرسیدم که جریان چیست ؟ وی پاسخ داد که ما برای آقای قطب زاده فعالیت انتخاباتی می کنیم و شما هم بیائید از نزدیک آشنا شوید و این خواهش او به صورتی بود که من نتوانستم رد کنم . یک روز که من به دفتر شهریار عبدالملکی رفتم ، مشایخی را نیز در آن جا دیدم و بدین شکل با صادق قطب زاده آشنا شدم . بعد از تمام شدن انتخابات نیز گذشته از دو یا سه جلسه دیگر با ایشان برخوردی نداشتم .

وی در ادامه به شرح ملاقات های آینده خود با قطب زاده پرداخت و گفت : در یکی از این ملاقات ها در منزل قطب زاده ، وی ضمن صحبت های خود ایرادهایی به مسائل مملکتی گرفت و مطالبی در مورد به خطر افتادن جان امام گفت که من بلافاصله پرسیدم که در این مورد چه می کنید ؟ او پاسخ داد در یکی از کاخ ها از ایشان محافظت می کنیم .

آیت الله ری شهری در ادامه گفت : مسائلی که شما در پرونده مطرح کرده اید ، دلالت بر این می کند که شما قبلا هم به شرکت داشتن در این توطئه اعتراف کرده اید ، برای نمونه شما به نقل از آقای قطب زاده گفته اید که با پول هم که باشد باید افسران را آماده کرد که از بذل جانشان هم برای مقابله با مخالفین دریغ نکنند و در قسمتی دیگر از پرونده باز به نقل از قطب زاده گفته اید : شورایی به نام شورای اصلاح انقلاب درست خواهیم کرد که مسیر انقلاب را دوباره به اول آن برگردانیم و کشورهای خارج مثل آمریکا نیز با ما موافقت خواهند کرد ، چون نمایندگانش به طور مستقیم یا غیر مستقیم با ما تماس گرفته و آمادگی خود را اعلام داشته اند .

مهدی زارع در توضیح مسئله فوق اظهار داشت : ایشان [صادق قطب زاده] نه تنها آمریکا را عنوان می کردند ، بلکه گفتند که من اگر بخواهم مخارج جنگ را با گردن کلفتی از تمام شیخ نشین ها خواهم گرفت و حتی می گفت من لبنان را نیز خواهم گرفت و از موضع قدرت می گفتند که آمریکا نیز مرا قبول دارد .(1)

فرمانده نیروی هوایی تشریح کرد ؛ تجهیز ارتش صدام از سوی ابرقدرت های شرق و غرب

سرهنگ معینی پور فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفت و گویی اختصاصی با روزنامه اطلاعات چگونگی دفاع هوایی از جزیره خارک و بندر امام خمینی ، نقشی نیروی هوایی در جلوگیری از برگزاری کنفرانس سران کشورهای غیر متعهد در بغداد ، عملیات برون مرزی خلبانان شجاع ایران در عراق و تهیه و خرید قطعات هواپیماهای جنگی ایران را تشریح کرد .

فرمانده نیروی هوایی در مورد دفاع از جزیره خارک گفت : جزیره خارک محل صادرات نفت ایران است و دشمن این را می داند و همه نیز از آن خبر دارند ، بندر امام خمینی نیز از نظر صادرات و واردات برای ایران بسیار مهم است ، در آن ها پدافند هوایی داریم که الحمدالله خوب است و دشمن تاکنون هر وقت حمله هوایی به جزیره خارک کرده ، ناموفق برگشته و یا این که هواپیماهایش را از دست داده است . حتی در شروع عملیات رمضان حدود 5 فروند هواپیمای دشمن به جزیره خارک حمله کردند که چهار فروند آن ها هدف پدافند هوایی قرار گرفتند و به دریا سقوط کردند و تنها یک فروند موفق به فرار شد . قبلا نیز جنگنده های دشمن به دفعات به خارک حمله کرده اند و تاکنون شاید بیشتر از 50 جنگنده عراق در اطراف خارک سقوط کرده است و این نشان می دهد که دفاع هوایی خارک بسیار خوب عمل می کند .

وی گفت : عراق هواپیما و سیستم های پدافند موشکی و رادار و تجهیزات و مهمات و هر چیزی را که می خواهد از دو طرف می گیرد ، چرا که نیروی زمینی دشمن نسبتا فلج شده و نیروی دریایی دشمن نیز تقریبا 90 درصد آن از بین رفته است بنابراین عراق نیروی هوایی خود را فعال نگاه داشته و اخیرا هم آمده است سیستم های موشکی زمین به زمین و نیز هوا به زمین گرفته است .

وی اظهار داشت : قبلا در خبرها می نوشتند که عراق با موشک های 9 متری فراک مثلا به شهرهای دزفول و اهواز حمله کرده است ، این موشک ها را عراق از قبل از جنگ در اختیار داشت و برد آن ها حداکثر 60 تا 70 کیلومتر بود ، اما دشمن در 5 تا 6 ماه گذشته موشک های جدیدی خصوصا از رژیم مزدور مصر دریافت کرده است که یک نوع زمین به زمین آن 300 کیلومتر برد دارد . همچنین موشک های هوا به زمین تحویل گرفته که با هواپیما از راه دور و از داخل خاک عراق شلیک می کند و 250 تا 300 کیلومتر برد دارد . وقتی عراق می بیند با هواپیما قادر به ضربه زدن به خارک نیست از موشک استفاده می کند ، دفاع در برابر حملات موشکی نیز مشکل است ، این یک واقعیت است و دنیا هم می داند شاید تنها دو ابرقدرت شرق و غرب می توانند در مقابل حملات موشکی دفاع کنند که آن هم بین 30 تا 35 درصد می باشد . این است که در حال حاضر با این وسایلی که به عراق داده اند تعادل قوای ظاهری و مادی را بر هم زده اند .

سرهنگ معینی پور افزود : حالا از این طرف خودمان را مقایسه کنیم : از نظر اقتصادی در محاصره قرار گرفتیم ، صادراتمان بسیار محدود شد ، کمک های نظامی کاملا قطع شد و همان وسائل و امکاناتی که قبل از جنگ داشتیم را سعی کرده ایم تا حالا حفظ کنیم و به موقع مورد استفاده قرار دهیم . این است که سعی می کنیم همان هواپیماها و همان امکاناتی را که داریم به شکل درست و صحیح و به موقع به کار بگیریم تا دیگر احتیاجی به شرق و غرب نداشته باشیم .

چرا در ماه های گذشته حملات هوایی عراق افزایش یافته است ؟!

سرهنگ معینی پور در بخش دیگری از این مصاحبه گفت : دشمن وقتی نیروی هوایی خود را تقویت کرد ، حملات هوایی را افزایش داد ، در حال حاضر نیروی هوایی عراق خیلی فعال است و خیلی قوی تر از ابتدای جنگ شده و چندین برابر روزهای اول جنگ ، امکانات دارد و پدافند خود را خیلی تقویت کرده به طوری که سیستم پدافند بعثی ها بخصوص در نیمه شرقی عراق شاید در کشورهای بلوک شرق حتی در شوروی هم نباشد.

وی افزود : الان نفوذ هوایی به عراق بسیار مشکل است چون به عنوان نمونه بگویم ، سیستم راداری که دشمن در اختیار دارد با توجه به مساحت کشور عراق و وضع طبیعی که دارد شاید ده برابر نیازش باشد . با وجود این چون برایمان نفوذ مشکل است سعی می کنیم ماموریت های خاصی انجام بدهیم و هر وقت ضرورت داشت که در روند کلی جنگ تاثیر بگذاریم و حتی نفع سیاسی از آن بگیریم نظیر حمله به هدف های نظامی و اقتصادی شهر بغداد که باعث جلوگیری از برگزاری کنفرانس سران غیرمتعهدها در بغداد شد ، حملات هوایی را انجام خواهیم داد.

شورای عالی دفاع دستور دهد هر نقطه ای از عراق را بمباران می کنیم

وی گفت : وقتی دشمن به جزیره خارک و سایر مراکز اقتصادی ما حمله می کند ما هم چاره ای نداریم و با این که دلمان نمی خواهد تاسیسات اقتصادی عراق بخصوص پالایشگاه ها و کارخانه های برق را بمباران کنیم مسلما مقابله به مثل می کنیم . همان طوری که دو هفته قبل دو نیروگاه برق عراق را بمباران کردیم آن هم با آن پدافند محکمی که دشمن در اختیار دارد .

فرمانده نیروی هوایی در این راستا همچنین گفت : پدافند هوایی بغداد کمتر از مسکو نیست ولی خلبانان دلاور ما رفتند هر چند یک هواپیما را از دست دادیم تاسیسات اقتصادی و نظامی بغداد را بمباران کردند و این نشان دهنده قدرت خوب خلبانان شجاع ایران است .  باز هم می گویم : مقامات مسئول و شورای عالی دفاع هر وقت دستور دهند ، هر کجای عراق را که بگویند می توانیم بمباران کنیم . (2)

آیت الله خامنه ای : هیچ زبانی به بلاغت زبان هنر نیست

آیت الله خامنه ای در دیدار اعضای شورای عالی نظارت بر نمایش گفتند : هیچ زبانی به بلاغت زبان هنر نیست. هیچ سخنرانی پرشور و هیچ گفتاری و کرداری در صورتی که خالی از هنر باشد ، نمی تواند آن تاثیری را در اعماق جان مستمع و مخاطب بگذارد که یک کار هنری می تواند بگذارد . ما هرچه بیشتر باید به این شیوه و و سیله الهی و مقدس که نامش هنر است ، بپردازیم و همه استعدادها و کوشش ها و خلاقیت هائی را که در این زمینه هست کشف کنیم و رشد دهیم و امکان دهیم که امروز که محتوا و مضمون انقلابی در جامعه ما بی شمار هست ، این مضامین با بهترین و رساترین شیوه ها یعنی هنر ارائه شود.

هنرمندانی که هنرشان را در خدمت به مردم خرج نمی کنند خائنند

رئیس جمهور در ادامه اظهار داشتند :  کسانی که امروز هنری دارند و این هنر را در خدمت به مردم خرج نمی کنند ، اینها به مردم خیانت می کنند. اما این انتظار را از همه هنرمندان و صاحبان اندوخته های ذهنی و هنری داریم که آنچه اندوخته اند به حکم آن که تنهائی نیندوخته اند و به کمک جو و فضائی که در آن زیسته اند، اندوخته اند، باید این هنر را در خدمت آن جو و فضا قرار دهند. اگر این مردم سرزمین ، تاریخ و فرهنگ در بارور شدن سرمایه هنری و اندوخته های انسان موثر بوده ، امروز همان اندوخته هنری به همین مردم و سرزمین و انقلاب اختصاص دارد.

آیت الله خامنه ای ضمن اشاره به هنرمندانی که هنری می اندوزند و خرج نمی کنند و البته به کار خودشان هم نمی آید گفتند :  یک هنرمند می خواهد اثرش مانند گلی به دست مردم برسد تا مردم آن را ببویند و اگر قرار باشد که در جایی حبس شود  بی ارزش خواهد بود. ما چشم اندازمان نسبت به آینده هنر خیلی خوب است و معتقدیم هنرمندان اصلی این جمهوری در راهند و کسانی هستند که خودشان زائیده این انقلاب و. جمهوری اسلامی هستند .  (3)

آمریکا می خواهد سر فلسطین شیره بمالد / ابعاد جنایت مشترک آمریکا و عربستان بسیار وسیع است

آیت الله هاشمی رفسنجانی: استعمار و استثمار در منطقه به دست و پا افتاده اند و به این شکل در لبنان مرتکب جنایت شدند ، شیطان بزرگ طرحی ارائه داده و همه نیروهایش را در منطقه بسیج کرده که جمهوری اسلامی را در تنگنا قرار دهد ، آن ها می خواهند سر فلسطین را شیره بمالند و نیروهای ارتجاعی را علیه جمهوری اسلامی ایران به بسیج کنند در حالی که اشتباه می کنند و موفق نخواهند شد .

رئیس مجلس سپس به برگزاری کنفرانس فاس اشاره کرد که می خواهند در آن طرح ریگان و فهد را به تصویب برسانند و طرح کمپ دیوید را تثبیت نمایند و افزود : من ابعاد این جنایت را خیلی وسیع می دانم و اگر این ها در فاس به اهداف آمریکا جامه عمل بپوشانند و اسرائیل را به رسمیت بشناسند مرحله جدیدی در مبارزات ما آغاز می شود و ما تلاش می کنیم که این توطئه خطرناک را در هم بشکنیم . (4)

جنگ زرگری اسرائیل و آمریکا برای تصویب طرح ریگان در کنفرانس سران عرب !

درحالی که طرح ریگان برای ادامه توطئه کمپ دیوید از سوی برخی از مرتجعین عرب مورد استقبال قرار گرفته و سایرین نیز با «احتیاط» از موضع گیری فوری نسبت به آن اجتناب ورزیده اند ، رژیم صهیونیستی و آمریکا در نمایش تبلیغاتی مخالف خوانی علیه یکدیگر ، در تلاش ایجاد جوی هستند که طرح ریگان را ضد اسرائیلی جلوه دهند و از این طریق ، راه را برای مشروع جلوه دادن موافقت حکام مرتجع عرب با این طرح هموار نمایند.

دیروز یک مقام عالیرتبه مراکشی به آسوشیتدپرس گفت : مخالفت اسرائیل با این طرح موافقت اعراب را با آن آسان تر می کند ! یونایتدپرس نیز  از آتن گزارش داد : چارلز پرسی رئیس کمیته روابط خارجه سنای آمریکا دیروز گفت : اردن کلید ابتکار صلح پیشنهادی ریگان رئیس جمهوری آمریکا برای خاورمیانه به شمار می رود. پرسی افزود : اگر سازمان آزادی بخش فلسطین یا سایر اعراب بخواهند ، اردن حاضر است با آن ها مذاکره کند.

پرسی که در پی دیدار دو هفته ای خود از خاورمیانه در راه بازگشت به واشنگتن وارد آتن شدگفت : پیشنهاد ریگان رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر ایجاد یک کشور فلسطینی خودمختار وابسته به اردن در کرانه باختری رود اردن و نوار غزه شق دیگری برای حل مسئله خاورمیانه باقی نمی گذارد!

 پرسی گفت :  نقطه نظر اسرائیل مبنی بر رد این پیشنهاد وی را ناامید ساخته است. وی افزود : برقراری صلح در خاورمیانه برای امنیت خاورمیانه و مردم جهان اهمیت حیاتی دارد . پرسی همچنین اظهار داشت :  اسرائیل تنها نمی تواند با تکیه بر نیروی نظامی به زندگی ادامه دهد.

وی ادامه داد :  باتوجه به بدبختی هایی که جنگ اخیر در لبنان به بار آورده است می توانیم با در نظر گرفتن تسلیحاتی که تا ده سال دیگر عرضه خواهد شد وحشت کاربرد آن ها را مجسم کنیم.  پرسی گفت وی از دولت بگین خواسته است برپایی آبادی های یهودی نشین در کرانه باختری رود اردن و نوار غزه را متوقف سازد چون این مسئله انجام مذاکره با اعراب را مشکل می سازد . (5)

پی نوشت:

1- کیهان ، 16 شهریور  1361 ، صفحه 19

2- اطلاعات ، 16 شهریور 1361 ، صفحه 3

3- کیهان ، 16 شهریور 1361 ، صفحه 17

4- جمهوری اسلامی ، 16 شهریور 1361 ، صفحه 12

5- اطلاعات ، 16 شهریور 1361 ، صفحه 16

پژوهشگر:سید روح الله امین آبادی


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها