يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۳۸۰۳۵
زمان انتشار: ۱۱:۴۸     ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
نفوذ سياسي آمريكا در دوران پساتوافق در گفت‌وگو دکتر ربانی با پایگاه ۵۹۸:
صحبت‌هاي غربي‌ها نشان مي‌دهد که پساتوافق و افق سال های آینده برایشان مهمتر از برجام است و اين را آمريكايي‌ ها و انديشكده‌هاي آنها بارها گفته‌اند كه درصدد تغيير رفتار نظام ايران و نهایتا تغییر نظام ما هستند/ جریان سیاسی که زمانی شعار ضد امریکائی می داد و اکنون استحاله شده است و حالا مي‌خواهند زير بيرق آمريكا رشد كنند و امريكا با اين دو طيف احساس نزديكي مي‌كند.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، يكي از مسايلي كه مقام معظم رهبري به آن تاكيد  فراواني دارند مسئله بعد از توافق و برنامه‌هايي  است كه آمريكا و هم‌ پيمانانش براي ايران در نظر گفته‌اند مسئله‌اي كه به مراتب مهمتر از خود برجام است و بايد هوشيارانه مراقب بود تا دستخوش حوادث ناشي از آن نشويم دراين رابطه با محمد حسن ربانی استاد دانشگاه امام حسین(ع) و كارشناس مسائل سياسي گفت و گویی داشتیم که در ادامه می آید.

به نظر شما علت تاكيد و حساسيت به مسئله پس از توافق به‌ خصوص از سوي مقام معظم رهبري چيست؟

به فرموده امام صادق (ع) بايد عالم به زمان خويشتن بود و شرايط و اقتضائات را در نظرگرفت آنچه به انسان وجوامع انسانی ضربه مي‌زند هجوم اوردن شبهه‌ها وتشخیص اشتباه شرایط و دچار شدن به خطاي محاسباتي به تعبير امروزي است؛ يعني كسي كه شرايط متحول زمان و اولویتهای جدید را نشناسد دچار خطاي راهبردي خواهد شد؛ و اکنون پسابرجام مهمتر از متن برجام و داده ها و ستانده‌هاست؛ بنابراين بايد توجه كرد در چه موقعيتي قرار داريم و اقتضاي اين شرايط چيست. پرونده هسته ای بعد از گذشت دوازده سال به وضعيت کنونی تهیه متن برجام - كه البته هنوز هم تصویب نهائی ان معلوم نيست رسيده  است.

این روند طولانی و محتوای برجام و قطعنامه2231 خود نشان  مي‌دهد غرب در راهبرد خودش كه همان تسليم  كردن ما بود با شكست مواجه شده است و به دليل عدم توفيق در تحريم اقتصادي، و تهدید به ‌جنگ، و فشار سياسي و فرهنگي به ناچار حاضر به پذيرش برجام شده است و امتیاز های مهمی داده است و البته داده‌های ما هم مهم بوده است. اما پذیرش حق هسته ای ما به معناي آن نيست كه  در تمام سياست‌ها و نقشه‌هايي كه درباره ايران داشته هم تجديد نظر كرده و تغيير  رويه داده است اصلا اين‌گونه نبوده و نيست. آمريكا قبل از 23 تير و بعد از آن  همان كشور با همان اهداف قبلي است. اما رویکردهای خود را تغییر داده است. لذا در اين شرايط بايد مراقب باشيم تا دچار خطاي محاسباتي نشويم؛ يعني تصور كنيم امریکا دست از دشمني با ما برداشته است يا اين‌كه ما در فضاي مناسب براي تعامل با غرب هستيم و ديگر همه دشمني‌ها تمام شده است،‌ بلكه چه بسا بيشتر بايد نسبت به شرايط پسابرجام حساس‌تر باشيم.

به همين خاطر هم مقام معظم رهبري  كه رصد كننده و ديده‌بان نظام هستند فرمودند پسابرجام، يعني شرايط را بعد از برجام  متوجه باشيم و درباره برنامه‌هاي استکباری تامل كنيم. بنابراين بايد براساس چند محور پيش برويم. اول اين‌كه صحبت‌هاي غربي‌ها نشان مي‌دهد برايشان پسابرجام  و افق سال های اینده برایشان مهمتر از برجام است و اين را آمريكايي‌ها  و انديشكده‌هاي آنها بارها گفته‌اند كه درصدد تغيير رفتار نظام ايران  و نهایتا تغییر نظام ما هستند مقام معظم رهبري در نماز عيد فطر،‌ ديدار با هيات دولت و اعضای مجلس خبرگان اين برنامه دشمن را در فضای پسابرجام هشدار  دادند لذا بايد هوشيارانه و با بصيرت شرايط و اقتضائات جدید را درنظر بگيريم

اين نگراني وجود دارد  كه در دوران پسابرجام  شاهد نفوذ سياسي آمريكا در كشور باشيم و كم كم سياست‌هاي ضد آمريكايي رنگ ببازند نظرشما چيست؟

آمريكا چند هدف را براي پسابرجام دنبال مي‌كند. اول هدف اقتصادي يعني اين‌ كه دست از اقتصادي درون‌زا و مقاومتي براي خود كفاشدن برداريم و به نظام اقتصادی حاکم برجهان بپيونديم مصرف كننده محصولات آنها و صادر كننده مواد خام باشيم دوم در عرصه فرهنگي دست از آرمان‌ها و مباني انقلاب اسلامي بكشيم و فرهنگ سكولاريستي، لیبرالی و پلورالیستی  داشته باشيم.
 
سوم  بحث سياسي است آنها  مي ‌خواهند از حمايت فلسطين و ملت‌هاي مظلوم منطقه دست برداريم و حتي خودشان در كشور حضور و بروز بيشتري داشته باشند و اول با تاسيس دفتر منافع  و بعد از آن سفارتخانه  جاي پا باز كنند تا با كمك جريان‌ غرب گراي روشنفکر نما مدعی اصلاج طلبی و بعضا حتی وابسته بر سياست‌هاي داخلي و خارجي ما تاثير بگذارند و  كم كم  نيروهاي ارزشي و انقلابي را  پس بزنند تا به اهداف خود دست يابند.

به نظر شما سياست‌هاي ضد آمريكايي در نظام سياسي ما كمرنگ  خواهد شد؟ و امریکائی‌ها به چه صورت مي‌خواهند براي نفوذ سياسي خود  دركشور بسترسازي كنند؟

آنها دو بستر بالفعل و بالقوه در كشور دارند كه برايشان نقطه اميد شده است. بستر بالفعل از نظر سياسي است قشر سياستمداري كه از همان ابتدا تمايل به غرب داشتند مانند جبهه ملي و نهضت آزادي و ... جریان  سیاسی که زمانی شعار ضد امریکائی می داد و اکنون استحاله شده است و حالا مي‌خواهند زير بيرق آمريكا رشد كنند و امريكا با اين دو طيف احساس نزديكي مي‌كند و اميد دارد تا فرهنگ ليبراليستي را توسط  انان و قشر روشنفكر نما  در كشور تزريق كند.

مثلا مواضع آقای زیباکلام و یا افرادي مثل اقای اصغرزاده که زماني جزء كساني بودند كه در ماجراي تسخير لانه جاسوسي حضور داشتند  و حالا علنا مي‌گويد اين قضيه مانند كفش‌هاي ميرزا نوروز! به من چسبيده و اين سابقه تصرف و تسخير لانه نمي‌خواهد رهايم كند؛ در حالي‌ كه اکنون مناسبتي با آن فرهنگ  ندارم  و معتقد هم نيستم. اين استحاله كامل قشري است كه زماني مرگ برآمريكا مي‌گفت يا ابراهيم يزدي و باقي مانده‌هاي جبهه ملي ونهضت ازادی و ...  كه خود را مستحيل در نظم نوين جهاني مي‌دانند و برتري آمريكا را قبول دارند. بستر ديگر نيروهاي بالقوه داخلي هستند قشر قابل توجهی از نوجوانان و جواناني هستند كه هنوز نگرش فكري و جهان بيني انها کاملا شكل نگرفته انقلاب و جنگ را درك نكرده‌اند و درحقيقت می توانند  در آینده نقش نيروهاي پياده نظام غرب  را ایفا کنند. بهترين ابزار كنترلي و نفوذ بر آنها هم شبكه هاي اجتماعي و اينترنتي و ماهواره ها هستند.

آيا اين شرايط جدیدی كه حاصل شده و عده‌اي سعي دارند تا فضاي نفوذ سياسي آمريكا را در كشور فراهم بياورند شبيه به اوضاع كوباي كنوني است كه بعد از پنجاه سال دوباره آمريكا در كوبا جا باز كرده است؟

البته تجارب تاريخی از حضور و نفوذ آمريكا  و ایادی وی در دنيا زياد است و به نظر مي آ‌يد ما بايد از تجربه‌هاي تاريخي بيشتر استفاده كنيم مانند دوران ريگان و نفوذ در دولت شوروي  با بهانه مذاکرات کنترل تسلیحات اتمی يا بحث مصر و اسراييل  و پیمان کمپ دیوید كه اسراييلي‌ها صحراي سينا را به مصر دادند ولي كل مصر را اشغال كردند و یا پیمان سازش اسلو. اين قضيه براي كوبا هم  صدق می کند و خطر استحاله به طور جدی وجود دارد كه اگر مراقب نباشند با نفوذ سياسي تدریجی امريكا ايجاد مي‌شود هرچند تمام مسئولان كوبا موافق تغيير چشمگير در ارتباط با امریکا نيستند و یا تجربه چین و نقش واسطه گری کیسینجر و استحاله تدریجی چین. ما بايد از اين تجارب بيروني بهره ببریم.

البته در تاريخ خودمان هم موارد متعددي بوده است كه نبايد غافل شويم مانند زماني كه مصدق به آمريكايي‌ها اعتماد كرد و ماجراي كودتا را ايجاد نمودند يا بعد از قطعنامه 598 و دوران دولت سازندگي كه امریکائی ها تلاش براي نفوذ سياسي داشتند و یا در دوران اصلاحات كه شدت بيشتري به خود گرفت  اينها نشان مي‌دهد كه بايد مراقب بود و هوشيارانه  كار كرد تا دستخوش مشكلات و مسائل  ارتباط با آمريكا نگرديم هرچند امروز عده‌اي مي‌گويند امام هم مي خواست با امريكا  ارتباط داشته باشيم و به تحریف اشکار سیره استکبارستیز امام می پردازتد.

با توجه به تجارب جهاني و داخلي از روند نفوذ سياسي آمريكا آيا ساز وكاري براي مانع شدن از اين امر هست ؟

برنامه‌‌هاي اصلي دشمن در دوران پسابرجام است كه نياز به دقت و هوشياري دارد ما بايد مطالعات جدي و همه جانبه داشته باشيم روي نقاط ضعف و قوت دشمن  و شیوه های نفوذ او و نقاط ضعف و قوت خودمان هم شناخت  کافی پيدا كنيم مثلا غرب نفوذ كمتري روي حوزه‌هاي علميه  داشته ولي بر رسانه‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي تسلط خيلي خوبي دارد ما بايد ابزارها  و وسايل  ارتباطی را به خوبی بشناسيم درعرصه رسانه ها وفضای مجازی نيز ورود قوی داشته باشيم؛ يعني با ابزار خودشان برای معرفی فرهنگ خودمان  كار كنيم براي مثال فيلم «محمد رسول الله» اقای مجيدي كاربسیار ممتاز رسانه‌اي است.

از نفوذ افراد مسئله دار و مرتبط با فتنه 88 در حوزه‌هاي تصميم‌گيري جلوگيري  كنيم و تحت نظارت شوراي نگهبان افراد تاييد شوند. بين نيروهاي انقلابي و ارزشي وحدت و يكدلي باشد چون تجربه نشان داده وحدت نیروهای انقلاب هميشه مانع خوبي براي جلوگیری از نفوذ دشمن  بوده است و بنا به توصيه رهبري كليد رسيدن به موفقیت و رفع مشكلات توجه به توليد داخلي و اقتصاد مقاومتي است كه اگراين اصول را جدي بگيريم وعملياتي كنيم راه نفوذي باز نخواهد شد.

اين‌كه مقام معظم رهبري به صورت جدي درباره فضای مجازی ورود پيدا كرده اند دليل‌اش همين مسئله است؟

بله اين امر نشان مي‌دهد كه براي معظم‌له رسانه‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي اهميت زيادي دارند زيرا دشمن در اين عرصه فعال است و يكي از راه‌هاي اصلي نفوذ دشمن به‌خصوص درعرصه سياسي، ‌بستر سازي رسانه‌اي توسط همين شبكه‌هاي مجازي و اينترنتي است كه بسيار رواج دارد و ايشان هوشيارانه متوجه نيت دشمن شده‌اند براي همين هم  دستور جدي براي تشکیل شورايعالی فضای مجازي در كنارشوراي عالي انقلاب فرهنگي دادند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها