أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۳۸۴۹۳
زمان انتشار: ۱۴:۰۳     ۲۰ شهريور ۱۳۹۴
وزیر ارشاد در مراسم روز ملی سینما گفت: سومین کارت زرد من به خاطر فیلم "قصه‌ها" در راه است/پای تصمیم حمایت از اکران فیلم "قصه‌ها" ایستاده‌ایم/ توجهی نمی‌کنیم که کسی انتقاد کند و یا در مجلس باعت سوال و یا استیضاح شود
به گزارش پایگاه 598، مراسم جشن روز ملی سینما شب گذشته 19 شهریورماه و از ساعت 21 در کاخ موزه سعدآباد و با حضور "علی جنتی" وزیر ارشاد، "حجت اله ایوبی" رئیس سازمان سینمایی، "سید رضا میرکریمی" رئیس خانه سینما و بسیاری از هنرمندان سینما و اصحاب رسانه ها برگزار شد.
 
علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی گفت: برای سومین بار جشن روز ملی سینما را در خدمت شما سینماگران هستیم. این دولت از ابتدای تشکیل آن تا امروز دچار چالش های فراوانی بوده که بخش عمده ای از آن میراث دو دلت نهم و دهم بوده است و مشکلات و تنگناهایی که کل کشور با آن روبرو بوده است. مشکلاتی که همه شما در زندگی روزمره خودتان با آن روبرو هستید. 
 
وی افزود: بزرگترین اولویت این دولن برداشتن این زنجیرهایی بود که در طول چند سال گذشته بر دست و پای این ملت بسته شده بود و تحریم های ظالمانه ای که بر ما تحمیل کرده بودند که در چارچوب 6 قطعنامه و اقتصاد کشور را فلج کرده بودند. کارخانجات کشور یا روبه تعطیل رفته و یا با 30 تا 50 درصد ظرفیت کار می کند. در آمد کشور به شدت پایین آمده است. سال گذشته دولت سال سختی را پشت سر گذاشت و امسال سال سختی تری را پیش روی خود دارد.
 
وزیر ارشاد ادامه داد: به این دلیل که در سال گذشته ما نفت را 105 دلار فروخته و امسال 45 دلار می فروشیم. آن هم به میزان محدودی که بر ما تحمیل کردند و پول آن را هم که فعلا به دست ما نمی رسد و به جز مواد غذایی و کالاهای ضروری و برخی از نیازهای ضروری که وارد کشور می شود بقیه باید با گرفتاری های فراوانی تامین می شود. بر این اساس خود دولت امسال یک سیاست ریاضتی در پیش گرفته که حتی وزرا سفرهای خارجی خود را کاهش داده اند.
 
جنتی خاطرنشان کرد: در این بین حتی وزارتخانه ها سیاست ریاضتی در پیش گرفتند و درآمد دولت به شدت کاهش پیدا کرده است. لذا هم در اجرای طرح های عمرانی و هم در زمینه حمایت هایی که دولت باید درباره طرح های مختلف خصوصا باید در حوزه فرهنگی انجام بدهد دچار مشکلات جدی هستیم. در این سخنان به عنوان مقدمه قصد داشتم شرایط امروز کشور را به صورت ملموس تر برای شما بیان کرده باشم.
 
آینده ای نوید بخش را شاهد خواهیم بود
 
وی اضافه کرد: خوشحالیم با تلاش شبانه روزی و 22 ماهه وزارت امور خارجه و با تدبیر رئیس جمهور توافقی بین ما و کشورهای بزرگ دنیا حاصل شد و با قطعنامه ای که در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد 6 قلعنامه تحریم برداشته شد و ظرف یکی دو ماه آینده تحریم های اقتصادی به طور کامل برداشته خواهد شد. بر این اساس پول های بلوکه شده آزاد می شود و امکان اینکه گشایشی در وضعیت کشور حاصل شود وجود دارد. بر این اساس آینده ای نوید بخش را شاهد خواهیم بود.
 
وزیر ارشاد یادآور شد: امیدواریم در حوزه حمایت از اهالی سینما و فیلم هایی هم که ساخته می شود دست ما باز شود و بتوانیم کمک بیشتری در این زمنیه انجام بدهیم. لازم می دانم از صاحبان امرو سینمایی و سمعی و بصیری برادر خود آقای ایوبی، همکاران ایشان و مدیران کل این حوزه به خاطر تلاش شبانه روزی که برای بهبود وضعیت سینما و حمایت از اهالی سینما انجام می دهند تشکر کنم.
 
تبدیل سالن 100 مجتمع فرهنگی به سینما در کشور
 
جنتی اظهار کرد: بازگشایی سالن های مختلفی که در سطح کشور وجود دارد که بسیاری از آنها غیر قابل استفاده بود. همچنین توافق هایی که ما با بنیاد مستضعفان انجام دادیم برای اینکه حدود 100 سالن مجتمع فرهنگی را در سطح کشور به سالن سینما تبدیل کنیم. که این کار هم نیمی از آن انجام شده و نیمی دیگر هم تا پایان سال انجام خواهد شد. من شخصا جلسات متعدد و مکرری با بانک های خصوصی و مدیران بانک های خصوصی، اصحاب سرمایه و هولدینگ های بزرگ سراسر کشور داشتم برای اینکه حمایت های انها را برای سرمایه گذاری در بخش فرهنگ و هنر کشور جلب کنم.
 
وی تصریح کرد: نهایتا به این نتیجه رسیدیم که یک شرکت سرمایه گذاری فرهنگ و هنر توسط مجموع آنها تاسیس شود که کارهای اساسنامه و ثبت آن هم در حال انجام شدن است. بر اسن اساس تعدادی از این هولدینگ های بزرگ در حال مشارکت هستند برای اینکه از فیلم هایی که ساخته می شود بتوانیم حمایت کنیم. آنها مشارکت و کمک کنند برای اینکه سینما یک رونق بیشتری بگیرد. 
 
وزیر ارشاد گفت: در آینده ای نزدیک و در همین مهرماه جمع کثیری از اصحاب سرمایه ای که علاقمند هستند در حوزه فرهنگ و هنر سرمایه گذاری کنند را دعوت کردیم که آنها را هم ترغیب کنیم تا در این زمینه به نا کمک کنند. به آقای ایوبی قبلا هم گفته ام که شما باید طرح های خود را آماده کیند و با طرح اقتصادی مشخص و توجیه اقتصادی کاملا روشن برای اینکه ما بتوانیم جذب سرمایه کنیم و در حوزه های دیگری چون تئاتر و موسیقی و سایر بخش ها هم قصد انجام سرمایه گذاری را داریم.
 
جنتی افزود: سازمان سینمایی باید با کمک اهالی سینما این کار را به انجام برساند تا ما بتوانیم این سرمایه ها را در این زمینه متمرکز کنیم. شاهد هستیم که در طول سال گذشته و سال جاری مخاطبان سینما افزایش پیدا کرده است. البته من صحبت های شما دوستان را دوشب قبل خواندم که اشاره کرده بودید برخی ها نابازیگر هستند، ناکارگردانند و احیانا ناتماشاکر هستند. اما بالاخره همین ناتماشاگرها که امروز مخاطبان شما هستند تعداد آنها امروز به دو تا سه برابر افزایش پیدا کرده است.
 
سینه گشوده دولت و وزارت ارشاد برای هرگونه نقدی
 
وی ادامه داد: نکته دیگری که من بر آن می خواهم تاکید کنم این است که سینه های این دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پذیرش هرگونه نقدی گشوده است. من به صورت روزانه از طریق بولتن هایی که خود وزارتخانه تهیه می کند و اهالی سینما صحبت ها و نقدهایی که دارند را مرتب می بینم. برخی از آنها را هم به آقای ایوبی ارجاع می دهم که ایشان هم آنها را دنبال کنند. بسیاری از این نقدها وارد بوده و به اشکالات درستی اشاره دارد و برخی از آنها هم غیرمنصفانه است و بی توجه به شرایط سیاسی و اجتماعی که ما داریم است.
 
وزیر ارشاد خاطرنشان کرد: تمام نقدها را ما با آغوش باز می پذیریم و سعی می کنیم تا اشکالات خود را برطرف کنیم. سیاست کلی دولت حمایت از مجموعه فیلم هایی است که ساخته می شود. همچنین ارج نهادن به تلاش هایی است که شما در ساخن یک فیلم انجام می دهید. ولی به هرحال ما در حوزه نمایش و اکران معمولا دچار مشکلاتی هستیم که گاهی نیاز می شود تا در فیلمی اصلاحاتی انجام شود. بر این اساس گاه منجرب به این می شود تا اکران فیلمی متوقف شود. 
 
جنتی اضافه کرد: اگر ما به صورت خصوصی با هم صحبت کنیم و مجموعه مسائل و مشکلاتی را که فیلم مورد نظر دارد با هم درمیان بگذاریم و یا اگر مسائلی که پیرامون آن هست را با هم درمیان بگذاریم شاید برای بسیاری از شماها قانع کننده باشد که ما هم بالاخره با مجموعه ای از مسائل در حوزه سینما، موسیقی و کتاب روبرو هستیم. 
 
حضور 460 هزار عنوان کتاب در نمایشگاه کتاب امسال
 
وی به نمایشگاه کتاب اشاره و یادآور شد: در نمایشگاه کتابی که برگزار کردیم سال قبل 72 هزار عنوان کتاب چاپ شده است و در نمایشگاه کتاب امسال هم 460 هزار عنوان کتاب می آید. حالا ممکن است که در کتابی یک پاراگراف و یک عکسی هم مشکل داشته باشد اما می بینیم که چطور گاهی غیرمنصفانه در برخی از رسانه ها به آن پرداخته می شود.
 
وزیر ارشاد تصریح کرد: بنده شخصا نه تحت تاثیر فشار رسانه ها هستم و نه تحت تاثیر برخی از بیاناتی که نمایندگان محترم مجلس در حوزه سینما و یا در سایر حوزه ها ایراد می فرمایند هستم. بلکه ما بر اساس چارچوب های قانونی و ضوابطی که خود داریم فکر و بررسی می کنیم و به آنچه را که به نتیجه می رسیم عمل می کنیم. اینگونه نیست که ما تحت تاثیر برخی ها قرار می گیریم. آنگونه ای که برخی از رسانه ها و دوستان سینماگر اشاره می کنند که چون به فیلم خاصی نماینده مجلسی ایراد گرفته ما آن را توقیف کردیم و اجازه اکران به آن ندادیم.
 
سومین کارت زرد من به خاطر فیلم قصه ها در راه است
 
جنتی پیرامون فیلم "قصه ها" گفت: شما اطلاع دارید که من تا به حال دو تا کارت زرد گرفتم و سومین کارت زرد هم در راه است. اینها هم فقط به خاطر فیلم "قصه ها" است. فیلم "قصه ها" را به علت اینکه خیلی روی آن جنجال شد خودم شخصا دیدم و متوجه شدم که هیچ مشکلی ندارد. وقتی هم مشکل ندارد اجازه اکران به آن داده شد و پای این تصمیم هم ایستاده ایم. توجهی نمی کنیم که کسی انتقاد کند و یا در مجلس باعت سوال و یا استیضاح می شود.
 
شنبه با احمد رضا درویش ملاقات می کنم
 
وی پیرامون حواشی فیلم "رستاخیز" در جشن خانه سینما که دو روز قبل برگزار شده مطرح شده بود گفت: در جشن خانه سینما بحث فیلم "رستاخیز" شده بود. من به علت اینکه شنبه با اقای درویش قرار ملاقات دارم توضیحات بیشتر و کاملتر را به ایشان خواهم داد. قبل از اینکه من در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وزیر بشوم و از زمانی که من در کویت به عنوان سفیر بودم تا به امروز فیلمی که بیشترین حمایت را من از آن انجام داده ام فیلم رستاخیز بوده است.
 
وزیر ارشاد پیرامون نخستین اکران فیلم رستاخیز افزود: این فیلم قبل از اینکه در سینما فرهنگ برای نخستین بار برای اعضای کابینه اکران شود من به پشت تریبون رفته و از آن به عنوان یک فیلم فاخر یاد کرده و آن را تایید کردم. محتوای فیلم را هم دیدم و مشکلات خاصی هم ندارد. اما زمانی که جمعی از مراجع تقلید به عنوان نظر فقهی خودشان را پیرامون فیلمی چون "رستاخیز" می گویند که چهره حضرت ابوالفضل (ع) را نباید مستقیما نشان بدهید پس شما به ما حق بدهید که به دیدگاه فقهی مراجع احترام بگذاریم. زیرا اینجا یک کشور دینی و مذهبی است.  
 
جنتی ادامه داد: من از عده ای که جلوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تظارت کرده بودند و علیه من هم شعار داده بودند که این وزیر صهیونیست را باید از وزارتخانه بیرون ببرید زیرا می خواهد امام حسین (ع) را از بین ببرد تاثیر نمی پذیرم. خیلی جاها هم رفتند جلوی برخی از سینماها که قرار بود فیلم اکران شود تظاهرات کردند که ما به آنها هم توجه نمی کنیم. ولی به هر حال باید به نظر برخی از مراجع بزرگ تقلید توجه کنیم.
 
وی پیرامون صحبت خود با کارگردان رستاخیز اشاره و خاطرنشان کرد: در آخر هم به آقای درویش گفتم که شما یک هاله نور بر روی چهره حضرت ابوالفضل (ع) در این فیلم قرار دهید تا این فیلم قابل اکران باشد. هیچ اشکالی را هم بر روی محتوای ان نگرفتیم و تنها فیلمی است که نگفتیم بروند و آن را اصلاح کنند. نمونه های دیگری هم از این دست در گذشته بوده است. در صدا و سیمایی که زیر نظر رهبری اداره می شود برخی از صحنه هایی را کلا سانسور کردند و اجازه ندادند که پخش شود.
 
سیاست و رویکرد کلی ما حمایت از سینماگران و فیلم های ساخته شده است
 
وزیر ارشاد به رویکرد کلی وزارت ارشاد اشاره کرد و گفت: بالاخره وزارت فرهنگ و ارشاد باید به تبعات اجتماعی و مذهبی نگاه و توجه کند. خواهش من این است که دوستان عزیز ما این نوع مسائل را درنظر داشته باشند و بدانند که سیاست و رویکرد کلی ما حمایت از همه سینماگران و فیلم هایی است که ساخته می شود. 
 
جنتی پیرامون حواشی نامگذاری بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر نیز افزود: همچنین درمورد نامگذاری جشنواره فیلم فجر دیدید که و.قتی اسم آن عوض شد چه جنجالی به پا شد. در حالی که شما می بینید که ایوبی و آقای میرکریمی افرادی هستند که در ایمان آنها به نظام و انقلاب اصلا هیچ بحثی وجود ندارد. اما بی جهت بهانه گیری کردند و من مجبور شدم که بیایم و اعلام کنم که جشنواره به اسم جشنواره بین المللی فیلم فجر است. 
 
وی با اشاره به تلاش در جذب سرمایه های بخش خصوصی برای حمایت از فیلم سازان خاطرنشان کرد: در سال گذشته ما تلاش کردیم تا برخی از خرابی ها را برطرف کنیم. ولی من می دانم که اشکالات زیادی وجود دارد. راه طولانی و درازی را در پیش داریم و امسال هم ما این راه را دنبال می کنیم. امیدواریم سرمایه هایی را در بخش خصوصی برای حمایت از فیلمسازان خود جمع کنیم و هم برخی از مشکلات و اشکالاتی که وجود دارد را رفع کنیم. در حوزه سینما با دیدگاهها و سلایق مختلفی روبه رو هستیم و اگر هر فیلمی را که هرکدام از شما می سازید اگر اینجا به معرض نمایش بگذارند افراد دیدگاهها و نظرات مختلف دارند و همه آنها هم محترم است.
 
وزیر ارشاد در پایان تصریح کرد: آقای ایوبی واقعا اگر مصلحت بدانند یک همایش بزرگ از مجموعه سینماگران و ناقدان سینما که همه بیایند و همه حرف های خود را بزنند و جمع بندی کنیم و ببینیم واقعا اشکالات ما کجاست تا بتوانیم آنها را مرتفع کنیم تا این دولت بتواند هماهنگونه که علاقمند است با تمام توان در خدمت اهالی سینما قرار بگیرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها