يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۳۸۷۸۶
زمان انتشار: ۰۹:۰۸     ۲۲ شهريور ۱۳۹۴
موزه دوران اسلامی پس از یک تعطیلی ده ساله شهریور ماه امسال بازگشایی شد اما شتابزدگی در افتتاح مجدد موزه به مناسبت هفته دولت منجر به آن شد تا بازدیدکنندگان با نواقصی مواجه شوند که به هیچ وجه در شأن معتبرترین موزه پایتخت نیست.
به گزارش پایگاه 598، موزه دوران اسلامی که از تیرماه 1385 با هدف بازسازی و گسترش فضاها و تغییر در نمایش آثار تعطیل شده بود پس از نزدیک به 10 سال سرانجام هفتم شهریورماه با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور بازگشایی شد. این خبر خوشحال کننده‌ای برای علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر بود. زیرا اغلب آثاری که با تعطیلی موزه از چشم دوست داران هنر ایرانی پنهان شده بودند تعدادی از نفیس‌ترین آثار هنر اسلامی ایران را شامل می‌شدند و در غیاب موزه دوران اسلامی، فقدان جای دیگری که در آن بشود به نظاره چنین آثاری نشست احساس می‌شد.

گرچه باید دست همه کسانی را که همت به بازگشودن این موزه نمودند به گرمی فشار داد اما شتابزدگی در بازگشایی موزه به مناسبت هفته دولت منجر به آن شد تا بازدیدکنندگان با نواقصی مواجه شوند که به هیچ وجه در شأن معتبرترین موزه پایتخت نیست.

شناسنامه دار نبودن تعدادی از آثار، بی دقتی در شماره گذاری و چیدن برخی اشیاء، لکه‌ها و کثیفی غیر قابل تصور شیشه ویترین‌ها، گرد و غبار زیاد روی بعضی از ویترین‌ها و حتی روی معدودی از آثار نظیر منبر چوبی مسجد سوریان، نقاشی سهل‌انگارانه دیوارها که منجر به رنگی شدن قاب‌های فلزی ویترین‌ها شده و ظاهر زشتی را ایجاد کرده، از مهم‌ترین نواقصی اند که به چشم می‌خورند.

یکی از راهنمایان موزه در پاسخ به پرسش خبرنگار فردا درباره وضعیت موزه عنوان کرد که شیشه‌های فعلی موقتی بوده و به منظور آماده‌سازی موزه جهت افتتاح در هفته دولت نصب گردیده‌اند و شیشه‌های اصلی در آینده جایگزین شیشه‌های فعلی می‌شوند. پرسشی که در اینجا به ذهن می‌رسد این است که آیا بهتر نبود در کنار  هزینه هنگفت ساخت ویترین‌های موقت، هزینه‌ای نیز برای نظافت موزه در نظر گرفته می‌شد؟  

موزه‌ها در هر کجای دنیا ویترین فرهنگ و هنر هر جامعه هستند، از این رو شایسته نیست موزه‌ای که گردشگران خارجی زیادی را نیز به سمت خود می‌کشاند برای بازدیدکنندگان محیطی را فراهم سازد که بی‌نظمی و کثیفی‌اش هیچ نسبتی با دقت، نظم وآراستگی آثاری که در خود جای داده است نداشته باشد. گرچه مخاطبان ایرانی با افتتاح‌های مناسبتی و مقتضیاتش آشنا هستند اما به راستی بازدیدکنندگان خارجی که قرار است به سفیر فرهنگی ایران تبدیل شوند در مواجهه با این مسائل چه تصوری درباره جامعه ایرانی خواهند داشت؟ امیدواریم مسئولان موزه نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری نشان داده و با رفع نواقص محیطی در شأن فرهنگ ایران فراهم سازند.


گزارش تصویری  فردا از نواقص موزه را در ادامه ببینید:


گرد و خاک نشسته بر منبر مسجد سوریان


گرد و غبار روی بعضی از ویترین‌ها فراتر از حد انتظار بود





شماره‌های نامرتب ( حتی در یک مورد تکراری) برای اشیا در برخی ویترین‌ها خواندن توضیح آثار را دشوار می‌کرد



در برخی از ویترین‌ها از چسب کارتن برای درزگیری استفاده شده است



آثار بدون شناسنامه در جای جای موزه به چشم می‌خورند

گرد و خاک حتی در در داخل بعضی از ویترین‌ها دیده می‌شود 


منبع: فردا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها