أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۳۹۱۵۵
زمان انتشار: ۱۲:۱۵     ۲۳ شهريور ۱۳۹۴
یک‌پزشک، مدیر شرکت‌ سرمایه‌گزاری‌ خارجی/
انتصاب عجیبی در وزارت اقتصاد تعجب همگان را برانگیخت و باعث شد برای اولین بار پای یک پزشک به وزارت امور اقتصادی و دارایی باز شود.
به گزارش پایگاه 598، انتصابات عجیب وزیر اقتصادوزارت اقتصاد این روزها حال و روز خوشی ندارد و ماجرای انتصابهای عجیب و غریب در این وزارتخانه همچنان ادامه دارد. اما ماجرای جدید در این وزارتخانه از حدود بیش از یکماه پیش آغاز شد و حدود چهل روز قبل بود که یک انتصاب جدید در وزارت اقتصاد تعجب همگان را برانگیخت! دکتر فرهاد زرگری که اصالتا یک پزشک است و سالها در مناصب مختلف پزشکی در کشور حضور داشته است، به جای نیکزاد لاریجانی عهده دار بزرگترین شرکت سرمایه گذاری خارجی ایران شد!

فرهاد زرگری چگونه وارد سیستم مدیریتی کشور شد؟

وقتی سوابق فرهاد زرگری را بررسی می کنیم، مشخص می شود که بیشترین مدت حضور وی در سازمان تامین اجتماعی و هلدینگهای بزرگ دارویی کشور بوده و بیشتر به عنوان یک پزشک شناخته می شود که هیچ تناسبی با شرکت سرمایه گذاری خارجی ایران، یا همان ایفیک ندارد. وی در دهه ۷۰ سالها رئیس پزشکی قانونی استان گلستان بوده و بعد از آن راهی سازمان تامین اجتماعی شده و مسئولیت مدیرکل تامین اجتماعی این استان را بر عهده گرفته است.

در آن زمان وی که ارتباط نزدیکی با معاون اول وقت رئیس جمهور محمدرضا عارف داشت، با نقش آفرینی عارف به عنوان موفق ترین مدیرکل تامین اجتماعی کشور از سوی رئیس دولت اصلاحات مورد تقدیر قرار گرفت. این تقدیر در کنار نفوذ وی در نهاد ریاست جمهوری موجب شد که فرهاد زرگری به عنوان مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان تامین اجتماعی به فعالیت مشغول شود و البته در دولت نهم و دهم هم عهده دار همین سمت باقی بماند. وی پس از مدتی ریاست بیمارستان تخصصی ایرانیان در بحرین و مشاورت سازمان اقتصادی کوثر را هم بر عهده می گیرد، تا شاهد حضور این پزشک همیشه چند شغله، در سمتهای مختلف دیگری هم باشیم. سپس زرگری به شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی می رود و مدیریت برنامه ریزی این شرکت عریض و طویل را کنار پستهای مختلف دیگر بر عهده می گیرد. پس از مدتی زرگری مسئول پیگیری اپراتور سوم تلفن همراه می شود و همزمان مدیریت یکی از هلدینگ های صنعتی بزرگ شستا که شمص تامین نام دارد، را برعهده می گیرد.

مرد همیشه چند پسته سازمان تامین اجتماعی در سالهای پایانی دولت دهم، مدیرعاملی بزرگترین هلدینگ دارویی خاورمیانه که متعلق به شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی است، را بر عهده می گیرد. شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین ۲۴ درصد سهم بازار تولید داروی انسانی، ۴۰ درصد توزیع محصولات صنعت دارو و ۷۰ درصد سهم بازار ماده اولیه را در اختیار دارد. حدود ۳۰ شرکت بزرگ مثل دارو پخش، کارخانجات دارو پخش، پارس دارو، اوزان، آترا، فارابی، رازک، ابوریحان، شهید قاضی، زهراوی و اکسیر از شرکتهای زیر مجموعه این هلدینگ به شمار می رود. در زمان زرگری این شرکت بارها تا آستانه واگذاری به بخش خصوصی پیش رفت، اما نفوذ زرگری در سازمان خصوصی سازی و مجلس اجازه این واگذاری را نداد. وی در این دوره همکاری نزدیکی را هم با معاونت دارویی سازمان غذا و دارو داشت و تلاش زیادی را برای دور زدن تحریمهای دارویی انجام داد.

دولت یازدهم سکوی پرتاب زرگری برای مناصب بالاتر

در ایام انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ وی به ستاد انتخاباتی دکتر عارف رفت و حتی گمانه زنی ها حاکی از این بود که در صورت پیروزی عارف در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری، وی وزیر بهداشت و یا مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی خواهد شد. اما با آغاز به کار دولت یازدهم علی رغم پیروزی روحانی در انتخابات فصل جدیدی از حضور این پزشک چند شغله در پستهای دولتی آغاز شد. در ماههای اول دولت بعد از این که افراد نزدیک به عارف به شرکت فروشگاههای زنجیره ای رفاه رفتند، فرهاد زرگری ریاست هیات مدیره شرکت فروشگاههای زنجیره ای را بر عهده گرفت. گفته می شود که حضور وی در فروشگاه رفاه به عنوان نماینده بانک ملی به توصیه عارف انجام شده است. البته وی سابق رابطه نزدیکی را هم با عبدالناصر همتی مدیرعامل بانک ملی ایران دارد، به شکلی که همزمان با حضور در فروشگاه رفاه، به سمت ریاست بیمارستان بانک ملی هم برگزیده شد. با حضور تقی نوربخش در سازمان تامین اجتماعی، زرگری که سابقه مدیریت طولانی مدتی را هم در بخشهای مختلف سازمان تامین اجتماعی بر عهده داشت، به سمت مدیرکل امور بین الملل سازمان تامین اجتماعی برگزیده شد.

برای اولین بار پای یک پزشک به وزارت اقتصاد باز شد!

با این تفاسیر کسی فکر این را هم نمی کرد که روزی پای دکتر زرگری به عنوان یک پزشک به وزارت امور اقتصادی و دارایی باز شود. اما حضور علی طیب نیا به عنوان یکی از دوستان نزدیک عارف به عنوان وزیر اقتصاد شرایطی را فراهم کرد، که برای اولین بار یک پزشک به وزارت امور اقتصادی و دارایی راه پیدا کند. گویا این بار روابط سیاسی باعث شد که فرهاد زرگری رئیس بزرگترین شرکت سرمایه گذاری خارجی کشور شود.

برای اینکه به آسیبهای این انتصاب بی دلیل و بی ضابطه پی ببریم، باید نقش شرکت شرمایه گذاری خارجی ایران( ایفیک) را مورد واکاوی قرار دهیم.

این شرکت که بعد از تصویب مجلس شورای اسلامی درسال ۷۶ با هدف سرمایه گذاری و همکاری مشترک با اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه فعالیتهای توجیه پذیر تولیدی، صنعتی، معدنی، بازرگانی، مالی و خدماتی در خارج از کشور و مدیریت اقتصادی این سرمایه گذاریها با رعایت قانون تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی تشکیل شد. در حال حاضر در برهه ای که بعد از توافق هسته ای موج حضور هیات های تجاری خارجی در ایران شدت گرفته است، لزوم حضور سرمایه گذاران خارجی در ان سوی مرزها بیش از گذشته احساس می شود. شرکت ایفیک بعد از این که در دو سال اخیر توفیقی را به دست نیاورد و مدیریت فردی چند شغله به نام نیکزاد لاریجانی اجازه نقش آفرینی را به این شرکت بزرگ نمی داد، در حال حاضر به یک مدیر قوی و متخصص نیازمند است، که جریان سرمایه گذاری کشور در خارج از مرزها را مدیریت کند.مطمئنا حضور یک پزشک بی تجربه در این سمت نمی تواند دردی از دردهای وضعیت سرمایه گذاری خارجی کشور دوا کند. بنابراین به نظر می رسد شاید با مدیریت فرهاد زرگری چندان نتوانیم به نقش آفرینی ایفیک در دوران پسا تحریم دل ببندیم. باید دید طیب نیا و مسئولان وزارت اقتصاد چه پاسخی را برای این انتصاب عجیب و غریب در مهم ترین شرکت سرمایه گذاری خارجی کشور دارند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها