أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۳۹۲۲۹
زمان انتشار: ۱۳:۳۸     ۲۳ شهريور ۱۳۹۴
اگر کسی در طول دو سال گذشته اخبار استان خوزستان را رصد کند همواره اخبار از این دست روی صفحات رسانه‌های مجازی و مکتوب می‌نشیند.
به گزارش پایگاه 598، یک - نرخ بیکاری در استان خوزستان بر اساس آخرین سرشماری، ۲۷ درصد و در برخی شهرستان‌های استان نیز ۴۰ درصد است. در فاصله بهار سال ۹۳ تا بهار سال جاری، اوضاع بیکاری در استان خوزستان بدتر شده که نشان دهنده دشوارتر شدن شرایط ورود به بازار کار در این استان است.

دو - موج جدید "گرد و خاک” آسمان خوزستان را فرا گرفت و نفس‌ها را به شماره انداخت.

سه - آب در شهرهای خوزستان نه تنها قابل شرب نیست بلکه در مواردی برای استحمام مردم نیز مشکل ساز می‌شود به گونه ای که برخی پزشکان رواج برخی بیماری‌های پوستی در بین مردم خوزستان را ناشی از آب بی کیفیت می‌دانند، جالب‌تر اینکه آب موجود در شهرهای جنوبی خوزستان حتی برای شستشوی خودروها نیز کاربرد ندارد زیرا بعد از اتمام شستشو لایه ای سفید رنگ روی خودرو باقی می‌ماند

چهار - وضعیت آموزش ‌و پرورش استان نامناسب است؛ آمار بالای افت تحصیلی و رقم پایین قبولی‌ها در امتحانات پایان سال، فضای آموزشی فرسوده و غیراستاندارد و ...، همه و همه دست به دست هم داده تا آموزش‌ و پرورش استان در سطح کشور در رتبه آخر قرار گیرد.

تقریباً هر روز یکی از این اخبار و موضوعات در صدر اخبار این استان است، اما مسئولین این استان برخلاف جهت مشکلات اکثریت جامعه حرکت می‌کنند و دغدغه آن‌ها تردد خودروهای لوکس در این استان است. خودروهایی که تنها قشر ثروتمند جامعه می‌توانند آن‌ها را خریداری کنند و این قشر را راضی نگه دارد.

عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان در تازه‌ترین اظهار نظر در زمینه تردد خودروهای اروند توپ ورود بیش از ۲۵ هزار خودرو لوکس و خارجی به استان خوزستان را به زمین اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور انداخته و می‌گوید: ۲۵ هزار و ۱۰۰ خودرو خارجی از طریق منطقه آزاد تجاری صنعتی اروند از ابتدای امسال ترخیص و وارد شده است، این خودروها با مجوز معاون اول رئیس جمهوری وارد کشور شده است. تردد خودروهای پلاک اروند در سطح استان خوزستان با هدف رفاه حال شهروندان و ایجاد جاذبه برای استانی که مهاجرت از آن به دیگر مناطق خوش آب و هوا زیاد شده است، صورت می‌گیرد. (خبرگزاری صدا و سیما ۱۷ شهریور ۹۴)

نکته مهم این موضوع این است که تمامی این خودروها بدون پرداخت عوارض گمرکی وارد کشور شده‌اند.

سؤال اینجاست با توجه به اینکه دولت یازدهم همواره دم از قانون و قانون‌گرایی می‌زند چگونه معاون اول آن مجوزی غیرقانونی صادر می‌کند که بر اساس آن بیش از ۲۵ هزار خودرو بدون پرداخت عوارض گمرکی وارد کشور شود. خودروهایی که اغلب آن‌ها خودروهای لوکس و اروپایی هستند.

نکو: دولت باید در این باره توضیح دهد
ابراهیم نکو نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی در رابطه واردات خودرو به خوزستان و افزایش محدوده تردد خودروهای پلاک اروند به سراسر استان به خبرنگار الف می‌گوید: تسری دادن تردد خودروهای پلاک مناطق آزاد به کل استان تخلف و خلاف قانون عمل کردن است چون مناطق آزاد تجاری محدوده ای دارند که طبق محدوده‌ی تعریف شده عمل می‌کنند وقتی تردد را به یک استان بزرگ تسری می‌دهید یعنی دارید به فاصله‌ی طبقاتی دامن می‌زنید

وی افزود: به عبارتی دیگر افراد با مانور دادن در سطح شهرها می‌توانند بیشتر برای اقشار کم درآمد جامعه زجرهایی بیاورند و زجر آفرین باشند تسری دادن حوزه تردد خودروهای پلاک اروند به کل استان خوزستان می‌تواند یک بدعتی باشد برای سایر مناطق ما، یعنی در سایر استان‌ها می‌توانیم شاهد این اتفاق باشیم و منطقه آزاد مفهوم خودش را از دست خواهد داد و یک نوع متأسفانه مصرف گرایی از خودروهای خارجی گران قیمت و کالاهای خارجی را وارد می‌کند.

این عضو کمسیون اقتصادی مجلس گفت: این کار می‌تواند آسیب‌های جدی را به آن استان وارد کند. به نظر من باید بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد که آیا توانستیم مناطق آزاد تجاری را تقویت کنیم و موجب پیشرفت آن استان بشویم یا نه. فکر می‌کنم این نه تنها باعث اشتغال زایی نمی‌شود بلکه یک عوارض جانبی برای افراد آن استان که خرید این‌گونه خودروها را بجای توسعه منابع اقتصادی در دستور کار خودش قرار بدهد بعضی افراد از آن فلسفه وجودی مناطق آزاد می‌خواهند خرید و فروش خودروهای خارجی با پلاک‌های مشخص و مدل‌های مشخص رو بیاورند لذا این یک آفت است و اگر جلوی آن گرفته نشود برای سایر استان‌ها هم این توقع به وجود می‌آید. دولت باید در این باره توضیح دهد.

پلیس باید این خودروها را متوقف کند
ایرج ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این ارتباط به الف گفت: محدوده تردد خودروها در مناطق آزاد یک محدوده مشخصی است مثلاً در کیش اگر خودرویی وارد شود مشکلی از جهت تعرفه سود یا مباحث دیگر ندارد اما وقتی می‌خواهد وارد سرزمین شود یعنی وارد بندر عباس شود قانون سرزمین حاکم می‌شود؛ بنابراین محدوده ای که هیئت وزیران مشخص می‌کنند منعی برای تردد خودروهای مناطق آزاد نیست و خارج از این محدوده تردد غیرقانونی است.

این عضو کمسیون اقتصاد گفت: این اقدام استاندار خوزستان غیرقانونی است و پلیس باید این خودروها را متوقف کند. کاملاً مشهود است که این کار جز وظایف پلیس است و باید برخورد کند و برخوردش هم قانونی است، اگر قطعیتی در عدم برخورد با این قضیه وجود داشته باشد ما حتماً رئیس پلیس را به مجلس احضار خواهیم کرد.

پلیس: تردد خودروهای پلاک اروند غیرقانونی است و توقیف می‌کنیم
سرهنگ احمد رستمی معاون پلیس راهور ناجا در خصوص تردد خودروهای پلاک در استان خوزستان گفت: تردد خودروهای پلاک اروند در سراسر استان خوزستان غیرقانونی است و افزایش شعاع تردد خودروهای مناطق آزاد از اختیارات هیئت وزیران و با تأیید فرمانده معظم کل قواست و استاندار خوزستان صلاحیت افزایش شعاع تردد این خودروها را ندارد.

معاون فنی، مهندسی و خدمات ترافیکی پلیس راهور ناجا در گفتگو با برنامه پایش گفت: بر اساس قوانین و مقررات جاری کشور خودروهایی که وارد مناطق آزاد می‌شوند بر اساس آئین نامه راهنمایی و رانندگی مناطق آزاد تجاری صنعتی مصوب سال ۱۳۷۳ باید شماره گذاری شوند و پلاک ویژه مربوط به هر منطقه همراه با لوگوی هر منطقه به آن‌ها اختصاص داده می‌شود.

وی افزود: بنابراین در بحث تردد خودروهای مربوط به مناطق آزاد تردد قانونی در محدوده جغرافیایی هر منطقه مشکلی ندارد، هر مقام مسئولی که اجازه تردد خودروهای پلاک اروند را به کل استان خوزستان داده باشد کاری غیرقانونی انجام داده است. ما با مراجع مربوطه در استان و منطقه آزاد اروند مکاتبه کردیم و اعلام کردیم که تردد خودروهای پلاک اروند در سراسر خوزستان برخلاف قوانین است. این موضوع از اختیارات هیئت وزیران و با تأیید فرمانده معظم کل قواست. در ماده قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری صنعتی مصوب سال ۷۲ دقیقاً این موضوع قید شده است.

معاون پلیس راهور با تاکید بر توقیف این خودروها و برگرداندن به محدوده منطقه آزاد گفت: ما به پلیس راه استان خوزستان اعلام کردیم که این بخشنامه استاندار خلاف قانون است و هر خودرویی که خارج از محدوده مصوب باشد به عنوان پلاک غیرمجاز تلقی می‌گردد و بنا بر قوانین باید با آن خودرو برخورد کنند. پلیس راه استان خوزستان مسئول اعمال قانون در این زمینه است و ما به همکارانمان اعلام کردیم که تردد در سراسر استان خوزستان غیرقانونی است و باید این خودروها توقیف شوند.

تردد تا مرکز استان نیز غیرقانونی است
دو سال پیش علی لاریجانی تردد خودروهای پلاک اروند تا مرکز استان را مغایر قانون اعلام کرده بود.
شماره ۱۶۵۹۰ ه / ب
تاریخ: ۷/۴/۱۳۹۱
جناب آقای دکتر احمدی نژاد
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
بازگشت به رونوشت تصویب نامه هیأت محترم وزیران به شماره ۲۰۳۳۱۶/ت ۴۷۶۲۱ ه مورخ ۱۴/۱۰/۱۳۹۱: موضوع: " تردد خودروهای پلاک منطقه آزاد اروند تا مرکز استان "، متعاقب بررسی‌ها و اعلام نظر مقدماتی " هیئت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین " و مستنداً به صدر ماده واحده و تبصره (۴) الحاقی به قانون نحوه اجراء اصول هشتاد ئ پنجم (۸۵) و یک‌صد و سی و هشتم (۱۳۸) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی " و ماده (۱۰) آئین نامه اجرایی آن، مراتب متضمن اعلام نظر قطعی جهت اقدام لازم در مهلت مقرر در قانون، آن بخش از مصوب که مورد ایراد قرار گرفته است، ملغی الاثر خواهد بود.

"۱- با عنایت به بند "د " ماده (۴) قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری – صنعتی جمهوری اسلامی ایران – مصوب سال ۱۳۷۲ – با اصلاحات و الحاقات بعدی که مقرر می‌دارد: " تصویب مقررات امنیتی و انتظامی مناطق آزاد تجاری – صنعتی با تأیید فرمانده کل قوا از مسئولیت‌های هیئت وزیران است ". اختیار هیئت وزیران در وضع مقررات انتظامی، صرفاً ناظر به محدوده جغرافیایی مشخص و معین در مناطق مذکور می‌باشد، علی‌هذا، متن مصوبه از ان حیث که با تسری یافتن مفاد آن به خارج از محدوده مذکور، متضمن توسعه شمول قانون است، مغایر با قانون می‌باشد. ۲- طبق ذیل ماده (۱۴) قانون مذکور: " ... مبادلات بازرگانی مناطق آزاد – با سایر نقاط کشور اعم از مسافرتی و تجاری تابع مقررات عمومی صادرات و واردات کشور می‌باشد "، بنابراین، متن مصوبه از حیث عدم تصریح به ضرورت رعایت مقررات مذکور، مغایر قانون است "
رئیس مجلس شورای اسلامی – علی لاریجانی
منبع:الف
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها