أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۴۰۴۹۰
زمان انتشار: ۱۷:۲۵     ۲۹ شهريور ۱۳۹۴
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به اینکه مسئله ترور دانشمندان هسته‌ای ارتباطی با آژانس ندارد، گفت: «اگر اطلاعات مستندی در این زمینه دارید به ما بدهید تا پیگیری کنیم».

به گزارش پایگاه 598، سیدحسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به حضور یوکیا آمانو رئیس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی به همراه چهار نفر از همراهانش در جلسه بعد از ظهر امروز کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس گفت: در ابتدای این جلسه که آقایان قشقاوی، کمالوندی و شیخ الاسلام نیز در آن حضور داشتند آقای زاکانی رئیس کمیسیون ویژه برجام درباره نقش مجلس و این کمیسیون در بررسی برجام توضیحاتی ارائه داد.

*نگرانی ملت ایران از عملکرد آژانس

وی ادامه داد: آقای زاکانی بخشی از نگرانی‌های ملت ایران را از عملکرد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و عدم انجام تعهداتش را خطاب به آمانو ابراز کرد و با اشاره به اینکه در شرایطی که ملت ایران به شدت به رادیو داروها نیاز داشت و هزاران بیمار خاص و سرطانی نیازمند آن بودند آژانس مانع از آن شد که مردم ما به آن دسترسی پیدا کنند، گفت: «زمانی که راکتور تهران به غنی‌سازی 20 درصد نیاز داشت آژانس کمکی به ایران نکرد».

نقوی حسینی در نقل سخنان آمانو در این جلسه اظهار داشت: آقای آمانو با ابراز خرسندی از حضور در مجلس و گفت‌وگو درباره موضوع هسته‌ای ایران و برجام با نمایندگان مجلس اظهار داشت که قبل از این با آقایان روحانی، ظریف و صالحی گفت‌وگوهای زیادی داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: رئیس سازمان بین المللی انرژی اتمی با تاکید بر اینکه از سال 2009 که مدیریت آژانس را برعهده گرفته اولویت اصلی اش حل دیپلماتیک مسئله اصلی ایران بوده است اضافه کرد: «شش سال گذشته و تلاش‌ها دارد به نتیجه می‌رسد و ایران در حال اعتماد سازی در جامعه جهانی است».

سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس شورای اسلامی گفت: آقای آمانو بر مستقل و فنی بودن آژانس تاکید داشت و با یادآوری همکاری ایران و آژانس در چارچوب مقررات آژانس از دهه 70 تاکنون اظهار داشت که آژانس از برجام استقبال می‌کند و شورای حکام نیز وی را مسئول اجرای برجام و راستی‌آزمایی در این زمینه کرده است.

وی در ادامه نقل سخنان رئیس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی در جلسه امروز بعد از ظهر کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس اظهار داشت: آقای آمانو به توافق آژانس و ایران بر سر یک نقشه راه و قدم‌های چشمگیری که در این زمینه برداشته شده است، اشاره و پیش‌بینی کرد این نقشه براساس جدول زمان‌بندی تا پایان سال جاری میلادی به نتیجه برسد.

*آژانس محرمانه بودن اطلاعات را رعایت می‌کند

نقوی حسینی گفت: رئیس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد: « ما مسئله محرمانه بودن را رعایت و از کلیه اطلاعات حفاظت می‌کنیم و حفاظت از این اطلاعات جزو برنامه‌های ماست».

وی با اشاره به اینکه آمانو اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را کمک بزرگی به اثبات صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران برشمرد ادامه داد: رئیس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی خاطرنشان کرد که 120 کشور در دنیا پروتکل الحاقی را اجرا می‌کنند و ایران نیز مانند همان کشورها این پروتکل را اجرا خواهد کرد.

سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس شورای اسلامی گفت: آقای آمانو آژانس را نهادی مستقل، فنی، کاملاً بی طرف و معتقد به NPT توصیف و بر تلاش آژانس جهت جلب اعتماد جهانی نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای ایران تاکید کرد.

* آژانس می‌خواست سوخت 20 درصد را به ایران بدهد

وی در ادامه از قول آمانو عنوان داشت: مباحثی هم مطرح شد که باید کوتاه پاسخ دهم؛ آژانس می‌خواست سوخت 20 درصد را به ایران بدهد ولی توافق حاصل نشد و در این باره کشورهای دیگر بودند که مخالفت می‌کردند و این تقصیر آژانس نبود.

*طرح علت بی‌اعتمادی مردم ایران به آژانس و پرسش از علت لو رفتن اطلاعات محرمانه

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی گفت: پس از اظهارات آمانو آقایان نجابت، نقوی حسینی، بروجردی، احمدی، بذرپاش،‌ زاهدی و ابوترابی‌فرد اظهار نظر و طرح سوال کردند که عمده ترین مطالب مطرح شده از سوی همکاران عبارت بود از علت بی‌اعتمادی مردم ایران به آژانس، علت لاینحل ماندن PMD، سایه انداختن دیوار بی اعتمادی میان ایران و ‌آمریکا بر روابط ایران و آژانس، علت لو رفتن اطلاعات محرمانه که در اختیار آژانس بوده و هزینه‌های جانی که ملت ایران پرداخت کرده‌اند یعنی شهادت جمعی از دانشمندان هسته‌ای کشور.

*خوشحالی آمانو از طرح سوالات اعضای برجام

وی بی‌اعتمادی جامعه دانشگاهی به آژانس به خاطر ترور دانشمندان ایرانی و تعارض میان بیانیه‌های مختلف آژانس طی دو دهه اخیر را بخش دیگری از مطالب مطرح شده توسط اعضای کمیسیون برجام در دیدار با رئیس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی عنوان کرد و افزود: آقای آمانو در پاسخ گفت : « من یک دیپلماتم ولی از حرفهای شما ناراحت نشدم و خوشحالم و بهتر می‌توانم شما را درک کنم و سعی می‌کنم به تمام سوالات پاسخ دهم».

*ترورها هیچ ارتباطی با آژانس نداشته است

نقوی حسینی گفت: رئیس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به تکرر طرح مسئله ترور دانشمندان هسته‌ای ایران از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، هرگونه دخالت آژانس در این مورد را رد کرد و با تصریح بر این نکته که این ترورها هیچ ارتباطی با آژانس نداشته است اظهار داشت: در اساسنامه شورای حکام جایی برای ترور دانشمندان و اعمال زور وجود نداشته و تنها راستی آزمایی وظیفه ماست.

وی از قول آمانو ادامه داد: قبلاً هم گفته‌ام اگر اطلاعات مستندی در این زمینه داریم به ما نشان دهیم تا پیگیری کنیم ولی چیزی به ما داده نشده است؛ اطمینان می‌دهم که ما و آژانس هرگز به دنبال چنین چیزهایی نیستیم زیرا حفاظت از اطلاعات در آژانس دارای رژیمی مشخص است و همه آن‌را مهمترین وظیفه ‌آژانس می‌دانیم.

*انتقاد از قضاوت‌های عجولانه درباره ترور دانشمندان هسته‌ای

سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس شورای اسلامی گفت: آقای آمانو ضمن رد این ادعا که آژانس صد در صد دقیق است تصریح کرد که در دوران ریاست وی مشکلی نبوده است؛ وی همچنین متذکر شد: «شاید مدیران ارشد مشکلاتی هم داشتند ولی من هم برخورد می‌کنم؛ البته افشای اطلاعات ممکن است از کانال‌های دیگری باشد و نباید در این باره قضاوت عجولانه کنیم چرا که کانال‌های دیگری برای لو رفتن اطلاعات وجود دارد».

وی با اشاره به اینکه آمانو اذعان کرد که وظیفه دارد اطلاعات ضروری را به اعضا و یا شورای حکام بدهد، اظهار داشت: رئیس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی گفت که گزارش محرمانه برای همه کشورها ارسال می‌شود و نه کشور خاص و ما طبق برنامه فعلی تا پایان سال میلادی جدید کار را به نتیجه می‌رسانیم.

نقوی حسینی گفت: آقای آمانو رویکرد ساختارمند قبلی در زمان آقای جلیلی را موجب نزدیکی ایران و آژانس ذکر کرد و همان رویکرد را موجب نیل به نقشه راه کنونی برشمرد.

وی از قول رئیس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی اضافه کرد: همکاری‌های فنی میان ایران و آژانس قابل اجرا است و ما معتقدیم انرژی اتمی باید در اختیار بشریت باشد و همکاری‌های مفیدی میان ایران و آژانس انجام شود؛ ‌مهمترین مسئله‌ای که باید مطرح کنیم این است که ما با تروریسم و به ویژه ترور دانشمندان مخالفیم و مصر بر حفظ و امنیت اطلاعات هستیم و پس از توافق نیز گفت‌وگوها و همکاری‌های گسترده‌ای به قصد نزدیکی بیشتر خواهیم داشت.

*پاسخ به علت سکوت‌ها در برابر فعالیت‌های اسرائیل سخت است

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی گفت: آمانو در پاسخ به این سوال که راستی‌آزمایی که شرط لغو تحریم‌هاست تا چه تاریخی انجام خواهد شد، عنوان داشت: این بستگی به همکاری ایران با آژانس و انجام تعهدات از سوی ایران دارد؛ همچنین وی در پاسخ به این سوال که چرا کشوری مثل رژیم صهیونیستی که عضو آژانس نیست همه کار می‌کند اما کسی مانعش نمی‌شود اما ایران که عضو آژانس است با این همه مانع و مشکل روبروست گفت: این سوال سختی است که من قادر به پاسخگویی به آن نیستم.

*آژانس درباره مریوان از ایران پاسخی نگرفت

وی در ادامه روایت پرسش و پاسخ‌های اعضای کمیسیون ویژه برجام از رئیس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی اضافه کرد: آمانو در پاسخ به این سوال که شما گفتید «ایران اخیرا فعالیت هسته‌ای در مریوان داشته است» ؛ می‌شود در این زمینه توضیح دهید که فعالیت مذکور چه بوده است؟ گفت: «به ما اطلاعاتی داده شد و ما از شما گزارش خواستیم اما پاسخی دریافت نشد، ما اطلاعات خود را بررسی و بعد نتیجه گیری را پس از توضیح شما می‌گیریم که توضیحی داده نشد.

*پرونده‌ای که با انگیزه‌های سیاسی باز شده بسته شود

نقوی حسینی با اشاره به سخن پایانی علی اصغر زاکانی رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس انتظارات اعلام شده توسط وی از آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای را برخورد فنی و علمی با فناوری هسته‌ای ایران خواند و گفت: آقای زاکانی بسته شدن پرونده مسائل گذشته که با انگیزه های سیاسی باز شده است، حفظ دستاوردها و اطلاعات و امانتداری آژانس در مورد ایران، کمک برای پیشرفت توسعه انرژی هسته‌ای در ایران به عنوان یک عضو رسمی در آژانس و همکاری برای نابودی سلاح های کشتار جمعی در جهان و تلاش در جهت تحقق خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای را از دیگر انتظارات جمهوری اسلامی ایران از سازمان بین‌المللی انرژی هسته‌ای ذکر کرد.

*عزت اسلامی خط قرمز ایران است

سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس کمیسیون در پایان تصریح کرد که ما نسبت به مسائل دفاعی و امنیتی کشورمان حساسیت داشته و از عزت اسلامی خود عقب نمی‌نشینیم زیرا خط قرمز ماست.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۵۷ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۴
۰
۰
خاک بر سر آژانس و مسئولین خائن
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها