کد خبر: ۳۴۰۶۷۸
زمان انتشار: ۱۳:۱۳     ۳۰ شهريور ۱۳۹۴
رئیس کمیته امداد گفت : ساختن پارک توسط کمیته امداد در غزه یک دروغ روشن بوده و تکذیب می‌شود.
به گزارش پایگاه 598، پرویز فتاح رئیس کمیته امداد خمینی (ره) کشور با حضور در برنامه پایش اظهار کرد: عملکرد کلی کمیته امداد در مبارزه با فقر را در طول 36 سال گذشته مثبت ارزیابی می‌کنیم. منتها مثل سایر نهادها ممکن است کم و کاستی‌هایی وجود داشته باشد. نقاط قوت را باید افزایش داده و نقاط ضعف را نیز کاهش دهیم.

وی افزود: مسائل رسیدگی به امور فقرا از جنس مسائل اجتماعی و انسانی است و بیشتر روند رشد جمعیت در کشور از اول انقلاب و نسبتی که افراد تحت پوشش در طول زمان‌های مختلف داشتند. در چند نوبت این افراد کاملاً از تحت پوشش با توانمند شدن خود خارج شدند. این نشان می‌دهد که روند رسیدگی مثبت بوده و می‌تواند بهتر هم بشود.

فتاح گفت : کمیته امداد اساساً مسئول رفع فقر نیست. ما با فقرا و نیازمندان در ارتباط بوده و قابل اندازه گیری، شمارش و رسیدگی است. تمام سنجش‌ها نشان می‌دهد که از نگاه دولت‌ها و مجلس عملکرد کمیته امداد در مجموع قابل قبول است. اما به نسبت رشد فقر که مسئولیتش با کمیته امداد نبوده، شاید کاستی‌هایی وجود داشته باشد.

وی افزود : بحثی که داریم با مراکز دولتی و مجلس این است که اساساً خط فقر را برای ما تعیین کنند. مسئولان ذی‌ربط باید درآمد و سرانه آن و همچنین متوسط آن را برای مردم مشخص کنند. برای تشخیص نیازمندان تجربه خوبی کسب شده و ملاک‌هایی هم تدوین شده است. از اسفند 57 امداد با نظر امام تشکیل شده و با انقلاب هماهنگ پیشرفت کرده است.

رئیس کمیته امداد خمینی (ره) افزود : جمع آوری معتادان می‌تواند اصل موضوع تعرض به صندوق‌های کمیته امداد را حل کند ولی یک تدبیر امنیتی برای مصون ماندن صندوق‌ها اندیشیده شده است. 15 درصد صندوق‌های ما الکترونیکی شده ولی الآن هم اعتقاد دارند که پول را به صورت فیزیکی پرداخت کنند.

فتاح گفت : در همه بیمارستان‌ها مددکار فعال بوده و چند هتل در شهرهای مختلف پیش بینی شده تا همراه بیماران را که مکان اسکان ندارند را حمایت کنیم. مقایسه ساختمان کمیته امداد با کاخ چندان صحیح نبوده و این ساختمان از صدقه ساخته نشده و از طریق درآمد و زمین‌های اهدایی ساخته شده است.

وی در ارتباط با صندوق‌های صدقات گفت: صندوق کمیته امداد در کشورهای دیگر هم بوده و افتخاری برای ایران است. پول هر کشور هم برای مردم همان کشور هزینه خواهد شد. هر آن چیزی در ایران و در صندوق صدقات جمع آوری شده برای مردم همین کشور هزینه می‌شود.

فتاح ادامه داد : هزینه های جمع آوری شده در قالب صندوق صدقات از شهرهای توانمند تهران، مشهد و غیره به سایر شهرهای محروم هم انتقال داده می‌شود. باید نیازهای اصلی را بر اساس زمان حال بررسی کرد. همچنین اگر جنگ فقر و اقناع را در نظر بگیریم واردات ماشین‌های لوکس بیشتر به فاصله های طبقاتی دامن می‌زند.

رئیس کمیته امداد در ارتباط با رونق جشن عاطفه‌ها گفت: نسبت به سال گذشته کم نشده و بیشتر هم شده است. به نحوه تبلیغات کمیته امداد هم بستگی دارد ولی با این حال امسال کمک خوبی شده و نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است. هفت هزار پایگاه جمع آوری کمک‌ها برای جشن عاطفه‌ها در سراسر کشور داشتیم.

وی در ارتباط با شرط مستمری بگیری در کمیته امداد گفت: ارزیابی داشته و ضوابط خاص خودش را دارد. تحقیقاتی صورت گرفته و به خود فرد واگذار نمی‌شود، اگر به افراد واگذار شود همه متقاضی دریافت خواهند بود.

فتاح تصریح کرد : ما دائماً در حال ریزش و رویش هستیم. شاید هر ماه تعدادی اضافه شده و برخی نیز از آمار خارج شوند. سرپرست از دست دادن، بد سرپرست بودن، سرپرست معتاد، مریض، بد سرپرست، نداشتن خانه و غیره همگی در مستمری بگیری از کمیته امداد مؤثر است. برخی افراد فقط خدمات موردی و یا اینکه تک خدمتی مثل وام معیشتی و کمک درمان را از کمیته امداد دریافت می‌کنند.

فتاح گفت : ساختن پارک توسط کمیته امداد در غزه یک دروغ روشن بوده و تکذیب می‌شود.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه برای درمان ناباروری کمیته امداد کمکی ندارد، گفت: صندوق‌های ارائه وام جامعه تحت پوشش ما کاملاً جدا از کارمندان بوده و رویکرد اصلی پرداخت وام‌ها اشتغال و کارآفرینی است.

وی افزود : اصلی‌ترین و محوری‌ترین کار ما کمک به توانمندسازی افراد تحت پوشش از طریق انجام کار مؤثر و مفید برای جامعه، توجیه، مشاوره، آموزش از طریق فنی و حرفه ای و ارائه تسهیلات است. در سال گذشته وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی اعلام کرده که کمیته امداد 124 هزار مورد آموزش و پرداخت وام داشته که برای آن‌ها اشتغال‌زایی شده است.

فتاح گفت ک در ارتباط با عدم شفافیت فعالیت خیریه‌ها در ایران گفت: در مورد کمیته امداد بهتر که مردم بدانند، خیلی‌ها بر آن تمرکز کرده و از جوانب مختلف مورد بازرسی قرار می‌گیرد. سازمان حسابرسی، بازرسی، دیوان محاسبات، نمایندگان مجلس و حراست همه با هم حساب و کتاب ما را بررسی می‌کنند. در مورد خیریه‌ها ما اطلاعاتی نداشته و  مجوز آن‌ها هم از سوی ما صادر نمی‌شود.

رئیس کمیته امداد گفت : از مؤسسانی که کار خوبی انجام می‌دهند، حمایت می‌کنیم. این خیریه‌هایی که شفاف کار می‌کنند، باعث تسهیل در فعالیت‌های کمیته امداد هم می‌شود. 14 هزار خیریه با مجوز ثبت شده و حدود هفت هزار مورد آن‌ها فعال است. اما نظارت درستی بر خیریه های موجود در کشور وجود نداشته و به مجلس اعلام کردیم که نیاز به قانون مصوب و ابلاغ به مراکز مختلف دارد. امسال هم در اساس نامه و از سوی مقام معظم رهبری نظارت بر این خیریه‌ها را به ما اعلام کردند.

30 هزار کارمند در کشور داریم. در 54 هزار روستا در کنار دهستان‌ها، شهرها و شهرستان‌ها فعالیت می‌کنند. اگر به سمت نوآوری‌ها و استفاده از فناوری‌های نوین برویم قطعاً می‌توان کاهش نیروی انسانی را داشته باشیم.

در 9 کشور دفتر داشته و حداقل با دو نفر فعال هستند. این نفرات هم بومی آن کشورها هستند. ما کمتر از فناوری‌های نوین استفاده کرده ولی در حال حاضر برنامه ریزی شده تا به سمت استفاده بیشتر این فناوری‌ها برویم. برای نمونه می‌توان هم‌سفره را نام برد. در این سایت کمک به استان و تعداد کودکان مورد حمایت را می‌توان به درخواست خود افراد انتخاب شود.

رئیس کمیته امداد امام خمینی گفت : طرح‌های نوینی مثل اکرام را اجرا کرده‌ایم. ایتام را شناسایی کرده و مردم حامی آن‌ها شده‌اند. به ازای هر یتیم تحت پوشش تقریباً سه و نیم یتیم داریم. 203 هزار تعداد ایتام و 730 هزار حامی در کشور داریم.این حامیان می‌توانند یتیم مورد حمایت خود و شهر آن را انتخاب کرده و با یکدیگر در ارتباط باشند. امسال در غالب طرح محسنین هم برای غیر یتیمان انجام داده و مردم خیلی استقبال خوبی هم از این طرح داشتند.

فتاح در پاسخ به سؤال بینندگان مبنی بر اینکه چرا با گدایی برخورد نمی‌کنید، گفت: جمع آوری این متکدیان بر عهده کمیته امداد نیست. هفته گذشته استاندار تهران برای جمع آوری متکدیان با مسئولان ذی‌ربط از جمله نیروی انتظامی و شهرداری جلسه ای را تشکیل داد. قول مساعدت برای تمام متکدیان واقعاً نیازمند را در این جلسه اعلام کرده و در واقع چک سفید امضا داده‌ایم. الآن هم اعلام می‌کنیم که مردم نیازمند می‌توانند با مراجعه به کمیته امداد خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند.

رئیس کمیته امداد امام خمینی در پاسخ به سؤال بینندگان در ارتباط با پرداخت حقوق مدیران و کارمندان کمیته امداد گفت: پرداخت حقوق از طریق صدقات و مبالغ خیر جمع آوری شده نبوده و از محل اعتبارات پرداخت شده از سوی دولت پرداخت می‌شود. متوسط حقوق دریافتی کارمندان این نهاد در آخر جدول لیست دولت قرار دارد.

به کارآفرینان هم کمک خواهیم داد. اگر موردی بوده که مورد حمایت قرار نگرفته می‌توانند به ما مراجعه کنند.

فتاح در پاسخ به سؤال مجری مبنی بر اینکه بهترین و بدترین خاطره دوران کاریتان چیست، گفت: بهترین خاطرات من از جبهه و دوران دفاع مقدس و مخصوصاً فاو است. در آن دوران در کارهای مهندسی و طراحی عملیات بودم. بدترین و تلخ‌ترین خاطره دوران کاری به دوران دفاع مقدس بوده و در جبهه میانی کرمانشاه که پنج نفر از هم رزمان ما برای خنثی کردن بمب رفته بودند، ولی تکه تکه شدند. بهای سنگینی برای کشور داده شده و نباید یادمان رفته و فراموش کنیم. خواستگاه اکثر رزمندگان از طیف محرومان بوده و این افراد حامیان خوبی هم برای انقلاب اسلامی خواهند بود.

در پایان برنامه مجری از فتاح خواست تا نظرش را در مورد کلمات بگوید:

سد گتوند: نجات بخش خوزستان شده است. این سد هیچ آسیبی ندارد و کسانی که قضاوت نادرست می‌کنند، اصلاً کارشناس نبوده و قضاوت‌های آنان کاملاً اشتباه است. من سدساز بوده و به عنوان چهره ماندگار سدسازی هم معرفی شده‌ام. آمادگی دارم در همین برنامه پایش به منتقدان پاسخ‌های لازم را ارائه بدهم.

مجید نامجو: دوست بسیار صمیمی دوران دفاع مقدس و اینکه بعد از ما وزیر شده و الآن هم دوست صمیمی ما هستند.

نادر قاضی پور: همشهری ما و نماینده محترم ارومیه مجلس هم هستند. اول انقلاب سال 59 با هم کاراته بازی کرده و به من به عنوان مربی آموزش می‌داد.

حمید چیت چیان: برادر و دوست صمیمی بنده و از یک خانواده ارزشی هستند. برای وزارت به وی رأی داده و از ایشان دفاع کردم. البته بالاترین رأی را در طول انقلاب کسب کردند.

حسین انواری: عزیز ما هستند و نسبت به بنده امدادی‌تر هستند، پیشکسوت کمیته امداد هستند. هفته گذشته مراسم سومین سالگرد پدرش بوده و در هیئت امنا کمیته امداد هم در خدمت ایشان هستیم و خیلی هم با هم صمیمی بوده و حکم مشاور عالی به ایشان دادم تا از تجربیاتش استفاده کنم.

مددجو: خیلی به دعای آن‌ها اعتقاد داشته و نجات‌بخش دنیا و آخرت ما هستند. من این افراد را دست خدا می‌دانم.

صادق محجوب: دوست بسیار خوب من در دوران دفاع مقدس بوده است.

محمود احمدی نژاد: زان یار دلنوازم شکری است با شکایت

مسکن مهر: بهتر از این می‌توانست انجام بگیرد ولی دل خیلی‌ها را شاد کرد.

محمد بروجردی: شاید دور روز قبل شهادتش با هم بودیم و این خاطره ای که می‌گویم برای اولین بار است و شاید داشت وصیت می‌کرد. وجاهت، نورانیت و صداقتش بی بدیل بوده و مدیون این محمد بروجردی‌ها هستیم.


منبع:پایش
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۰۰ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۴
۰
۰
خونه دروغگو آتیش گرفت هیچکس باور نکرد
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها