يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۴۰۸۱۳
زمان انتشار: ۰۸:۳۹     ۳۱ شهريور ۱۳۹۴
۳۳ سال پیش در چنین روزی
آیت الله خامنه ای : دراطاق جنگ در ستاد مشترک بحث شد که این مسئله را چگونه برای مردم توضیح دهیم که چگونه در مقابل جنگی قرار گرفته اند که ابعاد آن معلوم نیست . تصمیم بر این شد که من به عنوان نماینده امام و امام جمعه مطلب را با مردم در میان بگذارم.

رخدادهای 31 شهریور 1361

چکیده

  • دکتر محسن نوربخش رئیس کل بانک مرکزی : ذخائر ارزی ما از ابتدای جنگ تاکنون هیچ تغییری نکرده و حتی توان آن را داشته ایم که بانک های ما در خارج نیز سرمایه گذاری کنند.

 

  • امام خمینی خطاب به فقهای شورای نگهبان :  آن چه حرمت و مخالفتش با اسلام مسلم است ملغی شود و نسبت به سایر قوانین که وضعیت روشنی ندارند و در صورت ملغی شدن نظام متوقف نمی شود در صورت مصلحت اعلام کنید .

 

  • آیت الله خامنه ای : انگیزه اصلی صدام برای شروع جنگ ، مبارزه با انقلاب اسلامی بود که وی و دیگر هم فکرانش معتقد بودند یک حمله وسیع می تواند شعله های فروزان انقلاب را خاموش کند.

 

  • سازمان آزادیبخش فلسطین سه شنبه شب از ملل عرب خواست که آمریکا را به ویژه از نظر نفت تحریم کنند و روابط دیپلماتیک خود را با آن کشور قطع کنند .

 

  • تنها 4 روز پس از کشتار وحشیانه مسلمانان به دست فالانژها و صهیونیست ها امین جمیل در یک نمایش انتخاباتی به عنوان رئیس جمهور به مردم لبنان تحمیل شد .

ندای الله اکبر امشب سراسر ایران را فرا می گیرد

امت انقلابی مسلمان ایران ساعت 21 امروز فریاد دشمن شکن و دشمن کوب الله اکبر سرخواهند داد.در همین رابطه اطلاعیه ای از سوی ستاد مرکزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران انتشار یافت .

در بخشی از این اطلاعیه آمده است : بدین سان دو سال از آغاز جنگ تحمیلی رژیم بعثی صهیونیستی عراق بر کشور رسول الله می گذرد و در سر آغاز هفته جنگ به پاس حماسه ها ، ایثارگری ها و دلاوری ها ، پیروزی ها و برکات جنگ از ساعت 9 امشب در تمامی شهرها و روستاهای میهن اسلامیمان فریاد کفر شکن و دشمن کوب الله اکبر سرخواهیم داد . (1)

گزارش رئیس کل بانک مرکزی از اقتصاد جنگ در آغاز سومین سال دفاع مقدس

دکتر محسن نوربخش رئیس کل بانک مرکزی ایران بعدازظهر دیروز در یک مصاحبه مطبوعاتی اقدامات بانکهای کشور به مناسبت هفته جنگ ، اوضاع اقتصادی بین المللی و وضعیت پولی کشورمان را تشریح کرد.

وی ابتدا گفت: در آغاز سومین سال جنگ عراق با ایران ، بانک های کشور تصمیم گرفتند روز چهارم هفته جنگ که مصادف با سوم مهرماه و روز جنگ اقتصادی است تا ساعت 5 بعدازظهر با ارائه خدمات بانکی و قبول قرضه الحسنه سهم خود را در هفته جنگ ادا کنند.

رئیس کل بانک مرکزی ایران افزود به مناسبت هفته جنگ و کمک به جبهه اقتصادی تصمیم گرفته شد تا بانک های تجاری یک میلیارد ریال وام به صورت قرض الحسنه در اختیار بانک کشاورزی بگذارند تا این بانک آن را به صورت قرض الحسنه به دامداران مناطق جنگی که خسارت دیده اند و دام های آنها از بین رفته است پرداخت کند.

رئیس کل بانک مرکزی آنگاه با ارائه آماری در خصوص میزان بدهی و نرخ تورم در برخی از کشورهای جهان سوم گفت تا پایان سال ۱۹۸۱ کل میزان بدهی کشورهای در حال رشد به 629 میلیارد دلار رسیده و این در حالی است که کل ذخائر خارجی آنها از 145 میلیارد دلارتجاوز نمی کند.

دکتر نوربخش نرخ تورم در مکزیک را صد در صد  و در آرژانتین را 140 درصد اعلام کرد و گفت: کشورهای امریکای لاتین عموما به بانک های امریکائی مقروضند و دوام رژیم های سیاسی کشورهائی چون مکزیک برای بانک های آمریکایی به علت منافعی که در این بین و جود دارد حائر اهمیت بسیار است.

وضعیت مالی ایران

رئیس کل بانک مرکزی آن گاه در مورد وضعیت مالی جمهوری اسلامی ایران گفت : برعکس اکثر کشورهای مشابه میزان بدهی خارجی جمهوری اسلامی ایران رو به کاهش است و این کاهش یکی از موفقیت های بزرگ بوده است و اهمیت این امر هنگامی بیشتر مشخص می شود که به نرخ بهره در جهان تو جه کنیم.

وی گفت: طبق آمار تا سال ۸۰-۱۹۷۹ بدهی های خارجی ما رقمی حدود 15 میلیارد دلار بود و این رقم در سال ۱۹۸۲ به رقمی معادل دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار رسیده است و از آن جائی که سیاست ماکم کردن اتکا به منابع خارجی است و وام تازه ای دریافت نکرده ایم میزان بدهی هایمان کاهش یافته است.

دکتر نوربخش در ادامه سخنان خود گفت پس از دو سال جنگ بدون اتکای مالی و باتوجه به منابع و ذخائر خودمان طبق بررسی هائی که از وضع اقتصادی کشور در سه ماهه اول سال 1361 به عمل آمده ، کشورمان در جبهه اقتصادی به پیشرفت های چشمگیری دست یافته است. اولین موفقیت ما در زمینه سرمایه گذاری های عمرانی دولت بوده که طی سه ماهه اول سال 61 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 57 درصد افزایش داشته و به عبارت دیگر قدرت جذب دستگاه های دولتی زیادتر شده و این در شرائطی است که در سال دوم جنگ هستیم. همچنین دریافتی های مالیاتی افزایش قابل ملاحظه ای داشته است.

 وی افزود : از نظر صدور و فروش نفت موفق شدیم به رقم پیش بینی شده در بودجه برسیم و صادرات نفت حدود 44 درصد افزایش یافته است. در زمینه فعالیت های بانکی بانک های تخصصی کشورمان بارشد 3/1 درصد ، و ام ها و اعتبارات بیشتری به بخش های تولیدی پرداخته اند.

 وی از بالا رفتن میزان سپرده های مردم نزد بانک ها نیز به عنوان یک نمونه اعتماد عمومی یاد کرد و در مورد تورم نیز گفت با کوشش هائی که به عمل آمده از رشدتورم جلوگیری کرده ایم و رشد متوسط شاخص بهای عمده فروشی از 7/28 درصد طی سه ماه اول سال 1360 به 7/8 درصد طی مدت مشابه در سال 1361 کاهش یافته و همچنین نرخ تورم از 7/27 درصد در سه ماهه اول سال گذشته به 2/15 درصد در مدت مشابه سال جاری رسیده است. وی گفت: سرمایه گذاریهای دولت نیز زیادتر شده و قیمت ها تحت کنترل قرار گرفته است.

توطئه های آمریکا برای ایجاد فشار اقتصادی علیه ایران در دومین سال جنگ

رئیس کل بانک مرکزی آنگاه به توطئه امپریالیسم آمریکا در مورد ایجاد تنگناهای مالی و اقتصادی برای جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت : امریکا از یک سو ذخائر ارزی ما را بلوکه کرد و از سوئی جهت کم کردن درآمد ارزی ما از محل فروش نفت نیز اقداماتی انجام داد و تحمل شرائط آن زمان برای یک کشور در حالت عادی دشوار بود ولی در کشور ما فداکاری مردم و صرفه جوئی های دولت باعث شد تا کشور بتواند روی پای خود بایستد و اخیرا نیز با توطئه مشترک امپریالیسم و شرکت های بیمه قرار بود تولید نفت ما کاهش یابد ولی با اقدامات شرکت سهامی بیمه ایران این توطئه نیز خنثی شد و از نظر بنیه مالی خوشبختانه مشکلی نداریم.

 دکتر نوربخش در پایان مصاحبه گفت ذخائر ارزی ما از ابتدای جنگ تاکنون هیچ تغییری نکرده و حتی توان آن را داشته ایم که بانک های ما در خارج نیز سرمایه گذاری کنند.(2)

آیت الله مهدوی کنی تشریح کرد ؛ توصیه های امام در مورد قوانین مغایر با اسلام

فقها و حقوقدانان شورای نگهبان قانون اساسی جمهوری اسلامی دیروز به حضور امام خمینی رهبر انقلاب رسیدند .

آیت الله مهدوی کنی در پایان این دیدار در باره مسائل مطروحه گفت : مشکلاتی بود که شورای نگهبان در نظر داشت از امام امت کسب تکلیف کند که یک مورد آن راجع به قوانین غیر اسلامی بود زیرا این قوانین زیاد است و در رابطه با آن ما با دو مشکل مواجه هستیم یکی این که بررسی آن ها احتیاج به زمان دارد و مسئله دوم بر فرض اعلام لغو این گونه قوانین ، تکلیف مسئولین و قضات چه خواهد شد و چه چیزی جایگزین قوانین گذشته می شود ؟

وی ادامه داد : البته قوانین مربوط به قصاص و آئین دادرسی کیفری در مجلس تصویب شده و شورای نگهبان هم در باره آن اظهار نظر کرده است ولی قوانین مربوط به سایر مسائل چون تعزیرات ، قوانین جزائی اسلام ، قوانین مدنی و نیز قوانینی که مربوط به بانک ها و حقوق کارگر و کارفرما است بدون بررسی نمی توان جواب داد . در این موارد از امام کسب تکلیف کردیم که چنان چه مصلحت بدانند شورای نگهبان و شورای عالی قضایی این گونه قوانین را بررسی کنند و آن ها که صریحا مغایر با احکام اسلامی است کنار گذاشته شود و قوانینی که مخالفتش با اسلام روشن نیست مثل سابق عمل شود تا در فرصت های آینده مجلس و شورای نگهبان بتوانند بررسی کنند .

امام در پاسخ فرمودند : آن چه حرمت و مخالفتش با اسلام مسلم است ملغی شود و نسبت به سایر قوانین که وضعیت روشنی ندارند و در صورت ملغی شدن نظام متوقف نمی شود در صورت مصلحت اعلام کنید .

آیت الله مهدوی کنی افزود : البته امام فرمودند هر چه سریع تر نسبت به این گونه قوانین و جایگزین کردن آن ها مجلس شورای اسلامی ، شورای نگهبان و شورای عالی قضایی اقدام مقتضی را به عمل آورند و قضات هم در موارد مشکوکه به شورای عالی قضایی و شورای نگهبان مراجعه کنند . (3)

گزارش آیت الله خامنه ای از پایان دومین سال جنگ

آیت الله خامنه ای رئیس جمهور کشورمان و رئیس شورای عالی دفاع طی گفت و گوئی به مناسبت هفته جنگ به سئوالات مربوط به این هفته وسایر مسائل مهم مملکت پاسخ دادند .

آیت الله خامنه ای در آغاز جنگ ایران و عراق کجا بودند؟

رئیس جمهور در پاسخ این سئوال که شروع جنگ تحمیلی عراق بر جمهوری اسلامی در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ و موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال این مسئله چیست؟ اظهار داشتند : درباره جنگ و مسائل آغاز جنگ سخنان بسیاری است ، لکن یکی از هیجان انگیزترین مسائل جنگ لحظه شروع و یا لحظه اطلاع از حمله ناجوانمردانه رژیم بعثی صهیونیستی عراق برکشورمان است ، همانطور که ملت ایران آگاهند ، جنگ در بعد از ظاهر سی و یک شهریور اتفاق افتاد که در آن موقع من مشغول دیدار از یک کارخانه در نزدیکی فرودگاه مهرآباد بودم که ناگهان صدای عجیبی ناشی از موج انفجار به گوش رسید و بلافاصله خبر آوردند که چند هواپیمای شکاری را دیده اند که بمب روی فرودگاه وجاهای دیگر پرتاب کردند . من سخنرانی در کارخانه را انجام داده و در اطاق جنگ در ستاد مشترک حضور یافتم که ، مسئله جنگ را با سایر مسئولین نظامی و سیاسی مورد بررسی قرار دهیم. البته در اوائل جنگ برای ما غیر مترقبه بود و از آنجا که هر چیز غیرمترقبه در آغاز مقداری بهت انگیز است ، برای ملت ایران که چندان اطلاع دقیقی از اوضاع مرزی و نظامی نداشتند، طبعا قدری پیچیده تر وغیر منتظره می شد.

ایشان ادامه دادند : در آن جا بحث شد که این مسئله را چگونه برای مردم توضیح دهیم که چگونه در مقابل جنگی قرار گرفته اند که ابعاد آن معلوم نیست . تصمیم بر این شد که من به عنوان نماینده امام و امام جمعه مطلب را با مردم در میان بگذارم که اطلاعیه ای در این زمینه از رادیو  برای مردم خواندم و آن ها در جریان قرار گرفتند.

تجاوزات مکرر عراق علیه ایران

آیت الله خامنه ای در ادامه  اظهار داشتند : نکاتی در این زمینه وجود دارد که ملت عزیز ایران حتما بایستی با آن ها آشنا شوند ، یکی این که اگر چه جنگ ظاهرا در 31 شهریور 1359 شروع شد ولی بایستی گفته شود که جنگ رژیم عراق با ایران از اوائل پیروزی انقلاب شروع شده بود . امروزه رژیم عراق در تلاش است که نشان دهد که برای دفاع از مرزهایش به ایران حمله کرده است ولی باور کردن این مسئله مضحک است که کسی به خاطر دفاع حدود 70 الی 80 کیلومتر در خاک کشور دیگر نفوذ کند و این که انتشار داده اند که ایران قبلا به مرزهای عراق تجاوز کرده و آن را در همه جا شایع کرده اند ، من لازم است که تاریخچه ای را برای ملت ایران توضیح دهم و آن این که ما از اوائل فروردین 1358 تا 31 شهریور 1359 که یک سال و نیم طول کشید ، حدود 289 تجاوز مرزی عراق به ایران را ثبت کرده ایم که همان وقت نیروهای انتظامی این مسئله را به وزارت خارجه منعکس و این وزارت خانه یادداشت های اعتراض آمیزی را برای دولت عراق فرستاده و یا به وسیله سفارتخانه ما به رژیم مزبور ارسال داشته است .

ایشان افزودند : از 13 فروردین 1358 که اولین تجاوز ثبت شده به مرزهای ایران در مهران انجام گرفت ، تا 30 اسفند 1358 در حدود یک سال که یک فروردین 1359 به وزارتخانه منعکس شده در حدود 84 تجاوز به مرزهای ایران ثبت شده است . از فروردین 59 که تجاوزی در دهلران انجام شد تا 29 خرداد همین سال که تجاوزی در حوالی نفت شهر انجام گرفت 88 مورد تجاوز انجام گرفته بود . به عبارتی در طول سال 58 تعداد 84 مورد تجاوز و در طول سه ماه اول سال 59 تعداد 88 مورد تجاوز در مرزهای جمهوری اسلامی ایران از سوی رژیم بعثی انجام گرفته که این مسئله نشان دهنده تصمیم عراق در سال 59 برای تشدید جنگ و نزدیک بودن زمان درگیری با ایران می باشد و از 4 تیر 59 که تجاوزی در خسرو آباد واقع در جزیره آبادان انجام شد تا 31 شهریور که شروع حمله عمومی بود در حدود 117 مورد تجاوز انجام گرفته یعنی 289 مورد تجاوز ثبت شده و اگر این موارد تفکیک بشوند نشان می دهد در طول سال 58 تعدادی تجاوز ، در سه ماهه اول سال 59 تعدادی بیشتر و سه ماهه قبل از آغاز تجاوز عمومی تعداد تجاوز به مراتب بیشتر می شود که همه این مسائل حاکی از آن است که دولت عراق از بدو پیروزی انقلاب مقدمات یک درگیری مرزی با ما را شروع کرده و بایستی گفته شود که همه این تجاوزات به طور موذیانه و به صورت پرتاب توپ ، موشک ، خمپاره ، حمله به پاسگاه های مرزی و به رگبار بستن آن ها ، حمله به کشاورزان در حال کار ، ربودن قایق افراد مستضعف و یا ربودن خون افراد و شکنجه آن ها ، آتش زدن جاه های نفتی و بالاخره بمباران مناطق مسکونی بوده اند.

اعتراضاتی که هیچ گونه اثری نداشت

رئیس جمهور ادامه دادند : دولت جمهورى اسلامی از آغاز شروع این تجاوزات به دولت عراق اعتراض کرده که این اعتراضات متاسفانه هیچ گونه اثری نداشته است. از حدود ۱۵ روز به حمله بزرگ ، یک حمله مهم دیگری در غرب شروع شد و نیروهای عراقی و ارد خاک کشورمان شدند ، منتهی چون همه جانبه و گسترده نبود ، لذا ما آن را شروع جنگ به حساب نمی آوردیم و به قول نظامی ها به این گونه عملیات حمله پشتیبانی گفته می شود. این حمله پشتیبانی بدان جهت صورت می گیرد که مثلا وقتی بک نیروی نظامی می خواهد حمله ای نسبتا گسترده را در جائی شروع کند ، قبلا برای رد گم کردن طرف مقابل یک حمله نه چندان وسیع را شروع و بعد از آن حمله گسترده خود را شروع می کند ، و عراق نیز با حمله به غرب کشورمان تقریبا در اواسط شهریور ماه چنین قصدی داشت و بعد از  آن حمله اصلی را در جنوب و در قسمت خوزستان آغاز کرد

انگیزه های صدام در شروع جنگ علیه ایران

آیت الله خامنه ای در مورد انگیزه های صدام در شروع جنگ و تجاوزات نیز اظهار داشتند : ما از اول جنگ در مورد انگیزه های صدام بارها و بارها صحبت کرده ایم و الان بطور مجمل می گویم که انگیزه اصلی صدام برای شروع جنگ ، مبارزه با انقلاب اسلامی بود که وی و دیگر هم فکرانش معتقد بودند یکی از راه هائی که می توان با آن ، شعله های فروزان انقلاب را خاموش کرد ، یک حمله وسیع به کشوری بود که تازه انقلاب کرده محتاج آرامش ، صلح ، سازندگی بوده و مشغول رسیدگی به کارهای سیاسی خود  است که فکر می کردند جنگ ، آن کشور را از این کارها غافل خواهد کرد. البته این انگیزه را آمریکا و برخی دولت های اروپائی در کنار آمریکا و بالاخره دولت های وابسته به آمریکا در خاورمیانه و شمال آفریقا داشتند و حتی می توان گفت که برخی رژیم های کاملا وابسته به آمریکا از خود آمریکا در دشمنی با انقلاب ما دستپاچه تر بودند ، بنابراین لازم بود که این حمله گسترده از یک جائی شروع بشود.

انتظار جهان از جنگ عراق علیه ایران چه بود ؟!

رئیس جمهور در پاسخ به این سئوال که انتظار جهان از این جنگ چه بود؟ گفتند  : در اوائل شروع تجاوز انتظار دولت هائی که جنگ را راه انداختند این بود که جنگ در عرض چند روز به نفع صدام خاتمه یابد و صدام هم صریحاگفته بود که جنگ را تا یک هفته تمام و دولت جمهوری اسلامی ایران را ساقط خواهد کرد. حتی جالب توجه است که برخی از ضد انقلابیون فراری خود را آماده کرده بودند که به ایران بیایند. دولت های ناظر جهان نیز عموما همین انتظار را داشتند ، در حالی که ملت های مستضعف  در سراسر جهان با دلهره و اضطراب این جنگ را تعقیب می کردند و انتظار اینکه ایران این جنگ را ببرد نداشتند. اما این مسئله را بعدا در برخورد با شخصیت های مختلف کشورها احساس کردیم  ، منتها مطمئنیم که در سراسر جهان نیروهای مومنی و جود داشتند که معتقد بودند ایران این جنگ را خواهد برد. همچنان که توده های مختلف مردم ایران و شخص امام درآغاز وعده پیروزی ایران را در این جنگ می دادند.(4)

سازمان آزادیبخش فلسطین خواستار تحریم نفتی آمریکا شد

سازمان آزادیبخش فلسطین سه شنبه شب از ملل عرب خواست که آمریکا را به ویژه از نظر نفت تحریم کنند و روابط دیپلماتیک خود را با آن کشور قطع کنند . این درخواست از سوی فاروق قدومی وزیر امور خارجه سازمان آزادی بخش فلسطین در جلسه فوق العاده وزرای خارجه عرب که پیامدهای قتل عام بیروت را مورد بحث قرار داده بود عنوان شد .

قدومی پیشنهاد کرد تولید نفت اعراب باید کاهش داده شود و به بازار آمریکا فروخته نشود . وی همچنین خواست اعراب ذخیره های خود را از بانک های آمریکا خارج کنند و قراردادهای خود را با کمپانی های آمریکایی لغو نمایند.

فیدل کاسترو رهبر کوبا نیز به عنوان رئیس جنبش غیر متعهدها خواستار تنبیه قاتلان فلسطینی ها در اردوگاه های بیروت و همچنین مجازات اسرائیل و آمریکا که متهم به تدارک صحنه کشتار و تسهیل این اقدام نفرت انگیز هستند شد . (5)

برادر رئیس جمهور معدوم لبنان به جایش انتخاب شد !

تنها 4 روز پس از کشتار وحشیانه مسلمانان به دست فالانژها و صهیونیست ها و در حالی که نیروهای اشغالگر قدس هنوز خاک این کشور را در اشغال خود دارند امین جمیل در یک نمایش انتخاباتی به عنوان رئیس جمهور به مردم لبنان تحمیل شد .

امین جمیل از سال 1975 تاکنون در کشتار مسلمانان نقش مستقیمی داشته است . سرگرد سعد حداد در این رابطه گفت : یقین دارم امین روش برادرش بشیر جمیل را برای انعقاد پیمان صلح با اسرائیل ادامه می دهد . فرانسه نیز نمایش دیروز را ناشی از بلوغ سیاسی مردم لبنان خواند!(6)

پی نوشت:

کیهان ، 31 شهریور 1361 ، صفحه 22

اطلاعات ، 31 شهریور 1361 ، صفحه 2

جمهوری اسلامی ، 31 شهریور 1361 ، صفحه 12

کیهان ، 31 شهریور 1361 ، صفحه 3

اطلاعات ، 31 شهریور 1361 ، صفحه 16

جمهوری اسلامی ، 31 شهریور 1361 ، صفحه 3

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها